بیماری های قلبی و عروقی در انتظار زنان

به بهانه هفته سلامت ملی زنان/

بیماری های قلبی و عروقی در انتظار زنان 1 آبان - 95

 

زنجان - ایرنا - بیماری های قلبی و عروقی در چند سال گذشته به مردان اختصاص داشت و کمتر در زنان مشاهده می شد اما امروزه تغییرات زندگی شهر نشینی این قشر را نیز به خود مبتلا کرده است.

به گزارش ایرنا، زنان محور سلامت خانواده به شمار می روند و علاوه بر مدیریت سلامت اعضای خانواده، الگوی بی بدیل در امر آموزش و ترویج شیوه زندگی سالم به نسل بعدی نیز هستند.
در واقع می توان گفت، پیشرفت جامعه در گرو سلامت خانواده ها و سلامت خانواده ها وابسته به سلامت زنان است و این در حالی است که تغییرات در سبک زندگی و عادت های نادرست غذایی به ظهور و بروز بیماری های متعدد از جمله بروز بیماری های قلبی و عروقی در زنان منجر شده است.
یک فوق تخصص آنژیوپلاستی و متخصص قلب و عروق در این ارتباط گفت: موضوع مهمی که وجود دارد این است که مصرف سیگار و حتی مواد مخدر صنعتی از سوی زنان در سال های اخیر در مقایسه با سال های گذشته افزایش چشمگیری یافته است.
سپیده سخنور افزود: زنان و دختران به دلایل متعددی نظیر مدگرایی، تجمل گرایی و لاغر شدن به استعمال دخانیات اقدام می کنند که این اقدام علاوه بر زیان بر قسمت های مختلف بدن به قلب نیز آسیب جدی وارد می کند.
وی بیان کرد: به لحاظ آناتومی سایز عروق قلبی (شکل عروق خون رساننده قلب زنان) در مقایسه با مردان کوچکتر است و در نتیجه با مصرف میزان کمتری از سیگار به طور مشابهی به نسبت مردان دچار تنگی عروق می شوند که مصرف چهار نخ سیگار در مردان اثرات مشابه با مصرف یک نخ سیگار در زنان دارد.
این عضو هیات علمی دانشگاه پزشکی زنجان ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد مصرف روزانه چهار نخ سیگار در مردان به مرور زمان فرد را در معرض ابتلا به تصلب شرایین (بستنه شدن رگهای خونی) قرار می دهد و این مهم در زنان به ازای استعمال یک نخ سیگار به صورت مداوم در روز بروز می کند.

***
مصرف سیگار به عضله قلب آسیب جدی وارد می کند
سخنور با تاکید بر اینکه مصرف کنندگان به ویژه زنان در معرض خطر باید به این موضوع مهم توجه داشته باشند که مصرف دخانیات از جمله سیگار منجر به حملات قلبی و آسیب جدی به عضله قلب می شود که حتی اقدامات درمانی و عمل های جراحی مختلف نیز نمی تواند این عضو مهم بدن را به حالت اولیه بر گرداند.
وی ابراز کرد: سن شروع ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی در زنان در مقایسه با مردان متفاوت است که این نوع بیماری بیشتر در سنین 60-55 سالگی بعد از سن یائسگی در این جنس به دلیل کاهش هورمون های زنانه که نقش محافظت کننده ای در برابر ابتلا به بیماری دارد، ظهور و بروز می کند.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: زنان پس از سنین یائسگی به دلیل افزایش فشار خون مستعد ابتلا به بیماری قلبی و عروقی هستند و برای اطمینان خاطر باید تحت نظر پزشک باشند.
وی ابراز کرد: بی تحرکی، شیوه نامناسب تغذیه و افزایش سن این قشر را در ابتلا به بیماری های مختلفی نظیر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی قرار داده است.
سخنور رژیم غذایی سالم و مفید، پیاده روی تند و اجتناب از مصرف غذاهای آماده را از راهکاری های پیشگیرانه در ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی ذکر می کند.

