تحلیل سیاسی هفته

تحلیل سیاسی هفته 4ددی-93 . جمهوری
این هفته و در واپسین روزهای ماه صفر، مصادف با عروج خاتم الانبیاء و رحلت نبی مکرم اسلام حضرت محمد(ص) بود که به عنوان آخرین فرستاده رسولان الهی،‌ نور یکتاپرستی را در قالب دین کامل و برگزیده الهی در عالم تاباند. همچنین در بیست و هشتم صفر شیعیان داغدار شهادت دومین امام از سلاله پاکان حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام بودند و در آخرین روز این ماه پرسوز و گداز هم ایران اسلامی سوگوار شهادت مظلومانه هشتمین کوکب سپهر امامت حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا علیه السلام بود.
هفته جاری، هفته عجیبی بود از این باب که نصف آن پائیزی بود و نیمی دیگر زمستانی. همچنین نصف آن صفر بود و نیمه دیگر آن ربیع!
در این روزها فصل خزان جای خود را به زمستان داد و صدای پای آن با آمدن باران و بارش برف و سرما همراه شد. ماه پرحزن صفر نیز جای خود را به ربیع‌المولود و بهار میلاد بزرگان و پیشوایان دین داد که مسلمانان در این ماه خود را آماده پیشواز میلاد خجسته پیامبر رحمت حضرت محمد مصطفی(ص) و امام جعفر صادق علیه السلام می‌کنند.
همچنین اولین روز از ماه صفر با آغاز هجرت پیامبر اسلام از مکه به مدینه و پایان روزهای دشواری مصادف بود که ایشان در 13 سال دعوت مردم به توحید و یکتاپرستی در مکه از سوی کفار و مشرکان متحمل شده و سرانجام با جانفشانی‌های امیرالمومنین علی علیه السلام به مدینه هجرت کردند. این حرکت به نقطه عطفی در تاریخ اسلام و ایجاد هسته اولیه شکل‌گیری امت واحده اسلامی و تعالی و توسعه اسلام منجر شد و به همین دلیل مبداء تاریخ مسلمانان گردید.
امروز نیز برای هموطنان مسیحی و مسیحیان جهان به مناسبت میلاد حضرت مسیح(ع) با آغاز جشن‌های کریسمس همراه است؛ پیامبری که در ادامه سلسله انبیاء‌ الهی تلاشهای بسیاری برای استقرار صلح و آرامش در جهان انجام داد ولی اکنون دولتهای مدعی پیروی از این منادی صلح و بردباری، جهان را به عرصه تاخت و تاز خود و استثمار سایر ملت‌ها تبدیل کرده و بشریت را با چالش‌ها و بحران‌های متعددی مواجه کرده است.
این هفته، در موضوعات خبری خارجی، روند رو به اضمحلال گروه تروریستی داعش، اقدام واشنگتن و هاوانا برای تجدیدنظر در قطع روابط 50 ساله و احیای مناسبات دوجانبه، و مصوبه مجلس اوکراین با هدف پیوستن این کشور به ناتو، مهمترین رخدادها بودند.
گروه تروریستی داعش که تابستان گذشته در پناه حمایت‌های مالی و تسلیحاتی برخی کشورهای خارجی و در سایه خیانت برخی مقامات نظامی و سیاسی عراق، توانست بر بخش قابل ملاحظه‌ای از خاک عراق مسلط شود و حتی خود را به نزدیکی بغداد رساند، اکنون در وضعیت شکست و هزیمت قرار گرفته است.
داعش، که زادگاه آن سوریه است گروهی تروریستی است که موجودیت خود را مدیون سیاست‌های قدرت‌های غربی مخالف دولت سوریه و در راس آن آمریکا، و متحدین منطقه‌ای آن، به خصوص ترکیه و قطر می‌باشد، با تسلط بر موصل، به عنوان دومین شهر بزرگ عراق، در تابستان گذشته، خود را در آستانه تسلط بر عراق و سوریه پنداشت و به همین دلیل «دولت اسلامی عراق و شام» را بر خود نام نهاد، ولی بسیج نیروهای مردمی عراق به دستور مرجعیت شیعه، و همراهی موثر برخی کشورهای منطقه از جمله جمهوری اسلامی ایران، مانع از تعبیر خواب آنها شد.
گزارش‌های رسیده ازعراق و سوریه حاکی از شکست‌های پی در پی این گروه تروریستی، قسی القلب و ضداسلام است که تازه‌ترین این شکست‌ها، هزیمت در منطقه «سنجار» می‌باشد که توسط نیروهای مردمی عراق،‌ کردها و ارتش این کشور حاصل شد.
