گزیده ها قسمت سوم

گزیده ها  قسمت سوم 4 شهریور - 95
کره‌شمالی بامداد امروز بار دیگر خواب را از همسایگان و غرب ربود؛ اما جهان با این جزیره عجیب و بلندپرواز چشم بادامی قرار است چه کند؟
 
بامداد امروز کره شمالی بار دیگر جهان را غافلگیر کرد، سیاست های کره شمالی به مانند اتصال برقی شده که هر از گاهی به کره جنوبی و آمریکا وصل می شود و به آنها شوک وارد می کند! این شبه جزیره همیشه برای پاسخ به غرب یک سلاح جدید رو می کند! با وجود تحریم های به شدت گسترده علیه این کشور، آنها هیچ گاه نه تنها از سیاست های خود عقب نشینی نکرده اند بلکه پیشرفت هم می کنند. در مقابل اما باید یادآور شد که قحطی در این کشور بیداد می کند و مردمان این قسمت از خاک آسیا به نان شبی محتاج اند!پس از ماه ها کشمش و تهدیدات کره شمالی علیه قسمت جنوبی و آمریکا مبنی بر اجرای رزمایش مشترک سئول و واشنگتن در شبه جزیره کره،  بالاخره رهبر کره شمالی قسمتی از این تهدید را رو کرد! بامداد امروز کره شمالی از یک زیر دریایی موشک بالستیک خود را به سمت ژاپن شلیک کرد و خواب را از همسایگان  و متحدان غربی این کشورها ربود. صبح امروز مقامات و رهبران جهان به ازمایش موشکی کره شمالی واکنش های تندی نشان داده اند.در این رابطه وب سایت خبرگزاری رویترز هم با انتشار تصاویری از تلویزیون رسمی پیونگ یانگ گزارش داد آزمایش موشکی این کشور موفقیت آمیز بوده است به لحاظ اراده این کشور نه به این خاطر که این موشک فقط مسافتی را طی کرده است.این خبرگزاری در گزارش خود می نویسد: این مساله بسیاز حائز اهمیت است که این کشور با وجود تحریم های گسترده از سوی سازمان ملل می تواند توانمندی هایش را به نمایش بگذارد. رویترز در ادامه گزارش داد که این موشک 1000 کیلومتر مسافت طی کرده است و مهم نیست که مسافت چه اندازه باشد، مهم این است که این کشور با وجود وضعیت اقتصادی و تحریم تا این حد توانمند است. خبرگزاری رویترز در این گزارش تا حدودی توانمندی کره شمالی را تحسین کرده است.
 
نشست اضطراری کره جنوبی به خاطر شلیک موشکی کره شمالی
در پی یک پرتاب موشکی دیگر توسط کره شمالی که صبح امروز انجام شد، کمیته وضعیت اضطراری نهاد ریاست جمهوری کره جنوبی تشکیل جلسه داد.
 
اعتراض ژاپن به آزمایش موشکی کره شمالی
ژاپن روز چهارشنبه از کره شمالی خواست دست از تحرکات موشکی و پرتاب های خود برداشته و کره جنوبی و آمریکا را نیز تهدید نکند.
«
شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن بلافاصله پس از پرتاب امروز موشک کره شمالی اعلام کرد که این یک تهدید جدی برای امنیت این کشور به حساب می آید و توکیو به شدت به آن معترض است.وی افزود که تهدید امنیت ملی ژاپن و تهدید کره شمالی برای صلح و ثبات و امنیت کل منطقه قابل اغماض نیست و باید به این مساله رسیدگی شود.دولت ژاپن از اینکه اخیرا موشک های پرتاب شده کره شمالی وارد حریم این کشور شده به شدت ابراز ناخرسندی کرده و این اقدامات را ناقض هر گونه قانون بین المللی دانسته است.
 
آمریکا آزمایش موشکی کره شمالی را محکوم کرد
فرماندهی راهبردی ارتش آمریکا با استناد به گزارش فرماندهی دفاع هوافضای آمریکای شمالی اعلام کرد به نظر می رسد که این موشک از نوع «کی.ان 11» بوده و از سواحل شهر سینپو در شرق کره شمالی شلیک شده است،این فرماندهی در ادامه با بیان اینکه موشک تهدیدی برای خاک آمریکا ایجاد نکرده است، زمان دقیق شلیک را 4 و 59 دقیقه بامداد چهارشنبه به وقت محلی اعلام کرد: بر اساس این گزارش، موشک یاد شده پیش از سقوط موفق به طی مسافت480 کیلومتر شد.

«
گری راس» یک سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز در این رابطه با تاکید بر حمایت این کشور از ژاپن و کره جنوبی، دو هم پیمان اصلی خود در منطقه، از کره شمالی خواست که با احترام به قوانین و تعهدات بین المللی، از افزایش تنش ها در منطقه خودداری کند.وی افزود که آمریکا نگرانی خود در این زمینه را در سازمان ملل متحد مطرح خواهد کرد. شورای امنیت این سازمان ماه گذشته پس از آزمایش موشکی کره شمالی، تشکیل جلسه اضطراری داده بود. این تحرکات می تواند زمینه ساز اعمال تحریم های بیشتر علیه پیونگ یانگ باشد.
 
