گزیده ها قسمت پنحم

گزیده ها  قسمت   پنحم 4 آبان – 95
شاگردان امیر حسین پیروانی با شکست ازبکستان در مرحله یک چهارم نهایی مسابقات قهرمانی فوتبال آسیا، مجوز حضور در جام جهانی 2017 را کسب کردند.
در آخرین دیدار از مرحله یک چهارم نهایی مسابقات قهرمانی فوتبال جوانان آسیا به میزبانی بحرین، تیمهای ملی ایران و ازبکستان از ساعت ۱۹:۴۵ در ورزشگاه خلیفه به مصاف هم رفتند. تیم پیروز این دیدار علاوه بر صعود به مرحله نیمه نهایی، راهی مسابقات جام جهانی ۲۰۱۷ زیر ۲۰ سال کره جنوبی هم می شد که شاگردان امیر حسین پیروانی توانستند ازبکستان را با ۲ گل شکست دهند و راهی جام جهانی شوند.  
تیم ملی ایران آخرین بار در سال ۲۰۰۰ توانسته بود مقام چهارم مسابقات قهرمانی آسیا به میزبانی تهران را به دست بیاورد و با بازیکنانی نظیر ایمان مبعلی، مهرزاد معدنچی، جواد کاظمیان و ... به جام جهانی صعود کند و پس از ۱۶ سال یک بار دیگر شاگردان پیروانی این مهم را تحقق بخشیدند.  
در این دیدار و در دقیقه ۱۳ بازی ابتدا رضا جعفری توپی را که از روی ضربه ایستگاهی به سمت دروازه ازبکستان ارسال شده بود را در شلوغی محوطه جریمه وارد دروازه ازبکستان کرد و ایران را با یک گل پیش انداخت. در ادامه بازی ازبکها حملات متعددی را روی دروازه ایران تدارک دیدند اما نتوانستند از موقعیتهای خود بهره لازم را ببرند تا نیمه نخست با همین گل به پایان برسد.( گل اول ایران)
  
در آغاز نیمه دوم باز هم رضا جعفری روی غفلت مدافعان ازبکستان، توانست در دقیقه ۴۶ برای ایران گلزنی کند تا هم از فشار ازبکستان کاسته شود و هم ایران بهتر از نیمه نخست بازی کند. پس از گل جعفری، باز هم موقعیتهایی برای هر دو تیم به وجود آمد اما هیچ توپ دیگری از خط دروازه ها عبور نکرد تا این نتیجه تا پایان بازی ادامه داشته باشد و ایران پیروز میدان شود.( گل دوم ایران )
 
به جز ایران، تیم های ژاپن، عربستان و ویتنام هم مجوز حضور در جام جهانی جوانان را به دست آورده اند و روز پنج شنبه در مرحله نیمه نهایی مسابقات ایران و عربستان ساعت از ساعت ۱۶:۴۵ مقابل هم قرار می گیرند و ویتنام و ژاپن هم ساعت ۱۹:۴۵ به مصاف هم می روند تا چهره تیمهای حاضر در دیدار پایانی مشخص شود.  
ایران در مرحله گروهی مسابقات ابتدا دو تساوی مقابل قطر و ژاپن به دست آورد و با شکست یمن پس از ژاپن به مرحله یک چهارم نهایی صعود کرد.  
تیم ایران در این دیدار با لباسهای قرمز و ازبکستان با لباسهای سفید به میدان رفت. قضاوت این دیدار را محمد تقی از سنگاپور بر عهده داشت.
برای ایران شهاب عادلی، سید ابوالفضل رزاق پور، نیما طاهری، عارف غلامی، شاهین عباسیان، علی شجاعی، محمد سلطانی مهر، امید نورافکن، رضا شکاری، محمد مهدی مهدیخانی و رضا جعفری به میدان رفتند.  
ملی پوشان فوتبال ایران پس از این موفقیت بزرگ در ورزشگاه ملی منامه فریاد "یا حسین" سر دادند.
دکتر عبدالامیر نبوی، پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» به بررسی اختلافات اخیر میان عربستان سعودی و مصر پرداخت و گفت در عین نیاز متقابل عربستان و مصر به یکدیگر، نخبگان دو کشور برداشت یکسانی از رویدادهای سال‌های اخیر ندارند و اختلاف قاهره و ریاض به‌طور مشخص در مورد یمن و سوریه است.
