گزیده خبرهای 5 اردیبهشت - 94

گزیده خبرهای 5 اردیبهشت - 94
وزارت بهداشت اعلام کرد
کمبود 105 هزار تخت بیمارستانی در کشور
برای مجروحان یمنی وسوریذوعراقی وحزب الشیطان لبنان وحماس کمبود تخت ودرمان وجودنداردقائم مقام وزیر بهداشت از کمبود 105 هزار تخت بیمارستانی در کشور خبر داد.به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، دکتر حریرچی در مراسم آغاز ساخت بیمارستان خصوصی خواجه نصیر الدین طوسی ِمراغه با اشاره به وجود 135 هزار تخت بیمارستانی در کشور افزود: 50 درصد این تخت‌ها فرسوده‌اند و به نوسازی نیاز دارند.
وی تعداد تخت‌های بیمارستانی در حال ساخت را 43 هزار عدد اعلام کرد و گفت: از این تعداد 13 هزار و 500 تخت را بخش خصوصی می‌سازد.قائم مقام وزیر بهداشت افزود: بخش خصوصی امسال باید 39 هزار و 700 تخت بیمارستانی در کشور بسازد.دکتر حریرچی سرانه تخت‌های بیمارستانی را در کشور‌های منطقه سه تخت برای هزار نفر اعلام کرد و افزود: این تعداد درکشور ما 1.7 (یک و هفت دهم) تخت برای هر هزار نفراست.
ریزگردهای عربی میهمان تهرانی‌ها
با وجود آنکه مردم تصور می‌کردند آسمان تهران «ابری» است اما کارشناسان هواشناسی می‌گویند این گردوغبار و ریزگردها متعلق به کشورهای عربی است که از جنوب و غرب کشور به تهران رسیده است.
سخنگوي كميسيون امنيت ملي مجلس: وزارت خارجه بنا ندارد فكت شيت را منتشر كند
سخنگوي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با بيان اينکه ظاهراً وزارت خارجه بنا ندارد فکت شيت را منتشر کند تاکيد کرد: اگر ميان داده ها و ستانده ها توازن برقرار نشود، توافق امکان پذير نخواهد بود.    «سيدحسين نقوي حسيني» سخنگوي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي درباره سرانجام انتشار فکت شيت ايراني مذاکرات هسته اي لوزان اظهار داشت: وزارت خارجه بنا ندارد فکت شيت را ارائه کند و سخنگوي اين وزارتخانه نيز در نشست خبري اخير خود رسما اين موضوع را اعلام کرد؛ بنابراين ظاهرا فکت شيت ايراني منتشر نخواهد شد و چرايي آن را نيز توضيح نداده اند.    نقوي حسيني تصريح کرد: در حال حاضر ميان داده ها و ستانده ها واقعا توازن برقرار نيست و وقتي وزير امور خارجه روسيه اعلام مي کند که فکت شيت آمريکايي ها مورد تاييد ماست و اشکالي ندارد، با توجه به اينکه روسيه طرف آمريکا نيست، بنابراين نگراني هاي ما در اين زمينه بجاست.    وي با بيان اينکه تيم مذاکره کننده بايد نسبت به توصيه هايي که به آنها شده توجه کند، اظهار داشت: اگر تيم مذاکره کننده توانست توازن لازم را ميان داده ها و ستانده ها ايجاد کند، مذاکرات به توافق منجر مي شود و اگر چنين توازني امکان پذير نباشد، قطعاً تيم مذاکره کننده چنين توافقي را امضا نخواهد کرد.    به گزارش مهر، سخنگوي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس درباره آخرين اقدامات مجلس بعد از تاکيد رهبر معظم انقلاب مبني بر در ميان گذاشتن جزئيات مذاکرات با مردم، خاطرنشان کرد: هم کميسيون امنيت ملي از وزارت امور خارجه خواسته است که فکت شيت را منتشر کنند و هم ۲۱۳ نماينده مجلس در نامه اي چنين درخواستي را مطرح کرده اند.    نقوي حسيني افزود: اخيرا نيز تعدادي از نمايندگان مجلس در همين زمينه از وزير امور خارجه طرح سوال کرده اند و اين سوال نيز به هيئت رئيسه تقديم شده و روال خودش را طي خواهد کرد و وزير امور خارجه نيز بايد در کميسيون حاضر شده و پاسخ بدهد.
خبر ويژه 
سرانجام يك سال دروغ و جنجال درباره بورسيه ها
گزارش کميسيون اصل 90، دروغ بودن جنجال يک ساله درباره 3 هزار بورسيه غيرقانوني را روشن کرد.    سرانجام پس از نزديک به يک سال غوغاسالاري رسانه هاي دولتي و برخي مقامات ارشد دولت يازدهم درباره بورسيه هاي تحصيلي دولت قبل و ادعاي غيرقانوني بودن آنها، رئيس کميسيون اصل 90 مجلس شوراي اسلامي با ارسال نامه اي به وزارت علوم اعلام کرد اکثر قريب به اتفاق اين بورسيه ها روال قانوني خود را طي کرده اند و اين وزارتخانه موظف است نسبت به ادامه تحصيل دانشجويان اقدام کند.    به گزارش رجانيوز، از همان روزهاي نخست آغاز به کار دولت يازدهم زماني که مشخص شد بسياري از وعده هاي انتخاباتي مطرح شده اجرايي نيست، رسانه هاي زنجيره اي با طرح دروغ بزرگي به نام 3000 بورسيه غيرقانوني! مدعي شدند دولت جديد در برابر اين مسئله ايستادگي کرده و مانع ادامه تحصيل دانشجويان خواهد شد.     همزمان رئيس جمهور، وزير علوم و تعدادي ديگر از مقامات دولتي نيز با طرح اين مسئله افکار عمومي را به سمت و سوي خاصي بردند و جالب آنکه در بسياري از زمانهايي که دولت در مذاکرات به بن بست مي رسيد يا در اجراي وعده هاي انتخاباتي خود ناکام مي ماند، به يکباره اين مسئله مطرح مي شد تا افکار عمومي از مسائل اصلي کشور منحرف شود و دولت در ميان مردم «قهرمان» مبارزه با فساد قلمداد شود. اما سرانجام پس از مدتها کش و قوس دراين باره و بيان اظهارات موافقان و مخالفان اين موضوع در رسانه هاي مختلف، رئيس کميسيون اصل 90 با انتشار نامه اي خطاب به وزير علوم اعلام کرد بر اساس بررسي هاي اين کميسيون، اکثريت قريب به اتفاق دانشجويان بورسيه به طور کاملاقانوني مشغول به تحصيل شده اند و وزارت علوم موظف به ادامه تحصيل آنهاست.
    
