مدیر عامل مترو خبر داد: انتخاب یک زن به عنوان رییس اتاق فرمان


برگزاری سومین نمایشگاه تولیدکنندگان داخلی در صنعت مترو

مدیر عامل مترو خبر داد: انتخاب یک زن به عنوان رییس اتاق فرمان 21 آذر - 95

عجب شق القمر یا معجزه ای شده است .چون کوه موش زاییده است .برای اینکه از سوی مدیرعامل متروی تهران یک زن به عنوان رییس اتاق فرمان شده است!

احمدی بافنده مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران بر لزوم یکپارچه‌سازی صنعت متروسازی در کشور از سوی وزارت کشور تأکید کرد.
به گزارش ایسنا، دکتر محمد احمدی بافنده صبح امروز در نشست خبری که به منظور تشریح اقدامات در سومین نمایشگاه مشارکت تولیدکنندگان ایرانی در صنعت مترو برگزار شد، گفت: سومین سالی است که این نمایشگاه برای شناسایی تلیدکنندگان ایرانی در صنعت مترو برگزار می‌شود.
وی با بیان اینکه امسال نیز از 23 تا 25 آذرماه این نمایشگاه تخصصی در محل نمایشگاه‌های تخصصی شهرداری تهران در بوستان گفت‌وگو برگزار می‌شود، گفت: 150 قطعه‌ساز در این نمایشگاه شرکت خواهند کرد و 4000 متر فضای نمایشگاهی نیز برای پوشش این رویداد ملی آماده شده است.
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران با بیان اینکه ما به خودکفایی خود باور داریم، گفت: موضوع ما قطع وابستگی نیست، بلکه موضوع این است که اگر به عنوان یک خودباخته و بدون تخصص وارد مذاکره با فروشنده شویم، قطعا فروشنده از این غفلت سوءاستفاده کرده و کالای نامناسب و بی‌کیفیت را به ما می‌فروشد و برهمین اساس باید با قدرت چانه‌زنی تخصصی با تولیدکنندگان خارجی مذاکره کنیم، چراکه متاسفانه در برخی صنایع هم پول داده می‌شود و هم منت تولیدکننده خارجی را می‌کشیم و معتقدم باید این موضوع در مترو پیش نیاید و در موضع قدرت با تولیدکنندگان صحبت کنیم.
احمدی‌بافنده با بیان اینکه با برگزاری این نمایشگاه به دنبال آن هستیم که ظرفیت‌های داخلی افزایش یابد، گفت: ما به تعامل احتیاج داریم و باید به نوعی عمل کنیم که بتوانیم نیازهای خود را مرتفع کنیم.
وی با بیان اینکه همواره در بحث استفاده از ظرفیت‌های داخلی و بومی‌سازی صنعت مترو تاکید داشته‌ام، ادامه داد: با شناختی که از نیروی کار در کشور سراغ دارم، مطمئن هستم می‌توانیم قطعه‌های خوبی ساخته شود و حتی صادرکننده نیز باشیم.
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران با بیان اینکه مهم‌ترین نقطه ضعف کشور در متروسازی عدم یکپارچه‌سازی است، گفت: امروز در کشور هر شهری برای خود استانداردهای خاص خود را برای ساخت مترو دارد  این استانداردهای متنوع برای صنعت‌گر هیچ توجیه فنی و مالی ندارد و باید 5 نوع قطار با استانداردهای مختلف بسازد در حالی که اگر استانداردهای متروسازی در کشور یکپارچه شود، قطعا مشکلات بومی‌سازی نیز حل می‌شود، چراکه تولیدکننده، پژوهشگر، قطعه‌ساز و... می‌تواند یک قطعه را به چند کلانشهر بفروشند نه اینکه قطعات متعدد با دانش‌های متعدد تولید کنند که آنها به درد یک شهر می‌خورد و برایش توجیه و صرفه اقتصادی ندارد.
احمدی‌بافنده با بیان اینکه قطعه‌سازی، بومی‌سازی و استانداردسازی در مترو باید دارای استانداردهای ملی یکپارچه‌ای باشد، گفت: برای تولیدکننده باید صرفه اقتصادی داشته باشد که بتواند نسبت به مهندسی معکوس قطعات و همچنین تولید آنها اقدام کند.
انعقاد بزرگترین قرارداد بومی‌سازی مترو با دانشگاه صنعتی شریف
وی در ادامه نشست خبری خود با اشاره به ارتباط گسترده مترو و دانشگاه‌ها گفت: خوشبختانه در سنوات گذشته ارتباطات خوبی میان مترو و دانشگاه‌های صنعتی ایجاد شده است، به گونه‌ای که بزرگترین قرارداد بومی‌سازی با دانشگاه صنعتی‌شریف منعقد شده است اما از معاونت علمی ریاست جمهوری درخواست می‌شود که نسبت به حمایت هرچه بیشتر از شرکت‌های دانش‌بنیان اقدام کند.
