ضرب المثل "از اين ستون به آن ستون فرج است'[

آشنايي با ريشه ضرب المثل ها؛ حكايت تاريخي ضرب المثل "از اين ستون به آن ستون فرج است"27  شهریور-92
بشر به اميد زنده است و در سايه آن هر ناملايمي را تحمل مي‌كند. نور اميد و خوشبيني در همه جا مي‌درخشد و آواي دل انگيز آن در تمام گوشها طنين انداز است: مايوس نشويد و به زندگي اميدوار باشيد. اين جمله را عوام الناس و اكثريت افراد كشور در تلو عباراتي ديگر زمزمه مي‌كنند:"مگر دنيا را چه ديدي؟ از اين ستون به آن ستون فرج است." 
*ريشه خواندني ضرب المثل 
مي گويند در ازمنه گذشته جوان بي‌گناهي به اعدام محكوم شده بود زيرا تمام امارات و قراين ظاهري بر ارتكاب جرم و جنايت او حكايت مي‌كرد.جوان را به سياستگاه بردند و به ستوني بستند تا حكم اعدام را اجرا كنند. حسب المعمول به او پيشنهاد كردند كه در اين واپسين دقايق عمر خود اگر تقاضايي داشته باشد در حدود امكان بر آورده خواهد شد. محكوم بي‌گناه كه از همه طرف راه خلاصي را مسدود ديد نگاهي به اطراف و جوانب كرد و گفت:"اگر براي شما مانعي نداشته باشد مرا به آن ستون مقابل ببنديد" درخواستش را اجابت كردندوگفتند:آياتقاضاي ديگري نداري.جوان بيگناه پس از لختي سكوت و تامل جواب داد:مي دانم كه زحمت شما زياد مي‌شود ولي ميل دارم مرا ازاين ستون باز كنيد وبه ستون ديگر ببنديد. 

عمله سياست كه تاكنون مسئول و تقاضايي به اين شكل و صورت نديده و نشنيده بودند از طرز و نحوه در خواست جوان محكوم دچار حيرت شده پرسيدند:"انتقال از ستوني به ستون ديگر جز آنكه اجراي حكم را چند دقيقه به تاخير اندازد چه نفعي به حال تو دارد؟" محكوم بي‌گناه كه هنوز بارقه اميد در چشمانش مي‌درخشيد سر بلند كرد و گفت:"دنيا را چه ديدي؟ ستون به ستون فرج است!"
مجدا عمله سياست براي انجام آخرين در خواستش دست به كار شدند كه بر حسب اتفاق يا تصادف و يا هر طور ديگر كه محاسبه كنيم در خلال همان چند دقيقه از دور فريادي به گوش رسيد كه:"دست نگهداريد، دست نگهداريد، قاتل دستگير شد." و به اين ترتيب جوان بي‌گناه از مرگ حتمي نجات يافت.