اين در حالي است که پيش از اين نيز در گزارشي که وزارت علوم قبل از آمدن محمد فرهادي منتشر کرده بوده به صراحت تاکيد شده بود که از ميان چند هزار دانشجوي بورسيه دولت قبل، تنها 36 نفر از آنها به علت اعلام اطلاعات نادرست به مسئولان وقت، بورسيه شان غيرقانوني است و بايد ابطال شود.    با اين حال در همان گزارش آمده بود که بيش از 800 نفر از دانشجويان ديگر به علت مشکلاتي مانند کسري معدل، کبر سن و ... بورسيه شان لغو شده است، اما کميسيون اصل 90 مجلس اعلام کرده است که تمامي اين موارد منطبق با قانون بوده است و وزارت علوم با بررسي جناحي و ناعادلانه، اين پرونده ها را منطبق با قانون بررسي نکرده و با ارائه ناقص قانون به افکار عمومي، مدعي غيرقانوني بودن اين بورسيه ها شده است، زيرا براساس نص صريح قانون بورس، هيچ کدام از اين موارد غيرقانوني محسوب نمي شوند.    با اين اوصاف پيش بيني مي شود در شرايطي که سناريوي نخ نماي «فساديابي دولت يازدهم» ديگر با مانور روي دروغ بزرگ 3000 بورسيه غيرقانوني جواب نمي دهد، جديدترين بازي رواني براي منحرف کردن افکار عمومي تحت عنوان يک فساديابي جديد به زودي رونمايي خواهد شد! اما سوال جدي اينجاست که آيا روزي مي شود که بشود به راحتي درباره برخي پرونده هاي مالي جنجالي مانند «کرسنت» نيز در رسانه ها مطالب مختلفي منتشر شود يا فقط قرار است هر چند وقت يکبار برخي موضوعات دروغ مانند بورسيه ها و... مطرح شود؟
خبر ويژه 
بولدوزر بركناري مديران از فرمانداران به بخشداران رسيد
با وجود تغيير 91 درصد فرمانداران و بيش از نيمي از بخشداران، وزير کشور همچنان تحت فشار قرار دارد تا اين رفتار بولدوزري را با تماميت خواهي کامل به سرانجام برساند. اين فشار با عنايت به اينکه انتخابات مجلس و خبرگان در اسفند ماه امسال برگزار مي شود، قابل توجه مضاعف است.    خبر آن لاين سايت حامي دولت که دو مدير آن در دولت مناصبي دارند، با انتقاد از کندي تغيير فرمانداران و بخشداران نوشت: اين امر بارها اعتراض حاميان دولت را به دنبال داشته است. اميري سخنگوي وزارت کشور با بيان اينکه به طور حتم نسبت به تغيير کساني که با نظر دولت همسو نيستند اقدامات لازم صورت خواهد گرفت، گفت تنها درصد کمي از افرادي که در دولت يازدهم از سوي وزارت کشور در مناصب سياسي انتخاب شده اند، با گفتمان دولت همسو نبودند.    خبر آن لاين ادامه مي دهد: با افزايش انتقادها از وزارت کشور در خصوص روند تغيير مديران استاني هفته گذشته رحماني فضلي وزير کشور از تغيير تعداد قابل توجهي از فرمانداران خبر داد. به گفته وزير کشور از تعداد 429 فرماندار در کشور 392 نفر يعني 91 درصد تغيير کردند و تنها 37 مورد از دولت قبل مانده اند. آنگونه که رحماني فضلي گفته است تعيين تکليف فرمانداران باقي مانده از دولت قبل هم به زودي انجام شود و آنها در مرحله استعلام قرار دارند.
    