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران افزود: مهندسی معکوس قطعات برای شرکت‌های دانش‌بنیان هزینه زیادی دارد و برهمین اساس باید معاونت علمی ریاست جمهوری از آنها حمایت کند تا قیمت نهایی قطعات نیز کاهش یابد و برای تولیدکنندگان به صرفه باشد که از این قطعات استفاده کنند، چراکه هزینه‌های مطالعات اگر گران باشد در قیمت نهایی قطعه نیز اثرگذار است.
غفلت از مزایای یکپارچه‌سازی
احمدی‌بافنده با بیان اینکه در حوزه حمل و نقل ریلی و مترو 8 کلانشهر فعال هستند، گفت: مصوبه وزارت کشور است که 1000 کیلومتر مترو در کشور و کلانشهرها ساخته شود اما متاسفانه استاندارد مشترک و یکسانی وجود ندارد و هر کلانشهری براساس نظر خود استانداردهایی را طراحی و اجرایی می‌کند.
وی با بیان اینکه سازمان شهرداری‌ها و کشور باید به عنوان سازمان بالادستی شهرداری‌های سراسر کشور استانداردهایی را در متروسازی تعریف کنند، گفت: این حجم تنوع در ساخت و تولیدمترو قطعا در آینده و همچنین در بومی‌سازی و تعمیرات تخصصی دستگاه‌ها مشکل ایجاد می‌کند، چراکه هر متروی کلانشهری استانداردهای خاص خود را دارد و هر شهرداری و شورایی براساس سیاست‌های خود مترویی را طراحی می‌کند که این درست نیست.
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران در بخش دیگری از سخنان خود در مورد وضعیت پله برقی‌های مترو و عدم حضور سازندگان داخلی گفت: 630 دستگاه پله برقی در مترو فعال است که استانداردهای خاص خود را دارد.
احمدی‌بافنده با بیان اینکه ما از ابتدا مشخص کردیم که چه نوع پله برقی و آسانسوری با چه استانداردهایی می‌خواهیم، ادامه داد: ما از اول مشخص کردیم که توان جابه‌جایی زیادی داشته باشند که شرکت‌های داخلی هنوز این آمادگی را ندارند.
وی با بیان اینکه امروز 8 برند پله برقی که تماما خارجی هستند، پله‌های مترو را تعمیر می‌کنند، گفت: پله برقی‌ که در مترو تهران استفاده می‌شوند، استثنایی بوده و باید استانداردهای خاصی داشته باشند اما هنوز تولیدکنندگان داخلی نتوانستند دغدغه‌های ما را مرتفع سازند.
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران در بخش دیگری از سخنان خود در مورد وضعیت آسانسورهای مترو نیز با بیان اینکه هنوز بین کارخانه‌های تولیدکننده و اتحادیه‌های آسانسورها تضاد وجود دارد که آسانسورهای مترو باید دارای چه خصوصیتی باشند، گفت: ما در مترو آسانسورهایی را می‌خواهیم که بتوانند تا 60 متر زیر زمین تردد داشته باشند و من نمی‌توانم بدون استاندارد این پله‌ها وارد چرخه مترو کنم چراکه باید در ازای هر حادثه‌ای که رخ می‌دهد پاسخگو باشم.
احمدی‌بافنده با بیان اینکه همه آسانسورهای موجود در مترو از استانداردهای لازم بهره‌مند هستند، خاطرنشان کرد: استانداردهای آسانسور در مترو متفاوت است و اگر حادثه‌ای در آسانسورهای نصب شده رخ دهد که نشان از ضعف آسانسور باشد چه کسی به من به عنوان مدیرعامل مترو پاسخ می‌دهد که این نواقص برای چیست که باید بالاتر از شرکت تولیدکننده و کارخانه برای من استانداردهای آسانسور را تایید کنند و باید یک سازمان بالاتر و متولی همچون سازمان استاندارد موضوع آسانسور در مترو را برای ما تضمین کند.
وی در بخش دیگری از نشست خبری خود با بیان اینکه در حال حاضر به متروسازی به عنوان یک صنعت نگاه می‌شود، گفت: در حوزه تعمیرات در مترو پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم و طی رایزنی‌های متعدد از چینی‌ها که قطارهای مترو را می‌سازند خواسته‌ایم که بر روی تولیدات ما نظارت داشته باشند و با حفظ و رعایت استانداردهای آنها نسبت به تولید قطار اقدام کنیم.
درهای حائل مانعی برای خودکشی نیستند
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران در بخش دیگری از سخنان خود با رد شایعه افزایش خودکشی در مترو ادامه داد: نصب درهای حائل ربطی به خودکشی ندارد، چراکه در برخی کشورها که آمار خودکشی در مترو بالا است، این درهای حائز نیز در ایستگاه‌هایشان وصل شده‌اند و این درهای حائل مانعی برای خودکشی نیستند.
