دوگزیده خبر 23 خرداد- 94

دوگزیده خبر 23 خرداد- 94
وال استريت ژورنال خبر داد:تلاش واشنگتن براي ممانعت از به كارگيري ايرباس هاي جديد توسط ايران
يک روزنامه آمريکايي از تلاش مقامات واشنگتن براي ممانعت از به کارگيري ايرباس هاي جديد توسط ايران خبر داد.
    
روزنامه وال استريت ژورنال در گزارشي نوشت: مقامات آمريکايي تلاش دارند تا مانع از به کار گيري هواپيماهاي ايرباس خريداري شده توسط ايران براي خطوط هوايي ماهان شوند.    در همين زمينه مقامات دولت آمريکا گفتند که تلاش مي کنند مانع از دستيابي ايران به هواپيماهاي ايرباس مسافربري شوند و اين در حالي است که مقامات ايراني هم تهديد کرده اند که پاسخ اين اقدام را با تلاش هاي قانوني مي دهند.    اواسط ماه گذشته خبر خريد و ورود 9 فروند ايرباس کارکرده توسط هواپيمايي ماهان به کشور رسانه اي شد. 8 فروند اين هواپيماها از نوع ايرباس 340 و يک فروند از نوع ايرباس 321 با عمر کمتر از 15 سال هستند.    چند روز پس از اين ماجرا، وزارت بازرگاني آمريکا شرکت الناصر، دومين شرکت بزرگ هواپيمايي عراق را به اتهام کمک به شرکت ماهان اير در فهرست تحريم هاي مرتبط با تروريسم خود قرار داد.    آمريکا مدعي شد که الناصر به عنوان يکي از عوامل شرکت ماهان اير و از سوي اين شرکت عمل کرده و 9 هواپيماي بزرگ تجاري را در ماه هاي اخير به صورت غيرقانوني خريداري کرده است. شرکت الناصر هرگونه ارتباط با ايران يا ماهان اير را تکذيب کرده است. آمريکا همچنين شرکت هوايي اسکاي بلو برد، مستقر در امارات را در اين رابطه تحريم کرده است.    شرکت ماهان به اتهام واهي حمايت از تروريسم در فهرست تحريم هاي آمريکا و برخي کشورهاي اروپايي قرار دارد.    در ادامه وزارت خزانه داري آمريکا طي بيانيه اي رسمي اعلام کرد تحريم هوايي ايران يعني تحريم فروش هواپيما به ايران ربطي به مذاکرات هسته اي ندارد و حتي در صورت توافق احتمالي هسته اي نيز اين تحريم ها بر جاي خود باقي مي ماند چراکه ايالات متحده اين تحريم ها را به بهانه حمايت ايران از گروه هايي که آنها را تروريست مي داند، وضع کرده است. آمريکايي ها به اين هم بسنده نکرده و از توقيف اين هواپيماها خبر داده اند.    به گزارش فارس به نقل از وال استريت ژورنال، يک مقام آمريکايي گفت که هواپيماهاي خريداري شده توسط شرکت ماهان شناسايي شده و شماره بال آنها نيز ثبت شده است.
 خبر ويژه نگراني روزنامه هاي حامي دولت از بي برنامگي درباره بورس
«دولت برنامه اي براي حمايت از بورس ندارد»، «سقوط 50 ميليارد دلاري ارزش بورس»، «دولت بازار سرمايه را رها کرده است» و... اينها تيترهاي روزنامه هاي حامي دولت است.    روزنامه اعتماد با تاکيد بر اينکه «دولت برنامه اي براي حمايت از بورس ندارد» نوشت: براي بررسي چرايي تداوم روند بحراني در بورس از برخي مديران کارگزاري ها و کارشناسان بازار سرمايه نظرخواهي کرديم ولي هيچ کدام از آنها حاضر به پاسخگويي به سوالات ما نشدند و تنها به اين جمله قناعت کردند که وضعيت خراب است اما متاسفانه نمي توانيم در اين زمينه اظهارنظر کنيم.    اين روزنامه از قول يک فعال بازار سرمايه نوشت: روند منفي بازار سهام طبيعي است. مديريت جديد سازمان بورس به دليل ناآشنايي با فضاي بازار برنامه مشخصي براي خروج بورس از بحران فعلي ندارد.    همزمان روزنامه آرمان با برجسته کردن سقوط 50 ميليارد دلاري ارزش بورس نوشت: دولت بازار سرمايه را رها کرده است. بازار سرمايه اين روزها اوضاع مطلوبي ندارد و بورس که از آن به عنوان پيشاني اقتصاد ياد مي شود، روند نزولي را طي مي کند. شاخص کل بورس هم که به مثابه دماسنج اقتصاد است، روز سه شنبه به کمترين حد خود در سال جاري رسيده است. شاخص کل بورس در جريان معاملات روز سه شنبه بازار سرمايه با افت 634 واحد به رقم 62 هزار و 317 واحد عقب نشيني کرد و به پايين ترين حد خود در سال جاري پس از 81 روز رسيد.
    
