گزیده خبر های 2 شهریور -95 . قسمت - 4

گزیده خبر های 2 شهریور -95 . قسمت - 4
تاثير خوردن قند زياد بر مغز انسان
دانشمندان آلماني کشف کرده اند که مغز ما نقشي فعال در کنترل گرسنگي به عهده دارد و سلول هاي مغز که بيشترين ميزان قند را نسبت به ديگر اعضاي بدن مصرف مي کنند، مسئول سوخت وساز و ايجاد حس گرسنگي در انسان هستند.
    پژوهش هاي اخير دانشمندان آلماني نشان مي دهد که مغز قند مصرفي خود را از خون دريافت مي کند. اين امر مي تواند به پيشرفت هايي در درمان ديابت و مقابله با چاقي بينجامد.بر اساس پژوهش هاي محققان دانشگاه مونيخ مغز انسان که بيش از هر عضو ديگري قند مصرف مي کند، کنترل سوخت و ساز و ايجاد حس گرسنگي در بدن را به عهده دارد. پيش از اين دانشمندان تصور مي کردند که حرکت قند به سوي مغز فرايندي کاملامنفعل است.

    پژوهش هاي تازه اما نشان مي دهند که سلول هاي مغز نقش بسيار مهم تري از آنچه پيش از اين تصور مي شد، در تنظيم سوخت و ساز بدن دارند. اين نتيجه گيري مي تواند راه درمان بسياري از بيماري هايي را که به رژيم غذايي بستگي دارند، هموار سازد.

    به گفته ماتياس چوپ، رئيس بخش بيماري هاي متابوليک اين نتايج براي نخستين بار نشان مي دهند که فرايندهاي ضروري متابوليک و رفتاري فقط توسط سلول هاي عصبي تنظيم نمي شوند، بلکه سلول هاي ديگري در مغز چون استروسيست ها نقش مهمي در اين فرايند ايفا مي کنند.

    او مي افزايد: «اين يافته تصورات پيشين ذهني را بي اعتبار مي کند و مي تواند پاسخي براي اين پرسش باشد که چرا تاکنون يافتن درمان مناسب و بي خطري براي بيماري ديابت و چاقي تا اين حد مشکل بوده است.

    پژوهشگران با استفاده از توموگرافي تابش پوزيترون (تصويربرداري سه بعدي از عملکردهاي بدن) توانسته اند نشان دهند که عملکرد هورمون هايي چون انسولين و لپتين باعث تنظيم قند مصرفي مغز مي شوند.

    محققان دريافته اند، فقدان گيرنده هاي انسولين روي سطح استروسيست ها که باعث کاهش فعاليت سلول هاي عصبي مي شود، فرايند جذب غذا و سوخت و ساز توسط مغز را محدود مي کند. پژوهشگران معتقدند درک بهتر تاثيرات متقابل سلول هاي عصبي و آستروسيست ها ما را به کشف روش هاي جديدي براي کنترل اعتياد به قند سوق مي دهد و در نتيجه درمان مناسب تري براي مشکل چاقي و ديابت فراهم مي آورند.

