با دست لرزان و دل ترسان نمی‌توان کار هنری بزرگ تحویل جامعه داد

روحانی در ضیافت افطار با اهالی فرهنگ و هنر
کد خبر: ۲۷۹۰۶۱
۱۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۶
 فرارو- رییس جمهوری، دولت یازدهم را پشتیبان و در کنار اصحاب فرهنگ و هنر دانست و تاکید کرد: هنرمندان و اصحاب فرهنگ و هنر در خط مقدم معرفی ایران متمدن و فرهنگ دوست به جهان هستند و همه باید دست به دست هم برای ایرانی قدرتمند، توسعه یافته و پرافتخار تلاش کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی پنجشنبه شب و در ضیافت افطار با اهالی فرهنگ و هنر اظهارداشت: اگر می خواهیم در جهان امروز قدرتمان را در برابر قدرتهای دیگر به رخ بکشانیم، بخش بزرگی از این قدرت در حوزه فرهنگ و هنر است.

رییس جمهوری با تاکید بر نقش هنرمندان در مقابله با ایران هراسی و ارائه چهره واقعی ایران اسلامی به جهان گفت: برخی تلاش دارند جهان را از ایران و ایرانیان بترسانند  و قدرت نرمی که می تواند با این توطئه مقابله کند و چهره واقعی ایران متمدن را  به جهان ارائه نماید، بی تردید اصحاب فرهنگ و هنر هستند.

دکتر روحانی با اشاره به جایگاه ویژه ایران در طول تاریخ وبه عنوان نخستین کشور منطقه که قانون، عدالتخانه  ومجلس  داشته و برای استقلال وآزادی انقلاب کرده است، گفت: اینکه موسیقی هنرمند ایرانی در سالن های بزرگ موسیقی جهان شنیده شود و اینکه فیلمهای ایران در عرصه جهانی مطرح شوند، افتخاری برای ایران و ایرانی است و معلوم نیست چرا برخی از این موضوع خرسند نیستند. همه ما ایرانیان امروز اهداف، آرزوها و مشکلات مشترک داریم که برای تحقق اهداف و آرزوها و رفع مشکلات، باید دست به دست هم دهیم.

رییس جمهوری بخش عمده ای از افتخارات ایران در طول تاریخ را دستاورد اصحاب فرهنگ و هنر و شاعران نامدار ایرانی برشمرد و گفت:  امروز در شرایطی می توانیم با جهان تعامل درست داشته باشیم و از فرصت های منطقه ای و جهانی استفاده کنیم که با چهره قدرتمند و واقعی فرهنگی این مرز و بوم ظاهر شویم.

دکتر روحانی با بیان اینکه نمایندگان بزرگ ملت ایران در طول سالیان گذشته نشان دادند که مشکلات قابل حل و فصل است، گفت: ما می‌توانیم مشکلات پیچیده را در سطح جهانی حل و فصل کنیم و به دنیا بگوییم که ایران‌هراسی نابجا بوده و تعامل با ایران به نفع منطقه وجهان است.

دکتر روحانی تاکید کرد: هنرمندان می توانند بهترین یاور ملت در این مسیر باشند تا واقعیت‌های تمدنی این ملت را به جهانیان به خوبی معرفی کنند. پس باید این قدرت بزرگ نرم را پاس بداریم و از هنرمندانمان حمایت کنیم.

رییس جمهوری با بیان اینکه همه توان‌ها و قدرت‌ها در قدرت مجریه جمع نیست اما قدرت مجریه با همه توانی که در اختیار دارد پشتیبان اصحاب فرهنگ و هنر بوده و خواهد ماند، تصریح کرد: امروز مشکلاتی در این کشور داریم که تنها  در کنار یکدیگر با وحدت و اتحاد بیشتر می توان این مشکلات را حل و فصل کرد.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه اکنون جامعه ایران در زمینه اخلاق، وحدت، مهربانی، نزدیکی و فاصله گرفتن از افراط‌ها و خشونت‌ها نیازمند به فعالیت فرهنگی و هنری است، خاطرنشان ساخت: امروز هنرمندان به خوبی می‌توانند آسیب‌های اجتماعی را کم کنند و جوان‌های ایرانی را در مسیر نجات کشور قرار بدهند.

رییس جمهوری با تأکید بر اینکه افتخار همه ما این است که ایرانی سربلند داشته باشیم و سربلندی ایران در سایه توسعه، اشتغال و تعامل با سایر کشورها امکان‌پذیر است، گفت: حتی پیشرفت فرهنگ و هنر هم در سایه تعامل با جهان بهتر امکان‌پذیر است. برای اینکه به اهدافمان برسیم، باید فاصله‌ها را کم کنیم.

دکتر روحانی افزود: اختلاف نظر و سلیقه در یک کشور 80 میلیونی با قومیت‌ها، افکار، ایده‌ها، احزاب و جناح‌های مختلف طبیعی است اما مهم این است که تلاش کنیم در برخورد با یکدیگر اعمال سلیقه نکنیم.

رییس جمهوری با تأکید بر اینکه قانون باید در کشور معیار باشد، افزود: اگر معیار، قانون باشد و سلیقه‌ها در زندگی و کیفیت کار یکدیگر مداخله نکنند، آنگاه می‌توانیم هنر خلاق داشته باشیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه هنر خلاق با آزادی و امنیت کامل امکان‌پذیر است، ادامه داد: با دست لرزان نمی‌توان نقاشی خوب و همچنین با دل ترسان نمی‌توان کار هنری بزرگ تحویل جامعه داد.

