ادامه بحث جدی موارد اختلاف در 2 نشست ظریف و وزاری خارجه کشورهای1+ 5

ادامه  بحث جدی  موارد اختلاف در 2 نشست ظریف و  وزاری خارجه  کشورهای1+ 5
   16 تیر-94
باید گفت حتی اگر توافق مذاکرات هسته ای 3 شنبه یا 5 شنبه امضاء شود . موضوع پیچیده ی برنامه ی هسته ای  رژیم تمام شده نیست . زیرا که پیامدهای واکنشی مخالفان مذاکره ی هسته ای در کنگره آمریکا ومجلس ارتجاع رژیم  ادامه خواهدیافت . چون نتیجه ی این توافق  درآمریکا ربط به اختلاف میان دو حزب جمهوریخواه ودمکرات آمریکا و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دارد. در رژیم ولایت فقیه هم مخالفت شدیدپاسداران با مذاکره هسته ای با  مجلس ارتجاع که ازحمایت خامنه ای رهبرولی فقیه برخوردارند این موضوع پیگیری خواهدشد .به خصوص که دراسفند ماه قراراست انتخابات دوره ی دهم مجلس ارتجاع شروع شودو موافقت ومخالفت با چگونگی برداشت وارزیابی توافق خوب وبد برنامه ی هسته ای می تواند یکی ازموضوعات تبلیغاتی چالش برانگیز انتخاباتی باشد.
بهرحال  گزارش شده است  که ظریف و وزرای امور خارجه کشورهای عضو گروه ۱+۵ متشکل از آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان با حضور مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز دوشنبه دوبار نشست مشترک برگزار کردنداین نشست‌ها به ریاست جواد ظریف و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نمایندگی از ۱+۵ یک روز پیش از پایان مهلت تمدید شده مذاکرات برگزار شد.اولین نشست ساعت 19 و سی دقیقه روز دوشنبه به وقت تهران و دومین نشست ساعت یک بامداد روز سه شنبه به وقت تهران آغاز شددراین نشست طرف‌ها به مرور آخرین وضعیت مذاکرات پرداخته و درباره برخی از مهم‌ترین موضوعاتی که محل اختلاف است، بحث جدی داشتند .
در همین رابطه رسانه های روسی خبر داده اند که لاوروف به صورت موقت مذاکرات را ترک خواهد کرد.وزیر خارجه روسیه امروز با محمد جواد ظریف دیدار و گفت و گو کرد. لاوروف و طریف پس از این دیدار بیانیه مشترکی صادر کردند که از تمایل مشترک خود برای دستیابی به یک راه‌حل قابل قبول مشترک در پایان دادن به اختلافات باقیمانده خبر دادندوزرای خارجه رژیم  و روسیه ابراز امیدواری کردند که همه اختلافات باقیمانده مربوط به برنامه هسته‌ای  رژیم در کم‌ترین زمان حل شود.
اما سئوال است  این داستان این موش و گربه بازی یا تناقض گویی ناشی از چیست ؟ آیا مردم ایران  نامحرم اند ونباید بدانند که  پشت پرده چه خبر است ودر وین چه می گذرد؟چون دانستن حق شان نیست .درصورتی که با شعار "انرژی هسته ای حق مسلم ماست" مغایرت دارد .یانه نگرانی از رسانه های خبری و اطلاع رسانی وواکنش مخالفان دلواپس  طرفین در کنگره ی آمریکا و مجلس ارتجاع رژیم وارونه ی ولایت فقیه است . چون گفته شده وزرای خارجه ایران و آمریکا هر دو از پیشرفت جدی در مذاکرات خبر داده‌اند، اما در عین حال تاکید کرده‌اند که همچنان اختلاف‌های جدی بین دو طرف وجود دارد.زیرا که  گفته شده زمان‌بندی رفع تحریم‌ها در کنار حل و فصل "ابعاد احتمالی نظامی" در فعالیت‌های هسته‌ای ایران از جمله موارد مهم مورد اختلاف است. برای اینکه پاسداران آشکارا تهدید کرده انددرصورتیکه پای هرناظری به مراکز نظامی باز شود باگلوله جواب داده می شود.
عجیب اینکه  کاخ سفید گفته است  ضرب الاجل سه شنبه برای مذاکرات در وین برای رسیدن به یک توافق قاطع و نهایی ممکن است به قوت خود باقی نماند.
همچنین  جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به این سوال که آقای دولت اوباما انتظار دارد ضرب الاجل رعایت نشود گفت:‌ "من هیچ گونه انتظاری (برای به نتیجه رسیدن مذاکرات) تعیین نمی کنم... این را می گویم که مسلما (عبور از ضرب الاجل) ممکن است."
همینطور جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم گفته است :‌ "هدف اصلی ما رسیدن به یک توافق خوب است. این طور نیست که ما به ضرب الاجل هایی که قبلا تعیین شده توجهی نداریم بلکه وزیر خارجه آمریکا بر این موضوع تمرکز دارد که توافق نهایی خوب و درست باشد."
برای همین صبح امروز رسانه ها احتمال ادامه مذاکرات تا پایان هفته را مطرح کردند. گفته می شود ممکن است مذاکرات تا بامداد روز پنج شنبه ادامه یابدیعنی خواستی که رژیم وارونه ولایت فقیه دنبال می کند .چون می خواهد ازفضای تبلیغاتی شب های قدر ماه رمضان نهایت بهره برداری تبلیغاتی پیرامون مذاکره هسته ای کند. همانگونه که ظریف درمراسم قدر مرکز اسلامی رژیم درو ین کرد .چون اشک ریزان تقاضای دعا برای اوضاع نامعلوم مذاکره هسته ای کرد تابادعاکردن معلوم گردد.

