تابش: استمرار نظارت شورای نگهبان در دوره نمایندگی مبنای قانونی ندارد



با اشاره به اظهارات کدخدایی؛
تابش: استمرار نظارت شورای نگهبان در دوره نمایندگی مبنای قانونی ندارد  5 آبان – 95
مگر رژیم فاشیستی – مذهبی و نهادهای ضد مردمی حکومتی اش قانونی است که شورای نگهبان آلت د ست خامنه ای ونظارتش بر اعضای مجلس ارتجاع تاپایاند وره غیرقانونی نباشد؟
محمدرضا تابش
نائب رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «استمرار نظارت شورای نگهبان در دوره نمایندگی مبنای قانونی ندارد»، گفت که در حال حاضر سازوکار نظارت در طول دوران نمایندگی از طریق اجرای قانون نظارت بر رفتار نمایندگان وجود دارد.
محمدرضا تابش در گفت‌وگو با ایسنا درباره اظهارات اخیر سخنگوی شورای نگهبان در مورد لزوم نظارت این شورا بر نمایندگان در طول دوره نمایندگی اظهار کرد: قانون نظارت بر رفتار نمایندگان، نظارت در دوره نمایندگی را پیش بینی کرده و در هرحال حاضر این قانون اجرایی می‌شود؛ لذا طرح چنین اظهار نظری از سوی یک حقوقدان شورای نگهبان شایسته نیست و به وجهه حقوقی شورای نگهبان آسیب می‌زند.
وی افزود: اینکه نظارت در دوره نمایندگی از سوی شورای نگهبان استمرار دارد، حرف درستی نیست و مبنای قانونی و حقوقی هم ندارد.
وی با اشاره به استناد سخنگوی شورای نگهبان به سیاست‌های کلی انتخابات یادآور شد: ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات از سوی مقام معظم رهبری در واقع راهنمایی است که باید قوانین دائمی بر اساس آن تدوین شود.
نائب رئیس فراکسیون امید مجلس همچنین خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد سازوکاری غیر از هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان برای نظارت در دوره نمایندگی وجود داشته باشد و در واقع این مکانیزم بخواهد تغییر کند باید از مجرای قانونی بگذرد و توسط مجلس به تصویب برسد.
وی تاکید کرد: در اصول طلایی 84 و86 قانون اساسی آزادی اظهارنظر نمایندگان در همه مسائل کشور و مصونیت نمایندگان پیش‌بینی شده و علی‌رغم مناقشه بین برخی صاحب‌نظران حقوقی و خصوصا رئیس قوه قضاییه، این موضوع در قانون نظارت بر رفتار نمایندگان نیز به رسمیت شناخته شده و جای بحث ندارد.