گزیده ها 11 مرداد -94

گزیده ها 11 مرداد -94
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار دلایل ریزش شاخص بعد از اعلام توافق هسته‌ای را اعلام کرد و به تشریح برنامه‌های بورس در دوره پساتحریم پرداخت.

به گزارش ایسنا، محمد فطانت امروز در نشست خبری از راه‌اندازی سیستم جدید کدال در هفته آینده خبر داد و گفت: سیستم جدید کدال قابلیت‌هایی دارد که با تمام مرورگرهای بازار قابل انطباق است و از سوی دیگر سرعت و امکان جستجوی سریعتر را داراست که هر فرد می‌تواند اطلاعات خود را در این سامانه ثبت و ارسال کند.

وی خاطرنشان کرد: سیستم قدیمی در سه ماه آینده وجود نخواهد داشت و تمامی اقداماتی که شرکت‌ها از سیستم کدال منتشر می‌کنند بر اساس سیستم جدید خواهد بود که این سیستم در مرحله تست نهایی قرار دارد.

کدال جدید می‌آید
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اضافه کرد: همچنین نسخه مربوط به تلفن همراه که بتواند سیستم اندروید و اپل و سایر سیستم‌های هوشمند را تحت پوشش قرار دهد در دست اقدام است تا سیستم کدال را بتوانیم در تلفن همراه داشته باشیم.

فطانت در مورد اصلاحیه قانون اصل 44، گفت: پیش از این مقرر شده بود شرکت‌هایی که در بند 6 احصاء شده‌ بودند اطلاعات و صورت‌های مالی خود را به بورس ارائه دهند، اما تاکنون اطلاعاتی از شرکت‌ها دریافت نشده است، اما بعضی شرکت‌ها پاسخ استعلامات سازمان بورس را ارائه کرده‌اند.

وی عنوان کرد: بنابراین از همه شرکت‌هایی که مشمول قانون اصلاحیه بند 6 اصل 44 هستند تقاضا می‌شود که هر چه سریعتر نسبت به ارائه اطلاعات مالی خود به بورس اقدام کنند زیرا قرار است مجلس و کمیسیون اصل 44 گزارشی از عملکرد این قانون را به صحن علنی مجلس ارائه بدهند که امیدواریم قبل از اینکه این گزارش به صحن برود شرکت‌ها اطلاعات خود را ارائه دهند.

دلایل افت شاخص بورس
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه این نشست به سوال خبرنگاران پاسخ داد و در خصوص علت افت بورس بعد از توافق هسته‌ای، گفت: امروز شاهد آن هستیم که شاخص بورس آنچه که در واقعیت بازار و اقتصاد محقق می‌شود را به خوبی نشان می‌دهد و این بزرگ‌ترین دستاوردی است که در بازار سرمایه به وجود آورده است.

وی اضافه کرد: اینکه تحلیلی از وضعیت نوسانات شاخص در هر مقطعی ارائه می‌شود وظیفه تحلیلگران بازار و مشاوران سرمایه‌گذاری است و بخش‌هایی که دارای مجوز خاص از سازمان بورس هستند باید تحلیل‌های مناسبی انجام دهند.

فطانت با بیان اینکه توافق هسته‌ای اتفاق بسیار مهمی برای بازار سرمایه است، اضافه کرد: تاکنون 36 قطعنامه علیه ایران در سال‌های گذشته صادر شده که با بیانیه اخیر تمامی آنها برطرف می‌شود و این می‌تواند برای بازار سرمایه ظرفیت بالقوه‌ای ایجاد کند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: این در حالی است که سیاست اقتصاد مقاومتی وضعیتی را ایجاد کرده است که با ادامه دادن آن در داخل کشور می‌توانیم شاهد افزایش ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود باشیم که اجرایی شدن توافق هسته‌ای می‌تواند به ظرفیت‌ها اضافه کند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا علیرغم نتایج مثبت مذاکرات، بورس تهران روند نزولی در پیش گرفت، گفت: این امر چند دلیل دارد که یکی از آنها مربوط به برگزاری مجامع شرکت‌های بورسی در تیرماه است به طوریکه در چهار ماه ابتدایی امسال در مجموع 363 مجمع برگزار شده است که از این تعداد 212 مجمع در تیرماه برگزار شده و 169 مجمع شرکت‌های مهم در هفته آخر تیرماه برگزار شد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه به تصمیمات بانک مرکزی و تاثیر آن بر بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: اقداماتی که بانک مرکزی در مجامع بانک‌ها برای تقویت بنیه‌ی مالی آنها انجام داده آثار خود را بر بازار سرمایه خواهد گذاشت، این در حالی است که سود تقسیمی بانک‌های بورسی در مجامع امسال از هشت هزار میلیارد تومان به 1600 میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است که این وضعیت بازار را با چالش مواجه کرد زیرا سهم بانک‌ها در بازار سرمایه 13 درصد است و وضعیت آنها به طور مستقیم روی بورس اثرگذار است.

فطانت تصریح کرد: علاوه بر این شرکت‌های معدنی با کاهش قیمت گندله و سنگ معدن مواجه شدند که این موضوع نیز به نوبه خود بر روی افت شاخص و شرکت‌های معدنی اثرگذار بود.

وی در ادامه به تشریح دلایل افت بورس بعد از توافق، گفت: همچنین برگزاری مجامع برخی شرکت‌های پالایشگاهی با تنفس مواجه شد که ناشی از اطلاعات ارائه شده توسط برخی دستگاه‌های ذیربط و اعلام نرخ فرآورده و نفت خام بود بنابراین در این مقطع شاهد ارائه اخبار متناقضی از سوی شرکت‌ها بودیم.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: بنابراین ناهماهنگی‌هایی که در برخی دستگاه‌ها ایجاد شد به همراه عوامل متعددی که در بخش بنیادی شرکت‌ها اثرگذار بود باعث شد که شاهد وضعیت نزولی بورس بعد از توافق هسته‌ای باشیم.

فطانت با بیان اینکه قیمت‌های جهانی فلزات، نفت، طلا و مس با افت قابل توجهی مواجه شد، تصریح کرد: وقتی به بازارهای رقیب بازار سرمایه از جمله بازار مسکن و طلا نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که همه بازارها از کم‌رونقی و کاهش رنج می‌برند و تنها بخشی که سودهای قابل توجهی فراهم می‌کند سیستم بانکی است که از نظر ما جای تعجب دارد که وقتی بخش واقعی اقتصاد نمی‌تواند سود مناسبی داشته باشد چگونه ممکن است تسهیلاتی با نرخ‌های بالای 27 درصد توسط برخی موسسات داده شود.

وی اضافه کرد: بنابراین بسیاری از موسسات بانکی، نرخ سود سپرده را رعایت نمی‌کنند و به همین دلیل خروج و مهاجرت پول به سیستم بانکی وجود دارد که امیدواریم با تصمیماتی که اتخاذ می‌شود این روند اصلاح شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه به بلوغ رفتار سهامداران اشاره کرد و گفت: هر اتفاقی که در اقتصاد رخ می‌دهد آثار مالی خود را بر بازار سرمایه می‌گذارد به طوریکه توافق هسته‌ای تاثیری روی نقل و انتقال پول دارد، اما این نقل و انتقالات با هزینه‌های بالایی روبروست بنابراین تحقق آن می‌تواند آثار مالی مثبتی روی تولید و اقتصاد داشته باشد.

بازار دچار کم واکنشی شده است
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه آثار عملی توافق باید محقق شود تا اثر خود را بر بخش واقعی اقتصاد بگذارد، گفت: در حال حاضر عارضه‌ای که در بازار سرمایه قابل تحلیل است این است که بازار دچار کم‌واکنشی شده و نه تنها این اتفاق، بلکه هر اتفاق مثبت دیگری که رخ می‌دهد آثار محدودی را بر بازار سرمایه می‌گذارد که البته این موضوع در یک دوره زمانی اصلاح می‌شود.

