11 عادت عصبی که شما را بی‌ صلاحیت نشان می‌دهد

11 عادت عصبی که شما را بی‌ صلاحیت نشان می‌دهد

اگر می‌خواهید در یک مصاحبه‌ی کاری شرکت کنید یا قصد دارید رئیس خود را تحت تاثیر قرار دهید، حرکات غیر ارادی شما در زمان‌های حساس و پر استرس می‌تواند نشان دهنده‌ی عدم صلاحیت و همچنین نارضایتی شما از موقعیت فعلی باشد. با توجه به اهمیت این موضوع، قصد داریم در این مقاله به بررسی نظر برخی از کارشناسان حرفه‌ای در خصوص تشخیص عادات عصبی و روش غلبه بر آن‌ها در مصاحبه‌های شغلی بپردازیم.
عادات عصبی در افراد می‌تواند از سوی مخاطب به معنای آمادگی نداشتن فرد برای انجام مسئولیت‌های محوله تلقی شود. روانشناسان معتقدند که شناخت این گونه رفتار‌ها اولین اقدامی است که برای غلبه بر آن‌ها باید انجام شود. در ادامه به بررسی برخی از این عادات می‌پردازیم.

جویدن ناخن‌
جویدن ناخن‌ یکی از عادات رایج در زمان خشم و عصبانیت است، آماندا آگوستین، کارشناس و مشاور حرفه‌ای TopResume می‌گوید: «نه تنها جویدن ناخن و پوست اطراف آن رفتار نامناسبی است بلکه این کار موجب تنزل رتبه‌ی نام تجاری شما نیز خواهد شد

چک کردن مداوم گوشی
ویکی الیور نویسنده کتاب "۳۰۱ پاسخ هوشمندانه به سوالات دشوار مصاحبه " و همچنین نویسنده کتاب "۳۰۱ پاسخ هوشمند به سوالاتی در خصوص روش‌های تجارت " می‌گوید: «از نظر من، افرادی که مدام به ساعت یا گوشی خود نگاه می‌کنند، انرژی منفی از خود منتشر می‌کنند که به معنی خسته و کسل بودن آن‌ها است

متاسفانه، این عادت بیش از آن‌که فکر می‌کنید رواج دارد. در بررسی‌های انجام گرفته در سال گذشته مشخص شد اکثر دارندگان گوشی‌های هوشمند در آمریکا، در یک ساعت چند بار گوشی خود را چک می‌کنند که این خود گونه‌ای از اعتیاد محسوب می‌شود که به آن "nomophobia" می‌گویند.

اجتناب از برقراری تماس چشمی
از نظر آگوستین ارتباط چشمی کوتاه می‌تواند از میزان نفوذ و تاثیر‌گذاری کلام شما بکاهد زیرا این کار می‌تواند نشان دهنده‌ی عدم آمادگی، بی صداقتی، بی علاقگی و حتی غرور شما باشد. او توصیه می‌کند در نیمی از زمان مکالمه خود تماس مستقیم چشمی برقرار کنید تا فرد مقابل شما را بهتر درک کند. به علاوه این‌کار نشان دهنده باور، اعتماد به نفس و شایستگی شما است.

مالیدن دست‌ها به یکدیگر یا روی ران پا
رزالیندا راندال کارشناس قوانین و مقررات مدنی و نویسنده کتاب "Don't Burp in the Boardroom" می‌گوید: «با وجود این‌که این کار دارای یک اثر تسکین دهنده است، می‌تواند تا حدودی تمرکز شما و حتی شنونده را از روی آن‌چه که می‌گویید منحرف کند.

اگر می‌خواهید استرس ناشی از مصاحبه، در دستانتان آشکار نباشد، آن‌ها را روی زانو یا روی میز و مقابل خود قرار دهید.

از جمله‌ی:” سوال خوبی را مطرح کردید " استفاده کنید

رندال می‌گوید: «استفاده از این جمله پس از هر سوال در مصاحبه شغلی، نشان می‌دهد که شما چقدر اهل تبیعض قائل شدن هستید

به علاوه استفاده از عبارت " نکته‌ی خوب” به هنگام پاسخگویی به سوالاتی که رئیس از شما می‌پرسد، ممکن است نشانده‌ی این موضوع نیز باشد که شما با فرد مقابل هم عقیده هستید و نظرات شما با او مغایرتی ندارد.

بروز رفتار‌های بی‌موقع
اولیور می‌گوید: «خندیدن با صدای بلند یا خندیدن در مواقع جدی و رسمی در دفتر می‌تواند در نظر همکاران شما بسیار عجیب و غیر موجه، جلوه کند

به علاوه انجام برخی از کار‌ها در یک زمان خاص، مثل شمارش پول خرد، در طول جلسه‌ با کارکنان، ممکن است در نظر همه رفتاری بی‌ادبانه جلوه کند و تعجب آن‌ها را در پی داشته باشد و این سوال برای آن‌ها بوجود آید:" چرا او چنین کاری را در حال حاضر انجام می‌دهد؟

اخم کردن
از نظر آگوستین «اخم کردن فقط ظاهر شما را ناخوشایند نمی‌کند بلکه می‌تواند از هوشمندی شما بکاهد

او به مطالعات انجام شده در در این زمینه اشاره کرد که نشان می‌دهد افرادی که لبخند می‌زنند باهوش‌تر و قابل اعتمادتر از افراد اخمو هستند.

آگوستین پیشنهاد می‌کند: تمرین مصاحبه خود را مقابل آینه انجام دهید زیرا می‌توانید حالات چهره خود را ببینید و تلاش کنید در طول مصاحبه لبخند بزنید.

بازی کردن با موها
بازی کردن با موها اغلب به عنوان رفتاری نامناسب و غیر مسئولانه تفسیر می‌شود.

آگوستین می‌گوید: «برای مقابله با این عادت می‌توانید مو‌های خود را ببندید. این کار مناسب‌ترین روشی است که می‌توانید با استفاده از آن مصاحبه‌ی خود را به نحو احسن انجام داده و با انجام این عادت نامناسب مقابله کنید
مِن مِن کردن و استفاده‌ی بیش از حد از کلماتی مانند " مثلا”  به هنگام پاسخگویی به سوالات

الیور هشدار می‌دهد که تکرار زیاد کلماتی مانند "مثلا” یا مِن مِن کردن باعث می‌شود تا شما جوان و کم تجربه به نظر برسید و استفاده‌ی مداوم از کلمات این چنینی یا عباراتی مشابه، می‌تواند نشان دهنده‌ی عدم تسلط شما باشد.

فشردن دندان‌ها روی هم
آگوستین می‌گوید: " اگر شما دندان‌های خود را در شب و به هنگام خواب روی هم فشار می‌دهید، شاید متوجه شده‌اید که در موقعیت‌های استرس‌زا نیز این کار را تکرار می‌کنید. این رفتار می‌تواند شما را عصبانی، از خود راضی یا مضطرب نشان دهد”.

دفعه‌ی بعد که احساس کردید فک‌تان سفت شده، به آرامی یک نفس عمیق بکشید و عضلات صورت خود را شل کنید.

سریع صحبت کردن
از نظر آگوستین سریع صحبت کردن نه تنها موجب می‌شود که مصاحبه کننده نتواند صحبت‌های شما را به درستی درک کند بلکه شما را فردی بی‌کفایت و خارج از کنترل نشان می‌دهد. با تطبیق حجم و سرعت گفتار خود با مخاطبان، می‌توانید خود را مجبور کنید که سرعت حرف زدنتان را کاهش داده و با دیگران بهتر ارتباط برقرار کنید.

منبع: زومیت