رییس جمهوری با تأکید بر اینکه امروز باید زمینه را برای فضای مناسب تبلور آثار هنری آماده بکنیم، اظهار داشت: همه تلاش دولت این است که این فضای مناسب را برای هنرمندان جامعه بوجود آورد و این دولت تنها به فکر سیاست خارجی و یا اقتصاد نیست. دولت تدبیر و امید به فکر خواست مردم است که خواست مردم، تنها اقتصاد، سیاست نیست، بلکه هنر و فرهنگ هم هست.

دکتر روحانی با بیان اینکه نام، نشان و محبوبیت سیاستمداران کمتر در ذهن مردم می‌ماند، تصریح کرد: اما نام و محبوبیت اصحاب فرهنگ و هنر بیشتر در خاطره‌ها ماندگار می شود.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه همه باید در کنار یکدیگر ملت بزرگ و پرآوازه ایران‌ را یاری و از مشکلات عبور کنیم، خاطر نشان ساخت: تنگ‌نظری در هر جامعه‌ای وجود دارد، اما نباید از تنگ نظران بهراسیم و باید به راه خود ادامه دهیم چرا که ملت ما پشتیبان و طرفدار سعه صدر است.

مهدی فخیم‌زاده کارگردان سینما نیز در این دیدار در سخنانی با بیان اینکه سینما هر دوره آئینه تمام‌نمای جامعه آن دوره محسوب می‌شود، اظهار داشت: قبل از دوره دولت یازدهم وضع اقتصادی سینما به شدت آسیب‌ دیده بود و کسی حاضر به سرمایه‌گذاری در سینما نبود و در بدنه سینما نیز شاهد انشقاق و جدایی  بودیم، ضمن اینکه بی‌قانونی و خودسری نیز در حوزه نمایش حکمفرما بود و می‌توان گفت که سینمای این دوران، قرابت کاملی با شرایط اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی آن دوران داشت.

این کارگردان سینما گفت:امروز آرامش، عقلانیت و همزیستی به سینما بازگشته و بحران تا حدود زیادی فروکش کرده است. همچنان که جامعه نیز با تلاش دولت تدبیر و امید به این سمت و سو ، سوق یافته است.

فخیم‌زاده گفت: سینماگران با همان مشکلاتی مواجه هستند که شما در سطح کلان با آن مواجه هستید.

وی در ادامه مشکلات سینماگران در دوران بیکاری و از کارافتادگی و نیز توجه به پخش تبلیغات فیلم‌های سینمایی در رسانه‌ها را مورد اشاره قرار داده و از دولت درخواست کرد در این زمینه‌ها به سینماگران یاری رساند.

فخیم‌زاده همچنین خواستار فراهم آوردن شرایط لازم برای صنعتی شناخته شدن سینما، شد.

خانم طاهره ایبد نویسنده کودک و نوجوان نیز با اشاره به لزوم توجه به حق و حقوق اجتماعی نویسندگان، گفت: نگاه سلیقه‌ای و غیرمنطقی به شدت به کار نویسندگی لطمه زده و باعث کاسته شدن از انگیزه نویسندگان و نیز ضایع شدن حقوق مخاطبان می‌شود.

این نویسنده خاطرنشان کرد: معتقدم دولت تدبیر و امید، ویرانه‌ای را تحویل گرفته، اما با انتخاب تیم قوی و کارشناسی توانسته است، وضع گذشته را تا حدود زیادی بهبود ببخشد.

وی وضعیت نامناسب کتابخانه‌های عمومی و کتابخانه‌های مدارس را مورد اشاره قرار داد و گفت: کتاب‌های موجود در این کتابخانه‌ها، کتاب‌هایی نیست که بتواند مخاطب واقعی داشته باشد و لازم است مورد بازبینی قرار گیرد و امیدواریم دولت تدبیر و امید، تدابیری بیندیشد تا خواسته‌های نویسندگان کشورمان در راستای ارتقاء فرهنگ عمومی جامعه تحقق یابد.

فریدون شهبازیان از موسیقدانان کشور، با قدردانی از تلاش های دولت تدبیر و امید برای تداوم و پایداری ارکستر، خواستار تاسیس سازمان موسیقی کشور و همچنین فرهنگستان موسیقی و تخصیص بودجه های لازم برای عرضه موسیقی اصیل ایرانی در عرصه های جهانی شد.

نسیم ادبی، بازیگر تئاتر نیز با بیان اینکه بالای 95 درصد هنرمندان در انتخابات ریاست جمهوری به دکتر روحانی رای دادند، خطاب به رییس جمهوری گفت: شما منتخب هنرمندان هستید و جامعه هنری زحمات دولت تدبیر و امید در زمینه های اقتصاد و سیاست خارجی و از جمله برجام را ستایش می کند که البته ضروری است توجه بیشتری نیز به فرهنگ و هنر شود.

وی با قدردانی از تلاش های دولت تدبیر و امید برای توسعه تالارهای نمایشی در کشور، خواستار حمایت های تبلیغاتی از هنر تئاتر در تلویزیون و همچنین افزایش بودجه کلی تئاتر شد.

این بازیگر تئاتر ضرورت حمایت از جامعه بازیگران زن در کشور را خاطر نشان ساخت و ادامه داد:مردم عاشق هنرمندان بوده و جامعه هنری نیز دلسوز، عاشق و وطن دوست هستند.

