(تحلیل) انتقام از دولت یا مردم؟!

داریوش قنبری در گفتگو با فرارو تقابل جبهه پایداری با دولت را تحلیل کرد
کد خبر: ۱۸۷۵۵۷
۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۱
فرارو- یک نماینده سابق مجلس گفت: «تندورها صرفا به دنبال کسب پایگاه هستند تا با این شیوه ها خود را مطرح کنند و در انتخابات پیش رو با تخریب دولت به جایگاهی دست پیدا کنند. منتهی دست اینها برای مردم رو شده است و تفکر جبهه پایداری تفکری نیست که بتواند منافع مردم را مورد توجه قرار دهد.»

تقابل تندروها با دولت همچنان ادامه دارد. روزی نیست که مخالفین دولت موضوعی را جهت انتقاد و تخریب دولت در بوق و کرنا نکنند. آخرین بار جشن میلاد حضرت زهرا (س) در کاخ ریاست جمهوری بود که به جنجالی تازه تبدیل شد. سرانجام تقابل جبهه پایداری ها با دولت چه خواهد شد؟

داریوش قنبری سخنگوی فراکسیون اقلیت مجلس هشتم و فعال سیاسی اصلاح طلب در گفتگو با فرارو گفت: «تقابل جبهه پایداری با دولت تازگی ندارد و در واقع از همان روز پیروزی آقای روحانی و شکست کاندیدای جبهه پایداری (آقای جلیلی) در انتخابات ریاست جمهوری این تقابل آغاز شد.»

وی ادامه داد: «امروز این تقابل بیشتر جنبه انتقام گیری از آقای روحانی پیدا کرده و به نوعی اینها سعی دارند از ملت هم انتقام بگیرند که چرا به آقای روحانی رای دادند.»

وی افزود: «یعنی برخی اقدامات که اکنون از سوی تندروها در مجلس صورت می گیرد تقابل با مردم است و قصد دارند از مردم به این دلیل که به کاندیدای آنها رای ندادند انتقام بگیرند؛ هرچند این موضوع را به صراحت بیان نمی کنند و بهانه هایی را مطرح و دست آویز قرار می دهند تا در روند فعالیت های خدمات رسانی دولت اخلال ایجاد کنند تا نارضایتی از دولت ایجاد شود و این نارضایتی را به پایگاه اجتماعی خود تبدیل کنند.»

این نماینده سابق مجلس اظهار کرد: «تندروها در چند ماه گذشته حتی اقدامات مثبت دولت در بحث دیپلماسی هسته ای که بزرگترین تهدید را از کشور دور کرد را مورد چالش قرار داده و آن را نقطه منفی جلوه دادند.»

وی ادامه داد: «تندروها نام این تخریب ها را انتقاد گذاشتند و عنوان می کنند دولت آزادی انتقاد را برنمی تابد در حالی که آنها کوچک ترین اعتقادی به آزادی بیان ندارند و بحث انتقاد آزاد برای آنها صرفا در حد یک ابزار برای پیشبرد منافع است.»

وی افزود: «جبهه پایداری ها به دنبال انتخابات آینده مجلس و همچنین ریاست جمهوری هستند و قصد دارند با استفاده از روش های سلبی در تخریب دولت، کرسی های مجلس آینده را در اختیار بگیرند. این افراد هیچ وجه ایجابی ندارند و جز وجه سلبی و تخریبی هیچ برنامه ای ندارند.»

قنبری درباره سرانجام تقابل تندورها با دولت گفت: «همانطور که عرض کردم تندروها به دنبال آن هستند تا با حملات و تخریب هایی که علیه دولت انجام می دهند کسب پایگاه کنند؛ اما مسلما به این هدف خود نخواهند رسید.»

وی ادامه داد: «آنها آب در هاون می کوبند و مردم به خوبی آنها را می شناسند و می دانند که آنها اساسا در اعتقادات خود نقش و جایگاهی برای مردم قائل نیستند و لذا همانطور که در انتخابات ریاست جمهوری گذشته به آنها جواب رد دادند در انتخابات آینده نیز جواب رد خواهند داد؛ چراکه تفکری که مردم را قبول ندارد، مردم هم آن تفکر را هم قبول ندارند.»