فطانت تاکید کرد: در شرایطی که اقتصاد کشور با کسری بودجه، کاهش قیمت نفت و سایر کالاها مواجه است آثار آن در بازار سرمایه نمایان می‌شود اما به اعتقاد من این توافق در صورت تحقق یافتن، حرکت‌های جدیدی پیشروی بازار قرار خواهد داد زیرا فرصت‌ها به تنهایی قادر نیستند در بخش واقعی اقتصاد اثر خود را بگذارند این در حالی است که مهم‌ترین دستاورد توافق هسته‌ای، آرامش بازار و رفع دغدغه نسبت به تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز است که محقق شدن آن به معنای ایجاد فرصت‌های جدید در اقتصاد کشور بوده و بر توانایی‌ها و ظرفیت‌های کشور اضافه می‌کند.

دور جدید عرضه‌های اولیه از شهریور ماه
وی در ادامه از آغاز عرضه‌های اولیه در ابتدای شهریور ماه خبر داد و گفت: از ابتدای شهریور ماه عرضه‌های اولیه با دو روش ثبت سفارش و حق انتخاب صورت می‌گیرد بنابراین این امکان فراهم می‌شود که از ابتدای شهریور شرکت‌های کوچک و با حق انتخاب برای ناشرین در بورس عرضه شود که این دوره اختیاری بوده و برای آشنایی بیشتر فعالان بازار و ناشران است تا بعد از طی کردن آن روش ثبت سفارش و حق انتخاب به صورت دائم برای عرضه‌های اولیه مورد استفاده قرار بگیرد.

بورس و دوران پسا تحریم
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه این نشست به برنامه بورس در دوره پساتحریم اشاره کرد و گفت: در حال حاضر برنامه‌هایی توسط بخش‌های اجرایی کشور ارائه شده که طبیعتا آثار خود را بر بازار سرمایه خواهد داشت اما به صورت مشخص بازار سرمایه برنامه بسیار مدونی در این خصوص دارد که به مرحله اجرا در خواهد آمد.

فطانت توضیح داد: یکی از برنامه‌های سازمان بورس در دوره پساتحریم، جذب سرمایه‌گذار خارجی و ارائه مجوز به نهادهای خارجی در بازار سرمایه است به طوریکه سازمان برنامه مشخصی در قالب openup ارائه خواهد داد البته تحقق آن به زیرساخت‌های نرم‌افزاری نیاز دارد تا بتوانیم سرمایه‌گذاران خارجی را به صورت آنلاین در بازارهای اولیه و ثانویه مشارکت دهیم.

وی در ادامه به آخرین وضعیت بورس ارز پرداخت و گفت: با تک نرخی شدن ارز و با مشارکت بانک مرکزی و سیستم صرافی‌ها شرایطی فراهم می‌کنیم که معاملات عادی ارز در آینده انجام شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار توضیح داد: در فاز نخست این بورس در دل بورس کالا راه‌اندازی می‌شود اما در فاز بعدی و در صورتی که قابلیت پیش‌بینی نرخ ارز فراهم شود قابلیت تبدیل به بورس جداگانه فراهم خواهد شد بنابراین در حال حاضر مذاکراتی برای ایجاد این بورس در حال انجام است که به محض نهایی شدن آغاز به کار خواهد کرد.

فطانت در خصوص جزئیات راه‌اندازی بورس تعاون نیز توضیح داد: در خصوص راه‌اندازی بورس تعاون مشکلاتی در شرکت‌های تعاونی سهامی آن وجود دارد و آن رای شرکت‌های تعاونی در مجامع است که در روش‌های ارائه آرا هنوز به توافق کامل دست پیدا نکرده‌ایم با این حال کارگروهی بین سازمان بورس و وزارت تعاون ایجاد شده و درصدد هستیم تا راه‌حل‌هایی برای راه‌اندازی بورس تعاون و راهیابی شرکت‌های تعاونی سهامی آن به تابلوی بورس فراهم کنیم.

حضور سرمایه‌گذارن خارجی در بورس
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه این نشست به برنامه سازمان بورس برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر اقتصاد ایران توسط بسیاری از تحلیلگرانی که این کشور را مورد تحلیل قرار می‌دهند قرار است جزو یازده کشوری که دارای نرخ رشد اقتصادی بالا هستند رتبه‌بندی شود. علاوه بر اینکه تحلیل‌های متفاوتی وجود دارد که می‌تواند بازار سرمایه را به عنوان بازاری پرپتانسیل مورد توجه قرار دهد اما بازار ما کم‌عمق بوده و حجم آن محدود است و در صورتی که نظارت کامل روی آن صورت نگیرد می‌تواند مخاطرات زیادی را ایجاد کند، بنابراین بعد از فراهم شدن زیرساخت‌های لازم برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی، اولویت ورود سرمایه‌گذاران خارجی در بخش اوراق و بازار اولیه است.

فطانت در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه تاکنون چه کشورهایی با بازار سرمایه وارد مذاکرات جدی شده‌اند، گفت: در حال حاضر تنها بازدیدهایی از تالار شیشه‌ای توسط سرمایه‌گذاران خارجی صورت گرفته و تفاهمنامه رسمی در این خصوص به امضا نرسیده است.

رئیس سازمان بورس در خصوص عدم برگزاری نمایشگاه بین المللی بورس گفت: برگزاری نمایشگاه وظیفه سازمان نیست و باید به کانون ها و بخش های مردم نهاد واگذار شود البته سازمان بورس تمام حمایت های لازم را برای برگزاری هر چه بهتر این نمایشگاه انجام می دهد این در حالی است که با توجه به برگزاری همایش بین المللی سرمایه گذاری خارجی بنا داشتیم برگزاری نمایشگاه در کنار همایش انجام شود .

فطانت در بخش دیگر سخنان خود به ارائه آمار و اطلاعات پرداخت و گفت: در حال حاضر جمع کل دارایی شرکت‌های بورسی و فرابورسی 943 هزار میلیارد تومان است که 80 درصد آن از طریق بدهی و 20 درصد آن از طریق حقوق صاحبان سهام تأمین شده است.

وی افزود: جمع ارزش بازار نیز در حال حاضر 281 هزار میلیارد تومان و ارزش بازار فرابورس 58 میلیارد تومان است که در مجموع 340 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که این عدد در مقایسه با ارزش دفتری قیمت سهام شرکت‌ها عدد 1.7 است که به این معنی می‌باشد که دارایی کمتر از دارایی‌های جایگزین شرکت‌ها است.

فطانت اضافه کرد: مجموع درآمد شرکت‌های بورسی 247 هزار میلیارد تومان و سود پیش بینی شده آنها 50 هزار میلیارد تومان است که این رقم برای درآمدهای شرکت‌های فرابورسی 67 هزار میلیارد تومان و سود پیش بینی شده آنها 8 هزار میلیارد تومان است. این در حالی است که از ابتدای امسال تاکنون بازده کل شاخص بورس 7 درصد و شاخص فرابورس 17 درصد رشد داشته و ارزش معاملات نیز در بورس 13 هزار و 500میلیارد تومان و در فرابورس 13 هزار و 300میلیارد تومان بوده است.

وی گفت: ارزش معاملات بورس کالا نیز در 4 ماه گذشته 11 هزار و 300 میلیارد تومان و ارزش معاملات آتی سه هزار و 800 میلیارد تومان بوده است که در مجموع 15 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 23 درصد کاهش داشته که دلیل اصلی این کاهش افت معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا بوده است.

وی افزود: همچنین در این مدت 700 میلیارد تومان معاملات فیزیکی و 208 میلیارد تومان اوراق مشتقه مشتمل بر معاملات برق و نفت کوره در بورس انرژی به سرانجام رسیده است.
روح الامینی: مرتضوی مشاور فیلم های پلیسی شود
فراروچاقو دسته خود را می‌برد؟ پدر مرحوم روح‌الامینی روز گذشته بعد از ششمین جلسه دادگاه  سعید مرتضوی مدیرعامل سابق تأمین اجتماعی به همین ضرب‌المثل اشاره‌کرده و اظهار امیدواری کرد که قوه قضاییه آن را نقض کند.