چین: آزمایش موشکی کره شمالی واکنش به مانور آمریکا و کره جنوبی بوده است
خبرگزاری شین هوا اعلام کرد واشنگتن و سئول وارد بازی خطرناکی شده اند و با این امید که قدرت نمایی آنها موجب هراس کره شمالی شود خود را در موضع خطرناکی قرار داده اند.نمایندگی چین در سازمان ملل متحد هم امروز از کره شمالی خواست تا دست از اقداماتی که می تواند باعث از دست رفتن کنترل اوضاع شود خودداری کند.البته چین به طور کلی از کشورها خواسته است کارهایی انجام ندهند که باعث تنش در منطقه شود.
آمریکا، کره جنوبی و ژاپن امروز مشترکا به کره شمالی هشدار دادند که اقدامات تحریک آمیز و دارای تهدید خود را متوقف کند.وزرای امور خارجه چین، ژاپن و کره جنوبی امروز (چهارشنبه) در جریان نشست سالانه‌شان که در بحبوحه اختلافات طولانی حول محور مناقشات منطقه‌ای و تاریخ جنگی برگزار شد، آزمایش موشکی تازه کره شمالی را محکوم کردند.فومیو کیشیدا، وزیر امور خارجه ژاپن که ریاست این نشست با وانگ یی و یون بیونگ ـ سی، همتاهای چینی و کره جنوبی‌اش را برعهده داشت، گفت: آزمایش موشکی تازه کره شمالی غیرقابل تحمل است.به گزارش خبرآنلاین، از ماه آوریل به این طرف سه بار چنین پرتاب هایی از سوی کره شمالی به صورت موفقیت آمیز شلیک شده اما تعدادی از پرتاب ها نیز با شکست همراه بوده است.همچنین این نگرانی وجود دارد که اگر کره شمالی مورد حمله ای قرار گیرد در مراحل پیشرفته تر جنگ، از چنین موشک های بالستیک که دارای قدرت هسته ای نیز هستند، استفاده کند.در حال حاضر روابط دو کره به شدت تیره شده است و بتازگی نیز کره جنوبی اعلام کرد، کره شمالی مرزهای این کشور را بار دیگر مین گذاری کرده است.از سوی دیگر هر دو کشور واحدهای توپخانه و راکت انداز را در منطقه مرزی افزایش داده اند و به نصب بلندگوهای تبلیغاتی مبادرت ورزیده اند.این در حالیست که کره جنوبی و آمریکا در کنار رزمایش های مکرر خود اعلام کرده اند تا پایان سال 2017 میلادی سامانه موشکی تاد را نصب خواهند کرد که تهدید به عملیات فیزیکی توسط کره شمالی را به دنبال داشته است.منبعخبرآنلاین
زن جوان که به اتهام قتل شوهرش در شعبه چهارم دادگاه کیفری استان تهران محاکمه شد در آخرین دفاع گفت: «من شوهرم را نکشتم! و خودزنی کرده و علت درگیری ما هم دخالت‌های خانواده شوهرم در زندگی ما بودبه گزارش «ایران»، این مرد که سجاد نام دارد سحرگاه دوم فروردین سال گذشته درحالی که با چاقو مجروح شده بود به بیمارستان صفائیان در تهران انتقال یافت اما به علت خونریزی شدید جان سپرد. به دنبال این ماجرا، «طاهره» - همسر مقتول – در نخستین بازجویی‌ها به کارآگاهان گفت: «من و «سجاد» بر سر آمدن یک میهمان که از اقوام خودش بود با هم درگیر شدیماو درحالی که بشدت عصبانی بود با چاقو به من حمله کرد اما در یک لحظه چاقو از دستش بر زمین افتاد و من چاقو را پنهان کردم. شوهرم لحظاتی بعد که به دنبال چاقو بود به آشپزخانه رفت و چاقوی دیگری برداشت و به سینه خودش زد. درحالی که من تصورش را هم نمی‌کردم که تصمیم به خودزنی داشته باشد. بعد از آن با صدای بلند جیغ زدم و به سمت خانه همسایه دویدم تا از آنها کمک بگیریم. زن همسایه هم به اورژانس زنگ زد و با آمدن اورژانس بلافاصله شوهرم را به بیمارستان صفائیان منتقل کردیم اما ده دقیقه بعد اعلام کردند شوهرم فوت شده استکارآگاهان که به دنبال سرنخی برای کشف راز قتل بودند به بازجویی‌های فنی از زن جوان ادامه دادند اما طاهره در هیچ یک از مراحل تحقیق اتهام قتل را نپذیرفت. از آنجا که او تنها کسی بود که در صحنه جنایت حضور داشت بنابراین تنها مظنون پرونده نیز به حساب می‌آمد.از سوی دیگر با اعلام نظریه پزشکی قانونی رسیدگی به پرونده وارد مرحله تازه‌ای شد چرا که آنها پس از معاینه جسد مقتول اعلام کردند علت مرگ «سجاد» خودزنی نبوده بلکه فرد دیگری سبب قتل این مرد شده است.در دادگاه کیفری
