فعالیت 120هزار واحد تولیدی بدون استاندارد

فعالیت 120هزار واحد تولیدی بدون استاندارد 4  آبان - 95
وقتی رژیم غیر متعارف ، اقتصاد خری و مقاومتی- جهادی من درآوردی باشد . همچنین وجاده ها وخودروهای کشور غیر استاندارد باشند . همینطور ارگان های گوناگون  سرکوبگر هم غیر استاندارد باشند .خلاصه همه عملکرد رژیم عوامفریب غیر استاندارد، غیر معمول باشد .مشخص است که واحدهای تولیدی هم غیر استاندار می باشد .
گرگان – ایرنا - معاون نظارت بر استاندارد سازمان ملی استاندارد گفت: حدود 120 هزار واحد تولیدی، صنعتی کشور بدون نظارت سازمان استاندارد مشغول فعالیت و تولید محصول هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، وحید مرندی مقدم روز دوشنبه در گردهمایی بزرگداشت روز جهانی استاندارد و تجلیل از واحدهای برتر استاندارد استان گلستان در گرگان اظهار کرد: با وجود ظرفیت مطلوب منابع انسانی سازمان استاندارد، تاکنون فقط 22 هزار واحد تولیدی زیر نظارت این سازمان با انجام آزمایش های مستمر و دقیق هستند.
وی بیان کرد: این آمار اندک نظارت و بازرسی، فقط شامل واحدهای تولیدی و صنعتی است و بخش های خدماتی کشور تاکنون مورد نظارت دقیق این سازمان برای رعایت استانداردهای مورد نظر قرار نگرفته اند.
معاون سازمان ملی استاندارد افزود: فعالیت گسترده در حوزه تطبیق واحدهای تولیدی و خدماتی کشور با استانداردها، به توان و منابعی حداقل 10 برابر مقدار کنونی نیاز دارد که بی تردید تامین آن، از توان سازمان استاندارد خارج است.
مرندی مقدم ادامه داد: مطابق آمارهای موجود، منابع و نیروی انسانی سازمان استاندارد ایران از بسیاری از کشورهای صنعتی بیشتر است و در رتبه بندی جهانی، ایران در رده های بالای جدول قرار دارد.
وی گفت: این درحالی است که کشورهای پیشرفته حتی یک دهم سازمان استاندارد ایران، ساختار و منابع در اختیار ندارند، اما با برنامه ریزی های صحیح، در روند استاندارد سازی بخش های گوناگون بسیار موفق عمل کرده اند.
معاون نظارت بر استاندارد سازمان ملی استاندارد بیان کرد: به منظور حل و جبران این مشکل، مدل جدیدی برای نظارت و انجام آزمایش واحدهای تولیدی و صنعتی تدوین شده است که امیدواریم با عملی شدن آن، بخش زیادی از مشکلات مربوط به نظارت بر واحدهای تولیدی برطرف شود.
مرندی مقدم بیان کرد: اساس و شاکله اصلی مدل تازه طراحی شده، اعتماد به واحدهای تولیدی در مسیر استانداردسازی واحدهای زیرپوشش است.
وی اظهار کرد: هم اینک بیش از 2 هزار و 100 آزمایشگاه در کشور، توانایی انجام آزمایش های مورد نظر سازمان استاندارد را دارند که در مدل تازه طراحی شده بر بهره گرفتن از توان این آزمایشگاه ها به جای مراجعه به سازمان استاندارد تاکید می شود.
معاون سازمان ملی استاندارد افزود: هر کدام از این آزمایشگاه ها، حداقل با 10 نیروی تحصیل کرده و متخصص فعالیت می کنند که محول کردن آزمایش های مورد نظر سازمان استاندارد، موجب پویایی بیشتر این مجموعه ها و تقویت احساس امنیت شغلی فعالان در این آزمایشگاه ها خواهد شد.
وی ادامه داد: گذراندن مراحل پیوستن واحدهای تولیدی به مجموعه استاندارد با رعایت برخی پیش شرط ها به صاحبان صنایع و واحدهای تولیدی واگذار می شود و در تلاش هستیم از توان مجموعه استاندارد برای پیشگیری از وقوع تخلف بیشتر در شرکت های مختلف استفاده کنیم.
به گفته وی؛ تاکنون بیش از 2 هزار و 500 شرکت متخلف در کشور شناسایی شده اند که با محول کردن فرایند استاندارد سازی شرکت های فاقد این مجوز و کم شدن کار عوامل مجموعه های استاندارد کشور، نظارت بیشتر و مداوم تر بر شرکت های متخلف با فراغ بال بیشتری انجام می گیرد.
22
تا 29 مهرماه هفته استاندارد نام گذاری شده و شعار امسال روز جهانی استاندارد نیز 'استانداردها اعتماد سازند' تعیین شده است.
3091 /1648
خبرنگار : میثم محسنی ** انتشار : پری سالارنیا