گزیده ها قسمت دوم 23 آذر - 95

گزیده ها  قسمت دوم 23 آذر - 95
خبر ويژه 
حذف صفر از پول ملي پرهزينه و بي فايده است
«حذف يک صفر از پول ملي نه تنها هيچ تاثيري بر شاخص هاي اقتصادي کشور چون رکود، تورم، اشتغال و رونق ندارد بلکه هزينه هنگفتي را براي از بين بردن اسکناس هاي موجود و تغيير نرم افزارهاي بانکي از ريال به تومان به دولت تحميل مي کند
    
روزنامه فرهيختگان با انتشار اين تحليل نوشت: حذف يک صفر از پول ملي هيچ منفعتي ندارد. اين در حالي است که چند سال گذشته بحث بر سر حذف سه تا چهار صفر از پول ملي بوده بدون اينکه اسم آن تغيير کند. اين موضوع در کشور ترکيه هم انجام شد اما اسم لير تغيير پيدا نکرد. حذف صفر از پول ملي زماني بايد انجام شود که تورم انباشته 50 ساله از گزارش هاي مالي حذف شود. وقتي دولت بودجه و گزارش هاي مالي مي نويسد رقم ها نجومي است. براي همين هم اعداد به ميليون ريال نوشته مي شود. بنابراين حذف صفرها نحوه گزارش هاي مالي را خوانا مي کند اما تاثيري بر شاخص هاي کلان اقتصادي ندارد. ضمن اينکه با هزينه هاي هنگفت اين کار صرفه اقتصادي ندارد. از طرفي هم دو سال بعد تصميم به حذف دو صفر ديگر از آن مي گيرند. بنابراين بهتر است حذف صفرها در يک زمان انجام شود.
    
نکته ديگر اين است که بانک مرکزي در ماده دو لايحه اي که به هيئت دولت ارسال کرده واحد پولي را ريال ذکر کرده است و در جلسه هيئت دولت فردي اعلام کرده که نگوييد ريال براي همين هم واحد پول ملي به تومان تغيير کرده است. در صورتي که نماينده بانک مرکزي بايد اعلام مي کرد که تغيير واحد پول ملي بايد کارشناسي شود و اگر به صلاح بود انجام شود. به هر حال چنين تصميمي بدون کار عميق علمي صحيح نيست و انتظار نمي رفت اين طور تصميم گيري شود چرا که اين تصميم احتمالاپيشنهاد بانک مرکزي نبوده و تصويب هم نخواهد شد.
اخبار ادبي و هنري 
كارگردان فتنه گر در جشنواره فيلم فجر!
محمد رسول اف با فيلم «لِرد» در جشنواره فيلم فجر شرکت مي کند. قابل ذکر اينکه محمد رسول اف در ايام فتنه پس از انتخابات رياست جمهوري سال 1388 در حالي که همراه جعفر پناهي مشغول ساخت فيلمي ضدايراني و ضدانقلابي در جهت حمايت از فتنه گران بود، دستگير و به زندان محکوم شد. او پس از آزادي از زندان فيلم ديگري در تحريف وقايع سال هاي اخير، درباره واقعه موسوم به قتل هاي زنجيره اي ساخت به نام «دستنوشته ها نمي سوزند» که علي رغم پذيرش از سوي جشنواره فيلم کن اما در داخل کشور توقيف شد و خود رسول اف ممنوع الخروج گشت. گفته مي شود که وي اينک با قيد وثيقه آزاد است. گويا فيلم جديد رسول اف به نام «لِرد» (به معناي ميز مخصوص شراب) با مجوز رسمي سازمان سينمايي جلوي دوربين رفته است و از هم اکنون و حتي پيش از بازبيني مسئولان جشنواره کن براي اين جشنواره برگزيده! و انگار اصلابه سفارش اين جشنواره ساخته شده است!
     