داعش این منطقه را از سه ماه قبل محاصره کرده بود. «حیدرالعبادی» نخست‌وزیر عراق این هفته خبر داد که عملیات برای آزادی موصل به زودی آغاز می‌شود این درحالی است که گزارش‌ها حاکی است اعضای داعش روحیه خود را باخته‌اند و در اکثر جبهه‌ها، در سوریه و عراق به محض درگیری پا به فرار می‌گذارند.
این هفته، باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در اظهاراتی غیرمنتظره، خبر از تجدید مناسبات میان واشنگتن و هاوانا داد. این سخنان اوباما، ساعاتی پس از آن مطرح شد که کوبا یک آمریکایی زندانی را پس از چهار سال، آزاد کرد. آمریکا و کوبا از 50 سال قبل و در پی دخالت‌های سیاسی و نظامی آمریکا در کوبا قطع شد و دو کشور در این مدت روابط خصمانه‌ای داشته‌اند و آمریکا این کشور را تحت تحریم‌های شدید اقتصادی و دیپلماتیک قرار داده بود. به گفته منابع آمریکایی،تغییر در سیاست‌های دو کشور علیه یکدیگر، حاصل دو سال گفتگوهای پنهانی است که در کانادا و با وساطت واتیکان در جریان بوده است.
بسیاری از ناظران براین عقیده هستند که این تحول، می‌تواند در موقعیت اوباما و دمکراتها تاثیر مثبتی داشته باشد. با اینحال برای احیای کامل مناسبات، اوباما نیاز دارد که تایید کنگره را بگیرد، درحالی که کنگره عمدتاً در تسلط جمهوریخواهان است و همین مسئله می‌تواند مانع حرکت اوباما و دمکراتها باشد. با اینحال، این رخداد، این نکته را نیز در برداشت که آمریکا از رفتارهای خصمانه خود علیه کوبا، به خصوص از تحریم، هیچ طرفی نبست و در نهایت مجبور شد بدون اینکه به خواسته اصلی خود، یعنی تغییر دولت کوبا دست پیدا کند با آن کشور رابطه برقرار سازد.
این هفته، مجلس اوکراین مصوبه‌ای را تصویب کرد که براساس آن، مسیر عضویت این کشور در سازمان آتلانتیک شمالی، ناتو هموار می‌شود. این مصوبه تحت عنوان لغو ممنوعیت پیوستن این کشور به بلوک هاو پیمان‌های نظامی، با 303رای موافق در برابر هشت رای مخالف به تصویب رسید.
این اقدام دولت غربگرای اوکراین بلافاصله با واکنش روسیه مواجه شد و مقام‌های مسکو، آنرا غیرسازنده و محرک خواندند. معاون وزیر دفاع روسیه گفت مصوبه مجلس اوکراین، این کشور را به خط مقدم تقابل با روسیه تبدیل می‌کند. وی تاکید کرد تصمیم پارلمان اوکراین، نتیجه‌ای جز پیچیده‌تر شدن وضعیت دشوار کنونی نخواهد داشت. لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز نسبت به عواقب این حرکت اوکراین هشدار داد.
این اقدام دولت اوکراین، پس از تحولات دو سال گذشته که غربگرایان با حمایت اروپا و آمریکا بر اوکراین مسلط شدند و روسیه به این تحرکات واکنش نشان داد، قابل پیش‌بینی بود. روسیه در نخستین اقدام، استقلال منطقه «کریمه» را که اکثریت ساکنان آن روس تبار هستند به رسمیت شناخت و در گام‌های بعدی نیز از حربه‌های مختلف به خصوص انرژی گاز، برای فشار به اوکراین سود جسته است تا این پیام را به دولتمردان اوکراین و حامیان غربی آنها برساند که در برابر حرکت‌های غرب در نزدیکی مرزهای خود بی‌تفاوت نخواهد ماند.
از این رو اوکراین امیدوار است با پیوستن به ناتو، خود را زیر چتر حمایتی این سازمان قرار دهد تا از اقدامات تلافی‌جویانه روسها در امان باشد. با اینحال، اکنون درباره پیوستن اوکراین به ناتو اختلافاتی میان کشورهای عضو وجود دارد و برخی از آنها تمایلی ندارند در این بازی پرهزینه و ابهام آمیز مشارکت کنند.