قنبری در پاسخ به این سوال که آیا موفقیت یا عدم موفقیت دولت در دو موضوع اجرای فاز دوم هدفمندی و مذاکرات هسته ای در سرانجام تقابل تندروها با دولت موثر نیست؟، گفت: «من فکر نمی کنم که تندروها بتوانند در این دو موضوع اخلالی ایجاد کنند.»

وی ادامه داد: «تندورها صرفا به دنبال کسب پایگاه هستند تا با این شیوه ها خود را مطرح کنند و در انتخابات پیش رو با تخریب دولت به جایگاهی دست پیدا کنند. منتهی دست اینها برای مردم رو شده است و تفکر جبهه پایداری تفکری نیست که بتواند منافع مردم را مورد توجه قرار دهد.»

کد خبر: ۱۸۷۵۵۳
۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۹
امروز در بازار همزمان با افزایش قیمت دلار و سکه، شاخص بورس نیز صعود را تجربه کرد.

شاخص کل با 245 واحد افزایش به رقم 75 هزارو 980 واحد رسید. شاخص بازار اول با 134 واحد افزایش به رقم 56 هزارو 930 واحد بالغ گردید و شاخص بازار دوم  با 726 واحد افزایش عدد 143 هزارو 582 واحد را تجربه کرد.

همچنین بیشترین حجم معاملات را شرکت های ملی صنایع مس ایران، بانک صادرات، بانک پاسارگاد، سایپا، فولاد مبارکه اصفهان، ایران خودرو، حق تقدم ایران خودرو، مپنا و بانک تجارت به خود اختصاص دادند.

  براین اساس نماد معاملاتی شرکت های سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان بانک ها پس از برگزاری مجمع عمومی فوق العاده مبنی بر تصویب افزایش سرمایه، حق تقدم شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان غربی جهت عرضه192ر482ر19 عدد حق تقدم استفاده نشده  و حق تقدم شرکت داروپخش جهت عرضه480ر811 عدد حق تقدم استفاده نشده بازگشایی شد.

کد خبر: ۱۸۷۵۲۴
۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۶
این بار اولی نیست که از داستان‌های تلخ خانوادگی بر اثر مصرف شیشه گفته می‌شود، بارها و بارها تیتر حوادثی از چشممان مبنی بر «توهم شیشه باز هم حادثه آفرید یا قتل بر اثر مواد روانگردان و ...» رد شده است‌.

این ماده روادنگردان نه تنها به خود فرد آسیب می‌رساند، بلکه به خانواده چه از نظر روحی و چه از نظر اقتصادی صدمات جبران ناپذیری را وارد می‌کند و گاهی ممکن است فرد مصرف‌کننده در یک خانواده دیگر نتواند بکشد، بلکه طاقت را از یک خانواده گرفته و کشته شود.

حسین میرزا بیگی، بازپرس ویژه قتل دادسرای عمومی و انقلاب کرمان به ایسنا، با اشاره به تکمیل پرونده برادرکشی در تشریح جزییات آن گفت: اواخر اسفندماه سال 92 بر اساس گزارشی از کلانتری 19، از قتل در یکی از خیابان‌های شهر با خبر شدیم و به محل حادثه رفتیم.

وی ادامه داد: "ع-ع" متهم به قتل 20 ساله این ماجرا است که برادر خود را با 15 ضربه چاقو به نقاط حیاتی بدن به قتل رساند.

میرزابیگی با بیان اینکه در پی تحقیقات به عمل آمده مقتول اعتیاد به مواد روانگردان از نوع شیشه داشت، بیان کرد: شب قبل از حادثه مقتول به دلیل مصرف بیش از حد دچار توهم ناشی از سوءمصرف شده و آسایش را از خانواده سلب کرده بود. 

کد خبر: ۱۸۷۵۱۲
۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۱
فرمانده انتظامی استان اردبیل گفت: قاچاقچیان مسلح میراث فرهنگی ناشناس بامداد سه شنبه پس از کشتن دو روستایی ساکن روستای شورگل بیله سوار مغان، با کمین در سر راه دو مامور نیروی انتظامی در حال گشت زنی، آنها را نیز به شهادت رساندند.

