گزیده ها

گزیده ها 10 شهریور -94
در چهار ماهه نخست سال جاري ۹۳۹ نفر بر اثر سوءمصرف مواد مخدر در كشور جان خود را از دست دادند، از كل تلفات مواد مخدر در اين مدت ۸۳۸ نفر مرد و ۱۰۱ نفر زن بودند.
به گزارش مهر، پزشکی قانونی کشور اعلام کرد:در چهار ماهه نخست سال جاري آمار تلفات سوءمصرف مواد مخدر در مقايسه با مدت مشابه سال قبل دو دهم درصد افزايش يافته، اين آمار در چهار ماهه ابتدايي سال قبل ۹۳۷ نفر بوده‌است.
در چهار ماهه نخست امسال استان‌هاي تهران با ۲۴۰، خراسان رضوي با ۱۲۲ و اصفهان با ۶۲ بيشترين و استان‌هاي بوشهر با سه، آذربايجان غربي و گلستان با چهار و خراسان جنوبي و مركزي با پنج كمترين آمار تلفات سوءمصرف مواد مخدر را داشته‌اند. همچنين استان كهگيلويه و بويراحمد در اين مدت هيچ مورد مرگ ناشي از سوءمصرف مواد مخدر نداشته است.
۵۴.۳ درصد تلفات اعتياد ناشي از مسموميت حاد
بر اساس اين گزارش بيشترين متوفيان سوءمصرف مواد مخدر تحت تأثير مسموميت حاد جان خود را از دست داده‌اند به نحوي كه آمار تلفات ناشي از مسموميت حاد در چهار ماهه نخست امسال ۵۱۰ نفر (۴۶۴ مرد و ۴۶ زن) بوده‌است كه ۵۴.۳ درصد از كل تلفات اعتياد را در بر مي گيرد.
پس از مسموميت حاد عوارض مصرف طولاني با ۲۹۵ (۲۵۷ مرد و ۳۸ زن) مورد و مصرف روانگردان‌ها با ۱۳۴ فوتي(۱۱۷ مرد و ۱۷ زن) در رتبه هاي بعدي دلايل مرگ بر اثر سوءمصرف مواد مخدر قرار دارند.
بيشترين تلفات مربوط به تير ماه است
در سال جاري بيشترين آمار تلفات سوءمصرف مواد مخدر در تير ماه ثبت شده در اين ماه ۲۷۳ نفر بر اثر سوءمصرف مواد جان خود را از دست دادند كه از اين تعداد ۲۴۲ نفر مرد و ۳۱ نفر زن بودند.
در سال جاري كمترين آمار تلفات اعتياد با ۱۹۹ فوتي مربوط به فروردين ماه است.
فرارو- مهدی ملک‌محمد*؛ دکتر محمدجواد ظریف، نامی است که این روزها بیش از بقیه دولتمردان کابینه آقای روحانی به گوش می‌رسد. وزیر امور خارجه کشورمان که در دو سال اخیر تلاشی زایدالوصف برای بازگرداندن احترام جهانیان به ایران داشته و می‌خواهد گذرنامه ایرانی اعتبار یابد، شخصیتی قابل تأمل دارد.
روان‌شناسی علمی است که می‌توان با کمک آن به بررسی شخصیت دکتر ظریف پرداخت و از منظر آن بهتر متوجه شد که وی چگونه فردی است. البته تحلیل شخصیت ایشان بدون داشتن اطلاعات کامل و مصاحبه‌های بالینی نمی‌تواند تحلیلی کاملاً علمی باشد. نگارنده با درک و پذیرش این نقص، سعی دارد با توجه به اطلاعات موجود از صحبت‌های دکتر ظریف و پست‌های وی بر صفحه فیس‌بوک و توییتر به تحلیلی نسبی دست یابد.
برای تحلیل شخصیت، می‌توان از مکتب‌ها و منظرهای مختلف علم روان‌شناسی استفاده کرد و بهتر آن است که قبل از تحلیل، رویکردمان را مشخص کنیم. به نظر می‌رسد که برای آنچه منظور ما است دیدگاه‌های ویکتور فرانکل، روان‌شناس و روان‌کاو هستی‌گرای آلمانی که سه سال در زندان آشویتس زندانی بود و بعد از بیرون‌آمدن از آن کتابی با ‌عنوان «‌معنای زندگی» نوشت و در آن خاطرات سه سال حضور در آشویتس را با رویکردی وجودگرایانه تحلیل کرد، مناسب است.