این پژوهشگر، در این شرایط بهره‌برداری مصر از جایگاه و توان کشورهای دیگری چون ایران و عراق را قابل تصور توصیف کرد اما گفت بعید است این مساله به معنای جدایی مصر از عربستان، امارات و کویت باشد یا آنکه در صلح آن با رژیم صهیونیستی خللی وارد شود.
نبوی با اشاره به ائتلاف‌های شکل گرفته در منطقه شامل ائتلاف عربستان با امارات، کویت، اردن و ترکیه از یکسو و ائتلاف ایران، عراق، سوریه و حزب‌الله لبنان از سوی دیگر، گفت اکنون میان ریاض و تهران درخصوص مصر بحث یارکشی مطرح است. به گفته این استاد دانشگاه، عربستان انتظار داشت مصر در سمت آنها بایستد و موضع مشترکی با آنها در قبال سوریه و سایر مسائل منطقه‌ای اتخاذ کند اما شاهد بودیم که مصر به همراه عراق و ایران در مذاکرات لوزان درخصوص سوریه حضور یافت. او در ادامه با اشاره به اینکه مصر به‌دنبال احیای جایگاه منطقه‌ای خود است ادامه داد قاهره تلاش دارد از وزن و جایگاه ایران و موتلفان آن به سود خود استفاده کند و در عین حال از وزن و جایگاه ائتلاف عربی نیز به سود خود بهره‌برداری کند.
این روزها اختلافات میان دو کشور بزرگ عربی بیش از هر زمان دیگری آشکار شده و حوزه‌های اختلافی میان مصر و عربستان در حال گسترش است. به نظر شما روابط فعلی دو کشور به چه صورت است و این اختلافات از کجا ناشی می‌شود؟
مصر و عربستان ضمن آنکه به یکدیگر نیاز دارند، در قبال تحولات شتابان و عمیق منطقه خاورمیانه، برداشت متفاوتی دارند. در نتیجه هر دو کشور در عین نیاز به یکدیگر سیاست‌های یکسانی را دنبال نمی‌کنند.
مصر به‌خصوص پس از رویدادهای ژوئن 2013 که منجر به برکناری محمد مرسی شد به کمک و سرمایه‌گذاری اقتصادی عربستان بیش از گذشته نیازمند شد. اتفاقا عربستان در این مدت سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی کلانی را در مصر انجام داده است و سفر ملک سلمان به مصر نشان‌دهنده ارتقای روابط سیاسی، اقتصادی هر دو کشور است.
در مقابل عربستان نیز بر جایگاه سیاسی و نظامی مصر تاکید دارد و می‌کوشد مصر را در زمره موتلفان و یاران استراتژیک خود ببیند. اما در عین نیاز متقابل عربستان و مصر به یکدیگر، نخبگان دو کشور برداشت یکسانی از رویدادهای سال‌های اخیر ندارند و اختلاف قاهره و ریاض به‌طور مشخص در مورد یمن و سوریه است. عربستان انتظار داشت مصر مشارکت جدی و فعالی در جریان بحران یمن و حضور در ائتلاف کشورهای عربی داشته باشد اما مصری‌ها در حملات یک سال گذشته مشارکت و حضوری نداشتند.
همچنین عربستان انتظار داشت مصر در قبال تحولات سوریه موضع مشابهی اتخاذ کند در حالی که این کشور بر راه‌حل سیاسی بحران سوریه تاکید دارد و حمایت از گروه‌های معارض با دولت سوریه را در عمل کنار گذاشته است. در این چارچوب رویدادهایی هرچند کوچک جلب توجه می‌کند؛ مانند حمایت مصر از پیش‌نویس پیشنهادی روسیه برای صدور قطعنامه‌ای در شورای امنیت درباره مسائل سوریه یا دیدار مدیر دفتر اطلاعات و امنیت سوریه از قاهره. این مسائل سبب خشم نخبگان حاکم بر عربستان شده است و حکومت مصر را متهم به ناسپاسی می‌کنند. این در حالی است که حکومت قاهره بر استقلال کشور خود در تصمیم‌گیری تاکید دارد و به‌طور طبیعی و جدی تفاوت‌هایی در رویکرد سیاست خارجی دو کشور قابل مشاهده است.
