200 هکتار «زمین‏‌خواری» در 2 ماه پایانی دولت دهم.

مگر  فقط زمین خواری در دولت احمدی نژاد رخ داده است؟  مگر فراموش شده است که زمان خاتمی فاش شد که 200 هکتار از زمین های مرغوب ورامین بعنوان مؤسسه فرهنگی کیهان به سر باز جو شریعتمداری مدیر مسئول اوین ودروغ نامه ی کیهان واگذار شد؟ همچنین مگر محمد جواد لاری جانی اخوی رئیس دستگاه فاسد قضاییه پرونده ی  گشوده  شده زمین خواری ندارد که بدلیل رانت قدرت پیگیری نشده است ؟ تازه این موارد مشتیاز  خروار می باشد. برای اینکه در رژیم از صدر تا ذیل آلوده به فساد از اینگونه   رانت زمین خواری واختلاس و رشوه و غارتگری تاریخچه ی 35 ساله دارد ولی پرونده ی آفتابه دزدان پیگیری و قربانی شده اند .
گزارش مصور کمیسیون اصل 90 از پرونده زمین‌خواری به‌زودی راهی قوه‌قضاییه خواهد شد و اسامی متخلفان ضمیمه پرونده شده. «محمدعلی پورمختار» در همین زمینه به «شرق» می‌گوید: «سه، چهار پرونده زمین‏خواری به دست ما رسیده که اتفاقا در همین یکی، دو ماه اخیر اتفاق افتاده و نزدیک به 200هکتار زمین می‌شود. انگیزه مالی مهم‌ترین دلیل افزایش روند زمین‌خواری در چند ماه اخیر بودهباز شدن پرونده‌ای با عنوان «پرونده زمین‌خواری» در کمیسیون اصل 90 بیش از هر چیز مدیون شکایت‌های مردمی است. این پرونده با شکایت اشخاص حقیقی و وصول گزارش‌های مردمی مفتوح شده و گزارش نهایی شامل شناسایی مقصران در پایان کار به قوه‌قضاییه فرستاده خواهد شد. رییس کمیسیون اصل 90 از احتمال افزایش تعداد پرونده‌های زمین‌خواری خبر داده و در عین حال تاکید دارد که جمع‌بندی نهایی نتایج رسیدگی به همین چند پرونده به‌زودی به قوه‌قضاییه فرستاده خواهد شد.
تخلف برخی دستگاه‌های دولتی
به گفته او، در دولت گذشته، بخش‌هایی از دستگاه‌های دولتی مبادرت به آوردن زمین‌های زیادی به محدوده شهرها کردند و این کار بدون طی مراحل قانونی و اخذ مصوبه از مراجع عالی از جمله شورایعالی معماری و شهرسازی صورت گرفت. او درباره اینکه منظورتان از دستگاه‌های دولتی کدام نهادها هستند به «شرق» می‌گوید: «ما باید در این زمینه تحقیق کنیم اما بالطبع آوردن زمین به محدوده تهران در حیطه اختیارات استانداری‌ها، وزارت راه و شهرسازی و شورایعالی معماری و شهرسازی است. البته بدون تردید افرادی در سطوح پایین‌تر این قانون‌شکنی را انجام داده‌اند و قوه‌قضاییه بدون شک جزییات پنهان این مساله را آشکار خواهد کرد.» متخلفان به استناد مصوبه‌ای از کمیته امور زیربنایی که مرجع پایین شورایعالی معماری و شهرسازی است، سوءاستفاده‌ای انجام دادند در حالی‌که در آن مصوبه، هرگونه ساخت‌وساز به اخذ مصوبه‌های بعدی و طی مراحل قانونی منوط شده بود.
فیلم و عکس ضمیمه پرونده زمین‌خواری شده
گزارش نهایی زمین‌خواری‏های تهران از جهاتی با دیگر گزارش‌های کمیسیون اصل 90 متفاوت است، این‌بار این کمیسیون، بررسی خود را محدود به نامه‌نگاری نکرده؛ بلکه وارد بررسی میدانی شده و گزارش‌های مفصلی شامل فیلم و عکس تهیه کرده که در حال تدوین و تهیه استاین گزارش آنطور که رییس کمیسیون اصل 90 خبر داده، رو به اتمام است و به‏زودی مقصران آن به قوه‌قضاییه معرفی خواهند شد. تاکنون سه فقره پرونده در این‌خصوص وجود داشته و به‌تازگی نیز یک پرونده به آن اضافه شده و به دلیل مشابهت زیاد آنها با هم، نهایی‌شدن گزارش آن خیلی طول نخواهد کشید.
واگذاری غیرقانونی بیش از یک‌میلیون هکتار زمین به افراد خاص
به‌جز گزارش‌های کمیسیون اصل90 در مورد زمین‌خواری، پیش از این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به اینکه دست‌های پنهان افرادی خاص، سد راه مبارزه با زمین‌خواری در کشور است، گفته بود که بیش از یک‌میلیون‌هکتار زمین دولتی در کشور به‌صورت غیرقانونی به افرادی خاص و با نفوذ سیاسی واگذار شده و اگر برخی وابستگی‌ها و انتسابات نباشد، هیچ فردی حتی یک وجب زمین تصاحب نخواهد کرد.
دستفروشانی که به سودهای کلان رسیده‏اند
به گفته عزت‌الله یوسفیان‌ملا، «بیش از یک‌میلیون‌هکتار زمین دولتی در کشور به‌صورت غیرقانونی به افرادی خاص و ویژه واگذار شده و متاسفانه باید پذیرفت افرادی وجود دارند که با بحث مقابله با زمین‏خواری در کشور مخالف بوده و برای اجرایی‌نشدن قانون آن تلاش بسیاری انجام می‌دهند. متاسفانه دیده شده افرادی که تا دیروز در خیابان دستفروشی می‌کردند با کمک افراد صاحب نفوذ و قدرت، زمین‌هایی را به‌صورت غیرقانونی به دست آورده‌ و سودهای کلانی را نیز کسب کرده‌اندمرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی چند سال قبل با انتشار گزارشی، رانت اطلاعاتی برخی اشخاص و دستگاه‌های دولتی از سیاست‌های آتی درباره زمین را عامل مهم زمین‌خواری در ایران دانسته و بر لزوم پر‌کردن خلأ قانونی برای جلوگیری از این روش زمین خواری تاکید کرده بود.