طاهره صبح دیروز از زندان به شعبه چهارم دادگاه کیفری استان تهران منتقل شد و پای میز محاکمه ایستاد. در این دادگاه ابتدا اولیای دم (مادر و برادر مقتول) از قضات برای عروس‌شان درخواست قصاص کردند. سپس طاهره – 34 ساله – در برابر قضات دادگاه به سؤال‌های قاضی عبداللهی پاسخ داد.مهم‌ترین علت اختلاف و درگیری شما و همسرتان چه بود؟
دخالت خانواده شوهرم. من و شوهرم بچه‌دار نمی‌شدیم. اگرچه به پزشکان مختلف هم مراجعه کرده بودیم اما هیچ نتیجه‌ای نگرفته بودیم.مشکل از شما بود یا همسرتان؟
مشکل از همسرم بود.مهم‌ترین علت دخالت خانواده شوهرت چه بود؟
عرض کردم من و شوهرم بچه‌دار نمی‌شدیم و شوهرم نمی‌توانست به آنها بگوید که مشکل از اوست. خانواده شوهرم از اینکه من 4 سال از همسرم بزرگ‌تر بودم او را به‌خاطر این ازدواج سرزنش می‌کردند و در مجالس مختلف فامیلی که حاضر می‌شدیم من و همسرم را تحقیر می‌کردند.شما حدود هشت سال با هم زندگی کرده بودید. رابطه شما با شوهرتان چگونه بود؟
اگر دخالت‌های خانواده شوهرم نبود ما با هم خوب بودیم اگرچه سجاد کمی عصبی بود اما من او را دوست داشتم و در زندگی مشکلی نداشتیم.روز حادثه چه اتفاقی افتاد؟
حدود ساعت 9 صبح تازه از خواب بیدار شده بودیم که خواهرشوهرم تماس گرفت و خبر داد به اتفاق برادرش و دیگر اعضای خانواده‌شان به خانه ما می‌آیند. اما از آنجا که قرار بود به مسافرت برویم و خرید آنچنانی هم نکرده بودم از شوهرم خواستم که مقداری گوشت و میوه بخرد. اما وقتی متوجه شد برادرش هم قرار است به خانه ما بیاید عصبانی شد و از من خواست که با آنها تماس بگیرم و عذرخواهی کنم. سر همین موضوع هم با هم درگیر شدیم. سپس شوهرم رفت آشپزخانه و یک چاقوی دسته سیاه برداشت و به سمت من حمله کرد. اما چاقو از دستش افتاد و درحالی که سعی می‌کرد با دستانش خفه‌ام کند به زور از زیر دست‌هایش بیرون آمدم، بعد رفت به آشپزخانه دوباره چاقوی دیگری برداشت و نمی‌دانم چه شد که دیدم او در اثر ضربه چاقو، خون‌آلود نقش زمین شد.ضربه چاقو را خودت زدی یا همسرت؟
همسرم خودزنی کرد. باور کنید من همسرم را دوست داشتم و نمی‌دانستم که او قصد خودزنی دارد.در پایان محاکمه قاضی عبداللهی رئیس شعبه چهارم دادگاه کیفری استان تهران به اتفاق مستشاران دادگاه برای صدور رأی وارد شور شدند.
پلیس فیلیپین به نیروهایش دستور داده که در حین ماموریت سلفی نگیرند و انگشت در بینی‌شان نکند.به گزارش روزنامه فیلیپین استار در دستورالعملی که "اداره پلیس ملی پایتخت" صادر کرده به ماموران پلیس گوشزد شده از انجام هرگونه کاری که چهره پلیس را مخدوش کند، پرهیز کنند.در این دستور العمل بجز انگشت در بینی‌کردن، بازی‌های آنلاین، سیگار کشیدن و جویدن آدامس نیز ممنوع شده و اگر هر جای بدن‌شان خارش بگیرد اجازه خاراندان خود را ندارند.به نوشته این روزنامه همچنین ماموران پلیس اجازه ندارند "حالت نامناسب" داشته باشند مثلا بر روی یک پا بایستند.این دستورالعمل در پی انتشار عکس‌های نیروی‌های پلیس صادر شده که بر روی شبکه‌های اجتماعی گذاشته شده بود.شهروندان مانیل، پایتخت فیلیپین در هفته‌های اخیر شاهد افزایش حضور پلیس در سطح شهر شده اند. پلیس پایتخت می‌گوید که اکنون ۸۵ درصد از نیروهایش در حال گشت‌زنی هستند.رودریگو دوترته، رئیس جمهور فیلیپین اخیرا اعلام کرده که بودجه بیشتر به پلیس اختصاص می‌دهد که بخشی از آن به خاطر سیاست‌های بحث برانگیز او علیه قاچاق مواد مخدر است.او وعده داده که بودجه پلیس را در سال آینده تا ۲۵ درصد افزایش دهد که بخش عمده آن هزینه استخدام نیروهای بیشتر و خرید وسایل نقلیه و اسلحه می‌شود.منبعبی بی سی