بارش برف و باران در اکثر محورها/مه گرفتگی در چالوس و فیروزکوه

هشدار هواشناسی/

احتمال یخ زدگی جاده ها و کولاک در گردنه های آذربایجان شرقی 4  آبان - 95

مشکل وخطر تصادفات جاده های یخ  وکولاک زده  همراه با مرگ ومیر سرنشینان خودروها هم افزایش می یابد

تبریز - ایرنا - معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی با اشاره به کاهش محسوس دمای هوای استان گفت: احتمال بروز کولاک در گردنه های برفگیر و یخ زدگی سطح جاده های استان وجود دارد.


محمد اشجعی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: به دنبال ورود سامانه بارشی به استان و کاهش دما، اختلال در تردد جاده ای به ویژه در گردنه های استان پیش بینی می شود.
وی با بیان اینکه این سامانه طی امروز و فردا نیز در استان حاکم است، یادآور شد: احتمال آب گرفتگی معابر در برخی نقاط استان، لغزندگی جاده ها، وزش باد شدید و بارش برف وجود دارد.
معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی به مردم توصیه کرد با رعایت نکات ایمنی، اقدام لازم برای جلوگیری از خسارت های احتمالی را به عمل آورند.
اشجعی اظهار کرد: هم اکنون هوای بیشتر شهرهای استان ابری با بارندگی همراه بوده و در شهرهای کلیبر، ورزقان و هریس بارش به صورت برف است.
وی گفت: بیشترین بارندگی در 24 ساعت گذشته با 19 میلی متر در بستان آباد روی داد و در این مدت ملکان با 22 درجه بالای صفر گرمترین و سراب، کلیبر، ورزقان و هریس با صفر درجه سردترین شهرهای استان بودند.
اشجعی ادامه داد: دمای هوای تبریز در گرمترین زمان 18 درجه و در سردترین زمان 5 درجه بالای صفر بوده و دمای فعلی 6 درجه است که نسبت به روز گذشته در همین ساعت دمای آن 7 درجه کاهش یافته است. 

***
بارش نخستین برف پائیزی در بستان آباد 
بدنبال ورود سامانه جوی سرد و مرطوب به استان آذربایجان شرقی و آغاز بارش باران از شامگاه دیروز، بارش برف روز سه شنبه ارتفاعات شهرستان بستان آباد را سفیدپوش کرد. 
بارش باران در این شهرستان از ساعت 9 صبح امروز جای خود را به برف داد و در حال حاضر بارش برف در این شهرستان ادامه دارد. 
فرماندار شهرستان بستان آباد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با برنامه ریزی های انجام شده دستگاه های خدمات رسان شهرستان برای هرگونه امداد و نیازمندی در آمادگی کامل به سر می برند. 
علی بدر شکوهی گفت: در حال حاضر رفت و آمد در راه های اصلی و فرعی این شهرستان جریان دارد و رانندگان در تردد از مسیرهای این شهرستان با سرعت مطمئنه و با همراه داشتن تجهیزات زمستانی رفت و آمد کنند. 
شهرستان بستان آباد در 50 کیلومتری غرب تبریز واقع است. 
آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.
آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است. 
این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.
خبرنگار: پرویز بابائی** انتشار دهنده: محمد رستگار