از دیدگاه مکتب هستی‌گرایانه فرانکل انسان سالم دارای ویژگی‌هایی است که با نگاهی که به گفتارها و رفتارهای آقای ظریف خواهیم داشت نشان خواهیم داد که این ویژگی‌ها در ایشان وجود دارد و دکتر ظریف را می‌توان مصداق خوبی برای انسان سالم از دیدگاه مکتب وجودگرایانه ر در روان‌شناسی و نگاه ویکتور فرانکل دانست.
1- آزادی، اختیار و انتخابروان‌شناسان آزادی را یکی از ویژگی‌های ذاتی انسان دانسته‌اند و رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی او را ناشی از همین ویژگی‌ می‌دانند. از دیدگاه وجودگرایانه، انسان سالم به رغم محدودیت‌های فراوانی که محیط و جامعه و جهان بر او ایجاد می‌کند، نمی‌گذارد آزادی‌اش سلب شود. او محدودیت‌ها را می‌داند و از آنها برای خود سکوی جهشی درست می‌کند.
با مروری بر زندگی دکتر محمد‌جواد ظریف، می‌بینیم که او از محدودیت‌های پیرامونی‌اش همیشه برای خود سکویی برای جهش ایجاد کرده و نگذاشته بند محدودیت‌ها جلوی آزادی‌ و قدرت انتخابش را بگیرد. او در 8 سال دولت قبل که مدیریت اجرایی کشور در عرصه بین‌المللی کم‌توان حاضر شد، ناامید نشد و با وجود گرفته‌شدن مسئولیت از وی سعی کرد در عرصه‌های دیگری حضور یابد و تجربه و توانش را افزایش دهد.
2- خودآگاهی و مسئولیت‌پذیریدر دیدگاه وجودگرایانه، انسان موجودی خودآگاه و مسئول است. انسان سالم همواره متوجه پاسخ‌گویی به هر وضعیتی است که در زندگی او پدیدار می‌شود. خاطرات دکتر محمدجواد ظریف، در کتاب «آقای سفیر»، بازگویی این مسئولیت‌پذیری است. چه آن هنگام که با اتهامات بسیار منتقدانش در سمت معاونت بین‌الملل وزارت خارجه روبرو می‌شود و درخواست خارج‌شدن از ایران را به وزیر امورخارجه می‌دهد و چه آن هنگام که بعد از آغاز به کار محمود احمدی نژاد در سمت ریاست جمهوری به فردی تبدیل می‌شود که در نیویورک با وجود داشتن مسئولیت نمایندگی ایران از تهران به او ماموریت و تکلیفی محول نمی‌شود.
در مورد اول به نیویورک می‌رود و سمت نمایندگی ایران در سازمان ملل را می‌پذیرد و در آنجا مقتدرانه از منافع ایران دفاع می‌کند. در مورد دوم نیز خود می‌گوید: «...البته از یک جهت بد نبود،‌ زیرا در آن دو سال آخر فرصت پیدا کردم تا فعالیت‌هایم را در محل ماموریتم گسترش دهم. البته بیشتر فعالیت‌هایم در آن موقع در حوزه دیپلماسی عمومی بود، زیرا همان‌طور که عرض کردم مذاکره‌ای به بنده محول نمی‌شد و بیشتر در جهت روشن‌کردن افکار عمومی آمریکا راجع به برنامه هسته‌ای ایران فعالیت می‌کردم. مخصوصا با توجه به موضع‌گیری‌های تند آقای احمدی نژاد، فضا در محیط آکادمیک امریکا علیه ایران بسیار خصومت‌آمیز بود. حتما باید در این فضا مقداری روشنگری صورت می‌گرفت...‌« (کتاب آقای سفیر، صفحه 268)

3- خلاقیتروان‌شناسان وجودنگر، باور دارند که انسان سالم انسانی خلاق است. انسانی است که از طریق استفاده از استعدادها و ابراز توانایی‌های خویشتن چیزی را به جهان می‌افزاید. بیش از 30 سال تلاش دکتر ظریف در وزارت امور خارجه که از کارمند محلی نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد آغاز تا اکنون که در سمت وزیر امور خارجه مشغول به کار است، نشان می‌دهد که خلاقیت در رفتار و گفتار وی همیشه وجود داشته و آن را سرلوحه کار خویش قرار داده است. چه آن هنگام که با وجود جوانی به سمت معاون بین‌الملل وزارت خارجه می‌رسد و در کتاب خاطراتش