گزیده خبرهای 14 شهریور-94 قسمت -4

گزیده خبرهای 14 شهریور-94 قسمت -4
یش از یک سال از ورود اپراتورهای غالب کشور به عرصه ارائه خدمات نسل سوم می‌گذرد و حال پس از این مدت به نظر می‌رسد علاوه بر محیطهای شهری ارائه خدمات در مترو نیز مورد توجه اپراتورها قرار گرفته است.چند سالی از فعالیت اپراتور سوم تلفن همراه در عرصه ارائه 3می‌گذرد و در این مدت رایتل که به گفته مدیرانش حدود 80 درصد مشترکانش از دیتای آن استفاده می‌کنند از ارائه خدمات در مترو باز مانده است.پیش از این در حالی که مدیران اپراتورهای مختلف گله‌های بسیاری از وضعیت همکاری شهرداری در زمینه نصب تجهیزات مطرح کرده بودند مدیرعامل اپراتور سوم نیز در ارتباط با عدم پوشش‌دهی رایتل در ایستگاه‌های مترو به ایسنا گفته بود: صحبت‌های متعددی در این زمینه صورت گرفته، اما برای نصب تجهیزات در مترو رقم بسیار بالایی را اعلام کرده‌اند که واقعا با این رقم کار در مترو برای ما مقرون به صرفه نیست؛ بر همین اساس با شورای شهر و مدیرعامل مترو صحبت‌های متعددی داشته‌ایم تا به هزینه‌ی معقولی اکتفا کنند و ما بتوانیم سرویس خود را ارائه کنیم.با این حال طی هفته‌های گذشته دو اپراتور دیگر کشور از به نتیجه‌رسیدن بخشی از تلاش‌های خود در این عرصه خبر داده و اینگونه اعلام کرده‌اند که دسترسی به اینترنت پهن باند موبایل در برخی ایستگاه‌های مترو میسر شده است؛ به گونه‌ای که شرکت ارتباطات سیار به عنوان اولین اپراتور کشور چندی پیش در مراسم افتتاح 10 طرح توسعه‌ای خود از ایجاد 49 سایت موبایل باند پهن در خطوط متروی تهران خبر داد؛ البته در این خصوص توضیحی درباره جزئیات ایستگاه‌هایی که تحت پوشش این خدمات قرار گرفته‌اند داده نشده است.ایرانسل هم طی روزهای گذشته از راه‌اندازی شبکه‌های نسل سه (3G) و چهار ( 4G/LTE) به عنوان سریع‌ترین شبکه اینترنت کشور در خطوط متروی تهران خبر داد و یادآور شد: از این پس مسافرین مترو می‌توانند در حین سفر خود از اینترنت پرسرعت استفاده کنند.البته طبق اعلام این اپراتور در حال حاضر در تهران تنها ایستگاهها مولوی، حسن‌آباد، گلبرگ و سبلان تحت پوشش شبکه نسل سه و چهار ایرانسل قرار گرفته‌اند و با ادامه همکاری مدیریت متروی تهران، قرار است در آینده سایر ایستگاه‌ها نیز تحت پوشش خدمات باندپهن همراه ایرانسل قرار گیرند.بنا بر اعلام اپراتور دوم پیش از این نیز تعدادی از ایستگاه‌های متروهای شهرهای شیراز و مشهد تحت پوشش شبکه باند پهن همراه ایرانسل قرار گرفته بودند.
