تک نرخی ارز شدن سال‌‌‌ آینده هم اجرا نمی‌شود


 اصلاح وتغییرو تحول سیستم بانکی- پولی کشور  ناشی  از  سیاست 38 ساله خری خمینی شیاد جواب ندارد
احمد حاتمی یزد با بیان اینکه تک نرخی شدن ارز نه تنها امسال بلکه در سال آینده نیز اجرایی نخواهد شد، گفت: این موضوع در سال ‌آینده نیز به تصمیمات رییس جمهور آمریکا و به روابط سیاسی کشور در سال آینده وابسته است.
احمد حاتمی یزد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در مورد تک نرخی شدن ارز اظهار داشت: تک نرخی شدن ارز به این زودی‌ها محقق نمی‌شود و به همین دلیل در بودجه سال 96 نیز بهای آن را 3300 تومان تعیین کرده‌اند.
روابط ما با کارگزاران خارج از کشور نرمال نیست
وی افزود: تک نرخی شدن ارز زمانی ممکن بود که برجام به صورت کامل اجرایی می‌شد و روابط ما با کارگزاران خارج از کشور نیز بهتر از قبل می‌شد اما در حال حاضر روابط  با کارگزاران خارج از کشور نرمال نیست و با این وضع تک نرخی شدن ارز کار بسیار  دشواری است .
حاتمی یزد تصریح کرد: هم‌اکنون هم برای مؤسسات داخلی و هم برای مؤسسات خارجی نقل و انتقالات ارز دشوار است و بیشتر دریافت‌ها و پرداخت‌ها از طریق حواله‌جات و دستگاه‌های حقیقی صورت می‌گیرد .
وی با بیان اینکه بانک‌های خارجی باید برای بانک‌های ایرانی در خارج از کشور حساب باز کنند گفت: تا زمانی که این اتفاق رخ ندهد معاملات بانکی به صورت روان انجام نخواهد شد.
نرخی شدن ارز سال اینده نیز اجرایی نخواهد شد
وی با بیان اینکه تک نرخی شدن ارز نه تنها امسال بلکه در سال آینده نیز اجرایی نخواهد شد افزود: این موضوع در سال ‌آینده نیز به تصمیمات رییس جمهور آمریکا و به روابط سیاسی کشور در سال آینده وابسته است.
این کارشناس ارشد بانکی همچنین در خصوص تبدیل ریال به تومان گفت: این اقدام کارشناسی شده‌ای از سوی بانک مرکزی نبود و در قانون بانکداری بدون ربا نیز که برای تصویب به مجلس ارسال شد ارزش پول ملی را ریال عنوان کردند اما با کمال تعجب ما شاهد  بودیم که در مصوبه هیات دولت به یکباره اعلام کردند که قرار است ریال حذف شده و از این پس واحد پول ایران تومان شود.
تصمیم تغییر ریال به تومان شتاب زده و بدون پشتوانه انجام شد
حاتمی‌یزد تصریح کرد: به نظر می‌رسد این تصمیم شتاب زده و بدون پشتوانه انجام شده است، کم شدن یک صفر از پول ما در شرایط فعلی کمک چندانی به اقتصاد کشور نخواهد کرد و این اقدام بسیار پر هزینه است. زیرا در همه نرم افزارهای بانکی و خودپردازها و کامپیوترها نیز به جای ریال باید واژه تومان نوشته شود.
وی با بیان اینکه این اقدام هیچ اثری اقتصادی در برندارد افزود: این اقدام نه بر کاهش تورم و نه بر رونق اقتصادی، تاثیری نخواهد داشت ضمن آن که کمترین اثری هم بر شاخص های اصلی کشور نخواهد داشت.
این کارشناس ارشد بانکی افزود: اینکه برخی می‌گویند مردم در معاملات روزمره و در محاورات خود از تومان استفاده می‌کنند نیز توجیه درستی نیست و هیچ نفعی هم نخواهد داشت وگزارش‌دهی هم آسانتر نمی‌شود .
حاتمی یزد افزود: امیدواریم این بند تصویب نشود زیرا این بند زمانی اجرا خواهد شد که مجلس تصویب و شورای نگهبان آنرا بپذیرند.
تومان کلمه ای مغولی است
 سعید لیلاز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص تغییر واحد پول ایران از ریال به تومان گفت: اگر چه این موضوع اثر خاص اقتصادی ندارد اما مردم در معاملات خود و نوشتن چک آسان‌تر خواهند بود.
وی افزود: همچنین حسابداران فعالیت‌های حسابداری خود را آسان‌تر انجام می‌دهند. این موضوع از سال‌ها پیش مطرح بوده است و باید اجرایی می شد.