اهداف دو کشور از پیگیری چنین سیاست‌هایی در قبال یکدیگر در شرایط فعلی چیست؟
نکته اینجاست که حکومت عربستان می‌خواهد از وزن و جایگاه مصر در منطقه بهره‌برداری کند و در عین حال مصر را به‌عنوان یک شریک ثابت تلقی می‌کند. از سوی دیگر نخبگان مصری نیز در عین نیاز به سرمایه‌گذاری اقتصادی از سوی عربستان و سایر کشورهای حوزه جنوب خلیج‌فارس به‌دنبال احیای جایگاه منطقه‌ای خود هستند. البته ظرف روزهای اخیر دولتمردان مصری کوشیده‌اند از حجم تنش‌ها در بعد رسانه‌ای بکاهند و بر وجود روابط خوب و در حال افزایش دو کشور تاکید کرده‌اند.
با توجه به این مشکلات و اختلافات پیش آمده، چشم‌انداز روابط دو کشور را چطور ارزیابی می‌کنید؟
به نظر می‌‌رسد مصر با توجه به مشکلات حاد اقتصادی از یکسو و شرایط متحول منطقه‌ای از سوی دیگر در تلاش است تا از سرایت بحران به درون مرزهایش جلوگیری کند و روابط خود را با کشورهای مختلف بهبود بخشیده و افزایش دهد. این امر که منجر به احیای جایگاه منطقه‌ای مصر خواهد شد مستلزم یک سیاست خارجی پویا و چندجانبه است که بعید است در کوتاه مدت به نتیجه برسد. در این چارچوب ممکن است اختلافات بین مصر و عربستان در کوتاه مدت قابل کنترل نباشد و افزایش یابد. به‌خصوص آنکه عربستان سعودی صدور مواد نفتی به مصر را متوقف کرده است.
اخیرا با وجود اختلافات بیش از سه دهه میان ایران و مصر، شاهد نشانه‌هایی از چرخش دو کشور به‌سوی یکدیگر هستیم. به نظر شما این گشایش و تعاملات از سوی مصر با چه هدفی صورت می‌گیرد؟
در ابتدا باید به یاد داشت مصر همواره خود را کشوری عربی دانسته و در چارچوب مسائل عربی اظهارنظر و سیاست‌گذاری می‌کند و در این چارچوب است که همواره با دولتمردان کشورهای عربی هماهنگی و مذاکره صورت می‌گیرد. بنابراین بهره‌برداری مصر از جایگاه و توان کشورهای دیگری چون ایران و عراق قابل تصور است اما بعید است به معنای جدایی مصر از عربستان، امارات و کویت باشد یا آنکه در صلح آن با رژیم اسرائیل خللی وارد شود.
سیاست ایران در قبال وضعیت کنونی منطقه و آگاهی از نیاز مصر به تهران چیست؟
ایران نیز از این وضعیت آگاهانه بهره‌برداری کرده است. از جمله جدا از دیدار وزرای خارجه دو کشور در نیویورک، ایران پیشنهاد حضور مصر در مذاکرات لوزان را نیز مطرح کرد که مورد پذیرش قدرت‌های بزرگ قرار گرفت. حضور مصر در بررسی پرونده بحران سوریه گام مهمی در ارتقای جایگاه منطقه‌ای آن محسوب می‌شود. همچنین ایران و عراق اعلام آمادگی کرده‌اند که نیازهای نفتی مصر را برطرف سازند. اما همان‌گونه که گفته شد این نکته به معنای قطع و جدایی مصر از عربستان نخواهد بود.
در حال حاضر از یکسو عربستان با امارات، کویت، اردن و ترکیه در قبال سوریه، یمن و دیگر مسائل مختلف ائتلاف مشترکی دارد و از سوی دیگر ایران، عراق، سوریه و حزب‌الله لبنان ائتلاف دیگری دارند و اکنون بحث یارکشی مطرح است. به این معنا که در این شرایط متحول، مصر کدام سمت قرار خواهد گرفت. عربستان انتظار داشت مصر در سمت آنها بایستد و موضع مشترکی با آنها در قبال سوریه و سایر مسائل منطقه‌ای اتخاذ کند. اما شاهد بودیم که مصر به همراه عراق و ایران در مذاکرات لوزان درخصوص سوریه حضور یافت. بنابراین استفاده و بهره‌برداری ایران از اختلافات قاهره و ریاض نیز در این چارچوب است که مصر را به سمت ائتلاف خودش بکشد و اکنون بحث بر سر این است که مصر در کدام ائتلاف قرار خواهد گرفت.