به گزارش فرارو، اگرچه بررسی فسادهای کلان از سوی این نهاد مسئول در دو، سه سال اخیر نشان از عزم جدی حاکمیت برای مقابله با فسادهای گوناگون – مالی و غیرمالی - دارد اما پرونده سعید مرتضوی هنوز به نتیجه نرسیده است. حالا بعد از شش بار آمدو رفت به دادگاه وکلای شاکیان می‌گوید که این آخرین جلسه بوده است و متهم معتقد است که امروز – یکشنبه- مشخص خواهد که جلسه دیگری در کار است یا خیر.

او که در جلسه قبلی با یک دفاعیه 51 صفحه‌ای به دادگاه رفته بود، در جلسه دیروز ناگفته‌های تازه‌ای را مطرح کرد. مرتضوی اکنون مدعی است که شش سال در عذاب بوده درحالی‌که مقصران اصلی سران فتنه هستند.

مرتضوی در این جلسه دلیل مرگ قربانیان کهریزک را ضربات حاصل از درگیری با پلیس در جریان حوادث 88 دانست و در خصوص پرونده تأمین اجتماعی نیز خواستار جلب علی ربیعی وزیر کار دولت یازدهم شد.

وی پس از پایان جلسه و در جمع خبرنگاران توضیحاتی را ازاین‌قرار ارائه کرد: «در اين جلسه دو موضوع مورد رسيدگي قرار گرفت؛ نخست شكايت سازمان تأمین اجتماعي كه در شكايت اين سازمان مسائل مختلفي مطرح شد كه لازم بود وزير كار در جلسه حاضر شود و به ابهامات شكايت پاسخ دهد. در اين شكايت مواردي مربوط به مديرعامل سازمان تأمین اجتماعي بود كه بر اساس آن قرار شد مديرعامل اين سازمان نيز در جلسه حضور يابد

به گفته مرتضوی: «شكايت سازمان تأمین اجتماعي اين بود كه من از مصوبه رييس مجلس شوراي اسلامي و اجراي رأی ديوان عدالت اداري در خصوص تبديل سازمان به صندوق و بالعكس استنكاف كردم. در اين رابطه دلايلي را ارائه كردم كه نه‌تنها من در رابطه با اين موضوع استنكافي نكردم بلكه مديرعامل و وزير فعلي نيز خودشان از اين موضوع استنكاف كردند. با توجه به انتشار اين مطالب، دادگاه آقايان نوربخش و ربيعي را احضار كرد كه آنها در جلسه امروز حضور نيافتند و نمايندگان خود را معرفي كردند. اين در حالي است كه وقتي كسي براي گواهي يا به‌عنوان شاهد به دادگاه احضار مي‌شود بايد خودش در دادگاه حضور يابد

گفتنی است که وكيل سازمان تأمین اجتماعي در خصوص صحبت‌هاي مرتضوي مبني بر ضرورت حضور ربيعي در دادگاه و درخواست جلب وي گفته است «واقعيت اين است كه به حضور ربيعي و نوربخش به‌عنوان وزير تعاون و رييس سازمان تأمین اجتماعي نيازي نبود. اين افراد از كساني بودند كه با تغيير دولت بر سرکار آمدند. پس این‌ها كه در آن زمان سمتي نداشتند تا دخالتي در كارهاي مرتضوي داشته باشند براي چه بايد در دادگاه حضور يابند. كجاي دنيا وزيري بااین‌همه مشغله براي مسائل جزئی به دادگاه مي‌رود؟ کریمی نژاد مديركل سازمان تأمین اجتماعي در اين جلسه حاضر شدند و با دلايل كافي در مورد حقوق دريافتي مرتضوي تا آخرين روز فعاليت وي در سازمان توضيحاتي را ارائه كردند. با نامه‌اي كه از سوي وزير كار به رييس دادگاه ارسال شد، نیز ديگر نيازي به حضور وي در دادگاه وجود ندارد

متهم پرونده کهریزک در خصوص شكايت روح‌الاميني نيز مدعي شد: «به شكايت آقاي روح‌الاميني بيش از هشت بار رسيدگي شده و قرار منع پيگرد نيز صادرشده است و اساساً اين پرونده اعتبار امر مختومه دارد. آقاي روح‌الاميني به مصاحبه‌اي از آقاي احمدي‌مقدم استناد كردند و درخواست كردند كه در دادگاه حضور پيدا كنند، من نيز ازآنجاکه استناد آقاي روح‌الاميني حرف‌هاي آقاي احمدي‌مقدم بوده است مصاحبه‌هاي وي را در رابطه با حادثه كهريزك جمع‌آوري كردم. آقاي احمدي‌مقدم در مصاحبه خبري خود گفته بودند كه كشته‌شدگان كهريزك به‌ویژه آقاي روح‌الاميني در كهريزك كتك نخوردند بلكه در محل درگيري و فتنه کتک‌خورده‌اند. من نيز اين مطالب را به دادگاه ارائه كردم. اين افراد در اغتشاش سال ٨٨ شركت كردند و با پليس درگير شدند.

مرتضوی افزود: «پليس نيز آنها را دستگير كرده و من دخالتي در دستگيري آنها نداشتم. سازمان بازرسي نيز نظريه‌اي داده و اعلام كرده كه اختصاصاً مرحوم روح‌الاميني زخم‌ها و جراحتش مربوط به زماني كه در كهريزك بازداشت بود نيست بلكه اين زخم‌ها قديمي است و به قبل از اعزام به كهريزك بازمي‌گردد. من اين گزارش را در دادگاه بيان كردم و گفته‌شده بود اين زخم‌ها مربوط به قبل از هجدهم تير است. هم من به‌عنوان كسي كه با فتنه مبارزه كردم و هم آقاي روح‌الاميني خسارت بالايي را ديده‌ايم حال خسارت ايشان بيشتر است، اما من نيز به‌عنوان دادستان تهران و مسئول امنيت تهران خسارت خورد‌ه‌ام. من در اين شش سال در عذاب هستم درحالی‌که مقصران اصلي افرادي هستند كه در پشت‌صحنه حضور دارند كه همان سران فتنه و ضدانقلاب‌هايي هستند كه عليه كشور فتنه برپا كردند و بايد پاسخگو باشند

او این اظهارات را مطرح می‌کند و خودش را در حوادث کهریزک بی‌گناه می‌داند اما ولی دم مرحوم روح‌الامینی، مرتضوی را استاد وارونه‌گویی دانسته و پیشنهاد می‌دهد که شغل دیگری مانند مشاور فیلم‌های پلیسی-تخیلی – جنایی انتخاب کند.

روح الامینی گفت: «برخی مردم از رسیدگی به پرونده مرتضوی نا امید هستند و می گویند چاقو دسته خود را نمی برد و من امیدوارم قوه قضاییه این ضرب المثل را باطل کند

میر مجید طاهری، وکیل خانواده روح‌الامینی نیز به پایان پرونده کهریزک خوش‌بین و امیدوار است که شکایت خانواده «روح‌الامینی» در مورد اتهام «معاونت در قتل» از «سعید مرتضوی» به نتیجه برسد.

 
او بعد از جلسه دیروز با خبرنگاران گفت‌وگو کرده و با اشاره به مستمسک «مرتضوی» در دادگاه، برای تبری جستن از این اتهام گفته است «مرتضوي معتقد بود چون قبلاً در شکایت خانواده «کامرانی» از این اتهام تبرئه شده است پس بازهم باید تبرئه شود. درحالی‌که هیچ حرف و مطلب جدیدی برای گفتن نداشت و قاضی هم این استدلال را نپذیرفت».

طاهری افزود: «اتفاقات مختلفی در این دو سال افتاده است. فضای دادگاه با فضای دادگاه دو سال پیش تفاوت‌هایی داشت و قاضی هم فرد دیگری است. برای همین من امیدوارم که این پرونده به نتیجه مطلوب برسد و حکم به نفع آقای روح‌الامینی صادر شود».

