مهاجران سیبری، در آبگیرهای کهگیلویه

مهاجران سیبری، در آبگیرهای کهگیلویه 21اذر-95
یا تاسال دیگر آبگیرها خشک می شوند .یاآنقدر از این پرندگان مهاجر سیبری صید می شود که سال های دیگر خبری ازاینان درآبگیرهای کهگیلونه نباشد.البته  اگرچنانچه این آبگیرها خشک نشوند .
گچساران- ایرنا- رئیس اداره حفاظت محیط زیست گچساران گفت: پرندگان مهاجر سیبری و آسیای میانه در آبگیرها و سواحل رودخانه های این شهرستان در استان کهگیلویه و بویر احمد فرود آمدند و تا پایان فصل زمستان در اینجا خواهند ماند.
عبدال دیانتی نسب روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این پرندگان به دلیل یخبندان‌های سیبری به سواحل خوش آب و هوای گچساران پناه آورده‌اند.
شهرستان گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد ۵۲ هزار هکتار منطقه حفاظت شده دارد که زیستگاه گونه های حیات وحش مانند بز و پازن، قوچ و میش، خرس قهوه‌ای، پلنگ،سمور سنگی، گرگ، خرگوش، گراز، کبک، تیهو، جغد و بحری است.
کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود 16هزار و 249 کیلومتر مربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.
اختلاف دمای گرمترین و سردترین نقاط کهگیلویه و بویر احمد به 24درجه سانتیگراد می رسد که شهرستان گچساران از مناطق گرمسیری این استان است.
وی تصریح کرد: پرندگان آسیایی از گونه‌های انواع لک‌لک، حواصیل خاکستری و سفید و مرغابی سار، چنگر، کاکانی، پرستوی دریایی، گیلانشاه و بالکان هستند.
کارشناسان تعداد پرندگان مهاجر به شهرستان گچساران را 400 قطعه در 20 گونه مختلف برآورد می‌کنند.
این کارشناسان می گویند: 70 درصد از گونه‌های آبگیرهای گچساران را آبزی و سایرین را کنار آبزی تشکیل می‌دهند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست گچساران محل فرود این پرندگان سواحل را سد کوثر، رودخانه خیرآباد و زهره ذکر کرد و گفت: سد کوثر میزبان بیشترین تعداد این پرندگان است.
وی اظهار کرد: این پرندگان تا نیمه نخست اسفند در منطقه خواهند ماند و با فرا رسیدن فصل بهار و گرم شدن هوا به زادبوم‌های خود باز خواهند گشت.
**
خطر شیوع آنفلوانزا
دیانتی نسب با اشاره به مشاهده مواردی از بیماری آنفلوانزای مرغی در کشور تصریح کرد: هم اکنون اعطای پروانه صید و شکار به متقاضیان لغو شده است.
وی بیان کرد: نگهداری یا دست زدن به این پرندگان احتمال ابتلای به آنفلوانزای مرغی وجود دارد.
در هفته های گذشته مشاهده آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در برخی استان های کشور گزارش شده بود که منشا آن پرندگان مهاجر از روسیه بود.
براساس گزارش ها چند هزار مرغ در شهرستان ملارد استان تهران به دلیل ابتلا به این بیماری معدوم شدند.
آنفلوانزای طیور یکی از بیماری های ویروسی مهم در پرندگان است که پرندگان آبزی وحشی می توانند بدون بروز علایم بالینی، ویروس عامل بیماری را با خود جابجا کنند.
مرغ و خروس، بوقلمون، اردک، غاز، مرغ شاخدار، پرندگان آبزی وحشی و زینتی و شترمرغ می توانند میزبان این بیماری باشند.
دیانتی نسب توصیه کرد: مردم در صورت مشاهده پرندگان به ویژه گونه‌های مصدوم پس از پوشیدن دستکش آن را به محیط زیست تحویل دهند.
وی از مردم خواست برای صیانت از پرندگان مهاجر، متخلفان را به مأموران محیط زیست معرفی کنند.
دیانتی نسب تصریح کرد: مأموران حفاظت محیط زیست برای گشت زنی در مناطق زمستان گذرانی پرندگان مهاجر حضور دارند و در صورت شکار پرندگان با افراد خاطی برخورد قانونی خواهد شد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست گچساران بیان کرد: این شهرستان با آب و هوای مناسب و تالاب‌ها، آبگیرها و برکه‌های متعدد زیستگاه فصلی مناسبی برای انواع پرندگان است.
خبرنگار: فرزانه شریفی** انتشار دهنده:حسینعلی راشکی