چرا داعش از ترکیه کینه دارد؟

نیویورک تایمز بررسی کرد
کد خبر: ۲۷۹۰۶۲
۱۰ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۵
فرارو- زمانی که در سوریه جنازه سربازان داعش از میدان نبرد جمع می‌شوند، پاسپورت‌هایی که در جیبشان است عمولاً در ترکیه مهرخورده‌اند. هزاران نفر از ترکیه عبور می‌کنند تا به این گروه تروریستی بپیوندند.

به گزارش فرارو به نقل از نیویورک‌تایمز، با توجه به اسناد دادگاه و سازمان اطلاعات، جنگجویان داعش که با خانواده‌هایشان تماس می‌گیرند معمولاً از شماره‌های موبایل ترکی استفاده می‌کنند و زمانی که به پول نیاز دارند به دفاتر اتحادیه‌های غربی در جنوب ترکیه می‌روند.

از آغاز ظهور داعش از دلِ هرج‌ومرج جنگ در سوریه، ترکیه نقش مهم و پیچیده‌ای در این گروه ایفا کرده است. مهروموم‌هاست که این کشور پشت جبهه، مسیر حمل‌ونقل و بازار خرید داعش بوده است و در ابتدا به نظر می‌رسید که این مسائل ترکیه را از خشونت و حملات این گروه در امان نگه‌داشته است.

اکنون دولت ترکیه و مقامات غربی اعتقاد دارند در بمب‌گذاری‌های انتحاری روز سه شنبه فرودگاه استانبول رد پای گروه داعش دیده می‌شود و آن‌ها این حمله را به لیست در حال افزایش حملات این گروه به ترکیه در ماه‌های اخیر اضافه کردند.

تحلیلگران معتقدند ترکیه تاوان تشدید اقدامات علیه داعش را می‌دهد. تحت‌فشار روزافزون بین‌المللی، ترکیه سال گذشته شروع به بستن مرزها و دستگیری و تبعید افراد مظنون کرد. 

همچنین تابستان گذشته، ترکیه به ایالات‌متحده اجازه داد از پایگاه هوایی اینجرلیک برای بمباران مناطق تحت تسلط داعش در سوریه و عراق استفاده کند. 

جان برنان مدیر سازمان اطلاعات مرکزی در مصاحبه‌ای با یاهو نیوز گفت:" ترکیه در کنترل رفت‌وآمد جنگجویان ناموفق بوده. همچنین اکنون ترکیه جزئی از ائتلاف علیه داعش است که اجازه می‌دهد از خاکش برای حمله‌های هوایی به داعش استفاده شود. بنابراین داعش دلایل زیادی برای انتقام گرفتن دارد."

مایکل اسمیت تحلیلگر مسائل داعش می‌گویدپس‌ از اینکه دولت ترکیه اجازه داد آمریکا از پایگاه هوایی‌اش در جنوب علیه این گروه استفاده کند، آن‌ها نیز هدف قراردادن ترکیه را آغاز کردند. پاییز گذشته داعش بر روی جلد نشریه خود (دابق) عکس اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه را در کنار اوباما چاپ کرد.

از همان موقع بود که حملات داعش آغاز شدند؛ ازجمله بمب‌گذاری ویرانگر شهرستان سوروچ در جولای 2015 و آنکارا در ماه اکتبر. امسال نیز دو بمب‌گذاری انتحاری گردشگران استانبول را هدف قرارداد. 

داعش تمام این حملات را ترتیب داد اما مسئولیت هیچ‌یک را به عهده نگرفت. با اینکه مقامات داعش را مسئول حمله به فرودگاه استانبول می‌دانند، اما در اخبار روزانه این گروه در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هیچ اشاره‌ای به این بمب‌گذاری نشد. اما داعش در کانال رسمی خود در تلگرام عکسی از مبارزان در لباس‌های نظامی با سلاح‌های خودکار پست کرد که بر روی تپه دیر الزور سوریه ایستاده بودند. 

برخی تحلیلگران معتقدند داعش سعی کرده با یک تیر دو نشان بزند: انتقام از ترکیه برای اقدام علیه‌اش و همزمان مبهم نگه‌داشتن موضوع تا از وارد شدن مستقیم به جنگ با کشوری که منافع عملیاتی زیادی برایش داشته، اجتناب کند. 

بااین‌حال تغییرات واضحی ایجاد شده است.

اسمیت گفت: "از اواسط سال 2015، اشارات تحقیرآمیز به دولت اردوغان در تبلیغات داعش نشان می‌دهد که ترکیه در معرض خطر است. چنین شعارهایی قبل از حمله به اروپا نیز وجود داشت. 
افزایش حملات تروریستی در اروپا، آفریقای شمالی، بنگلادش و منطقه قفقاز همگی با همین روند همراه بودند."

کینه‌ داعش نسبت به ترکیه زمانی آغاز شد که این کشور به گروه‌های شورشی علیه بشار اسد در سوریه کمک کرد. داعش با دشمنان قسم‌خورده ترکیه می‌جنگید: جدایی‌طلبان کرد که در سوریه و عراق پناه گرفتند. متحدان غربی ترکیه را متهم کردند که در برخورد با داعش تردید دارد. حتی زمانی که حملات علیه داعش را در تابستان گذشته آغاز کرد، اقداماتش علیه کردها بیشتر و شدیدتر بود. 