با توجه به صحبت‌های شما می‌توان گفت این تصمیمات مصر مقطعی است و جبهه عربی را از دست نخواهد داد؟
در این خصوص باید بگویم که مصر تلاش دارد از وزن و جایگاه ایران و موتلفان آن به سود خود استفاده کند و در عین حال از وزن و جایگاه ائتلاف عربی نیز به سود خود بهره‌برداری کند. زیرا مصر نیز به دنبال احیای جایگاه منطقه‌ای خود است.
آینده روابط تهران و قاهره به چه سمتی خواهد رفت؟
احتمالا گشایش‌هایی صورت خواهد گرفت اما این به معنای بهبود سریع و همه جانبه روابط نخواهد بود چرا که بیش از سه دهه از قطع روابط دو کشور می‌گذرد و مسائل اختلافی میان تهران و قاهره هنوز حل‌وفصل نشده است.
بیماری که در بخش داخلی بیمارستان سید مصطفی خمینی (ره) طبس بستری بود بعد از مراجعه به سرویس بهداشتی حالش وخیم شده و به زمین می افتد اما پرستار بخش از کمک به وی به بهانه باردار بودن خودداری کرده و خدمه بیمارستان را صدا می‌زند.
 
به گزارش ایلنا، ماجرا از آنجایی آغاز می شود که بیماری به دلیل تنگی نفس در تاریخ 27 /6/ 1395 در بخش داخلی بیمارستان طبس بستری می‌شود که حدودا ساعت یک بامداد، بعد از اینکه این بیمار با کمک خواهر خود به سرویس بهداشتی می رود حالش بد شده و توسط همراه بیمار از پرستار درخواست کمک می‌کند ولی وی از کمک به بیمار برای انتقال به تخت خودداری کرده و اعلام می‌کند که من باردار هستم و خدمه بخش را صدا می‌زند تا بیماری را کنترل خود را از دست داده و بیحال روی شانه های همراه خود افتاده است را به تخت منتقل کنند
بعد از این موضوع تلفنی با پزشک مربوطه تماس گرفته شده و دارو به بیمار تزریق می‌شود ولی پزشک علی رغم وضعیت نامناسب بیمار بر بالین وی حاضر نمی شود
حدود ساعت: 2:00 بامداد شلنگ اکسیژنی که به بیمار وصل بوده است از دستگاه خارج می شود که بیمار مجددا حالش بدتر شده و باز هم پرستار از نصب مجدد شلنگ اکسیژن امتناع می‌کند و اینکار را وظیفه خدمه می داند و تا لحظه ای که خدمه برای اینکار مراجعه کنند همراه بیمار شلنگ را با دست نگه می‌دارد تا بیمار بتواند نفس بکشد
بعد از مراجعه خدمه نیز به سختی شیلنگ در جای خود با چسب محکم می شود. مجددا همراه بیمار به پرستار اطلاع می دهد که  لیوان آبی را که به دستگاه مانومتر اکسیژن وصل است خالی است که بازهم پرستار از  رسیدگی به موضوع خودداری کرده و از همراه بیمار می خواهد که خود نسبت به رفع مشکل و آب کردن آن اقدام کند
حوالی ساعت 4 بامداد بیمار هوشیاری خود را از دست می‌دهد و به حالت بیهوش روی تخت می‌افتد که بعد از چندین بار مراجعه همراه بیمار  به پرستار بخش، وی از رسیدگی و حضور بر بالین بیمار خودداری می کند و اعلام داشته که حالت وی طبیعی است و اگر بدتر شد اعلام کنید که در نهایت بعد از چندین مرتبه مراجعه و وخامت حال بیمار پرستار بر بالین وی حاضر می‌شود ولی بعد از گذشت حدود 2 ساعت از اینکه بیمار تقریبا بی هوش شده است پزشک بر بالین وی حاضر می شود و حتی پزشک اورژانس از رسیدگی به وضعیت بیمار بستری خودداری کرده و به همراه بیمار اعلام می کند که بیمار در بخش بستری است و به من ارتباطی ندارد و در نهایت بعد از اصرارهمراه بیمار وی حاضر به مراجعه به بخش می‌شود