مقامات ژاپنی امروز از تصمیم خود برای سفر به ایران برای توافق در جهت بازگشت شرکت های این کشور و سفت کردن جای پای خود در بازار ایران خبر دادند.به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، مقامات ژاپنی طی اظهاراتی در روز جاری از تصمیم خود برای سفر به ایران و بازسازی روابط دو کشور خبر دادند.ژاپنی‌ها طی این سخنان اعلام کردند که قصد دارند، در مذاکرات خود با مقامات ایرانی اقدامات لازم برای لغو تحریم های این کشور علیه ایران را آغاز کنند.هیئت ژاپنی طی هفته آینده به ایران سفر خواهند کرد تا توافقاتی را برای بازگشت شرکت های ژاپنی به ایران صورت دهند.بنا به گفته وزیر امور خارجه ژاپن، در این سفر این کشور درباره لغو تحریم ها با در نظر گرفتن تحرک دیگر کشور برای بازگشت به ایران تصمیم گیری خواهد کرد.هیئت ژاپنی در این سفر به سرپرستی یکی از معاونان وزارت امور خارجه این کشور از روز دوشنبه به مدت سه روز وارد ایران خواهند شد.مقامات ژاپنی تأکید کرده‌اند که هدف این هیئت رسیدن به یک توافق با مقامات ایرانی است، ولی هیچ چیز از پیش تعیین شده نخواهد بود.ژاپن در راستای تحریم های خود که طی سال های گذشته اجرایی شده اند سرمایه گذاری شرکت های این کشور را در پروژه های جدید نفتی و گازی ایران را ممنوع کرده بود.پیش تر معاون وزارت اقتصاد این کشور، دایشیرو یاماگیوا، در صدر هیئتی متشکل از نمایندگان شرکت های نفتی و اتاق های بازرگانی این کشور به ایران سفر کرده بود.در سفر آتی نمایندگان شرکت های بزرگ ایتوچو و اینپکس  ژاپن به ایران می آیند.اینپکس بزرگ ترین شرکت اکتشاف نفت ژاپن است که به دلیل فشارها در سال 2010 میدان نفتی آزادگان را ترک کرد.
مشاور وزیر کشور در امور بانوان گفت: جمع‌بندی فعالیت‌های کارگروه بررسی وضعیت زنان ایرانی که به ازدواج اتباع خارجی درمی‌آیند تا پایان ماه جاری تقدیم وزیر کشور می‌شودفهیمه فرهمندپور در گفت‌وگو با ایسنا افزود: بررسی‌های ما در زمینه وضعیت زنانی که به ازدواج اتباع بیگانه درمی‌آیند به جمع‌بندی رسیده است و وزیر کشور پس از دریافت گزارش ما راهکارهای ارائه‌شده را به بخش‌های مختلف می‌دهدوی افزود: برخی از نهادهای متولی این موضوع به حوزه عملکردی وزارت کشور مربوطند و برخی دیگر از آن‌ها مثل معاونت حقوقی ریاست جمهوری،‌ وزارت امور خارجه و نیروی انتظامی خارج از حوزه وزارت کشور هستندفرهمندپور درباره محتوای بررسی‌های انجام‌شده نیز گفت: گزارش جمع‌بندی «کارگروه بررسی وضعیت زنان ایرانی که به ازدواج اتباع بیگانه درآمده‌اند» شامل آسیب‌شناسی اقدامات انجام‌شده و ارائه راهکارهایی می‌شود که در صورت توجه به آن‌ها مشکلات زنان ایرانی که به ازدواج اتباع بیگانه در می‌آیند حل می‌شودکارگروه «بررسی وضعیت زنانی که به ازدواج اتباع بیگانه درمی‌آیند» نیمه شهریورماه سال گذشته تشکیل شد و اولویت آن بررسی وضعیت "ازدواج دختران ایرانی با تبعه‌های غیرقانونی" یا "ازدواج ثبت نشده یک تبعه قانونی با دختر ایرانی" یا "ازدواج موقت اتباع غیرایرانی با دختران ایرانی" بود.