سردار سرتیپ دوم ابراهیم کریمخانی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، درباره جزییات شهادت دو مامور نیروی انتظامی در بیله سوار مغان گفت: این دو مامور نیروی انتظامی به هنگام گشت زنی در سه راهی سایت صدا و سیما واقع در منطقه ˈیان بلاغ ˈ شورگل در شهرستان بیله سوار مغان به توقف یک دستگاه پژو 405 و یک دستگاه زانتیا در کنار جاده مشکوک شده و به آنها نزدیک می شوند.

وی افزود: این ماموران در خودروی پژو شاهد به قتل رسیدن راننده پژو 405 در پشت فرمان و یک نفر دیگر در کنار خودرو با سلاح گرم می شوند که در این حین افراد ناشناس که در نزدیکی خودروی زانتیا کمین کرده بودند به سوی این دو مامور تیراندازی و آنان را به شهادت می رسانند.

وی اضافه کرد: متعاقب این حادثه یکی از ماموران حفاظت فیزیکی سایت صدا و سیما در منطقه نیز پس از شنیدن صدای شلیک گلوله با موتور سیکلت به منطقه نزدیک می شود که افراد مسلح وی را نیز هدف گرفته و مجروح می کنند.

او افزود: افراد مسلح که از قاچاقچیان میراث فرهنگی بودند که با این دو روستایی کشته شده وارد معامله اشیای عتیقه شده و در این گیرودار آنها را به قتل رسانده و پیش از دور شدن از منطقه متوجه ماموران انتظامی شده و با کمین آنها را نیز به شهادت رسانده اند.

وی گفت: این افراد مسلح پس از این اقدام از محل متواری شده اند که تلاش برای شناسایی و دستگیری آنان ادامه دارد. 

کد خبر: ۱۸۷۴۹۶
۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۲
یک شبکه سرقت خودروهای مدل بالا با طعمه قرار دادن دختري افیونی به زورگیری خیابانی دست می‌زدند. 

به گزارش شهروند، در این باند تبهکار، دختر جوان که رئیس شبکه بود با ریختن طرح دوستی سوار خودرو‌های مدل بالا می‌شد و پس از دقایقی به بهانه خرید، مالک خودرو را راهی مغازه و فروشگاه می‌کرد و در فرصتی مناسب نقشه سرقت را کلید می‌زد. 

مرد شیک‌پوشی نزد پلیس رفت و ادعا کرد مورد سرقت قرار گرفته است. این مرد جوان که از سوزش چشم‌هایش درد می‌کشید، به ماموران گفت: ۱۵دقیقه پیش خودرو مدل بالای من را دزدیدند.

وی افزود: دختر جوانی سوار خودروام شد هنوز دقایقی نگذشته بود که تشنگی را بهانه کرد و از من خواست تا برای خرید آب به مغازه بروم. وقتی برگشتم دیدم خودروام نیست. تازه متوجه شدم در دام سرقت گرفتار شده‌ام. 

درحالی ادعاهای این مرد مطرح می‌شد که ماموران در پرونده‌های مشابه دیدند دختر جوانی به این شیوه به سرقت‌های سریالی دست زده است. 

دستگیری زن جوان در دستورکار قرار گرفت تا این‌که ماموران متوجه شدند این دختر سوار خودروهای مدل بالا شده و پس از چند دقیقه، مرد جوانی درحالی‌که به شدت عصبانی بود، جلوی خودرو را گرفته و اقدام به سر و صدا و اخاذی از افراد فریب خورده ‌می‌کرده است. بدین‌ترتیب تیمی از کارآگاهان وارد عمل شدند و با راهنمایی‌های مالباخته، ابتدا چهره فرضی و کامپیوتری مرد مهاجم را به دست آوردند، سپس مشخصاتی از زن جوان را تحت اقدامات اطلاعاتی و مخابراتی قرار داده و به سرنخی از اعضای یک شبکه سرقت رسیدند. 