می‌‌گوید: «در بخش بین‌الملل که شاید تخصصی‌ترین بخش وزارت خارجه باشد، تمام تلاشم را کردم تا این بخش، هر چه علمی و تخصصی‌تر و مبتنی بر تحولات، روزآمد باشد. این حوزه از کار دیپلماسی بعدها به یکی از حوزه‌های قدرت نرم معروف شد. »(کتاب آقای سفیر، ص 117) چه آن هنگامی که در سمت نماینده ایران در سازمان ملل مشغول به کار است و همزمان عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران و چه آن هنگامی که با روی کار آمدن دولت نهم یک مقام مسئول بدون مسئولیت می‌شود. به طوری که روزنامه هرالد تریبون در مقاله‌ای می‌نویسد: «دکتر ظریف به عنوان صدای ایران در سازمان ملل متحد با لهجه امریکایی سخن می‌گوید.» و لیزا اندرسون، رییس وقت دانشکده روابط بین‌الملل دانشگاه کلمبیا وقتی حضور همه جانبه دکتر ظریف در جلسات مختلف را می‌بیند که در آنها دفاعی تمام قد از منافع ملی ایران می‌کند با شوخی و تعجب می‌گوید: «من هر جا می‌روم تو هستی. مگر قرار است کاندید کنگره یا جای دیگری شوی؟»
در این دو سال نیز در سمت وزیر امور خارجه با ابتکاری شگفت‌انگیز از شبکه‌های اجتماعی مجازی به عنوان راهی برای گفت‌وگو با مخاطبان ایرانی و بین‌المللی استفاده می‌کند. از سویی بدون واسطه گزارش عملکردش را به مخاطبان ایرانی می‌دهد و از سویی با استفاده از این شبکه‌های اجتماعی به گفت‌وگو با کریستی پلوسی، دختر رییس سابق مجلس نمایندگان امریکا درباره هولوکاست و تام کاتن، نماینده تندروی کنگره درباره مخالفتش با برنامه هسته ای ایران می‌پردازد و در صدر اخبار قرار می‌گیرد. حضور همه‌جانبه دکتر ظریف در شبکه‌های اجتماعی چنان شگفت‌انگیز است که تا مدت ها برای برخی از مخاطبان ایرانی و بین‌المللی قابل هضم نبود.
کیست که نداند اگر امروز بعد از توافق هسته ای مردم ایران یکپارچه پشت سر او هستند و افکار عمومی را به دنبال خود دارد، بخشی از آن به شخصیت و روان شناسی ظریف مربوط است که با رویکردی خلاقانه توانسته اقبال مردمی را از آن خود کند.
4- رنج‌انسان سالم از دیدگاه وجودی، انسانی است که از رنج‌های زندگی دور نیست. رنج‌های زندگی برایش تنشی را ایجاد می‌کند که او را پخته‌تر و توانمندتر از گذشته کند. رنج‌های زندگی برای انسان سالم به مثابه تجربه است و خویشتن او را تعالی می‌بخشد.
با مروری بر زندگی دکتر ظریف می‌توان بسیاری از این رنج‌ها را دید. چه آن هنگام که به سمت معاون بین‌آلملل وزارت خارجه منصوب می‌شود و با مخالفت بی‌دلیل برخی مواجه می‌شود که البته بعدها آنها متوجه اشتباهشان شده و جزء دوستان نزدیک دکتر ظریف می‌شوند. چه آن هنگام که با خبرهای کذب روزنامه‌ای مواجه می‌شود و از دکتر خرازی درخواست تغییر سمتش را می‌کند. یا آن هنگام که در سال‌های 84 تا 86 به عنوان مقامی تشریفاتی و بدون مسئولیت مجبور است که در نیویورک بماند. یا آن هنگام که به عنوان وزیر تازه منصوب‌شده در امور خارجه دوباره با کارشکنی‌ها و خبرهای دروغ آن روزنامه معروف مواجه می‌شود و کارش به بیمارستان می‌کشد. یا اکنون که بعد از اتمام مذاکرات هسته ای شدیدترین انتقادها را می شنود و خم به ابرو نمی آورد.
تمامی این رنج‌ها بدن و فیزیک او را خسته و فرسوده می‌کند و نیازمند مداوای طبیب، اما او را پخته‌تر از پیش می‌کند و وامی‌داردش که بر کاور صفحه فیس‌بوکش این شعر را بگذارد: «وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم».