یک کارشناس برنامه‌‌ ریزی شهری با تاکید بر اینکه نقش کوچه‌ها در زندگی شهری کم رنگ شده است، گفت: امروز می توانیم ادعا کنیم این نقش در تهران و سایر کلانشهرهای کشور، فراموش شده استشهرام جباری زادگان با تشبيه كوچه‌ها به مويرگ‌های حياتي شهر كه ارتباط شريان‌هاي اصلي و فرعي شهر را با واحدهاي مسكوني و ساکنان این واحدها برقرار مي‌كنند، اضافه كرد: كوچه، گذری باز يا بسته است كه يك واحد همسايگي با چند یا چند ده خانوار در آن سكني دارند و در گذشته ای نه چندان دور، تقريباً تمام ساكنان یک كوچه يكديگر را مي‌شناختندوي با اشاره به اينكه امروز اين تعريف، رنگ باخته و اغلب خبري از آشنايي‌هاي فردي و خانوادگي همسايه-ها و ارتباطات و مراودات همسايگي نيست، اظهار كرد: امروز ديگر نه تنها اهالي يك كوچه، بلكه بعضاٌ ساكنان يك واحد مسكوني نيز با هم آشنايي ندارند و يكديگر را نمي‌شناسندجباري‌زادگان با بيان اين‌كه در طهران قديم كوچه‌هايي وجود داشت كه به آن كوچه آشتي‌كنان مي‌گفتند، اظهار كرد: اين كوچه‌ها معابر تنگ و باريكي با عرض يك متر و حتي كمتر بودند كه عمدتاً در بافت قديم شهر قرار داشتند و دو نفر به دشواري از عرض آن‌ها عبور می کردندوي با اشاره به اين كه دو همسايه‌اي كه احياناً با هم قهر بودند، در اين كوچه‌هاي باريك چاره‌اي نداشتند جز آن كه با هم روبه رو شوند و همين برخورد، باعث سلام و عليك و آشتی آن‌ها با یکدیگر مي‌شد، تصريح كرد: ‌امروز كوچه‌هاي آشتي‌كنان جاي خود را به كوچه‌هاي دعواكنان داده و بخش قابل توجهي از اين نزاع‌ها بر سر جاي پارك خودرو صورت مي‌گيردجباري زادگان با بيان اين كه هر چه از حاشيه شهر و مناطق مياني آن به محدوده مركزي تهران نزديك‌تر مي‌شويم، شاهد پارك هزاران هزار خودرو در کوچه پس کوچه های شهر هستیم، اظهار کرد: امروز کوچه های تهران از معابري براي تردد عابران پياده به محلي براي توقف خودروها تبديل شده‌اندوي با اشاره به اينكه آداب اجتماعي و فرهنگي و روابط همسايگي كه نمونه آن را در كوچه‌هاي آشتي‌كنان طهران قديم شاهد بوديم، امروز ديگر رنگ باخته، ‌تصريح كرد: ‌يكي از دلايل و عوامل مؤثر در اين موضوع، محدوديت فضاي پارك خودروها در شهر و خودرو دار شدن خانواده‌هايي است كه فاقد فضاي پارك خودرو در واحد مسكوني خود هستندجباري‌زادگان با بيان اينكه البته حضور رانندگاني كه در پهنه‌هاي آموزشي، تجاري و اداري فعاليت دارند و ابتداي صبح خودروي خود را در كوچه‌هاي اطراف محل كار خويش پارك مي‌كنند نيز به اين موضوع دامن مي‌زند، اظهار كرد: متأسفانه بسیاری از مراکز اداري، تجاري و آموزشي، فضايي را جهت پارك خودروي كاركنان و انبوه مراجعان خود پيش‌بيني نكرده‌اند.
 
وي با اشاره به اين كه البته كوچه‌ها به عنوان اراضي عمومي شهر، ملك شخصي نيستند و جزء معابر عمومي محسوب مي‌شوند كه عموم شهروندان حق استفاده از آن را دارند، تصريح كرد: البته برای اين موضوع، دو استثناء وجود دارد كه شامل كوچه‌هاي بن بست است كه صرفاً همسايگان كوچه بن بست مي‌توانند خودروي خود را در آن پارك نمايند و ديگر جلوي در پاركينگ است كه كسي اجازه ندارد خودروي خود را مقابل ورودي آن پارك كرده و مسير رفت و آمد ساكنان آن واحد را مسدود نمايدجباري زادگان با بيان اينكه طبق ماده ۲۴ قانون مدني، هيچ كس نمي‌تواند كوچه‌ ها و خيابان‌هايي كه بن بست يا مسدود نيستند را تحت تملك خود قرار دهد، اظهار كرد: بر اساس اين قانون، نصب هر گونه تابلوي پارك ممنوع يا تهديد به پنچري خودروها در كوچه‌ها و خيابان‌هاي شهر جرم محسوب مي‌شوداين كارشناس مسائل شهري در پايان با تأكيد بر اينكه هر خودرو در شهري مثل تهران به طور متوسط روزانه يك ساعت و نيم تا دو ساعت يعني ۶ تا ۸ درصد ساعات شبانه روز در حال حركت است و بقيه ساعات نیز در حال توقف است، خاطرنشان كرد: تهران در خوشبينانه‌ترين حالت ممكن، حداقل يك ميليون جاي پارك كم دارد و اين در حالي است كه روزانه حداقل يك هزار دستگاه خودروي جديد به انبوه خودروهاي تهران اضافه مي‌شود.
