مهم‌ترين پروتئين‌هاي گياهي در سبد سبزيجات

خوراكي‌ها
مهم‌ترين پروتئين‌هاي گياهي در سبد سبزيجات .18 شهریور-92
فرآورده‌هاي حيواني منابع غني از پروتئين هستند اما با دارا بودن مقادير زيادي از چربي اشباع شده و كلسترول مي‌توانند به بدن آسيب برسانند. پروتئين‌ها از گروه مواد غذايي اصلي‌ و ضروري براي سلامت بدن هستند كه در بدن به اسيدآمينه تجزيه مي‌شوند و به بهبود رشد سلولي كمك مي‌كنند. فرآورده‌هاي حيواني نظير گوشت، تخم‌مرغ و لبنيات منابع غني از پروتئين هستند، اما متاسفانه به دليل دارا بودن مقادير زيادي از چربي اشباع شده و كلسترول مي‌توانند به بدن آسيب برسانند. از اين رو مي‌توان بخش قابل توجهي از پروتئين مورد نياز بدن را از منابع گياهي تامين كرد كه برخي از مهم‌ترين و پرمصرف‌ترين آنها عبارتند از: 
- نخودسبز 
نخودسبز از منابع غذايي غني از پروتئين گياهي است. هر فنجان نخودسبز حاوي 7.9 رم پروتئين است و اين ميزان معادل پروتئين موجود در يك فنجان شير است. 
 مغز خشكبار 
تمام مغزها چربي و پروتئين دارند و به همين دليل جزو منابع خوراكي باارزش در رژيم غذايي محسوب مي‌شوند و كالري بالايي دارند و انرژي‌زا هستند. 
- لوبيا 
انواع مختلف لوبيا شامل سياه، سفيد و لوبيا چيتي حاوي مقادير بالايي پروتئين هستند. دو فنجان لوبيا قرمز حدود 26 گرم پروتئين دارد.
- نخود 
نخود را مي‌توان در سالاد مصرف كرد يا به صورت اسنك بوداده و در رژيم غذايي روزانه گنجاند. نصف فنجان نخود حاوي 3/7 گرم پروتئين است. اين ماده خوراكي همچنين فيبر و كالري زيادي دارد. 
- سويا 
سويا نيز منبع سرشار از پروتئين گياهي است به طوري كه نصف فنجان سويا حاوي 15 و 20 گرم پروتئين است. 
- سبزيجات داراي برگ‌هاي پهن و سبزتيره 
هرچند سبزي‌ها به اندازه دانه‌ها و مغزها پروتئين ندارند، اما برخي از آنها حاوي مقادير قابل توجهي پروتئين، فيبر و آنتي‌اكسيدان هستند. دو فنجان اسفناج خام حاوي 1/2 گرم پروتئين است و يك فنجان بروكلي خرد شده نيز 1/8 گرم پروتئين دارد. 
- شاهدانه
به گفته كارشناسان تغذيه شاهدانه را مي‌توان در گروه غذايي غلات تهيه و مصرف كرد. هر سه قاشق چايخوري شاهدانه حاوي 10 گرم پروتئين است. 
- تخمه آفتابگردان و خشخاش 
يك چهارم فنجان تخمه آفتابگردان حاوي 3/7 گرم پروتئين است و يك چهارم فنجان از كنجد و خشخاش نيز 4/5 گرم پروتئين دارند. 
- پودر كاكائوي شيرين نشده 
از شكلات هم مي‌توان پروتئين دريافت كرد. پودر كاكائوي شيرين نشده كه در شيريني‌پزي يا تهيه شكلات داغ به كار مي‌رود، حاوي يك گرم پروتئين در هر قاشق غذاخوري است.