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، تلاش های محمد جواد ظریف رییس دستگاه دیپلماسی را در تاریخ ماندگار دانست و گفت: به دلیل تندروی یک اقلیت محدود نباید دلسرد شد.
 
به گزارش روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی پیش از ظهر دیروز (یکشنبه) با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه دیدار و گفت و گو کرد.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این دیدار با تأکید بر اهمیت هنر دیپلماسی در مذاکرات سیاسی از عملکرد وزارت امور خارجه بویژه تیم مذاکرات هسته ای و شخص وزیر امور خارجه تشکر کرد.
آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: اثبات حقانیت ایران که سابقه 13 ساله بهانه گیری های غرب را داشت در مذاکراتی که بزرگان دیپلماسی 6 کشور قدرتمند جهان حضور داشتند، کار ساده ای نبود.
وی با یادآوری اقبال عمومی مردم و خوشحالی آنان از نتایج مذاکرات خطاب به ظریف گفت: نباید به خاطر تندروی های یک اقلیت محدود دلسرد شوید، تنش زدایی، خنثی کردن و مقابله با سیاست شوم ایران هراسی، تعامل سازنده با جهان با حفظ عزت، حکمت و اقتدار از جمله خصوصیات و هنر دیپلماسی در دولت یازدهم است.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: به همین دلیل، کار شما در تاریخ ایران ماندگار خواهد بود و مطمئن باشید آینده درباره این مقطع با توجه به همه شرایط قضاوت خواهد کرد.
آیت الله هاشمی رفسنجانی با یادآوری سخنان موافقان و مخالفان مذاکرات هسته ای در کنگره، سنا و دولت آمریکا گفت: بسیار مهم است که موافقان و مخالفان در سخنان خویش بر توانایی های ایران تأکید می کنند که این نتیجه جز با صبوری های مردم، قدرت استدلال تیم هسته ای و حقانیت انقلاب اسلامی به دست نمی آمد.
وی ضمن تأکید بر ضرورت پیگیری اجرای کامل توافق هسته ای تا حصول به نتیجه نهایی و رفع کامل تحریم های ظالمانه علیه ایران و همچنین شرایط حساس منطقه و تحولات جاری خاطرنشان کرد: از دستگاه دیپلماسی کشور انتظار می رود با قدرت و اقتدار برای کمک به حل معضلات و بحران های منطقه ای در جهت تقویت همگرایی و افزایش همکاری و هم سویی کشورهای منطقه علیه پدیده شوم تروریسم و کنترل دامنه آن تلاش و جدیت مضاعفی انجام دهد.
وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران می تواند برای ایجاد وحدت منطقه ای و به دنبال آن ثبات و آرامش در سراسر جهان، نقش مؤثر و مفیدی ایفا کند، چرا که مقابله با خشونت، جنگ و تروریسم به نفع همه کشورهای جهان است.
 
حمایت های آیت الله هاشمی رفسنجانی از وزارت خارجه ادامه یابد
وزیر امور خارجه نیز در این دیدار که در آستانه آغاز مرحله جدید سفرهای منطقه ای خود انجام شد، گزارشی از روند مذاکرات، نکات مهم توافق، اهمیت برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، فعالیت ها و برنامه های وزارت امور خارجه برای اصلاح نگاه بین المللی و منطقه ای به ویژه کشورهای همسایه به جمهوری اسلامی ایران ارایه کرد.
ظریف از رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام به خاطر حمایت های منطقی و مواضع اصولی و مترقی آیت الله هاشمی رفسنجانی به ویژه در مذاکرات هسته ای تشکر و قدردانی کرد.
وی همچنین با ارایه گزارشی از آخرین وضعیت و شرایط سیاسی و نظامی منطقه، سفرهای منطقه ای خود و فعالیت های دیپلماتیک برای تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران و جلوگیری از خشونت و جنگ در منطقه، خواستار ادامه حمایت های آیت الله هاشمی رفسنجانی از فعالیت های وزارت امور خارجه شد.
وزیر امور خارجه صبح امروز سومین دور سفر منطقه ای خود پس از توافق وین را آغاز کرد.