لازم به ذکر است که جلسه دیروز و جلسات قبل از آن‌همه ابعاد پرونده مرتضوی را در برنداشته است. این درحالی‌که است که بخش زیادی از پرونده مرتضوی که به تحقیق‌وتفحص مجلس درباره نحوه فروش شرکت‌های زیرمجموعه سازمان به «بابک زنجانی»، چک‌های ضمانت و برخی پرداخت‌های مالی در قالب سکه و کارت هدیه به اشخاص مربوطه می‌شود هنوز در دادسرا است و به دادگاه نیامده است.

نامه پنج نماینده مجلس -علیرضا محجوب٬ احمد توکلی٬ نادر قاضی پور٬ سید حسین دهدشتی و علیرضا زاکانی د- در فروردین امسال به علی لاریجانی رییس مجلس که محتوای آن درخواست پیگیری در تسریع صدور حکم مرتضوی بود نیز به‌خوبی نشان می‌دهد، مجلسی‌ها هم در انتظار روشن شد تکلیف این پرونده هستند. به‌هرحال راهی جز انتظار نیست و باید دید که به قول روح‌الامینی چاقو دسته خود را می‌برد یا نمی‌برد؟
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با بیان اینکه نه تنها بودجه 236 هزار میلیارد تومانی امسال قابل تحقق نبوده که حتی رقم 220 هزار میلیارد تومانی هم قابل تحقق نیست، گفت: برای شش ماهه اول تحقق منابع در حد 53 درصد است و ما با نیمی از بودجه پیش‌بینی شده کشور را اداره می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، محمدباقر نوبخت در مراسم افتتاحیه بیست‌ودومین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش سراسر کشور با بیان اینکه مناسب‌ترین فرصتی که در اختیار آموزش و پرورش است، حضور نیروهای آگاه و با تجربه‌اش است، گفت: در میان ادارات و نظام ستادی، آموزش و پرورش بیش از سایرین از نیروهای مرتبط و با تجربه برخوردار است و حضور خود دکتر بانی هم می‌تواند این واقعیت را بیشتر تایید کند.

وی ادامه داد: به خاطر ندارم وزیر آموزش و پرورش پیشنهادی را مطرح کرده و رای نیاورده باشد. برای اجرای طرح رتبه‌بندی موافقت‌ها جلب شد و اعتبار 1350 میلیارد تومانی تخصیص پیدا کرد.

معاون نظارت راهبردی رییس جمهور با بیان اینکه وزارتخانه با چالش‌هایی هم مواجه است، گفت: در سال 1394 در شرایطی قرار داشتیم که هم برای رتبه‌بندی معلمان و هم طرح تحول سلامت با مشکل مالی روبه‌رو بودیم. بودجه سال 1394 را با 24 میلیارد دلار منابع ارزی تهیه کردیم. در حالی که این رقم در سال‌های گذشته چند برابر بود. به عنوان مثال در سال 1390 میزان منابع ارزی کشور در بودجه به 118 میلیارد دلار می‌رسید.

نوبخت تاکید کرد: البته با توجه به مجموع شرایط اگر همین رقم هم محقق شود قابل تقدیر است تا بتوانیم در تعلیم و تربیت فرزندان انقلاب کمک بیشتری به آموزش و پرورش کنیم. امروز فرصت‌ها و چالش‌هایی برای ایفای ماموریت‌های جدید وجود دارد و باید واقعیات را در نظر گرفت.

وی با بیان اینکه گاه آموزش و پرورش با وزارتخانه‌های دیگر مقایسه می‌شود، گفت: در اینجا لازم است گزارشی از وضعیت بودجه‌ای آموزش و پرورش را ارائه کنم. اعتبارات مصوبه هزینه‌ای در سال 1390، 12 هزار میلیارد تومان بود که این رقم برای این وزارتخانه در سال 1394 به 24 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

معاون نظارت راهبردی رییس جمهور افزود: هرچند صرف تصویب ارقام در بودجه گویای دریافتی یک تشکیلات نیست. هر سال ناگزیر هستیم تخصیص را کمتر یا متناسب با دریافتی‌ها داشته باشیم. در سال 1393 از 211 هزار میلیارد تومان منابع عمومی بودجه عملا 174 هزار میلیارد تومان به صورت نقدی تخصیص یافت که با احتساب اوراق به 180 هزار میلیارد تومان رسید و بیشتر از 80 درصد نتوانستیم به دستگاه‌ها بپردازیم، اما در خصوص وزارت آموزش و پرورش باید گفت بودجه پیش‌بینی شده در سال 1393، 19 هزار و 600 هزار میلیارد تومان بود که پرداختی ما بالغ بر 21 هزار میلیارد تومان شد و در واقع 107 درصد تخصیص اعتبارات به آموزش و پرورش داشتیم.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با بیان اینکه در سال نخست دولت تدبیر وامید نیز بودجه مصوب این وزارتخانه 15 هزار و 500 میلیارد تومان بود که رقم پرداختی ما به 17 هزار و 400 میلیارد تومان رسید، گفت: باید دید در برابر افزایش اعتبارات چه میزان در تعداد حقوق‌بگیران و دانش‌آموزان اضافه شده است.

نوبخت با اشاره به اینکه تعداد دانش‌آموزان طی سال‌های 1390 تا 1394 از 12 میلیون و 300 هزار نفر به 12 میلیون و 500 هزار نفر افزایش یافته است،گفت: تعداد کارکنان این وزارتخانه نیز از 949 هزار نفر به یک میلیون و 66 هزار نفر افزایش یافته و قطعا تناسبی بین افزایش تعداد دانش‌آموزان، تعداد کارکنان و میزان اعتبارات وجود ندارد.

وی در ادامه به میزان پرداختی به فرهنگیان نیز اشاره و عنوان کرد: پرداختی به فرهنگیان متناسب با کاری که انجام می‌دهند نیست و ارزش کار آنها بیش از این است. گاهی پرداختی‌ها به آموزش و پرورش به سایر بخش‌ها مقایسه می‌کنند و باید گفت متاسفانه متوسط دریافتی برخی دستگاه‌ها از بودجه عمومی بیشتر از متوسط دریافتی فرهنگیان است و در مقابل برخی دستگاه‌ها نیز کمتر از متوسط دریافتی فرهنگیان دریافت می‌کنند و این نشان‌دهنده آن است که نظام پرداخت ها نیاز به بازنگری دارد و اکنون درخصوص چگونگی این اصلاح در سازمان مدیریت مشغول کار هستیم.

نوبخت با بیان اینکه بودجه امسال دولت 236 هزار میلیارد تومان است، گفت: این عدد هرچند به نسبت لایحه 224 هزار میلیارد تومانی افزایش نشان می‌دهد با توجه به افت قیمت نفت، مجلس در ماده واحده‌ای دولت را موظف کرد در شش ماهه اول امسال اعتبارات را بر مبنای 220 هزار میلیارد تومان ببندد. این در حالی است که بودجه آموزش و پرورش بر روی بودجه عمومی 236 هزار میلیاردتومانی بسته شده است.

معاون نظارت راهبردی رییس جمهور ادامه داد: در یک سناریو پیش‌بینی ما تا پایان سال در حد تحقق بودجه 184 هزار میلیارد تومانی است و باید برنامه‌ریزی کنیم تا با کسری بودجه مواجه نشویم. بر این اساس 147 هزار میلیارد تومان برای اعتبارات هزینه‌ای و 30 هزار میلیارد تومان با توجه به تکلیف قانونی بودجه صرف امور عمرانی خواهد شد و هم 1000 میلیارد تومان برای تملک دارایی‌های مالی که همان سررسید اوراق هست صرف می‌شود.

نوبخت با تاکید بر اینکه با وجود همه این مشکلات اعتباری، بودجه آموزش و پرورش را بر پایه همان بودجه عمومی 236 هزار میلیارد تومانی بستیم، گفت: علاوه بر این 1350 میلیارد تومان نیز برای رتبه‌بندی معلمان کنار گذاشته شد. به رغم همه تنگناهای مالی مصمم هستیم برای ماموریت بزرگ آموزش و پرورش که تعلیم و تربیت فرزندان انقلاب اسلامی است، سرمایه‌گذاری کنیم. ما این اعتبارات را در دولت هزینه‌ای نمی‌دانیم و این یک سرمایه‌گذاری جدی است.