افزایش دستمزد بلافاصله تبدیل به تقاضا در بازار می‌شود. در شرایط ایران یکی از سالم‌ترین روش‌های تحریک تقاضا در بازار، افزایش دستمزد کارگران و کارمندان استسعید لیلاز در گفتگو با ایلنا، افزایش تولید و عدم تناسب آن با تقاضا را عامل رکود فعلی بازار خودرو دانستوی گفت: در دوسال گذشته رشد تولید خودرو بسیار بالا بود اما به دلیل نصف شدن قدرت خرید کارمندان و کارگران در سال‌های گذشته، تقاضا برای خودرو کمتر از میزان تولید استاین اقتصاددان گفت: دولت باید رشد اقتصادی را افزایش دهد و همچنین با اژبالا بردن حداقل دستمزد، قدرت خرید مردم را افزایش دهد. رکود حاکم بر صنعت ناشی از فروپاشی قدرت خرید مردم در سال‌های قبل است. من دو سال پیش نیز به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، در مورد کاهش مصرف لبنیات نیز هشدار داده بودم.  کاهش قدرت خرید مردم و درنتیجه کاهش تقاضای کل، علت رکود حاکم بر بازارها است. کمپینی مانند "نخریدن خودروی تولید داخل" در واقع مخلوق کاهش قدرت خرید مردم استة نه خالق آنلیلاز افزود: برای تحریک و افزایش تقاضا در کشور، لازم است دستمزدها افزایش پیدا کند. افزایش دستمزدها به تورم منجر نمی‌شود زیرا سهم دستمزد در قیمت فروش کالاها زیر 10 درصد است که با افزایش بهر‌ه وری می‌توان جلوی افزایش قیمت را گرفت. افزایش دستمزد بلافاصله تبدیل به تقاضا در بازار می‌شود. در شرایط ایران یکی از سالم‌ترین روش‌های تحریک تقاضا در بازار، افزایش دستمزد کارگران و کارمندان است. من 2 سال پیش کاهش تقاضا در خرید خودرو به دلیل کاهش قدرت خرید را پیش‌بینی کرده بودملیلاز اظهار داشت: من معتقد بودم برای سال 94  حقوق کارگران و کارمندان باید 30 درصد اضافه می‌شد. من این اقدام را برای سال بعد نیز پیشنهاد می‌کنم تا قدرت خرید مردم احیا شود. در ضمن این الزام وجود ندارد که دستمزدها فقط یکبار در سال اضافه شود. دولت همین الان هم می تواند نسبت به افزیش حقوق‌ کارمندان و کارگران اقدام کند.

مدیرکل مدیریت بحران استان اردبیل گفت: زلزله ۵.۷ ریشتری شهر «قبله» جمهوری آذربایجان ۱۰ مصدوم در پارس آباد برجای گذاشت.  علی اسلامی دقایقی قبل در گفتگو با مهر اضافه کرد: این زلزله که ساعاتی پیش در ۲۲ کیلومتری شهر قبله جمهوری آذربایجان رخ داد، موجب مصدومیت ۱۰ شهروند پارس آباد در شمال استان اردبیل شد که این افراد به مراکز درمانی اعزام شده اندوی با بیان اینکه زلزله آذربایجان در اکثر شهرهای شمالی این استان احساس شده است، افزود: بیشترین شدت زلزله در شهر پارس آباد به عنوان دومین شهر پرجمعیت استان بود، کما اینکه در شهرهای بیله سوار و گرمی نیز این زلزله احساس شدمدیرکل مدیریت بحران استان با تاکید بر اینکه این زلزله هیچگونه تلفات جان نداشته است، تصریح کرد: البته تعدادی مصدوم به دنبال این زلزله در پارس آباد داشتیم که علت آن خود زلزله نبود بلکه این افراددر هنگام ترس و فرار از زلزله با مصدومیت مواجه شدندوی در عین حال این زلزله را با خسارات جزئی مالی برای اماکن روستایی و شهری همراه دانست و متذکر شد: در برخی از روستاهای پارس آّباد و سایر شهرهای شمالی منازل روستایی غیرمقاوم با خسارت روبرو شده انداسلامی تاکید کرد که برای برآورد این خسارت ها اکیپ های کارشناسی به محل اعزام شده تا خسارات ناشی از زلزله آذربایجان به صورت دقیق تر بررسی شودوی همچنین از آمادگی کامل اعضا شورای مدیریت بحران در شهرهای شمالی استان اربیل خبر داد و عنوان کرد: هم اکنون مدیران و مسئولان پارس آباد در محل های خسارت دیده حاضر هستند و مشکلی وجود ندارد.   زلزله شهر فبله آذربایجان ساعت ۹.۱۹ دقیقه صبح جمعه با قدرت ۵.۷ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری زمین به وقوع پیوسته است.