عبور از فیلتر نهادهای نظارتی چالشی در فضای سیاسی
فرارو- "ممکن است لاریجانی با ائتلاف اصولگرایان فاصله بگیرد اما با اصلاح‌طلبان نیز ائتلاف نمی‌کند." یک کارشناس مسائل سیاسی بابیان این مطلب نسبت به خبر رایزنی لاریجانی با شورای نگهبان در خصوص جلوگیری از رد صلاحیت‌ها ابراز تردید کرد و گفت: شاید لاریجانی و امثال او در راستای تلطیف فضای سیاسی و افزایش مشارکت توصیه‌هایی به شورای نگهبان کنند اما زمان آن اکنون نیست.
فعالان سیاسی از هر دو جریان سیاسی کشور آستین‌ها را بالا زده و وارد فضای انتخاباتی شده‌اند. شرایط اصلاح‌طلبان که نسبت به رقیب خود از بابت انسجام درونی و قوت در فعالیت‌های حزبی و سازمان‌یافته خیالشان راحت‌تر است بیش از قبل در موضوع احتمال رد صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان تمرکز کرده‌اند.
اگرچه اظهارات و موضع‌گیری‌های رییس‌جمهور و وزیر کشور در رابطه با ضرورت قانون‌گرایی روزنه امیدی برای این گروه سیاسی است اما به نظر می‌رسد که از نگاه آنان کافی نبوده و خودشان نیز دست‌به‌کار شده‌اند تا به شکل‌های مختلف راه عبور از فیلتر نهادهای نظارتی را بیابند.
محمدرضا عارف شاخص‌ترین کاندیدای اصلاح‌طلبان که گفته می شود گزینه آنها برای ریاست مجلس آتی نیز هست، در گفت‌وگویی از آغاز رایزنی برای جلوگیری از رد صلاحیت‌ها خبر داده بود. پس‌ از آن نیز علي‌اكبر اولياء، فعال سياسي اصلاح‌طلب طي اظهاراتي اعلام كرد كه يكي از نگراني‌هاي آقاي لاريجاني موضوع رد صلاحيت‌هاست.
اولياء در گفت‌وگو با آريا گفت: «تا آنجا كه بنده اطلاع دارم آقاي علي لاريجاني، رييس مجلس شوراي اسلامي براي جلوگيري از رد صلاحيت‌ها بحث‌ها و رايزني‌هايي داشته و در آينده هم به اين رايزني‌ها ادامه خواهد داد تا چهره‌هاي دلبسته به نظام مورد بي‌مهري قرار نگيرند و فضاي انتخابات به گونه‌اي باشد كه همه جناح‌ها امكان حضور در عرصه انتخابات را داشته باشند
بیان این مطلب از سوی یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب چند علامت سؤال قابل‌تأمل را به ذهن می‌آورد. نخست آنکه که چرا لاریجانی باید در این مرحله وارد میدان شده و در راستای حل اصلی‌ترین مشکل جریان اصلاح‌طلب اقدام کند؟ اگر احتمالات ائتلاف اصلاح‌طلبان با اعتدالیون و حتی میانه‌روها در جریان اصولگرا که این روزها مطرح است را در نظر داشته باشیم نیز می‌توان پرسید که آیا رایزنی لاریجانی با شورای نگهبان در این خصوص نشانه‌ای از ائتلاف او با این جریان سیاسی است؟
نکته دیگری که نباید از کنار آن گذشت این است که نتیجه این رایزنی و احتمالاً رضایت جریان اصلاح‌طلب از پروسه تائید صلاحیت‌ها برای لاریجانی چیست؟ آیا این مسئله و همراهی با رقیبی که گمان می‌رود در مجلس آتی کرسی‌های بیشتری داشته باشند به حفظ صندلی ریاست مجلس کمک خواهد کرد؟
این علامت سؤال‌ها در حالی ایجاد می‌شود که برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب اعتقاددارند که مسئله رد صلاحیت‌ها مختص به این جریان نبوده و مسئله کشور است. حسین مرعشی پیش‌تر به فرارو گفته بود «اگر قرار باشد کشور در مدار صحیح اداره شود باید با رعایت قانون انتخاباتی آزاد و رقابتی برگزار کرد».
برخی از چهره‌های اصولگرا نیز بر این باور هستند که صحت این مسئله مورد تائید است و احتمال ائتلاف لاریجانی و اصلاح‌طلبان نیز کمتر از آن است که قابل‌اعتنا باشد. ناصر ایمانی کارشناس مسائل سیاسی اصولگرا ازجمله این افراد است که در گفت‌وگو با فرارو ضمن تأکید بر اینکه این موضوع از سوی آقای لاریجانی رد یا تائید نشده و درستی آن مشخص نیست، گفت: صرف‌نظر از اینکه چنین رایزنی‌هایی صورت گرفته باشد یا خیر، اعتقاددارم که در جهت ائتلاف با اصلاح‌طلبان نیست.