به گفته معاون نظارت راهبردی رییس جمهور میانگین حقوق معلمان طی سال‌های 1390 تا 1394 از 830 هزار تومان به یک میلیون و 770 هزار تومان افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه در ادامه یک توافق دیگر با دکتر فانی داریم‌، گفت: بخش قابل توجهی از ساختمان‌های آموزش و پرورش و مدارس فرسوده هستند و قابلیت لازم را برای استفاده ندارند و باید بازسازی شوند. اگر مذاکرات هسته‌ای به نتیجه برسد، به عنوان نذر این کار یک کار ویژه برای آموزش و پرورش انجام می‌دهیم.

معاون نظارت راهبردی رییس جمهور در ادامه به بودجه سال آینده نیز اشاره و عنوان کرد: برای رتبه‌بندی معلمان در سال 1394 بالغ بر 3 هزار میلیارد تومان مضاعف بر بودجه وزارتخانه تخصیص اعتبار خواهیم داد.

نوبخت افزود:درباره برنامه ششم توسعه نیز باید گفت که این برنامه از نظر شکلی و ماهوی نسبت به 5 برنامه قبلی توسعه‌ای متفاوت خواهد بود. برنامه پنجم 235ماده و 1140 حکم دارد و بنده به عنوان رییس سازمان مدیریت هنوز در 1140 حکم مسلط نیستم. چرا برخی تصور می‌کنند هرچه احکام بیشتر شود دلیل بر وزین بودن برنامه است. تاکنون چه مقدار از برنامه پنجم توسعه اجرایی شده است.

وی ادامه داد: کلکسیونی از پیشنهادات و برنامه‌های خوب را می‌آورند اما مگر منابع اجازه اجرای برنامه‌ها را می‌دهد.

معاون نظارت راهبردی رییس جمهور با بیان اینکه از سال 1395 تا سال 1399، 3 تا 4 محور اصلی را در برنامه ششم توسعه را مدنظر قرار داده و آن را پیش می‌بریم گفت: برنامه ششم توسعه از سال 1395 آغاز می‌شود که با لغو و بی‌اثر شدن تحریم‌ها همزمان می‌شود. در حال حاضر 6 تا 7 میلیارد دلار از منابع نفتی به دلیل تحریم‌ها امکان ورودش به کشور نیست، اما ما برنامه‌ها را به این وجوه محدود نمی‌کنیم.

نماینده مردم اردبیل می گوید: هدف احمدی نژاد از شکایت از جهانگیری، تاثیر گذاری بر افکار عمومی است. در حالیکه افکار عمومی هیچ مهری به او ندارد.

كمال الدين پيرموذن، در گفت و گو با خبرآنلاين در خصوص شكايت محمود احمدي نژاد از اسحاق جهانگيري تصريح كرد: مثل اینکه جای شاکی و متشاکی عوض شده است و به جاي اینکه دولت برآمده از اراده ملت و آقای جهانگیری كه خار چشم اختلاس گران و حیف و میل کنندگان بيت المال است از آقايان شكايت كنند، آن ها شاكي شده اند.

وي با بيان اينكه جهانگيري را با کفایت ترین معاون رؤساي جمهور در تاریخ ایران می شناسم، افزود: به جاي اینکه دولت يازدهم به خاطر  حیف و میل‌هایی که در دوران دولت گذشته شده شکایت کنند، احمدی نژادی ها با فرافكني اين كار را انجام داده اند و اين عوام فریبی را در پیش گرفته اند که به دليل تخلفات گسترده مورد مجازات بيشتر صاحب منصبان و افکار عمومی قرار نگیرند.

اين نماينده مجلس نهم تاكيد كرد: آقایان دولت قبل، همچنان که شهد شیرین مداهنه را مغرورانه را نوشیدند، باید تاب تحمل شنیدن حقایق از زبان رئيس جمهور و معاون اول وي را نيز داشته باشند.

 
وي ادامه داد: نظام جمهوري اسلامي، نظام صلح است و اين نظام منش دولت قبل را در حیف و میل کردن بیت المال بر نمی تابد. تردید نداريم که قوه قضائیه قاطعانه و تا حصول نتیجه نهایی این مورد را تکمیل خواهد کرد.

وي با بيان اينكه هدف احمدي نژاد از طرح اين شكايت، تاثیر گذاری بر افکار عمومی است، اظهار كرد: افکارعمومی به احمدی نژاد هيچ مهري ندارد. به دليل اینکه  او با بستر سازی برای اختلاس گران و حیف و میل کنندگان، باورسوزی جوانان، لطمه به نشاط جامعه و لطمه به سرمایه هاي ارزشمند اجتماعی را کلید زد.

پيرموذن تصريح كرد: اين اقدام؛ مطلقا و تنها با هدف سیاسی و انتخاباتی است اما چیزی عاید كساني كه به دنبال اين شكايت هستند تا از آن در انتخابات پيش رو، بهره برداري كنند، نخواهد شد.

نماينده اردبيل در خانه ملت در خصوص اينكه شانس طیف احمدی نژاد در انتخابات مجلس دهم را چقدر مي دانيد، گفت: به دلیل اینکه ملت به این جریان و نامزد همفكر با آن ها يعني آقاي جليلي در انتخابات گذشته ریاست جمهوری رای نداد، مشخص شد كه مردم دیگر آن ها را به دليل سوء مديريت، تاریخ گذشته می دانند.

 روزهای پایانی مذاکرات هسته ای در هتل کوبورگ وین با گمانه زمانی های مختلفی درباره فضای گفت وگوها رو به رو شد. برخی رسانه ها فضا را مثبت و برخی فضا را با چالش توصیف می کردند. هر کدام از طرف های مذاکره کننده نیز با برداشت خود سعی در توصیف فضای حاکم بر مذاکرات داشتند. نمایندگان آلمان فضا را مثبت و رو به جلو می دانستند اما فرانسوی ها می گفتند هنوز سوالاتی باقی مانده است. از طرفی رفت و آمدهای وزرای خارجه به خصوص وزرای روسیه و فرانسه، این شائبه را به وجود آورد که ممکن است مذاکرات بدون نتیجه باقی بماند. اما آنچه بیش از همه حایز اهمیت بود، تلاش طرف های مذاکره کننده برای دستیابی به توافق بود. وزرای خارجه غربی به شدت درگیر مذاکرات برای نهایی کردن توافق درباره مسئله هسته ای ایران بودند. رفتارها و اظهارات هر یک از طرفین مذاکره کننده با رسانه ها، برداشت های متفاوتی را بازتاب می داد

حضور وزیر خارجه و هیات ایرانی در بالکن محل مذاکرات و پاسخ های کوتاه به سوالات، صحبت های کوتاه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و جان کری وزیر امورخارجه آمریکا در جمع خبرنگاران، منجر به شکل گیری فضایی از جو حاکم در مذاکرات در رسانه ها می شد. در کنار این فضاسازی ها، حاشیه ها هم چندان بی اهمیت نبود. در خواست وزرای خارجه اروپایی برای سفر به ایران، صحبت در مورد زندانیان آمریکایی در ایران و همچنین زندانیان ایرانی در آمریکا که به دلیل نقض تحریم ها بازدشت شده بودند از جمله مذاکرات حاشیه ای بود.

 «
دیپلماسی ایرانی» در گفت وگو با مجید تخت روانچی عضو تیم مذاکره کننده هسته ای و معاون اروپا و آمریکا وزارت امور خارجه فضای حاکم بر مذاکرات و آنچه بر چند روز پایانی مذاکرات گذاشت را جویا شده است.