سیموس هیوز معاون مدیر برنامه افراط‌گرایی در دانشگاه جرج واشنگتن گفت که ترکیه در تلاش برای شناسایی الگوهای سفر از آمریکا برای پیوستن به داعش موفق نبوده است. 

وی افزود: "اکثر افرادی که از آمریکا به داعش می‌پیوندند، مسیر ترکیه را انتخاب می‌کنند. بر اساس آمار، از 91 نفری که در آمریکا متهم به ارتباط با داعش هستند، 18 نفر از طریق استانبول بلیت خریداری کرده و 15 نفر نیز یا به ترکیه سفر کردند یا قصد این کار داشتند."

اعضای داعش با خانواده‌های نگران خود معمولاً با سیمکارت‌های ترکیه تماس می‌گیرند. تحقیقات نشان می‌دهد که دو تروریست که در اواخر سال گذشته در اتریش دستگیر شدند، از رابط خود در گروه از طریق دفتر اتحادیه غرب در ترکیه پول دریافت کرده بودند. 

بولنت علیرضا مدیر پروژه در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی ترکیه گفت که این کشور و متحدان غربی‌اش در شناسایی خطر داعش سرعت کافی نداشته‌اند. 

او گفت زمانی که گروه‌های شورشی در سوریه شروع به کسب قدرت کردند، ترکیه از سوی مقامات ترکی اجازه داشت که سلاح و داوطلبان را به اردوگاه‌های شورشی راه دهد. 

وی افزود: "ترکیه در جدی گرفتن این مسئله سهل‌انگاری کرد. واضح بود که درست مانند طالبان در پاکستان، اگر ترکیه به این افراطی‌ها اجازه عبور و رفتن به سوریه را دهد آن‌ها به سازمانی تبدیل می‌شوند که نه‌تنها برای غرب، بلکه درنهایت برای خودش هم خطری بزرگ خواهد بود."

حزب الله لبنان مراسم روز قدس را لغو کرد

کد خبر: ۲۷۹۰۶۶
۱۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۲:۲۵
حزب الله لبنان اعلام کرده است که به دلیل نگرانی‌های امنیتی مراسم روز قدس در روز جمعه را لغو می‌کند. گفته می‌شود که این اولین باری است که حزب الله راهپیمایی روز قدس را لغو می‌کند.

به گزارش بی بی سی، بنا بود که مراسم روز قدس در حومه جنوبی بیروت برگزار شود، اما حزب الله با انتشار بیانیه‌ای این مراسم را لغو کرد.

اعلام شده است که حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله، روز جمعه به مناسبت روز قدس سخنرانی تلویزیونی خواهد کرد.

روز دوشنبه در رشته انفجارهایی در روستای عمدتا مسیحی نشین القاع، در مرز سوریه، پنج نفر کشته شدند.