تصاویر خبرگزاری ها از این نشست
(تصاویر) نشست وزرای خارجه ایران و 1+5
(تصاویر) نشست وزرای خارجه ایران و 1+5
(تصاویر) نشست وزرای خارجه ایران و 1+5
(تصاویر) نشست وزرای خارجه ایران و 1+5
(تصاویر) نشست وزرای خارجه ایران و 1+5
(تصاویر) نشست وزرای خارجه ایران و 1+5
(تصاویر) نشست وزرای خارجه ایران و 1+5
فرارووزرای امور خارجه کشورهای ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ متشکل از آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان با حضور مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز دوشنبه دوبار نشست مشترک برگزار کردند.
به گزارش فرارو، این نشست‌ها به ریاست محمدجواد ظریف و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نمایندگی از ۱+۵ یک روز پیش از پایان مهلت تمدید شده مذاکرات برگزار شد.
اولین نشست ساعت 19 و سی دقیقه روز دوشنبه به وقت تهران و دومین نشست ساعت یک بامداد روز سهشنبه به وقت تهران آغاز شد.
پس از پایان نشست اول یک منابع آگاه نزدیک به تیم مذاکره کننده کشورمان گفت: «در نشست وزیران خارجه ایران و 1+5، طرف‌ها به مرور آخرین وضعیت مذاکرات پرداخته و درباره برخی از مهم‌ترین موضوعاتی که محل اختلاف است، بحث جدی صورت گرفت
 
این منبع آگاه افزود: «دو طرف اعلام کردند که معاونان و سایر اعضای تیم بلافاصله به ادامه کار بر روی متن‌های توافق جامع بپردازند
او ادامه داد که احتمالا امشب جلسه عمومی دیگری برگزار خواهد شد.
پیش از این نشست وزرای خارجه کشورهای ۱+۵ متشکل از آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان با حضور مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در محل برگزاری مذاکرات هسته‌ای ایران در شهر وین برگزار شده بود.
جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا از حدود ده روز پیش در وین بوده و بقیه وزرای خارجه در حال رفت و آمد بین وین و پایتخت‌هایشان بوده‌اند.
لوران فابیوس و فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزرای خارجه فرانسه و آلمان و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیروز، یکشنبه، پنجم ژوئیه به مذاکرات پیوستند.
سرگئی لاوروف، یانگ یی و فیلیپ هموند، وزرای خارجه روسیه، چین و انگلیس هم امروز صبح وارد هتل کوبورگ وین شدند.
در همین رابطه رسانه های روسی خبر داده اند که لاوروف به صورت موقت مذاکرات را ترک خواهد کرد.
وزیر خارجه روسیه امروز با محمد جواد ظریف دیدار و گفت و گو کرد. لاوروف و طریف پس از این دیدار بیانیه مشترکی صادر کردند که از تمایل مشترک خود برای دستیابی به یک راه‌حل قابل قبول مشترک در پایان دادن به اختلافات باقیمانده خبر دادند.
وزرای خارجه ایران و روسیه ابراز امیدواری کردند که همه اختلافات باقیمانده مربوط به برنامه هسته‌ای ایران در کم‌ترین زمان حل شود.
وزرای خارجه ایران و آمریکا هر دو از پیشرفت جدی در مذاکرات خبر داده‌اند، اما در عین حال تاکید کرده‌اند که همچنان اختلاف‌های جدی بین دو طرف وجود دارد.
زمان‌بندی رفع تحریم‌ها در کنار حل و فصل "ابعاد احتمالی نظامی" در فعالیت‌های هسته‌ای ایران از جمله موارد مهم مورد اختلاف است.
ضرب‌الاجل اولیه برای رسیدن به توافق جامع با ایران سه‌شنبه گذشته (۳۰ ژوئن، نهم تیر) به پایان رسید، اما دو طرف توافق کردند که گفت‌وگوها را تا یک هفته بعد از مهلت ابتدایی ادامه دهند.
همزمان کاخ سفید گفت که ضرب الاجل سه شنبه برای مذاکرات در وین برای رسیدن به یک توافق قاطع و نهایی ممکن است به قوت خود باقی نماند.
جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به این سوال که آقای دولت اوباما انتظار دارد ضرب الاجل رعایت نشود گفت:‌ "من هیچ گونه انتظاری (برای به نتیجه رسیدن مذاکرات) تعیین نمی کنم... این را می گویم که مسلما (عبور از ضرب الاجل) ممکن است."
جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم گفت:‌ "هدف اصلی ما رسیدن به یک توافق خوب است. این طور نیست که ما به ضرب الاجل هایی که قبلا تعیین شده توجهی نداریم بلکه وزیر خارجه آمریکا بر این موضوع تمرکز دارد که توافق نهایی خوب و درست باشد."
صبح امروز رسانه ها احتمال ادامه مذاکرات تا پایان هفته را مطرح کردند. گفته می شود ممکن است مذاکرات تا بامداد روز پنج شنبه ادامه یابد