شاخص کل بورس معاملات امسال را از رقم 62 هزار و 532 واحد آغاز کرده بود. همچنين از ابتداي سال تاکنون بازار سرمايه 51 روز معاملاتي را به خود ديده است که از اين ميان، معامله گران شاهد 22 روز مثبت براي بورس با مجموع رشد 10071 واحدي شاخص و 29 روز منفي با مجموع افت 10281 واحدي بوده اند.    در اين شرايط برخي از فعالان بورس معتقدند که دولت بايد براي بهبود اوضاع بازار سرمايه وارد ميدان شود و دوباره با همکاري بانک ها اقدام عملي براي بهتر شدن وضعيت صورت دهد اما برخي ديگر بر اين اعتقادند که دخالت هاي دولت اوضاع بورس را به اينجا کشانده و دولت نبايد با دخالت هاي دستوري وارد بازار شود و حتي همان صندوق حمايت بورس هم مورد سوال است.
    
حيدر مستخدمين حسيني، معاون اسبق وزارت اقتصاد و بانک مرکزي در پاسخ به اين سوال که به چه دليل بورس کشورمان به وضعيت فعلي دچار شده است و چه تدابيري براي بهبود اين اوضاع بايد اتخاذ کرد، گفت: اصل موضوع اين است که بازار سرمايه کاملافاقد برنامه است و دولت به اين بازار عنايتي ندارد.    اما روزنامه دولت (ايران) از قول نصرالله برزني عضو سابق هيئت مديره بورس مدعي شد: اکنون در شرايطي هستيم که قيمت ها و بازدهي سهام شرکت هاي مطرح در بهترين و با ثبات ترين شرايط از سال 1377 تاکنون قرار دارد.    همين کارشناس در عين حال اذعان کرد: دولت پيشنهاد داد که قيمت خوراک گازي پتروشيمي ها 6 برابر افزايش يابد و از 3 سنت به يک باره به 18 سنت براي هر متر مکعب برسد که اين موضوع در کنار پيشنهاد وضع 30 درصد عوارض بر شرکت هاي معدني تاثير بسيار منفي را بر بازار سرمايه به جا گذاشت به طوري که نگراني از بابت اين تصميمات همه گير شد و به صنايع ديگر نيز تسري يافت. سرمايه گذاران در شرکت هاي ديگر بورسي نظير شرکت فولاد و فلزي ها با تصور اينکه ممکن است اين رفتار از دولت در خصوص ساير شرکت ها نيز سر بزند شروع به خروج از بازار و کاهش حجم سرمايه گذاري خود کردند.    وي در ادامه گفت: دومين اقدام دولت که بازار سرمايه را به سبب افزايش هزينه هاي توليد با کاهش ارزش مواجه ساخت اجراي گام دوم هدفمندي يارانه ها بود. فاز دوم هدفمندي در زماني اجرا شد که اعتماد به بازار تا حدي از بين رفته بود اما با اجراي اين قانون امنيت سرمايه گذاران کمتر از پيش شد.    اين کارشناس گفت: ضرورت بازار شرايطي را رقم زده است که نياز به دخالت و حمايت مستقيم دولت از بازار نيز ملموس است. بنابراين نياز است تا دولت با وضع قوانين، اعمال سياست هاي پولي و مالي و حتي تزريق پول به حمايت از بازار بپردازد تا احساس امنيت در سرمايه گذار ايجاد شود.