اصغرزاده:سیاست‌های شهرداری تهران باعث ایجاد نظام طبقاتی شده است/


اصغرزاده در گفت‌وگو با ایلنا:

دوپهلوگویی ابراهیم اصغرزاده و مهره دست اندر کار اشغال سفارت آمریکا درتهران جالب است  چون درفضای رشد سیاست شکاف عمیق طبقاتی بوده است که وی موفق شده صاحب سرمایه و ثروت نجومی شود .درحالیکه اکنون درا نتقاد به سیاست های تراکم کلانفروشی شهرداری تهران  شیپوررا از سوراخ گشادش نواخته است و گفته سیاست های شهرداری تهران تهران باعث ایجاد نظام طبقاتی شده است .

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت:شورای شهرتهران در حال حاضر برای ساده‌ترین پرونده‌ها که متعلق به اموال مردم تهران است ناتوان از شفاف سازی است و این نشان می دهد وقتی یک انتخابات ضعیف برگزار شود چه بلایی بر سر آن نهاد مدنی می آید.
ابراهیم اصغرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره مورد انتخاب شوراها، شورای شهر را محصول انقلاب مشروطه بود مطرح کرد و گفت: انجمن‌های انقلابی و ولایتی همزمان با بلده‌ها به وجود آمدند اما بعد دولت‌ها آن را کنار گذاشتند.
وی به اهمیت بحث شوراها در ابتدای انقلاب اشاره کرد و گفت: مرحوم آیت‌الله طالقانی در این مورد بسیار حساس بود و حتی بر سر همین موضوع از مجلس خبرگان تدوین قانون اساسی قهر کرد.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به گنجانده شدن بحث شوراها به عنوان یکی از فصول مهم قانون اساسی، اظهار کرد: در طول دو دهه بعد از انقلاب به شوراها نگاه مثبتی وجود نداشت و دولت‌ها  به خاطر اینکه فکر می‌کردند شوراها باعث می‌شود شهرها از کنترل دولت مرکزی خارج شوند و با توجه به بافت اقوام مختلف جامعه ایران فکر می کردند شوراها موجب تضعیف امنیت ملی خواهد شد، از اجرای آن قانون امتناع کردند.
اصغرزاده با اشاره به اینکه ایجاد و تاسیس شوراها یکی از شعارهای اصلی سید محمد خاتمی در انتخابات سال ۷۶ بود، گفت‌: شوراها به این لحاظ که بخشی از کار دولت را می‌گیرند و توسط مردم آن را اجرا می کنند و بر منابع عمده شهر نظارت دارند بسیار اهمیت دارد.
وی ادامه داد: سیاست‌ اصلاح‌طلبان در مورد اداره شهرها نسبتاً سیاست‌های روشنی بود و منجر به تشکیل شوراها شد اما اصولگراها نسبت به شهر اساساً سیاست روشنی ندارند و شهر را مثل یک روستا و مسجد می‌بینند و فکر می‌کنند در آن می توان به راحتی در خصوص اموال تصمیم‌گیری کرد. آنها اساساً با دموکراسی به نوع دیگری برخورد می‌کنند و دموکراسی را تزئینی می‌بینند و شورای شهر را یک نهاد مشورتی برای شهرداری می‌بینند در حالی که دید اصلاح‌طلبان این است که شوراها باید مقتدر باشند و حداقل نقش پارلمان شهری را ایفا کند. در انتخاب شهردار دستشان باز باشد و نظارت کنند و هرگاه شهرداری منحرف شد او را عزل کنند.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: از نظر من شورای شهر حکم حکومت محلی را دارد. حکومتی که در مورد اموال و دارایی‌های یک شهر تصمیم می‌گیرد به خصوص اگر این شورا متعلق به یک کلانشهر باشد. کلانشهر یعنی جایی که یک جامعه با نظام بین‌المللی ارتباط دارد. تهران نمی‌تواند توسط یک شورای ضعیف و شهرداریی که روی آن هیچ نظارتی نیست اداره شود. بودجه عمرانی شهرداری تهران به اندازه بودجه عمرانی دولت است اما متاسفانه خبر نداریم پروژه‌ها به چه کسانی داده می شود و واگذاری‌ها به چه شکل صورت می‌گیرد. اگر روزی زلزله‌ای در شهر تهران بیاید وقتی که این سازه‌های تهران فرو بریزد و خیابان‌ها بسته شود و نیروهای امدادرسان نتوانند به مردم زیر آوار کمک کنند تازه متوجه می شویم که شهرداری چه بلایی بر سر ما آورده است.