گزیده خبرهای 10 تیر-95 قسمت -3

گزیده خبرهای 10 تیر-95 قسمت -3
رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی توضیحاتی را پیرامون تغییر رییس «اوین» ارایه داد.مراسم تودیع و معارفه رییس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی.اصغر جهانگیر در گفت و گو با ایسنا، درباره خبر منتشره در برخی رسانه‌ها مبنی بر تغییر رییس بازداشتگاه اوین گفت: با توجه به تغییر در مدیریت  و اعمال سیاست‌های مدیریتی جدید در زندان‌های استان تهران، منتظر هستیم که آقای محبی مدیرکل جدید زندان‌های استان تهران برنامه‌های خود را ارائه کند و احتمالا در برنامه‌های اعلام شده وی که در حال طی مراحل قانونی است، تغییراتی را خواهیم داشت
ترکیه روز چهارشنبه یک روز را در سوگ کشته شدگان حمله تروریستی در فرودگاه آتاتورک استانبول عزای عمومی اعلام کرد.به گزارش ایرنا، پرچم های ترکیه در داخل و نمایندگی های این کشور در خارج نیز به همین مناسبت نیمه افراشته شد.استانداری استانبول از افزایش شمار کشته شدگان انفجار شامگاه سه شنبه در این فرودگاه خبر داد و اعلام کرد که تعداد کشته های این حمله تروریستی به 41 نفر رسیده است.استانداری مزبور یادآور شد که 10 نفر از کشته ها خارجی هستند و هویت آنها شناسایی شده است. همچنین 239 نفر در حادثه تروریستی فرودگاه آتاتورک زخمی شده اند.ترکیه در پی کشته شدن بیش از یکصد نفر در دو انفجار تروریستی در آنکارا پایتخت این کشور در اکتبر سال گذشته، سه روز عزای عمومی اعلام کرد.مقام های ترکیه در آن زمان گروه تروریستی داعش را مسئول این حمله دانستند.
رییس‌ جمهوری، ملت بزرگ ایران و مسلمانان جهان را به شرکت گسترده و پرشور در مراسم روز جهانی قدس فرا خواند و گفت: امسال با انسجام و اتحاد بیشتر، شاهد حضور پرشورتر مردم ایران و سایر کشورهای اسلامی در مراسم دفاع از مظلومیت مردم فلسطین و آزادی قدس شریف خواهیم بود.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیأت دولت، افزود: ملت بزرگ ایران برای لبیک گفتن به ندای امام راحل و پاسخ به صدای مظلومیت مردم فلسطین که حدود 70 سال است از خانه و زندگی خود آواره شده اند در روز جهانی قدس با حضور باشکوه خود در خیابان‌ها و میادین به سمت میعادگاه نماز جمعه حرکت کرده و فریاد حمایت خود از مظلومین عالم و بویژه مردم فلسطین را به گوش جهانیان خواهند رساند.وی تصریح کرد: حضور مردم در راهپیمایی روز جهانی قدس در طول 37 سال گذشته هر ساله انجام شده و امسال از ویژگی خاصی برخوردار است.روحانی ادامه داد: صهیونیست‌ها در سال‌های اخیر با تلاش پشت پرده و ایجاد ترور و درگیری میان کشورهای منطقه و جهان اسلام و همچنین جنگ مسلمان با مسلمان و نیز مسلمان با مسیحی، قصد دارند جنایات خود را به فراموشی بسپارند و کاری کنند که مسلمانان و مردم منطقه و جهان مظلومیت فلسطین و سبوعیت صهیونیست‌ها را فراموش کنند.رییس دولت یازدهم تصریح کرد: نباید بگذاریم جنایات بزرگ صهیونیست‌ها به دست فراموشی سپرده شود و مردم مظلوم فلسطین که حدود 70 سال است از خانه و کاشانه خود آواره شده اند، احساس یأس و ناامیدی کنند.روحانی تأکید کرد: صدای همه ما در روز قدس صدای وحدت مسلمانان و حمایت از مردم آواره فلسطین خواهد بود.وی خاطرنشان کرد: مردم مسلمان جهان مسیر حمایت از مردم مظلوم فلسطین که همانا مسیر جهاد و ایستادگی برای آزادی قدس شریف است را با قوت ادامه خواهند داد
سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران از حریق گسترده یک انبار مواد نفتی در جنوب تهران خبر داد.به گزارش ایسنا، سید جلال ملکی در این باره گفت: دقایقی قبل وقوع حادثه حریق در یک انبار مواد نفتی به آتش نشانی تهران اطلاع داده شد که به دنبال آن پنج ایستگاه آتش نشانی به همراه خودروی حامل تجهیزات تنفسی، کف و تانکر آب به محل حادثه واقع در مسیر شمال به جنوب اتوبان تهران – قم نرسیده به واوان اعزام شدند.وی با بیان اینکه محل حادثه یک انبار نگهداری از مواد نفتی است که داخل آن بشکه‌های تینر نگهداری می‌شود اظهار کرد: یک سوله نیز در مجاورت این انبار قرار گرفته که به گفته آتش نشانان حاضر احتمال سرایت حریق به آن وجود دارد.سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با اشاره به حضور آتش نشانان در محل گفت: در حال حاضر عملیات اطفاء حریق آغاز شده و آتش نشانان از چند جهت مشغول اطفاء حریق هستند؛ اما با توجه به جنس مواد موجود در این انبار اطفاء حریق با سختی‌هایی روبروست.ملکی با بیان اینکه شدت حریق به حدی است که شعله‌های آتش و دود برخاسته از آن تا شعاع چند کیلومتری قابل مشاهده است گفت: عملیات آتش نشانان همچنان ادامه دارد و تا کنون گزارشی درباره خسارات جانی و مالی ناشی از آن به دست ما نرسیده است.
نوجوان چهارمحال و بختیاری که هفته گذشته مورد حمله خرس قهوه ای قرار گرفته بود،بر اثر شدت جراحت در گذشت.فرماندار شهرستان کوهرنگ گفت: این نوجوان 15 ساله با خرس قهوه ای در در ارتفاعات گردنه شاه منصوری بخش دوآب صمصامی در شهرستان کوهرنگ درگیر شد و از ارتفاعات سقوط کرد و به شدت دچار آسیب شد.مرتضی زمانپور ، روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود:پس از این حادثه، جوان کوهرنگی بلافاصله به بیمارستان آیت الله کاشانی شهرکرد منتقل شد و تحت مداوا و درمان قرار گرفت.وی افزود: متأسفانه علاوه بر تلاش های فراوان تیم پزشکی، این نوجوان به علت جراحات شدید وارد شده، در بیمارستان ایت الله کاشانی شهرکرد فوت کرد.زمانپور تصریح کرد: بررسی بیشتر جوانب این حادثه در دست اقدام قرار دارد.به گزارش ایرنا، گردنه شاه منصوری در 190 کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری واقع است.
حسن پیغان، خواننده پاپ هرمزگانی بر اثر ایست قلبی درگذشت.به گزارش ایسنا، حسن پیغان، خواننده پاپ هرمزگانی بر اثر ایست قلبی در بیمارستان صاحب الزمان(عج) بندرعباس درگذشت.از این خواننده که متولد چهارم آبان ماه سال 1355 است، دو آلبوم به نام‌های «پشیمون» و «دوسم داری» به یادگار مانده است.پیغان که سابقه کارهای مشترک با زنده‌یاد ناصر عبداللهی و رضا صادقی را داشت، در این سال‌ها بیشتر به امر آموزش و اقدامات عام‌المنفعه مشغول بود.رئیس انجمن موسیقی استان هرمزگان گفت: پیغان خواننده ای بود که به حقش در موسیقی کشور نرسید اما اقدامات عام المنفعه اش قطعأ به یادگار خواهد ماند.کیانوش جهانبخش در گفت‌وگو با ایسنا افزود: در گذشت حسن پیغان خواننده مطرح پاپ کشور به طور حتم ضایعه‌ای بزرگ برای جامعه موسیقی است.وی گفت، یکی از کسانی که مسیر حضور خوانندگان هرمزگان به موسیقی کشور را گشود، به طور حتم زنده‌یاد پیغان بود که هیچ گاه آثار فراموش نشدنی‌اش، از اذهان خارج نمی‌شود.جهانبخش تصریح کرد: در تلاشیم تا صبح فردا (دهم تیر) تمامی مراحل قانونی طی و تا بعد از ظهر پیکر زنده‌یاد پیغان در قطعه مفاخر بهشت زهرای بندرعباس به خاک سپرده شود.وی در پایان گفت: گرچه زنده‌یاد پیغان در سال‌های آخر عمرش به امر آموزش روی آورده بود، اما هیچ گاه اقدامات عام‌المنفعه‌اش از طریق موسیقی از اذهان فراموش نمی‌شود.