در تحقیق از مالباخته، پلیس به این باور رسید که دختر ۲۴ساله ریاست این شبکه تبهکار را بر عهده دارد و با همدستی مرد مجرمی اقدام به سرقت‌های سریالی می‌کند. این زن ماموریت اغفال و دوستی با طعمه‌های پولدار را دارد و با کشاندن آنان به کمینگاه همدستش، نقشه خود را عملی می‌کردند. کارآگاهان به این نتیجه رسیدند که طعمه‌های این شبکه سرقت، صاحبان خودروهای تندرو و گرانقیمت بوده‌اند. وقتی گره کور این جست‌وجوها باز شد، کارآگاهان پی بردند زن ۲۴ساله به خانه‌ای در حوزه استحفاظی کلانتری ۱۵ رفت و آمد دارد. اقدامات اطلاعاتی نشان داد آنان در این خانه به‌طور پنهانی زندگی می‌کنند. 

با همین ردپا، خانه این دزدان تحت محاصره قرار گرفته شد و همه رفت‌وآمدها مدنظر قرار گرفت. هنوز ساعتی از طرح مهار نگذشته بود که این زن به همراه صاحب چهره‌نگاری رایانه‌ای از خانه خارج شدند و به سوی خودرو تندرویی حرکت کردند، آنان هنوز سوار نشده بودند که کارآگاهان دستور ایست دادند و دستبند به دستانشان زدند. 

زن تبهکار که راهی جز بیان حقیقت ندید اعتراف کرد که به شیشه و کراک اعتیاد دارد و از چندی قبل با همدستی مردی جوان که قبلا همسر موقتش بوده اقدام به سرقت‌های سریالی از رانندگان خودروهای مدل بالا کرده است.
معاون امور زنان رئیس‌جمهوری:
کد خبر: ۱۸۷۴۸۹
۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۹
سال‌ها است که فعالان اجتماعی از افزایش تعداد زنان سرپرست خانوار خبر می‌دهند و می‌گویند روند فقر بین خانواده‌های این زنان رو به فزونی است. چند سالی می‌شود که مسئولان دولتی هم به این فعالان اجتماعی پیوسته‌اند و درباره این موضوع هشدار می‌دهند. حالا این شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری است که گفته «با زنانه شدن سالمندی و از سوی دیگر با زنانه شدن سرپرستی خانوار مواجهیم که پیوندی ناگسستنی با زنانه شدن فقر دارد که در گفتمان توسعه از آنان به‌عنوان فقیرترین فقرا یاد می‌شود.» 

به گزارش شهروند، در متن سخنرانی معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده که در همایش ملی «زنان نقش‌آفرینان فرهنگ و اقتصاد» به دلیل کمبود وقت نتوانست سخنرانی خود را به‌صورت کامل انجام دهد، آمارهایی از افزایش آمار بیکاری زنان و تمایل دختران مجرد به زندگی مستقل وجود دارد. 

در این متن آمده است: «بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ‌سال ۱۳۹۰ جمعیت زنان معادل ۶.۴۹درصد جمعیت کشور است (برابر حدود نیمی از جمعیت کشور). شاخص امید زندگی یا سال‌های متوسط عمر زنان ۶.۷۴ سال برآورد شده است که این شاخص برای مردان ۱.۷۲ سال است. از لحاظ وضع سواد از کل جمعیت زنان و مردان ۶۰ سال به بالای کشور به ترتیب ۱. ۸۱و ۴.۸۸ درصد باسواد بوده‌اند. مقایسه این دو رقم بیانگر تفاوت میان میزان باسوادی زنان و مردان است که این تفاوت بیشتر ناشی از بیسوادی زنان ۶۰‌ سال به بالاست. در این گروه سنی تنها ۲۳‌درصد زنان باسوادند. نسبت باسوادی زنان و مردان در سنین کمتر از ۲۵‌سال به ترتیب برابر ۷.۹۵ و ۱.۹۶درصد بوده و مشاهده می‌شود که اولا بین زنان و مردان زیر ۲۵‌سال بی‌سوادی در حال ریشه‌کن شدن است و نکته مهم این‌که این میزان در مورد زنان تقریبا به برابری با مردان رسیده است.» در ادامه این متن آمده است: «در‌سال ۱۳۹۲، بیش از ۶۰‌درصد پذیرفته‌شدگان مراکز آموزش عالی را دختران تشکیل داده‌اند.