وی به وضعیت شهر در هنگام حوادث طبیعی همچون سیل اشاره کرد و گفت: نباید بگذاریم وقتی فاجعه رسید متوجه شویم که تهران چقدر آسیب‌پذیر است. متاسفانه شهرداری توان برخورد با این مسائل را ندارد. آلودگی‌های مختلف مردم تهران را دچار مشکل کرده و شهرداری حاضر است برای تکمیل بودجه خود همچنان کارت طرح ترافیک بفروشد و شرایطی را ایجاد کند که ثروتمندان تهران را بیشتر آلوده کنند.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب سیاست‌های شهرداری تهران را باعث شکل‌گیری نظام طبقاتی در شهر دانست و گفت:‌ این نوع سیاست‌ها موجب شده بخش‌های مهمی از مردم شهر تهران که فکر می کنند که زندگی شان در معرض آسیب است، حس تعلق به شهر نداشته باشند و همین امر هزینه اداره شهر را افزایش می دهد.
وی با بیان اینکه شهر تهران هم بد اداره می شود و هم نیازمند یک شورای مقتدر است، ادامه داد:  عدم قدرت‌یابی شورای شهر باعث می شود شهرداری قادر باشد در انتخابات شورای شهر هم دخالت کند. انتخابات نیاز به بودجه دارد مردم باید در انتخابات شورای شهر تهران مشارکت داشته باشند اما اگر شهرداری از استقلال مالی برخوردار است و دارای نظارت قدرتمند بر منابع خود نیست منابع مالی خود را در خدمت انتخابات بگیرد به انتخاب گروهی خاص در شورای شهر کمک می‌کند آن وقت دیگر آن شورای شهری که با این پول روی کار بیاید نمی تواند بر شهرداری نظارت کند چون دست‌نشانده شهرداری است.
اصغرزاده افزود: اگر قرار است شورای شهر تهران نقش مشورتی نسبت به شهردار داشته باشد بهتر این است که نه از طریق انتخابات بلکه از طریق انتصاب مشخص شود. آقای شهردار در این صورت می تواند یک لیست بدهد و افرادی را به عنوان اعضای شورای شهر انتصاب کند. شورای شهر باید ناظر بر عملکرد شهرداری باشد و باید تلاش بر شفاف سازی داشته باشد.
وی انتخابات شوراها در سال۹۶ را مهم ارزیابی کرد و گفت: شوراها مکانی است که اصلاح‌طلبان می‌توانند در آن سیاست های خود را برای مدیریت شهری اعمال کنند و هم به این خاطر که بخش مهمی از نیروهای اصلاح‌طلب از شرکت در انتخابات مجلس محروم شده اند و شوراها جای خوبی است که بتوانند تاثیرگذار باشند. ما نیروهای زیادی داریم که می توانند در شهرهای مختلف وارد عرصه انتخاب شوند ولی همه اینها مشروط به این است که دولت روحانی وظیفه خود بداند که بستر مناسبی را برای انتخابات سالم، عادلانه و منصفانه ایجاد کند به گونه ای که همه گروه‌های سیاسی بتوانند در انتخابات شوراها از این فرصت ها بهره بگیرند.
اصغرزاده یادآور شد: اگر انتخابات شوراها مثل انتخابات مجلس باشد که اصلاح طلبان در آن محروم باشند، باعث می شود انتخابات واقعی شکل نگیرد و یک شورای قدرتمند ایجاد نشود. دولت هم وظیفه مشخصی در این میان برای ایجاد بستر مناسب برای ایجاد انتخابات رقابتی دارد.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: هرچه انتخابات شوراها آزادتر باشد شوراها مقتدرتر است و هرچه کلیشه‌ای باشد و دست شهرداری‌ها در لیست‌ها دخالت کند آن شوراها ضعیف تر خواهند بود. شورای شهرتهران در حال حاضر برای ساده‌ترین پرونده‌ها که متعلق به اموال مردم تهران است ناتوان از شفاف سازی است و این نشان می دهد وقتی یک انتخابات ضعیف برگزار شود چه بلایی بر سر آن نهاد مدنی می آید