تمامی این موارد در حالی هست که حدودا دو ساعت بیمار بیهوش روی تخت بوده است تا با تشخیص پزشک متخصص به دلیل پر بودن بخش آی سی یو(ICU) بیمار به سی سی یو (CCU) منتقل می‌شود تا بخش آی سی یو خالی شده و بیمار به آنجا منتقل شود که در نهایت بیمار بعد از چند روز بستری در آی سی یو فوت می‌کند
حال جای سئوال است که اگر پرستاری به هر دلیل امکان انجام وظایف خود را ندارد چرا مدیریت بیمارستان از وی در شیفت ها استفاده می‌کنند و دیگر اینکه وظیفه پزشک اورژانس و متخصص در اینگونه موارد چیست و چه هنگام باید بر بالین بیمار حاضر شوند و آیا به صورت تلفنی امکان رسیدگی به وضعیت بیمار و تجویز دارو وجود دارد؟

عزت الله ضرغامی که پس از کنار رفتن از مسئولیت ریاست رسانه ملی، دست از رسانه برنداشته و فعالیت در فضای مجازی صدای خود را این بار نه از قاب تلویزیون، بلکه از طریق شبکه های اجتماعی به گوش مردم می رساند، در پی تغییرات اخیر دولت، در صفحه اینستاگرام خود از «علی اصغر فانی» وزیر سابق آموزش و پرورش دفاع جانانه ای کرده است
به گزارش تابناک، ضرغامی در پست اخیر صفحه اینستاگرامش از ارتباط و علاقه خود با وزیر آموز و پرورش دولت یازدهم پرده برداشته و ضمن بیان برخی خدمات فانی در کسوت معلمی با هشتک «آقای معلم» او را معرفی کرده است
رئیس اسبق رسانه ملی در پست خود آورده است: «آقای فانی یک معلم شش دانگ و عاشق تدریس و تربیت و تعلیم بچه‌های مردم است. در منطقه 16 تهران که همکار بودیم برای به بچه‌های بسیجی که به جبهه اعزام می‌شدند شخصاً کلاس تقویتی می‌گذاشت و آنها را بالا می‌کشید. حتی در روزهای جمعه! بعد هم با آنان به نمازجمعه می‌رفت.» این بخش از سخنان ضرغامی درباره فانی به روحیه انقلابی و متدین وزیر سابق آموزش و پرورش اشاره دارد.  
ضرغامی در ادامه نوشته است: «در اوج حوادث کردستان؛ مدیرکل آموزش و پرورش آنجا شد و همراه تعدادی از بچه‌های حزب‌اللهی و پرتلاش برای ارتقاء سطح آموزش این استان محروم مجاهدت کرد. در روستاهایی که ضدانقلاب اجازه هیچ نوع حرکت سازنده به مسئولان نمی‌داد، بچه‌ها را سوار بر تراکتور به شهرها و مناطق نزدیک‌تر می‌آورد. به آنان درس می‌داد و از آنان امتحان می‌گرفت.» 
او البته اشاره ای هم به بچه محل بودن خودش با وزیر سابق دولت یازدهم کرده و البته برای اینکه به دفاع از هم محله ای اش متهم نشود، گفته: «این حرف‌ها را نه به خاطر اینکه ایشان جزو اصحاب نازی آباد است می‌گویم! نه! بلکه شناخت طولانی من از ایشان می‌گوید که او به معنای واقعی کلمه یک معلم باسواد و متعهد است.» 
رئیس اسبق رسانه ملی که سعی دارد وجهه سیاسی خود را هم به اشکال مختلف بروز بدهد، ضمن انتقاد از تغییر وزیر آموزش و پرورش و مبهم بودن دلایل آن با وجود استفاده از لفظ «استعفاء» برای این تغییر یادآور شده است: «به عملکرد ایشان در وزارت؛ اشراف و نگاه کارشناسی ندارم، ولی می‌دانم صداقت دارد و اجمالاً زیربار بعضی تحمیل‌ها نمی‌رود! در متن نامه ایشان سخنی از استعفا نیست
 
البته ضرغامی در صفحه اینستاگرام خود یک کانال تلگرامی را هم معرفی کرده است که بیش از 62 هزار عضو دارد. اگرچه هدف این کانال طنز، گپ گفت غیر رسمی، دانستنی های عمومی و هنری عنوان شده، اما بخشی از مطالب آن به موضوعات سیاسی روز اشاره دارد. آخرین پست های این کانال هم به سخنان اخیر رئیس جمهور درباره برجام و نتایج آن اختصاص یافته که تعبیری با عنوان «گلابی باغ برجام» بیان شده بود.