احمدی بافنده با بیان اینکه شورای شهر یک ماه به شهرداری فرصت داده است تا نسبت به مطالعات تخصصی درخصوص چگونگی و نحوه نصب این درها مطالعات خود را انجام دهد، گفت: در حال حاضر با چند شرکت داخلی نیز مذاکراتی صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه درهای حائل در کشورهای مختلف همچون روسیه و امارات استفاده شده است، گفت: در روسیه برای گرم نگه داشتن ایستگاه‌های مترو و در امارات برای خنک نگه داشتن تونلی که مترو در آن تردد می‌کند این درها نصب شده‌اند.
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران با بیان اینکه یکی از دلایل نصب این درها تبلیغات است، گفت: در مترو مسافران رو به تونل و پشت به دیواره ایستگاه می‌ایستند که از لحاظ تبلیغاتی فضای پشت سر مسافر ارزشی ندارد و در اکثر کشورها این درها را به عنوان نصب تبلیغاتشان نصب می‌کنند و به نظر می‌رسد باید در بحث خودکشی‌ها آموزش‌های شهروندی را مدنظر قرار داد.
چالش برای خروج قطارهای شش و هفت مترو
احمدی‌بافنده درخصوص سرانجام ساخت خط 6 مترو با بیان اینکه عملیات حفر تونل و ساخت ایستگاه‌ها تقریبا به پایان رسیده است، گفت: بنا به تاکیدات شهردار تهران خط 6 و 7 به بهره‌برداری خواهد رسید اما مشکل اینجاست که ما در تامین پول برای ترخیص قطارهایی که برای خط 6 و 7 خریده‌ایم مشکل داریم و به نظر می‌رسد دولت حداقل می‌تواند طلب ما را به عنوان سود عوارض گمرکی قطارها تهاتر کند و جالب است بدانید که همین امروز نگران هستیم که قطارهایی را که می‌رسد، چگونه ترخیص کنیم.
انتخاب یک زن به عنوان رییس اتاق فرمان خط 6
وی با اشاره به فعالیت زنان در مترو با بیان اینکه معتقدیم باید شأن زنان شاغل حفظ شود، گفت: بنا به تخصص و کارآمدی زنان از آنها در مترو استفاده می‌شود.
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران با اشاره به درخواست برخی از بانوان برای انتخاب شدن به عنوان راهبر قطار گفت: راهبری در قطار شرایط جسمانی خاصی می‌خواهد که مردان نیز به سختی از عهده آن برمی‌آیند.
احمدی‌بافنده با بیان اینکه راهبران قطار مجبور هستند یک مسیر از حرکت را پشت به جریان بنشینند تصریح کرد: این مساله مشکلات متعددی را ایجاد می‌کند و اگر زنان نتوانند به دلیل شرایط بدنی از عهده این مشکلات فائق بیایند، قطعا برای کل مترو مشکلاتی را ایجاد می‌کنند و ما توصیه نمی‌کنیم که یک زن به عنوان راهبر قطار فعالیت کند اما باید بگویم برای اولین بار یک زن را برای رییس اتاق فرمان کل خط 6 انتخاب کرده‌ایم و با افتتاح این خط این فرد می‌تواند به کار خود مشغول شود.
وی افزود: هنگامی که به ما می‌گفتند خوب نیست که صدای زن از پشت بلندگوی مترو پخش شود و اینگونه تعصبات درخصوص پخش صدای زنان وجود داشت اما پاسخ ما این بود که اگر پخش صدای زنان در مترو ایراد دارد چرا زنان در رادیو نیز صحبت می‌کنند و حالا شاهد هستیم که زنان به عنوان کنترل کننده خط هشدارهایشان در سراسر خط شنیده می‌شود.
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران با رد مشکل لنت‌های قطارهای مترو با بیان اینکه آزبست در لنت باعث آلودگی می‌شود، گفت: اما در لنت‌های مترو از آلیاژهای فولادی استفاده می‌شود چراکه لنت‌های معمولی تحمل ترمز قطارهای چند تنی را ندارند.

احمدی‌بافنده درخصوص افزایش قطع برق در مترو گفت: چندی پیش با اداره برق اختلافاتی بر اثر یک بدهی عظیم سنواتی داشتیم اما خوشبختانه این اختلاف رفع شده است و در حال رایزنی با اداره برق هستیم که شبکه برقی ما توسعه نیز بیابد، اما اگر منظورتان توقف روز پنجشنبه یکی از قطارها بود، باید بگویم که به دلیل اختلالی که در شبکه مرکزی برق رخ داد، این اتفاق افتاد و ربطی به مترو تهران نداشته است.