گزیده خبرهای 10 تیر-95 قسمت -2

گزیده خبرهای 10 تیر-95 قسمت -2
لکرد ضعیف مسئولان این تیم در فصل نقل و انتقالات» نامیدند، در مقابل ساختمان فدراسیون فوتبال تجمع کردند.به گزارش ایرنا، شمار این افراد کمتر از 30 نفر شمارش شده است. تجمع کنندگان خواستار توضیحات مسئولان باشگاه پرسپولیس در خصوص چگونگی جدایی «مهدی طارمی» و «رامین رضائیان» شدندپندار خمارلو» مسئول روابط عمومی باشگاه پرسپولیس نیز در جمع هواداران حاضر شد و به آنها توضیحاتی ارائه کرد.مسئول روابط عمومی باشگاه پرسپولیس اعلام کرد که «علی اکبر طاهری» سرپرست باشگاه پرسپولیس در فدراسیون فوتبال حضور دارد تا در باره فسخ قرارداد رامین رضائیان بازیکن پرسپولیس با مسئولان فدراسیون صحبت کند.گفته می شود چند نفر از هواداران به نمایندگی از تجمع کنندگان به داخل فدراسیون فوتبال رفتند. چند هوادار نیز «کارکوس کی روش» سرمربی تیم ملی فوتبال ایران را مقصر اصلی جدایی بازیکنان پرسپولیس می دادند.رامین رضائیان بازیکن فصل پیش تیم فوتبال پرسپولیس با وجود داشتن قرارداد با این تیم در فصل جدید،‌ به صورت یک طرفه قرارداد خود را فسخ کرد و به تیم «ریزه اسپرت» ترکیه پیوست.
در پی حادثه ای که شب گذشته در فرودگاه آتاتورک استانبول بین المللی رخ داد، گزارش ها حاکی از ان است پرواز به حالت عادی بازگشته و پرواز ها و تلاش در حال انجام می باشند.  به گزارش روابط عمومی شرکت هواپیمایی ترکیه مسافرانی که با این خط هوایی عازم استانبول و یا سایر مقاصد پروازی هستند به منظور جلوگیری ازبروز مشکلات بیشتر، برای پیگیری اطلاعات پروازها طریق وب سایت www.turkishairlines.com یا با مرکز تماس 02123546  و یا 00902124440849 می توانند اطلاعات به روز را دریافت نمایند.
سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرد، گفت‌وگوی تلفنی «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه و «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای وی انجام شده است.بنا بر گزارش خبرگزاری «تاس»، این نخستین مکالمه میان سران دو کشور از زمان سرنگونی جنگنده سوخو-24 روسیه توسط جنگنده‌‌های اف-16 ترکیه بر فراز خاک سوریه در ماه نوامبر سال گذشته میلادی است.سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرده که به زودی اطلاعات مربوط به جزئیات این مکالمه تلفنی را منتشر خواهد کرد.پسکوف گفته است که یکی از موارد مورد بررسی در این مکالمه تلفنی غرامت سرنگونی جنگنده سوخو24 روسی خواهد بود.
رئیس پلیس غرب استان تهران از دستگیری دو کلاهبردار و کشف 160 میلیارد ریال زمین خواری، توسط ماموران پلیس آگاهی استان خبر داد.به گزارش ایلنا، سردار محسن خانچرلی در این باره گفت: در پی ارجاع یک فقره پرونده کلاهبرداری به پلیس آگاهی غرب استان تهران مبنی بر زمین خواری در شهرک نصیرآباد شهرستان رباط کریم، مراتب به صورت ویژه در دستور کار ماموران قرار گرفت.وی افزود: با تحقیق و بررسی‌های انجام شده توسط ماموران پرونده، مشخص شد زمینی به مساحت بیش از دو هکتار متعلق به یکی از ارگان های دولتی با ارزش 160 میلیارد ریال توسط دو کلاهبردار به فروش رسیده است. در تحقیقات کارشناسی مشخص شد، دو کلاهبردار با اسناد و مدارک جعلی، دو هکتار از اراضی واقع در نصیرآباد شهرستان رباط کریم را با روش های متقلبانه به مبلغ 160 میلیارد ریال به فروش رسانده اند.رئیس پلیس غرب استان تهران، ادامه داد: مأموران پلیس آگاهی با کارهای اطلاعاتی و هماهنگی مقام قضائی متهمان را شناسایی و در عملیاتی منسجم، آنها را دستگیر کردند.سردار خانچرلی، بیان داشت: با ارائه شواهد، مستندات و مدارک لازم از سوی پلیس، متهمان به جرم خود اعتراف کردند و اذعان داشتند، زمینی به مساحت 21 هزار متر متعلق به یکی از ارگان های دولتی را با استفاده از جعل اسناد و مدارک به فروش رسانده اند.براساس گزارش سایت پلیس، فرمانده انتظامی ویژه غرب استان تهران با اشاره به این که متهمان مبلغ 160 میلیارد ریال زمین خواری کرده اند، خاطر نشان کرد: کلاهبرداران با تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضائی و با قرار صادره روانه زندان شدند.سردار خانچرلی در پایان از عموم شهروندان خواست: هرگونه اطلاع از دست اندازی و تصرف اراضی ملی توسط افراد سودجو را جهت اقدام قانونی به فوریت های پلیسی 110 گزارش دهند.
رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران از افزایش 15 درصدی نرخ کرایه سرویس مدارس خبر داد.احمد دنیامالی در گفت‌وگو با ایسنا، درخصوص آخرین وضعیت لایحه پیشنهادی شهرداری درخصوص افزایش نرخ کرایه سرویس‌های مدارس گفت: شهرداری تهران لایحه‌ای درخصوص افزایش نرخ کرایه سرویس مدارس را تقدیم کمیسیون حمل و نقل شورا کرده است.وی با بیان اینکه نهایتا با بررسی‌های انجام شده در کمیسیون حمل و نقل، افزایش 15 درصدی نرخ کرایه سرویس مدارس تصویب شد، گفت: موضوع یک فوریت این موضوع نیز در صحن علنی مورد بررسی قرار گرفت و توانست رای حداکثری اعضای شورا را به دست آورد.رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران افزود: با تصویب یک فوریت پیشنهاد شهرداری مبنی بر افزایش نرخ کرایه سرویس‌های مدارس این موضوع در صحن علنی در نوبت بررسی قرار خواهد گرفت.