    بنا به گزارش سازمان بهداشت جهاني شمار مبتلايان به ديابت طي 35 سال گذشته چهار برابر شده است. در راستاي اهداف توسعه پايدار 150 کشور جهان در نظر دارند تا سال 2030 بيماري هاي غيرواگيردار نظير ديابت را تا يک سوم کاهش دهند
    هلاكت قاچاقچي مشروبات الكلي در درگيري مسلحانه با پليس
رئيس دادگستري خداآفرين گفت: در عمليات نيروهاي امنيتي شهرستان، چهار هزار بطري انواع مشروبات الکلي از يک باند قاچاق کشف و يکي از قاچاقچيان در درگيري با نيروهاي امنيتي کشته شد.    پرويز پوراحمد ديروز در گفت وگو با خبرنگار ايرنا، ارزش کالاي کشف شده را پنج ميليارد ريال اعلام کرد و افزود: اين باند قاچاق که اعضاي اصلي آن غيربومي بودند قصد وارد کردن مشروبات الکلي از ارمنستان از طريق رودخانه مرزي ارس به داخل کشور را داشتند که در دام نيروهاي امنيتي گرفتار شدند.    وي گفت: اعضاي اين باند که داراي سوءسابقه کيفري قاچاق کالاي ممنوعه هستند، اقدام به شليک گلوله به سوي ماموران کردند که در درگيري مسلحانه بين نيروهاي امنيتي و قاچاقچيان، يکي از اعضاي اين باند بر اثر اصابت گلوله کشته شد.پوراحمد خاطر نشان کرد: علاوه بر مشروبات الکلي يک دستگاه وانت نيسان و چند عدد قايق پارويي نيز که قاچاقچيان براي عبور دادن کالااز رود مرزي ارس استفاده مي کردند از اعضاي اين باند کشف و ضبط شد.
قتل اعضاي يك خانواده به خاطر 10 ميليون تومان طلا
قاتلاني که سه تن از اعضاي يک خانواده را در شهرستان بندر ترکمن به قصد سرقت طلابه قتل رسانده بودند با تلاش پليس استان شناسايي و دستگير شدند.    فرمانده انتظامي گلستان در خصوص جزئيات اين واقعه اظهار داشت: چهارم تيرماه پليس شهرستان کردکوي جسد يک زن را در جنگل هاي محور «درازنوي» کشف کرد و فرداي آن روز جسد پسر جواني در حوالي محل کشف جسد اول شناسايي و کشف شد.    سرهنگ «علي اکبر جاويدان» ادامه داد: در تاريخ 12 تيرماه سال جاري نيز جسد زن 61 ساله اي به نام «ز. خ» پس از 12 روز در شهرستان بندر ترکمن در منزلش کشف شد که تحقيقات نخست پليس آگاهي حاکي از آن بود، اين زن به همراه دختر و نوه اش زندگي مي کرد و آنها نيز مفقود شده اند.    وي با بيان اينکه اجساد کشف شده مربوط به اعضاي يک خانواده است گفت: اجساد کشف شده در کردکوي مربوط به يک مادر 38 ساله و پسر 13 ساله است و جسد کشف شده در بندر ترکمن نيز مربوط به مادر اين بانوي 38 ساله است.    وي تاکيد کرد: پليس در تحقيقات خود به فردي با نام «م. ک» 31 ساله ساکن گرگان مشکوک شد و با هماهنگي مرجع قضايي او را دستگير کرد.    فرمانده انتظامي گلستان تصريح کرد: متهم پس از مواجه شدن با دلايل و شواهد علمي و تخصصي کارآگاهان پليس آگاهي استان، به قتل اين سه فرد توسط پسرخاله اش به نام «الف. الف» اعتراف کرد.سرهنگ جاويدان گفت: قاتل اصلي «الف. الف» دستگير و به قتل اين سه نفر اعتراف کرد.وي بيان کرد: متهمان در اعترافات خود انگيزه اصلي انجام اين جنايت را سرقت طلاجات و به دست آوردن مال نامشروع عنوان کردند.    سرهنگ جاويدان گفت: متهمان پس از تشکيل پرونده براي سير مراحل قانوني تحويل مراجع قضايي شدند.
گدايي در تهران با ويزاي گردشگري!