سوال اينجاست که چگونه سازمان سينمايي وزارت ارشاد به چنين فردي با سابقه محکوميت در فتنه و ساخت فيلم هاي ضدايراني و توقيفي، در حالي که ظاهراً با قيد وثيقه آزاد است، مجوز ساخت فيلم مي دهد؟ آيا از نظر سازمان سينمايي وزارت ارشاد، محکومين و متهمين دستگاه قضايي و آنان که در بازداشت بوده و تنها با قيد وثيقه آزاد هستند هم مي توانند فيلم بسازند؟! آيا رسول اف که در جريان ساخت فيلمي درباره فتنه همراه جعفر پناهي دستگير و به زندان محکوم شد، هيچ گاه مانند پناهي از نظر اين وزارتخانه ممنوع الکار نبوده است؟ گرچه جعفر پناهي هم علي رغم ممنوع الکاري، چندين فيلم ديگر ساخت و به خارج از کشور نيز فرستاد و جايزه هم دريافت کرد!
يك مسئول كارگري: دستمزد كارگران هر ساله كمتر از رقم واقعي تعيين مي شود
يک عضو کانون عالي انجمن هاي صنفي کارگران مي گويد وقتي مرجع رسمي آمار خط فقر و رقم سبد هزينه ماهانه خانوارها را اعلام کرده، چرا دستمزد کارگران بر اساس آن تعيين نمي شود؟
    
هادي ابوي در گفت وگو با ايسنا، اظهار کرد: صرف نظر از مرکز آمار يا بانک مرکزي هر مرجع ديگري که نسبت به استخراج رقم سبد معيشت کارگران اقدام کند نمي تواند منکر فشار هزينه هاي سرسام آوري شود که به کارگران تحميل شده است.
    
وي افزود: وقتي کارگري با 850 هزار تومان نمي تواند خودش را اداره کند براي تامين معاش خانواده قطعا به شغل هاي دوم و سوم يا کاذب روي مي آورد.
    
اين مقام مسئول کارگري با اشاره به تشکيل نخستين جلسه کارگروه تخصصي مزد، اظهار کرد: خروجي آن جلسه اين بود که يک مرجع مشخص براي استعلام هزينه هاي سبد معيشت کارگران تعيين شود و هر دو گروه کارگري و کارفرمايي در خصوص آن مرجع به اتفاق نظر برسند و اهداف مورد نظر را به استناد تحقيقات همان مرجع دنبال کنند.
    
ابوي تصريح کرد: کانون عالي انجمن هاي صنفي کارگران تا سال گذشته کميته هاي دستمزد را با انجام تحقيقات ميداني از استانهاي مختلف تشکيل و آمارهاي به دست آمده را با بانک مرکزي و مرکز آمار مطابقت مي داد، گروه دولت هم آيتم هاي ديگري مدنظر داشت و کارفرمايان هم شايد به مراجع ديگري استناد مي کردند ولي خروجي جلسه کارگروه تخصصي مزد، انتخاب يک مرجع واحد و مورد توافق همه شرکاي اجتماعي بود.
    
دبيرکل کانون عالي انجمن هاي صنفي کارگران با اشاره به نامگذاري سال 95 به عنوان سال اقدام و عمل، گفت: دليل نامگذاري از سوي مقام معظم رهبري اين است که از حرف و شعار بپرهيزيم و به وعده ها عمل کنيم. کارگران از سالهاي جنگ مزد عقب افتاده دارند که مسئولان هر بار که آن را مطالبه مي کنيم از زير بار جبران آن شانه خالي مي کنند در حالي که بارها پيشنهاد کرده ايم که اين عقب افتادگي مزد جدول بندي شده و پلکاني پرداخت شود.
    
وي تاکيد کرد: متاسفانه نه تنها براي جبران عقب افتادگي مزد کارگران اقدام نمي شود بلکه پرونده دستمزد هر ساله کارگران هم از رقم واقعي آن کمتر بسته مي شود و جامعه کارگري با سرخوردگي و نااميدي به کار ادامه مي دهد.
    