تابعیت 8 شهروند بحرین لغو شد.به گزارش واحد مرکزی خبر نوشت: شبکه تلویزیونی العالم در خبری فوری گزارش داد مقامات حکومت بحرینی تابعیت هشت شهروند این کشور را لغو و شش تن از آنها را به حبس ابد و دو تن دیگر را به 15 سال حبس محکوم کردند.

گزیده خبرهای 10 تیر-95

گزیده خبرهای 10 تیر-95
فراروعلی مطهری درباره جنجال فیش های حقوقی می گوید:  «تخلف منحصر به دولت نیست بلكه در بسياری از نهادهای حكومتی هم اين مسأله وجود داردنایب رییس دوم مجلس شورای اسلامی در گفت و گویی با تماشاگران امروز به بررسی ماجرای فیش های حقوقی پرداخته استعلی مطهری در این باره می گویدحس من این است كه برنامه‌ای برای تخریب دولت وجود دارد. البته این موضوعی است كه قبلاً هم وجود داشته و یك تخلف هم هست و نمی‌شود نادیده‌اش گرفته شود ولی بحث این است كه این موضوع منحصر به زیرمجموعه دولت نیست بلكه در بسیاری از نهادهای حكومتی هم این مسأله وجود دارد.این‌طور نیست كه بگوییم فقط چند نفر از مسوولان دولتی متهم به این موضوع هستند. اگر قرار است این موضوع دیده شود، باید كامل دیده شود. در اینكه تخلف است شكی نیست، ولی دولت هم باید بیاید با مردم صحبت كند و واقعیت را بگوید.در خیلی از نهادهای بیرون از دولت هم همین مسأله وجود دارد. بالاخره تخلف شده و باید برخورد شود. البته در این حدی هم كه اینها تبلیغ می‌كنند، موضوع بزرگ نبوده. بعضی از این فیش‌ها شامل معوقات ماه‌های قبل بوده و هدفمند انتخاب شده‌اند. با این وجود، در همین حد هم نباید در بین مقامات دولتی تخلف وجود داشته باشد.اینكه همه بیایند فیش‌های‌شان را نشان بدهند، مشكلی از كشور حل نمی‌كند. ما باید بیشتر دنبال كار و فعالیت و برنامه‌ریزی باشیم. این كار غلط و زشتی است كه  شروع كرده‌اند و آسیبش هم به كل كشور می‌رسد.
با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اعضای هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی محمد علی سهمانی به عنوان مدیر عامل جدید بانک رفاه کارگران معرفی شد.به گزارش تسنیم به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراسم معارفه محمد علی سهمانی مدیر عامل جدید بانک رفاه کارگران با حضور علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اعضای هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی  انجام شد.گفتنی است، سهمانی پیش از این مدیر عاملی بانک توسعه تعاون را در کارنامه کاری خود دارد.علی صدقی در پی افشای فیش حقوقی 240 میلیون تومانی از مدیرعاملی این بانک کنار گذاشته شد.
بر اساس گزارشها از ترکیه آمار کشته شدگان حملات انتحاری به فرودگاه آتاتورک ترکیه به ۴۱ نفر رسیده است. گزارشها حاکیست که ۱۳ نفر این کشته شدگان اتباع غیرترکیه ای هستند.بر اساس همین گزارشها ۲۳۹ نفر نیز مجروح شده اند که ۴۱ نفر از آنها در بخش مراقبتهای ویژه بستری هستند.رجب طیب اردوغان،رییس جمهور ترکیه، امروز چهارشنبه را روز عزای عمومی اعلام کرد و گفت که این حمله باید به عنوان نقطه عطفی در تلاشها برای مبارزه با گروه های ستیزه جو تلقی شودرئیس جمهوری ترکیه، پیشتر نیز در اظهاراتی این حمله را وحشیانه توصیف کرده و گفته است که کشتار مردم در ماه رمضان نشان می‌دهد که عاملات چنین اقداماتی به هیچ دین و ارزشی پایبند نیستند.شامگاه سه شنبه (۲۸ ژوئن/۸ تیر)، سه مرد مسلح حاضران در سالن خروجی فرودگاه آتاتورک - فرودگاه اصلی استانبول - را به گلوله بستند و سپس به سوی سالن ورودی، در طبقه پائین فرودگاه رفتند و در حالیکه ماموران پلیس به سوی آنان تیراندازی می کردند، قبل از ورود به این سالن، در یک اقدام انتحاری، مواد منفجره همراه خود رامنفجر کردند.