برداشت های ابتدایی از مذاکرات هسته ای در وین بر این مبنا قرار داشت که با توجه به زمان تعیین شده _ حداکثر 30 ژوئن _ آمریکایی ها در مقابل موعد ارائه توافق به کنگره پیش از تعطیلی آن محدودیت زمانی داشتند و سعی می کردند با تعیین زمان نهایی، ایران را برای دستیابی به توافق تحت فشار قرار دهند. تا چه میزان طرفین قائل به عنصر زمان در روند مذاکرات بودند؟
تیم مذاکره کننده ایرانی همواره بیان کرده بود تحت فشار زمان قرار نمی گیرد. این موضوع را هم به صورت علنی و هم به صورت خصوصی در مذاکرات نه فقط به آمریکایی ها بلکه به همه اعضای 1+5 گفته بود. آنچه برای تیم مذاکره کننده ایرانی اهمیت داشت، کیفیت کار است و اگر قرار است به توافقی دست یابیم که برای ایران خوب نباشد، هر چقدر هم طرف مقابل یا طرف های مقابل خواهان نتیجه رسیدن زودتر باشند، قبول نمی کنیم، زیرا محدودیتی نداشته و فشار زمان نداریم. تحت فشار بودن طرف مقابل مشکل خود آنها بود. وقتی به 30 ژوئن که به عنوان ضرب الاجل تعیین شده بود نزدیک می شدیم، به صراحت بیان می کردیم که اگر از تاریخ اعلام شده بگذریم، دیگر ضرب الاجلی نداریم. آنها بحث کنگره و دیگر موارد را مطرح می کردند و ما نیز بیان می کردیم که تحت فشار قرار نمی گیریم. بر اساس همین کار را ادامه دادیم. کار را با دقت کافی، تمرکز و بدون اینکه فکر ما به سمت و سوی نزدیک شدن به زمان مقرر سوق یابد، به پیش بردیم. در نهایت به توافقی رسیدیم که فکر می کرده و می کنیم توافق خوبی بوده که عنصر زمان در آن دخالت نداشت.

بعضا رفت و آمدهای وزرای خارجه برخی کشورها در اذهان عمومی تعبیر به بی نتیجه بودن مذاکرات می شد و اینکه هر لحظه امکان ترک میز مذاکره وجود دارد. تا چه میزان فضای مذاکرات تحت تاثیر رفت و آمدها قرار گرفت؟ یا اساس چنین تاثیری وجود داشت؟
نه اصلا. آقای ظریف از زمان ورود به وین، محل مذاکرات را ترک نکردند. آقای کری هم به دلیل مشکلات پزشکی ترجیح داد در وین بماند. بقیه وزرای خارجه مانند روسیه و چین نیز به دلیل بعد مسافت دیر به محل مذاکرات پیوستند. وزرای خارجه اروپایی نیز به دلیل نزدیکی مسافت راحت تر رفت و آمد داشته و هر از گاهی می آمدند و بعد برای انجام کارهای خود به کشورشان باز می گشتند. ترک جلسه به معنی تحت فشار قرار دادن نبود. ما نیز قائل به این مساله نبود که اینگونه موارد را در محاسبات خود منظور کنیم. هدف این نبود که از طریق ترک جلسات بخواهند بر ایران فشار وارد کنند. اگر هم بوده ما خبر نداریم و واقعا بی تاثیر است. در انتهای کار که نیاز به پیشرفت داشت، وزرای خارجه اعلام کردند که روز آخر می آیند و اینگونه هم شد.

تیم ایرانی مساله ترک مذاکرات را مطرح نکرد؟
بالاخره مذاکرات طی دو سال دارای بالا و پایین هایی در بحث ها بود. چند دوره ما با تهران مشورت داشتیم که اگر لازم شد مذاکرات را ترک و به تهران آمده و تنفسی شود، ولی در دور آخر بحث ترک مذاکرات وجود نداشت. ما هر روز با تهران از طریق ارتباط امن و خیلی راحت در مشورت بودیم و مطالب و نظرات خود را منتقل و منتظر دستورالعمل می ماندیم. در نهایت دستورالعمل ها نیز انجام می شد. بنده به دلیل شخصی مجبور شدم 24 ساعت به تهران بیایم و در این زمان نیز مشورت های لازم انجام و دستورالعمل لازم گرفته و به آقای ظریف به عنوان رییس تیم مذاکرات منتقل شد. مشکلی از نظر ارتباطی نداشته و بحث ترک مذاکرات در دور آخر وین مطرح نبود.

در روزهای آخر آقای ظریف در پیامی به طرف آمریکایی بیان کرد «نمی توانید اسب ها را وسط مسابقه عوض کنید.» این پیام در واکنش به چه اقدامی بیان شد؟
مذاکرات حساسی بود. پیش از ورود به این دور از مذاکرات از زمان گفت وگوهای لوزان، چند دور بحث در سطح معاونان صورت گرفته و به مرحله آخر رسیده بود. مرحله آخر حساسیت زیادی نه فقط برای ما بلکه برای همه کشورهای مذاکره کننده داشت. انتظار بر این بود که همه هیات ها یک مسیر مشخصی را طی کنند تا نهایتا به سمت انتهای کار برسیم. تمام تلاش ها در این راستا قرار داشت. گرچه از ابتدا توافق شده بود تا زمان انتهای کار هر هیاتی آزاد است نظرات خود را در آخرین لحظه بیان و مطالب خود را ارایه کند. این حق را باید داشته باشد. این را همه طرف ها درک می کردند اما به دلیل حساسیت کار این درک نیز وجود داشت که همدیگر را با پدیده جدید مواجه نکنیم و جهت بازی عوض نشود. به قول معروف یکدیگر را سورپرایز نکنیم. اما در مقطعی احساس شد که طرف آمریکایی مسیر دیگری را می رود. آنها با نکاتی که مطرح می کردند این احساس را به وجود آوردند که ممکن است بخواهند چرخی داشته باشند. از این رو آقای ظریف این نکته را در توئیتر خود گفتند. پس از آن نیز بار دیگر کار بر روی غلتک افتاد و به انتها رسید.

گفته می شود آقای کری در حاشیه مذاکرات هسته ای همیشه به آمریکایی های زندانی در ایران اشاره می کرد. آیا در مذاکرات به این موضوع هم پرداخته شد؟
به هیچ وجه در طول مذاکرات مسایلی غیر از موضوع هسته ای مطرح نشد. ما به صراحت گفته بودیم که موضوع گفت وگوی ما صرفا هسته ای است. شاید در ابتدا این احساس در طرف مقابل وجود داشت که فرصتی برای طرح دیگر مسایل وجود دارد. اما ما به صراحت بیان کردیم که مذاکرات صرفا هسته ای است. این موضوع تا آخر کار هم از طرف ایران و هم طرف های مقابل رعایت شد. البته در حاشیه جلسات به طور طبیعی بحث هاّی مختلفی مطرح می شود که حالت مذاکره ندارد. زمانی که مذاکره می کنید با یک دستور کار مشخص در مذاکره شرکت می کنید. مذاکره یک بده بستان است. تمرکز ما در مذاکره نیز بر مساله هسته ای بود، ولی در حاشیه مذاکرات بحث های جانبی از جمله موضوع زندانیان آمریکایی در ایران و هم زندانیان ایرانی در آمریکا مطرح شد. این مساله یکطرفه نبود. ما هم در مورد زندانیان ایرانی که در آمریکا هستند، صحبت می کردیم و خواستار ارایه تسهیلات و حتی آزادی آنها بودیم. تعدادی از زندانیان ایرانی در آمریکا به دلیل مسایل تحریم در بازداشت هستند یا تعدادی در خارج از کشور بوده و منتظرند به آمریکا انتقال یابند. ما به صراحت به طرف آمریکایی می گفتیم که تحریم ها ظالمانه و غیرقانونی است و برخورد آنها درست نیست.  تنها در این حد بحث می شد.