ابوي با اشاره به اعلام خط فقر از سوي مراجع رسمي کشور، تصريح کرد: رقم سبد هزينه خانوار کارگري هر چه باشد دستمزد کارگران هم بايد منطبق با آن افزايش پيدا کند وگرنه با درصدهاي ناچيز در شوراي عالي کار به نتيجه نمي رسيم و معيشت کارگران رفته رفته به سمت نابودي پيش مي رود.
زنگ خطر افزايش آلزايمر در بين ايراني ها
رئيس مرکز تحقيقات سلولي مولکولي دانشگاه علوم پزشکي ايران ضمن هشدار نسبت به روند افزايشي جمعيت سالمندان و احتمالاافزايش آمار مبتلايان به آلزايمر، از ايجاد کلينيک هاي حافظه براي بررسي اختلالات يادگيري خبر داد.
    
دکتر محمدتقي جغتايي در گفت وگو با ايسنا با تاکيد بر اين که ايران در زمينه شيوع بيماري آلزايمر نسبت به ساير کشورهاي دنيا در وضعيت بهتري قرار دارد، افزود: اين امر شايد به دليل کم بودن جمعيت سالمند کشور و همچنين حمايت هاي خانوادگي از سالمندان باشد.
    
وي در عين حال از احتمال افزايش بيماري آلزايمر در کشور خبر داد و دليل آن را افزايش جمعيت سالمندان کشور دانست و ادامه داد: اين زنگ خطري است که بايد از آن پيشگيري شود.
    
جغتايي به برنامه هاي وزارت بهداشت براي جلوگيري از آلزايمر اشاره کرد و يادآور شد: به همين منظور اقدام به تاسيس کلينيک هاي حافظه کرديم و به دنبال آن دوره هاي آموزشي براي روانشناسان، پزشکان، پرستاران و متخصصان توانبخشي در نظر گرفته شده است.
    
وي به اهميت اين کلينيک ها اشاره و اضافه کرد: افرادي که احتمالادر معرض اختلالات يادگيري قرار مي گيرند و منجر به بروز آلزايمر مي شود، از طريق اين کلينيک ها زودهنگام شناسايي شوند تا مداخله لازم براي پيشگيري از اين بيماري صورت گيرد.
        
آلزايمر جواني
    
رئيس مرکز تحقيقات سلولي مولکولي دانشگاه علوم پزشکي ايران با اشاره به مفهوم «آلزايمر جواني»، توضيح داد: اين مفهوم مربوط به اختلالات حافظه است و نمي توان آن را آلزايمر نامگذاري کرد؛ چون هنوز ما علت دقيق آلزايمر را نمي دانيم، چرا که علل بروز آن چند جنبه اي است.
    
جغتايي، زمينه هاي موروثي و محيطي را از جمله عوامل بروز آلزايمر عنوان کرد و يادآور شد: عوامل محيطي بيشترين اثر را در بروز اين بيماري دارد، از اين رو از افراد خواسته مي شود که از استرس دوري کنند، فعاليت هاي خلاقانه داشته باشند و با خانواده همراه باشند و ورزش را فراموش نکنند.
    
وي دربارۀ مطرح شدن «آلزايمر جواني» در برخي مقالات علمي خاطرنشان کرد: آلزايمر جواني زمينه هاي ژنتيکي دارد.
        
روش هاي پيشگيري از آلزايمر
    
جغتايي، فراموش کردن برخي از امور روزانه را فراموشي موقتي دانست که بسياري از افراد جامعه با آن مواجه هستند و ادامه داد: براي کاهش اين فراموشي و جلوگيري از آلزايمر داشتن فعاليت بدني و تغذيه سالم مي تواند موثر باشد.
    
وي مواد قندي و چربي را مضر دانست و اظهار کرد: در کنار آن بايد ريزمغذي هاي حاوي زينک و ميوه هاي حاوي آنتي اکسيدان مصرف شود.
    