اين گزارش همچنين حاکي است: اما براساس آمار منتشر شده از سوي وزارت کشور وضعيت تغيير بخشداران به خوبي پيش نرفته و همچنان در تعداد قابل توجهي از بخش ها، بخشداران دولت احمدي نژاد مشغول به کار هستند. براساس اين آمار از يک هزار و 58 بخشدار در کشور 588 بخشدار تاکنون تغيير کرده اند که اين رقم معادل 55 درصد کل بخشداران است.
    
شايان ذکر است وزير کشور از همان آغاز تصدي وزارت به اعتبار سوابق حضور در اردوگاه اصولگرايان تحت فشار بوده است. گروه هاي فشار از يک سو خواستار تغيير وزير کشور بوده و از سوي ديگر از طريق همين فشار سعي کرده اند مهره چيني خود در بدنه وزارت کشور و استانداران و فرمانداران و حتي بخشداران را گسترش دهند. در همين زمينه به نظر مي رسد بحث پول هاي کثيف نيز از سوي همين طيف به وزارت کشور ديکته شده تا در خدمت بازي هاي انتخاباتي افراطيون قرار گيرد.
خبر ويژه 
در اركستر دولت هر كس ساز خود را مي زند؟!
يک روزنامه اصلاح طلب از «بلبشوي اطلاع رساني و عدم انسجام در دستگاه هاي دولتي» انتقاد کرد.    روزنامه تعادل با اشاره به نقيض گويي اخير سخنگوي دولت و برخي ديگر از مسئولان دولتي درباره چند و چون حذف يارانه ها نوشت: مي توان به بلبشوي اطلاع رساني در بدنه دولت ايراد جدي گرفت. با نگاه گذرا به نشست خبري اخير سخنگوي دولت مي توان دريافت که تقريباً تمام سوژه هاي اقتصادي يک هفته اخير از سوي محمد باقر نوبخت تکذيب شد. در مورد قيمت نان ايشان تمام شايعات در مورد آزادسازي قيمت نان را رد کردند و اين در حالي است که همه مسئولان و فعالان سنديکايي در اين صنعت بر آزادسازي قيمت نان در آينده نزديک متفق القول هستند. از طرف ديگر معاون اول رئيس جمهور، بخشنامه اي مبني بر عدم افزايش قيمت ها ابلاغ کرد که مشاوران اقتصادي دولت در جلسات مختلف آن را نقد کردند.    اين روزنامه مي افزايد: در خصوص حذف بخشي از يارانه بگيران هم که از طرف مسئولان وزارت رفاه و بعضي از نمايندگان مجلس تاييد شده بود از طرف سخنگوي دولت انکار شد و اين اتفاق در حالي بود که وزير اقتصاد در صحت و سقم اين تکذيبيه در جلسه شوراي گفت وگو ترديد داشت. موضوع سوم هم که در کانون توجه رسانه ها قرار دارد نرخ سود بانکي است. از يک طرف شوراي هماهنگي بانک ها که از طرف مديرعامل يک بانک دولتي رهبري مي شود از کاهش نرخ سود خبر مي دهد و از طرف ديگر قائم مقام بانک مرکزي مرجع اين تصميم گيري را زير سوال مي برد.
    
تعادل تصريح مي کند: مرور اين اتفاقات ترديدهاي بسياري در خصوص برنامه هاي اقتصادي دولت ايجاد کرده که ممکن است اين فرضيه را در اذهان متبادر کند که تيم اقتصادي دولت يا ناهماهنگ است يا برنامه مشخصي براي مديريت اقتصاد کشور ندارد. اگر هم فرض دولت بر اين است تا مردم و رسانه ها را غافلگير کند بايد گفت اين فرضيه شکست خواهد خورد. جالب اينجاست که مشاور ارشد اقتصادي دولت از همگرايي برنامه هاي اقتصادي و انتظارات مردم مي گويد و بارها تاکيد کرده که بدون مديريت صحيح انتظارات نبايد توقع بهبود شرايط اقتصادي داشت و در عين حال دولت اطلاع رساني درست در خصوص تصميمات خود انجام نمي دهد! آيا بهتر نيست که دولتمردان اگر به تصميمات خود اعتقاد دارند با استفاده از ظرفيت وسيع رسانه ها، ابعاد مختلف اين تصميم ها را روشن کرده و به شيوه منطقي انتظارات اقتصادي را کنترل کنند؟