وی افزود: مسئله رد صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان تنها مختص به جریان اصلاح‌طلب نیست و در دوره‌های قبل نیز رایزنی‌هایی برای تائید صلاحیت برخی چهره‌های اصولگرا یا افرادی که به هیچ‌یک از جریان‌های اصلاح‌طلب یا اصولگرا وابستگی نداشته‌اند، شده بود بنابراین نمی‌توان مسئله تلاش برای جلوگیری از رد صلاحیت‌ها را تابلو اصلاح‌طلبان دانست.
ایمانی توضیح داد: توجه داشته باشید که تلاش و رایزنی برای ممانعت از رد صلاحیت‌ها شکل‌های مختلفی دارد. یکی از اشکال آن است که برخی افراد به خاطر آنکه شورای نگهبان اطلاعات کافی در خصوص آنها نداشته است رد صلاحیت می‌شوند. خود شورا نیز می‌گوید که صلاحیت افراد احراز نشده است. به همین خاطر است که برخی از افرادی که مورد اعتنای شورای نگهبان هستند در این مرحله وارد عمل شده با تماس و مراجعه اطلاعاتی که از کاندیدای موردنظر دارند را در اختیار شورای نگهبان قرار می‌دهند. این رایزنی‌ها به معنی تلاش جناحی نیست و در راستای کمک به شورای نگهبان صورت می‌گیرد.
وی در واکنش به اینکه رایزنی‌هایی که اکنون صحبت از آن می‌شود در این قالب نمی‌توان تعریف کرد چون هنوز کاندیداها مشخص نیستند و روند تائید صلاحیت‌ها طی نشده است، گفت: دقیقاً به همین خاطر است که این اخبار را ضعیف می‌دانم زیرا اصلاً زمان این حرف‌ها نرسیده است. ممکن است که آقای لاریجانی برخی چهره‌های اصولگرای دیگر در نزدیکی انتخابات به خاطر تلطیف فضای سیاسی و افزایش مشارکت در انتخابات توصیه‌های به شورای نگهبان کنند اما اکنون زمان آن نرسیده است.
این کارشناس مسائل سیاسی همچنین گفت: آنچه اکنون از سوی اصلاح طبان در خصوص رد صلاحیت‌ها عنوان می‌شود آن است که شورای نگهبان افرادی که صرفاً به خاطر داشتن گرایش اصلاح‌طلبی رد صلاحیت کند که این مسئله اساساً وجود ندارد. شورای نگهبان هیچ‌وقت نگفته است که فردی به خاطر اصلاح‌طلب بودن رد صلاحیت شده است و حتی در همین مجلس فعلی نیز شاهدیم که نمایندگان اصلاح‌طلب حاضر هستند. البته رد نمی‌کنم که ممکن است شورای نگهبان افرادی را به خاطر سابقه فعالیت در جهت تخریب یا ... رد صلاحیت کند اما این باآنکه بگویند به خاطر اصلاح‌طلبی رد صلاحیت شده، تفاوت دارد.
ایمانی ادامه داد: به نظر من مسئله ائتلاف لاریجانی با اصلاح‌طلبان خیلی بعید است و نباید در اخباری همچون این دنبال نشانه‌های آن گشت. این احتمال وجود دارد که طیف نزدیک به لاریجانی در انتخابات از ائتلاف اصولگرایان کمی فاصله بگیرد اما امکان گرایش به اصلاح‌طلبان نیز وجود ندارد زیرا وابستگی لاریجانی به اصولگرایان خیلی بیشتر از آن است که در این انتخابات با جریان اصلاح‌طلب ائتلاف کند.
وی در خصوص این گمانه که رایزنی با شورای نگهبان و جریان رقیب می‌تواند برای حفظ موقعیت ریاست مجلس در مجلس آتی باشد، نیز گفت: طبیعی است که لاریجانی تلاش کند در مجلس بعدی نماینده بوده و رییس هم باشد. تا اینجا مسئله بعید و عجیبی وجود ندارد اما اینکه او بخواهد این موقعیت را از معبر اصلاح‌طلبان به دست آورد دور از ذهن است زیرا نه اصلاح‌طلبان لاریجانی را برای خود قابل‌اعتماد می‌دانند و نه لاریجانی تا اینجا پیش می‌رود