موضوع دیگر فعال و منفعل بودن کشورهای مذاکره کننده است. آنچه از نمای بیرونی مذاکرات مشاهده می شد، به نظر می رسید کشورهایی مانند چین، روسیه و حتی یکی دو کشور اروپایی مواضع منفعلانه ای داشته و در مقابل فرانسه و آمریکا نقش فعالی داشتند. نوع ترکیب فعال یا منفعل بودن اعضا چگونه بود؟
آنچه برداشت شده، تحت تاثیر اخباری است که از محل مذاکرات انتشار می یافت. اما در داخل اتاق مذاکرات به این صورت نبود و همه کشورها فعال بودند، گاهی برخی بیشتر و گاهی کمتر. برای بعضی یک موضوع خاص اهمیت داشت و بعضی دیگر روی یک موضوع دیگر متمرکز می شدند. برای مثال ما درباره تحریم ها بحث چندانی با روسیه و چین نداشتیم، زیرا موضوع طرف ما نبود. این موضوع بیشتر میان ما و آمریکا و سپس اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی مطرح می شد. این انتظار هم می رفت که روسیه و چین در این زمینه فعالیت چندانی نداشته باشند. درباره موضوع اراک که در نهایت چینی ها فعالیت خواهند کرد، طرف بحث چینی ها بودند. شاید در مورد اراک، روسیه به اندازه چین فعال نبود. فعال یا غیرفعال بودن، بستگی به موضوع داشت. اما در برخی موضوعات مانند قطعنامه شورای امنیت همه صاحبنظر بودند زیرا این مساله در ارتباط با همه اعضای دائم شورای امنیت به اضافه آلمان در کنار آنها بود. از این رو اینکه چه موضوعی مورد علاقه کدام طرف بود، بر اساس همان فعالیت های خود را تنظیم می کردند.

در هیات مذاکره کنندگان 1+5 با سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه رو به رو بودیم و از طرفی هم نماینده اتحادیه اروپا حضور داشت. بالانس شدن موضوع و مذاکرات با نماینده اتحادیه اروپا و یا سه کشور اروپایی چگونه صورت می گرفت؟
نماینده اتحادیه اروپا، نماینده عالی است که بر اساس مصوبات شورای امنیت این مسئولیت را بر عهده داشته که از طرف همه اعضای 1+5 با ایران مذاکره کند. از طرفی وقتی در سطح معاونان با خانم اشمید مذاکره صورت می گرفت، در واقع ایشان نماینده 1+5 بودند. البته در برخی موارد مثلا اگر موضوعی مطرح می شد که یک کشور صاحبنظر بوده یا علاقه به مذاکره داشت یا کارشناسان ایران با کارشناسان اتحادیه اروپا مذاکراتی داشتند که در این صورت آن نماینده نیز حضور داشت. اما به عنوان استثنا بود. اصل کار میان هیات ایرانی و خانم اشمید یا کارشناسان ما و کارشناسان اتحادیه اروپا صورت می گرفت. آنها با مجموعه های خود هماهنگ می کردند. ما در هماهنگی آنها دخیل نبودیم. به همین دلیل بیشتر زمان مذاکرات به هماهنگی میان اعضای 1+5 می گذشت. اعضای 1+5 پس از هماهنگی نظرات خود را به خانم اشمید منتقل کرده و او نیز با ما در میان می گذاشت. آنجا که نیاز بود، خانم موگرینی هم اضافه می شد و مثلا آقای ظریف با آنها مذاکره می کرد. ما از ابتدا گفته بودیم که چند بار مذاکره نمی کنیم و فقط یک بار مذاکره و با یک نفر هم مذاکره می کنیم. به آنها گفته بودیم که این یک نفر را خودتان انتخاب و هماهنگی را با او داشته باشید. برای مثال گفته بودیم اگر سر موضوعی با اتحادیه اروپا به تفاهم رسیدیم، دیگر این پرونده نمی تواند باز شود. هماهنگی باید میان خود شما با مسئولیت دبیرخانه اتحادیه اروپایی باشد که از طرف آنها با ما مذاکره کند. همین روش را هم در پیش گرفتیم.

اتحادیه اروپا به دلیل نوع روابطش با آمریکا دست به اعمال برخی تحریم ها علیه ایران زد و بعضا رضایت چندانی ندارد، چرا که برخی کشورهایی اروپایی از نوع روابط تجاری و اقتصادی که با ایران طی ده سال گذشته داشتند، ناراضی بوده و خواهان بهبود آن بودند. حال تا چه میزان این مساله موجب می شد که کشورهای اروپایی یا مجموعه اتحادیه اروپا، در برخی موارد نسبت به مواضع خود در روند مذاکرات تجدید نظر داشته باشند تا به نتیجه نزدیک شوند؟
اگر چنانچه توافق اجرایی شود، طبیعتا با لغو تحریم های ثانویه آمریکا و لغو تحریم های اتحادیه اروپایی مرتبط با موضوع هسته ای، فضای برای همکاری های تجاری میان ایران و اتحادیه اروپا فراهم می شود زیرا از نظر قوانین داخلی اروپا، دیگر منعی وجود ندارد. آنها دیگر نگران اقدامات تنبیهی آمریکا در چارچوب تحریم های ثانویه نیستند. آمریکا نیز به دلیل اعمال تحریم های اولیه نمی تواند با ایران کار کند. البته چند مورد استثنا در ضمیمه 2 در ارتباط با بخش تحریم ها وجود دارد که آمریکا بر اساس آن می تواند با ایران همکاری تجاری داشته باشد. اما عمده فعالیت های اقتصادی شهروندان و شرکت های آمریکایی با ایران ممنوع است مگر برای موارد خاص از وزارت خزانه داری آمریکا مجوز دریافت کنند. با این حال نتیجه بحث ها و توافق، انگیزه بیشتری را به اروپایی ها می دهد که در طول مذاکرات نسبت به نتیجه توافق علاقه بیشتری داشته باشد تا بتوانند در آینده با ایران روابط تجاری داشته باشند. اروپایی ها در این باره یک حالت برتری نسبی نسبت به آمریکایی ها داشتند. اما بدان معنا نبود که مثلا بگوییم آمریکا در یک راستا و سه کشور اروپایی در راستای دیگر قرار داشتند. یا اینکه اروپایی ها خواهان به نتیجه رسیدن مذاکرات بودند اما آمریکایی ها موافق نبودند. چنین فضایی حاکم نبود. فقط در برخی موضوعات هماهنگی میان اروپا و آمریکا وجود نداشت. طبیعی بود که اروپایی ها می دانستند که اگر تحریم ها برداشته شود، فرضت جدیدی پیش روی آنها قرار خواهد گرفت. از این جهت کشورهایی اروپایی برخی فعال تر و بعضی شاید کمتر فعال بودند. این مساله محور اصلی یا تعیین کننده در تسریع نتیجه مذاکرات نبود.

بحث ورود شرکت ها و هیات های آمریکایی به ایران تا چه حد محتمل است؟
بر اساس قوانین آمریکا، هر شهروند یا شرکت آمریکایی نمی تواند با ایران همکاری تجاری داشته باشد، مگر در موارد خاص مجوز لازم را به دست آورد. موارد استثنا در این زمینه، صادرات فرش، پسته و خاویار به آمریکا و همچنین فروش هواپیما توسط آمریکا و اتحادیه اروپا به ایران است که منعی در این باره وجود ندارد. همچنین در مورد شرکت های تابعه شرکت های آمریکایی در خارج از این  کشور نیز منعی وجود ندارد. این استثناها امکان فعالیت تجاری با ایران را فراهم می کند. خارج از موضوعات یاد شده اگر مورد توجه و علاقه ایران باشد می توانیم بحث کنیم. شاید در حوزه ای مثلا پیشنهادی داده شود که مورد توجه ما نباشد ولی خارج از موارد استثنا است و اگر شرکت یا شهروند آمریکایی مجوزی دریافت کند، می توانیم در این باره نیز مذاکره کنیم که آیا به نتیجه می رسیم یا نه.