استاندار تهران گفت: برخي از اتباع کشورهاي ديگر با ويزاي گردشگري در تهران به گدايي مشغول هستند.    به گزارش ايرنا، سيدحسين هاشمي گفت: اخيرا 80 متکدي اهل کشور ميانمار را از سطح شهر تهران جمع آوري کرديم که اغلب آنها داراي ويزاي گردشگري بودند ولي با استفاده از اين نوع رواديد به تکدي گري در تهران مشغول بودند.    وي افزود: شمار چشمگيري از متکديان شهر تهران نيز از اتباع کشورهاي پاکستان و هندوستان هستند.    به گفته هاشمي، در برخي تقاطع ها و چهار راه هاي شهر تهران، درآمد گدايان در ماه بين 30 تا 70 ميليون ريال است و در بسياري موارد متکديان به صورتي کاملاسازمان يافته در نقاط شهر توزيع مي شوند و حتي متکدياني هستند که در قبال دريافت مزد روزانه براي افرادي ديگر اقدام به تکدي گري مي کنند.    استاندار تهران ادامه داد: در يک بررسي ميداني که اخيرا در محدوده پل پارک وي انجام شد، معلوم شد که متکديان اين محدوده در قبال دريافت مزد روزانه 500 هزار ريالي، براي ديگران اقدام به گدايي مي کنند.    هاشمي گفت: اگر فرهنگ پول دادن به گدا در ميان مردم تهران رخت بربندد، بخش زيادي از اين مشکل حل خواهد شد و ديگر شاهد رشد فزاينده جمعيت متکديان در تهران نخواهيم بود.    وي همچنين از تشکيل ستادي با حضور ارگان هايي چون بهزيستي، علوم پزشکي، بهداشت و درمان، ستاد مبارزه با مواد مخدر و دستگاه قضايي در تهران براي جمع آوري معتادان خياباني خبر داد و افزود: در حال حاضر براي نگهداري هشت هزار و 500 معتاد خياباني در روز فضا ايجاد شده و هر روز بين 500 تا 700 معتاد هم از سطح شهر تهران جمع آوري مي شوند.
دستگيري 187 عامل حيوان آزاري در فضاي مجازي
مديرکل دفتر بازرسي ارزيابي عملکرد سازمان حفاظت محيط زيست از شناسايي و دستگيري 187 متخلف فضاي مجازي در حوزه هاي شکار و صيد، خريد و فروش جانوران وحشي و حيوان آزاري خبر داد.    مرتضي فريد به خبرگزاري صدا و سيما گفت: با همکاري سازمان حفاظت محيط زيست و پليس فتا عوامل شناسايي شده به مراجع قضايي معرفي شدند و قرار محکوميت متخلفان کشتار حيات وحش از سوي مراجع ذيصلاح صادر شده يا در حال پيگيري است.    فريد افزود: سازمان حفاظت محيط زيست در يک سال اخير با هدف کاهش تخلف ها و سوء استفاده هاي افراد مغرض از شبکه هاي اجتماعي و سايت هاي اينترنتي، نظارت بر اين بخش را مورد توجه ويژه قرار داده است.وي از دوستداران و فعالان محيط زيست خواست ناآگاهانه در دام متخلفان محيط زيست به ويژه متخلفان حوزه صيد و شکار و قاچاق حيات وحش نيفتند زيرا يکي از علاقه مندي هاي متخلفان کسب شهرت است و باز نشر وسيع اقدامات آنان منجر به کسب اين شهرت و عادي شدن تخلف صورت گرفته و بعضا تکرار آن توسط افراد ديگر مي شود.     مديرکل دفتر بازرسي ارزيابي عملکرد سازمان حفاظت محيط زيست افزود: از فعالان رسانه اي، کاربران شبکه هاي اجتماعي و فضاهاي مجازي، فعالان و دوستداران محيط زيست مي خواهيم در صورت مشاهده چنين تخلفاتي به جاي بازنشر و ايجاد امکان ديده شدن بيشتر مراتب را با شماره 1540 استان مربوطه ( تلفن ارتباط مردمي سازمان حفاظت محيط زيست) براي پيگيري و اقدام از طريق مراجع قضايي در ميان بگذارند.
اخاذي وکيل قلابي
    شهريار- فارس: رئيس پليس آگاهي فرماندهي انتظامي غرب استان تهران اظهار کرد: در پي ارجاع چند فقره گزارش و شکايات مردمي به پليس آگاهي مبني بر اين که فردي با عنوان جعلي وکيل از آنها اخاذي کرده مراتب در دستور کار پليس قرار گرفت. سرهنگ منصور خدادادي افزود: ماموران با شناسايي مخفيگاه متهم پس از اخذ دستور قضايي او را دستگير کردند. وي تصريح کرد: متهم در مواجه شدن با مدارک جمع آوري شده چاره اي جز بيان حقيقت نداشت و انگيزه خود را کسب منفعت اعلام کرد. خدادادي با بيان اينکه وکيل قلابي مبلغ يک ميليارد و 730 ميليون ريال از مردم کلاهبرداري کرده بود اظهار داشت: متهم دستگير شده با تشکيل پرونده تحويل مراجع قضايي شد.