بشقاب رنگی | زندگی سالم

سبزی خوردن چیزیه که بیشتر اوقات توی سفره های ما ایرانی ها دیده میشه. همه میدونیم که سبزیجات و به طور خاص “سبزی خوردن” کلی خاصیت دارن، ولی شاید کمتراطلاع داشته باشیم که تک تک اون برگ های توی بشقاب به چه دردی میخورن و به چه خاصیتی مشهورن.اینجا یه جمع بندی از فکت گرافی های مربوط به سبزی خوردنمون داریم، که ببینیم یه ظرف سبزی خوردن چه کارهای شگفتی میتونه انجام بده.
در فرهنگ باستانی یونان و روم، شوید به علت خاصیت دارویی ارزش زیادی داشت. یونانیان از شوید برای کاهش اسپاسم‌های عضلانی کمر استفاده می‌کردند. همچنین تخم شوید برای برطرف کردن ناراحتی معده، بی‌خوابی و رفع نفخ معده استفاده می‌شد.
خاصیت بوی خوش نعنا کفایت می کند تا به این سبزی، مدال قهرمانی بدهیم، اما خوبی هایش بیشتر از این حرف هاست. نعنا یک داروی سرماخوردگی، بیماری های معده و تنظیم فشار خون هم هست. علاوه بر این فواید بسیار دیگری هم دارد که سخت بود و بعدا درباره اش صحبت می کنیم.
·         جعفری:
 جعفری علاوه بر اینکه متخصص خوشمزه کردن مواد ماکارونی و سوپ جو هست، تخم جعفری، ریشه ، ساقه و برگ اون هم پر از خاصیته. می تونید از تمیز کردن رگ ها تا دفع سنگ کلیه و روشن گردن پوست روش حساب باز کنید. یکی از روزمره ترین مزیت های جعفری، از بین بردن بوی سیر و پیاز از دهان هست.
اگه بشر تربچه رو کشف نکرده بود که بکاره و بخوره، دنیا واسه خوشگل بودن یه چیزی کم داشت. تربچه انقدر خوشگله که می‌تونه سبد سبزی رو به یه تابلو نقاشی تبدیل کنه و انقدر مفیده که می‌تونه بدن رو به یه دستگاه سالم تبدیل کنه.
پختن خورش قورمه‌سبزی خوب اگه یه راز داشته باشه، اون عطر شنبلیله تو ترکیب سبزی‌های این غذاست. عطر اصلی این خورش محبوب از این سبزی متصاعد می‌شه. بعضیا این سبزی رو توی کوکو سیب‌زمینی هم می‌ریزن. اما به جز چند غذا می‌شه به عنوان یه داروی موثر هم سراغ این سبزی رفت.
·         ریحون خوشبو:
گیاه خوشبو و لطیف ریحان یه آرام بخش قوی برای اعصاب و مسکن شدیدترین دردهاست. خصوصا اگه این دردها منشا عصبی داشته باشن خوردن سبزی تازه، نوشیدن دم‌نوش و حتی بو کردن اسانس ریحان مثل آب سردی آتش درد رو خاموش می‌کنه.این سبزی پر خاصیت از لحظه‌ای که وارد دهن می‌شه تا وقتی دفع بشه کل سیستم گوارش رو پاکسازی و تقویت می‌کنه.