آیا زمینه یا زمانی برای بازگشایی سفارت های ایران و انگلیس تعیین شده و همچنین زمان سفر آقای هاموند به ایران نیز مشخص شده است؟
هنوز تاریخ دقیقی برای بازگشایی سفارت های مشخص نشده است. البته بخش کنسولی سفارت ایران در لندن فعال بوده و خدمات کنسولی خود را به ایرانیان مقیم انگلستان ارایه می دهد. چرا که اگر این بخش فعال نبود، ایرانیان مقیم انگلستان برای دریافت ویزا باید به کشورهای همسایه می رفتند که هزینه های زیادی را متحمل می شدند. در عین حال که تعداد ایرانی های مقیم در انگلستان نیز قابل توجه است. ارایه اینگونه خدمات نیز ادامه پیدا خواهد کرد. اقدامات بازگشایی سفارت انگلستان در ایران نیز فراهم شده است. فقط یکی دو موضوع از نظر کارهای اداری باقی مانده و با لندن در این زمینه در تماس هستیم. آنها نیز اعلام کردند که تا پایان سال میلادی سفارت بازگشایی می شود. اما هنوز بر سر زمان مشخصی به نتیجه نرسیده ایم. زمانی که در لوزان بودیم، برای سفر آقای هاموند به ایران در موعد مقتضی صحبت هایی صورت گرفت، اما هنوز پیگیری برای سفر انجام نشده است. با این حال شما شاهد سفر هیات های مختلف اروپایی به ایران هستید. درصدد هستیم سفر آقای هاموند به ایران نیز در موقع مناسب انجام شود.

آقای فابیوس بلافاصله بعد از توافق اعلام کرد که به ایران سفر می کند. آیا پیشتر به هیات مذاکره ایرانی گفته بود که اگر توافق صورت گیرد به ایران می آید یا پس از آن مطرح شد؟
پس از تفاهم لوزان که بر مبنای آن بدون اینکه وارد جزییات شویم، چارچوبی ترسیم شد، هر سه وزیر اروپایی نسبت به سفر به ایران ابراز علاقه کردند. ما هم استقبال کردیم. اما تاریخی مشخص نشد. پس از آن در مذاکرات وین نیز باز تاریخی مشخص نشد. خانم موگرینی نیز نسبت به حضور در ایران ابراز علاقه کرد. پس از بازگشت از وین هم خانم موگرینی و هم آقای فابیوس تاریخ سفر خود را اعلام کردند و ما چون اصل بازدید از ایران را در لوزان پذیرفته بودیم، فقط باید زمان اعلام شده از طرف آنها به ایران را در زمان حضور آقای ظریف در تهران بررسی می کردیم. پس از آنکه مشخص شد آقای ظریف به عنوان میزبان این دو نفر در تهران حضور دارند، ما هم اعلام آمادگی کردیم که می توانیم پذیرای آنها باشیم.
رییس جمهور درپیامی به سی ودومین اجلاس روسای آموزش وپرورش کشور، تحول نظام آموزشی را باتوجه به شرایط وتغییرات شگرف جهان امروز، ضروری دانست و تصریح کرد: نظام آموزش و پرورش باید حافظ انسجام ملی و عامل نهادینه سازی رفتارهای بهنجار اجتماعی باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز یکشنبه در این پیام که دکتر حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رییس جمهور آن را قرائت کرد، گفت: تعلیم و تربیتِ معطوف به ارزش ها و نیازهای جامعه، علاوه بر این که دانش آموزان را متدین، گفتگومدار، نقاد، مدافع حقوق خود، شجاع و ایثارگر تربیت می‌کند، باید بتواند انسجام اجتماعی را هم تامین نماید.

متن پیام رییس جمهور به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

سی و دومین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش سراسر کشور و حضور شما گرامیان، فرصت مغتنمی فراهم آورده است تا با هم به مشکلات دستگاه تعلیم و تربیت کشور بیاندیشیم و برای شکوفایی کودکان و نوجوانان ایران عزیز تدبیر کنیم.

اصل چهل و سوم قانون اساسی،آموزش و پرورش را یکی از نیازهای اساسی مردم تلقی و دولت را موظف به تامین آن کرده است. این وظیفه خطیر در عین حال فرصتی بی‌بدیل فراهم آورده تا آموزش و پرورش همراه با نهادهای دین، خانواده، رسانه و دیگر سامانه‌های مدنی، شرایط اصلاح اجتماعی و زیست بهتر را برای نسل آینده رقم بزند.

شرایط و تغییرات شگرف جهان امروز، تحول نظام آموزشی را بیش از هر زمانی ضروری ساخته است. نظام آموزش و پرورش باید حافظ انسجام ملی و عامل نهادینه سازی رفتارهای بهنجار اجتماعی باشد. تعلیم و تربیتِ معطوف به ارزش‌ها و نیازهای جامعه، علاوه بر این که دانش‌آموزان را متدین، گفتگومدار، نقاد، مدافع حقوق خود، شجاع و ایثارگر تربیت می کند، باید بتواند انسجام اجتماعی را هم تامین نماید.

امروز باید به این پرسش مهم و اساسی پاسخ دهیم که آموزش و پرورش چگونه می تواند در کنار توسعه آگاهی‌ها و اصلاح رفتارهای فردی، در شکل گیری رفتارهای اجتماعی مانند احساس مسئولیت، کار جمعی، قانون گرایی و انضباط اجتماعی هم ایفای نقش نماید؟

انسجام اجتماعی زمینه ساز توسعه فرهنگی، ثبات سیاسی و اعتماد عمومی و متغیر اصلی برای استقامت در برابر نفوذ فرهنگی بیگانگان است. اهمیت انسجام اجتماعی به عنوان یکی از آثار و برکات آموزش و پرورش در دنیای پر ازشتاب و تغییر امروز تا حدی است که حد و مرزهای جغرافیایی جای خود را به حد و مرزهای اجتماعی و فرهنگی سپرده است، که حافظ آن نه تسلیحات نظامی بلکه انسجام فرهنگی است.

مسئولان و روسای محترم آموزش و پرورش کشور؛
حراست از انسجام اجتماعی در آموزش و پرورش به مثابه حراست از هویت فرهنگی ملت‌ها است. احساس پیوند اعضای یک ملت با یکدیگر یک روزه بدست نمی آید و نیازمند ممارستی طولانی در سالهای تربیت مدرسه ای است. سامانه  تعلیم وتربیت ملی ما برای حفظ انسجام اجتماعی چاره‌ای ندارد جز آنکه احترام به تمامی نمادهای هویت ملی، دینی، مذهب رسمی، پرچم، سرود، زبان وخط رسمی و میراث فرهنگی را توسعه دهد و میان اجزای خود اعم از معلم، مدرسه وخانواده رابطه ای منزلتی مبتنی بر کرامت را شکل دهد تا دانش آموزان هم هرچه بیشتر این نوع رابطه را در میان خود و در جامعه باز تولید کنند.

شما مدیران آموزش و پرورش باید احساس افتخار نسبت به دین و وطن را در دانش آموزان برانگیزید و سیاست گذاریهای آموزشی و تربیتی را برای بسط انسجام اجتماعی و علیه دگرسازی ها و شکافهای قومی ومذهبی و افراطی گری در دستور کار خود قراردهید.

آموزش و پرورش باید بتواند خرد عملی و امید و تعلق خاطر دانش آموزان را به وظایف و مسئولیتهای فردی و اجتماعی تعمیق نماید، به آرمان خواهی و ایجاد چشم اندازهای روشن توجه خاص نشان دهد و مهارت‌های مبتنی برکارآفرینی و تحقق شعار" هردانش آموز یک مهارت " را در آنان تقویت نماید.

در پایان امیدوارم همان گونه که خدمتگزاران ملت در سیاست خارجی توانستند با تکیه بر الطاف الهی، راهبری‌های حکیمانه مقام معظم رهبری و حمایت و پشتیبانی ملت، در برابر زیاده خواهی‌ها استقامت کنند و با تکیه بر منطق گفتگو‌، صلح دوستی ایرانیان را به جهانیان اثبات نمایند، مدیران تلاش گر آموزش و پرورش هم بتوانند با تدبیرگری و امیدآفرینی در بسط انسجام اجتماعی و همدلی و همزبانی بیشتر برای توسعه همه جانبه‌ی ایران امروز و فردا نقش آفرینی نمایند.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

حسن روحانی

رییس جمهوری اسلامی ایران