***
مصرف روغن جامد خطر سازترین عامل برای بیماران قلبی 
عضو انجمن تغذیه ایران نیز با اشاره به اینکه رعایت نکات تغذیه ای در پیشگیری از بیماری های قلب و عروق تاثیر بسزایی دارد، گفت: یکی از مهمترین مسائل تغذیه ای نوع روغن مصرفی بوده و در این میان مصرف روغن جامد حیوانی، روغن جامد نباتی و چربی های همراه با گوشت که حاوی اسیدهای چرب اشباع هستند، از خطرسازترین عامل برای بیماران قلبی هستند.
وی یادآوری کرد: چربی های اشباع شده به علت رسوب در دیواره عروق باعث بسته شدن عروق و ایجاد و تشدید بیماری های قلبی می شوند، پس لازم است نوع روغن مصرفی، روغن مایع مانند روغن کنجد، کانولا یا هسته انگور و سایر روغن های مایع باشد. 
افشار تاکید کرد: مصرف روغن حیوانی به علت داشتن چربی اشباع و کلسترول بالا توصیه نمی شود و از سوی دیگر روغن مایع به دلیل اینکه حاوی اسیدهای چرب غیراشباع فراوان و فاقد کلسترول است بر روغن جامد برتری دارد چرا که روغن جامد هیدروژنه که میزان اسیدهای چرب اشباع آن بیش از25درصد و اسیدهای چرب ترانس آن بیش از 10 درصد است، خطر ابتلا به امراض قلبی و عروقی را افزایش می دهد.
این کارشناس تغذیه مرکز آموزشی و درمانی تخصصی و فوق تخصصی آیت الله موسوی زنجان ادامه داد: از آنجایی که لبنیات پرچرب و محلی نیز حاوی اسیدهای چرب اشباع هستند، بهتر است از لبنیات پاستوریزه کم چرب استفاده شود و به شایعات کذب مبنی بر اینکه لبنیات پاستوریزه حاوی نگهدارنده یا مواد شیمیایی هستند توجه نباید کرد، چرا که لبنیات محلی علاوه بر اینکه بار میکروبی بالایی دارند برای سلامت قلب و عروق نیز بسیار مضر است.

***
تنقلات مصرف نکنید
عضو انجمن تغذیه ایران ادامه می دهد: مصرف مواد خوراکی مانند چیپس، پفک و تنقلات، سوسیس و کالباس، شیرینی های پرچرب، سس ها و کباب های کوبیده، گوشت قرمز پر چرب مانند گوشت دنده، دل، جگر، قلوه، کله پاچه حاوی اسیدهای پرچرب بوده و همینطور منجر به اضافه وزن می شود، در ایجاد بیماری های قلب و عروق موثر است لذا بهتر است از مصرف اینگونه مواد اجتناب شود.
وی بیان کرد: تا حد امکان مصرف غذاهای چرب و سرخ کرده محدود و برای سرخ کردن نیز از روغن مایع مخصوص سرخ کردن استفاده شود.
افشار افزود: هنگام سرخ کردن مواد غذایی با روغن، حرارت نباید از170درجه سانتی گراد بالاتر برود، زیرا حرارت زیاد موجب دود کردن و سوختن روغن و تغییر ترکیب شیمیایی و در نتیجه سرطان زایی آن می شود.
این کارشناس ادامه داد: مصرف مواد غذایی حاوی فیبر مانند غلات سبوس دار، حبوبات، میوه و انواع سبزی در پیشگیری از بیماریهای قلب و عروق مفید است و علاوه بر آن مصرف آب انگور، گریپ فروت، پیاز و سیب به علت داشتن فلاونوئیدها توصیه می شود.
وی ابراز کرد: همچنین برای پیشگیری از بیماری های قلب و عروق بهتر است مصرف مواد غذایی که حاوی شکر و نمک و آرد سفید هستند محدود شود.
به گفته این کارشناس، مصرف حداقل 8 لیوان مایعات مانند، آب و آب میوه طبیعی، شیر کم چرب و دوغ توصیه می شود از مصرف نوشابه و چای پر رنگ باید اجتناب شود.
به گزارش ایرنا، 24 تا 30 مهر هفته ملی سلامت زنان نام گذاری شده است.
7318/6085
خبرنگار: اعظم شامی ** انتشار دهنده: رویا رفیعی