رئيس انجمن علوم اعصاب، جدول حل کردن در ميانسالي را موثر در کاهش بروز آلزايمر دانست و تاکيد کرد: حفظ کردن مطلب موجب تقويت قدرت حافظه مي شود، ولي مانع از جلوگيري از اختلال حافظه نخواهد شد. 
    
جغتايي خاطرنشان کرد: مطالعات نشان داده است که کتاب خواندن مي تواند در پيشگيري از اختلالات حافظه موثر باشد و در مقابل تماشاي تلويزيون مي تواند عوارضي داشته باشد.
گزیده ها  قسمت  سوم 23 آذر - 95
    ولايتي: ايران در آينده نزديك پاسخ قاطعي به عملكرد آمريكا در اجراي برجام مي دهد

عضو شوراي نظارت بر برجام گفت: جمهوري اسلامي ايران در آينده اي نزديک پاسخي قاطع، روشن و مناسب به عملکرد آمريکا در اجراي برجام خواهد داد.
    علي اکبر ولايتي رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام در حاشيه ديدار با «رمضان عبدالله» رئيس جنبش سياسي جهاد اسلامي فلسطين در جمع خبرنگاران با اشاره به اظهارات اخير نخست وزير انگليس عليه ايران، اظهار کرد: انگليسي ها در حال حاضر هيچ اقتدار قائم به خودشان ندارند و از سياست هاي آمريکايي ها پيروي مي کنند. آمريکايي ها اگر در اين منطقه در عراق، سوريه، لبنان و افغانستان دچار شکست شده اند، انگليسي ها متغير آمريکايي ها هستند هم شکست خواهند خورد. ولايتي در پاسخ به سوال ديگري درباره جلسه اخير شوراي نظارت بر برجام گفت: جمهوري اسلامي ايران در برابر آمريکايي ها و مصوبات دو مجلس آن کشور که عليه ما داشته است حتما موضع مناسبي را اتخاذ مي کنند.

    وي ادامه داد: مقدمات آن در جلسه اخير شوراي عالي نظارت بر اجراي برجام گفت وگو درباره آن تصميم گيري شد و جزئيات آن نيز در آينده توسط دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي به اطلاع مردم خواهد رسيد.

    رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: بدون ترديد در اجراي برجام ايران به تعهدات خود عمل کرده اما آمريکايي ها به خصوص در حوزه اقتصادي به آن کم توجه و عمل نکردند.

    ولايتي در ادامه با بيان اينکه نفس اين موضوع که آنها در کنگره و سنا قانون تمديد تحريم ها عليه ايران را تصويب کردند اين موضوع بدون پاسخ از طرف ايران نخواهد ماند، تصريح کرد: اگر رئيس جمهور آن کشور آن قانون را امضاء کند شرايط متفاوت خواهد بود و اگر امضاء نکند شرايط به گونه اي ديگر است اما به هر حال تا همين ميزان نيز جمهوري اسلامي ايران نسبت به اين کاري که آنها انجام دادند واکنشي مناسب را نشان مي دهد اما فعلابنا به مصالحي قرار بر اين است که جزئيات آن مطرح نشود. وي تاکيد کرد: يقينا پاسخ ايران، قاطع، روشن و مناسب خواهد بود و ما به آنچه که از قبل گفتيم و رهنمودهاي رهبري در مورد چگونگي اجراي برجام و انجام تعهدات آمريکايي ها که اگر ذره اي هم نفع داشته باشد واکنش لازم را نشان خواهيم داد. رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه اين تصميمات اتخاذ شده چه زماني اعلام مي شود گفت: موارد مشخص تصميم گرفته شده در شورا در آينده اي نزديک به اطلاع خواهد رسيد و اين زمان دور نخواهد بود.

    به گزارش تسنيم، ولايتي ادامه داد: زماني که جزئيات تصميمات گرفته شده در آن شورا را اطلاع رساني کنيم مردم ايران قطعا از تصميمات گرفته شده در اين شورا خوشحال خواهند شد و دشمنان ما نيز نااميد مي شوند