ذکر این نکته لازم است که با وجود افزایش میزان حضور زنان در مراکز آموزش عالی و افزایش سطح تحصیلات آنان، مقایسه‌ درصد زنان و مردان دارای مدارک تحصیلی مختلف مؤید این نکته است که همچنان تفاوت چشمگیری بین تعداد مردان و زنان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا وجود دارد و در مقطع دکترای تخصصی سهم زنان معادل نیمی از دانشجویان مرد است. براساس یافته‌های طرح آمارگیری از نیروی کار در پاییز‌ سال ۱۳۹۲ نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت زنان ۱۰ساله و بیشتر، تنها ۳.۱۱ درصد است که برای مردان این نسبت برابر ۱.۶۲درصد بوده است و نیز بیکاری زنان دو و نیم برابر مردان است که ۸.۲‌درصد رشد داشته است.»  

بر اساس این متن: «بررسی وضع زناشویی زنان بیانگر این امر است که در‌سال ۱۳۹۰، ۶۱‌درصد زنان ۱۰‌سال به بالای کشور دارای همسر، ۴.۷ درصد بی‌همسر بر اثر فوت، ۴.۱درصد بی‌همسر بر اثر طلاق و ۲.۳۰درصد آنان هرگز ازدواج نکرده بوده‌اند. میانگین سن ازدواج زنان و مردان با استفاده از آمار سازمان ثبت‌احوال در‌سال ۱۳۹۲ به ترتیب برابر است با ۵.۲۲ و ۴.۲۷ سال. میانگین سن طلاق در‌سال ۱۳۹۲ برابر ۷.۲۹ و ۵.۳۴ سال برای زنان و مردان بوده و متوسط عمر زناشویی منجر به طلاق ۸.۷ سال به‌دست آمده است. همچنین نسبت به مدت مشابه ‌سال ۱۳۹۱، نرخ ازدواج ۵‌درصد کاهش داشته و نرخ طلاق در ۶ ماهه نخست ۹۲ نسبت به نیمه اول‌ سال ۱۳۹۱، ۷‌درصد افزایش داشته است.»  

به گفته مولاوردی، براساس سرشماری ۱۳۹۰، ۱.۱۲درصد خانوارها دارای سرپرست زن هستند که تنها در ۵‌سال گذشته ۳‌درصد افزایش یافته است؛ به عبارتی زنان، سرپرست ۱۲‌درصد خانوارهای ایرانی‌اند و ۸۲‌درصد زنان سرپرست خانوار بیکارند. هرچند در ایران عامل اصلی سرپرستی خانوار توسط زنان، مرگ شوهر است اما طلاق نیز در سال‌های اخیر رشد زیادی داشته و به‌خصوص در گروه‌های سنی جوان‌تر عامل مهمی در سرپرستی خانوار توسط زنان بوده است و انتظار می‌رود که در آینده نیز رشد داشته و از عامل مرگ شوهر در گروه‌های سنی جوان‌تر پیشی بگیرد.

همچنین نسبت زنان سرپرست خانوار هرگز ازدواج نکرده که الگوی نوظهور نام گرفته، طی سال‌های سرشماری رو به افزایش است که بیانگر تمایل دختران مجرد به زندگی مستقل است. الگوی ارایه شده بر اساس نتایج آمارگیری نشان‌دهنده آن است که از سویی با زنانه‌شدن سالمندی و از سویی دیگر با زنانه‌شدن سرپرستی خانوار مواجه هستیم که پیوندی ناگسستنی با زنانه شدن فقر دارد که در گفتمان توسعه از آنان به‌عنوان فقیرترین فقرا یاد می‌شود.  

بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی مدیریت  آموزش و تحقیقات ستاد ملی مبارزه با موادمخدر در ‌سال ۱۳۹۲،‌ ۶۳‌درصد جمعیت نمونه از نظر وضیعت زناشویی متاهل بودند. با توجه به‌درصد بالای معتادان متأهل می‌توان عنوان کرد هر چند تعداد زنان معتاد کشور در حد پایینی قرار دارد اما امکان بروز آسیب‌های اجتماعی گوناگون از جمله بروز خشونت علیه آنان در آن خانواده‌ها بسیار بالا است.