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سال 92 شانس پیروزی احمدی‌نژاد را در انتخابات سال آینده اندک دانست.محمد غرضی در گفت‌وگو با «انتخاب» درباره احتمال ورود مجدد محمود احمدی‌نژاد به عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: این که هر کسی انگیزه سیاسی داشته باشد، خوب است، یعنی باید یک آدم فعال و توانمند باشد که بتواند مردم را جمع کند و حرفش را به کرسی بنشاند که می‌توان گفت این از مشخصات یک جامعه خوب است.کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 افزود: احمدی‌نژاد چون در دوره‌ای قدرت را چشیده، می‌داند چه کار کند. این که احمدی‌نژاد بتواند افرادی را دور و بر خودش جمع کند، مهم نیست. مهم بحث رای‌آوری است.غرضی تصریح کرد: مردم تازه از دست احمدی‌نژاد خلاص شده‌اند. همان طور که ملاحظه فرمودید، در سال 92 روحانی فقط به یک علت رای آورد و آن هم این بود که مردم دیگر نمی‌خواستند به روش دوره احمدی‌نژاد زندگی کنند. بنابراین به تندروها رای ندادند. به نظر من چه چپ تند، چه راست تند هر کدام به صحنه 96 بیایند، به نفع آقای روحانی می‌شود به دلیل این که مردم به تندها رای نمی‌دهند.او افزود: اصولگرایان در 10 سال گذشته همیشه دچار شکست شده و هرگز به توافق عمومی نرسیده‌اند. همیشه تعداد کاندیداهایشان زیاد شده است. لذا فکر می‌کنم در انتخابات آینده همین اتفاق نیز بیفتد، یعنی هم تندروها، هم میانه‌رو، چه چپ و چه راست کاندیداهای جدا معرفی می‌کنند.کاندیدای سابق انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به این پرسش «انتخاب» که در جناح اصولگرای سنتی چه کسی رهبری این جریان را در دست باید بگیرد، گفت: بالاخره طیف راست سال‌هاست در کشور حضور دارد. به نظرم آقای ناطق و آقای روحانی از اصولگرایی فاصله گرفته‌اند
محققان آمریکایی دریافتند که ارسال پیامک و به طور کلی استفاده از وسایل ارتباطی هوشمند، باعث تغییر در عملکرد و ریتم طبیعی مغز می‌شود.به گزارش ایسنا، محققان در بررسی 16 ماهه تاثیر استفاده از تجهیزات هوشمند بر عملکرد مغز تعداد زیادی از داوطلبان دریافتند که استفاده از تجهیزات ارتباطی هوشمند و به طور خاص ارسال پیامک در ریتم طبیعی فعالیت مغز یک نفر از هر پنج داوطلب تاثیر گذاشته است.در این مطالعه مشخص شد که ارسال پیامک باعث تولید الگوی‌های جدید امواج در مغز موسوم به  texting rhythm  می‌شود که تاکنون مشاهده نشده است.محققان معتقدند که این یافته می‌تواند دلیل منطقی برای پدیده از دست دادن تمرکز هنگام ارسال پیامک باشد.در این مطالعه عملکرد ذهنی و واکنش امواج مغزی 129 نفر در دوره زمانی 16 ماه مورد بررسی قرار گرفت. برای اسکن امواج مغزی از دستگاه موج نگاری مغز یا  EEGs استفاده شد.محققان معتقدند که ارسال پیامک باعث تولید الگوهای جدید در سیگنال‌های مغزی می‌شود که تاکنون مشاهده نشده بود. در واقع ارسال پیامک و تاثیر آن در پدیده تغییر سیگنال‌های طبیعی مغز هیچ ارتباطی با جنسیت و سن ندارد.دکتر ویلیام تاتوم، متخصص علوم شناختی از پژوهشکده مایو کلینیک در روچستر عنوان کرد: ما معتقدیم که استفاده از تجهیزات الکترونیک سبب پیدایش گونه جدید امواج مغزی غیرکلامی می‌شود که کاملا تحت تاثیر حواس و احساسات قرار دارد.وی در ادامه افزود: ارسال پیامک الگوهای ریتمیک جدید در مغز خلق می‌کند که هنوز برای ما قابل شناسایی نیستند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: آلاینده های هوای کلانشهر اراک در روز چهارشنبه فراتر از حد مجاز و استانداردهای زیست محیطی است لذا هم در شرایط ناسالم است .حسینعلی ابراهیمی کارنامی در گفت و گو با ایرنا افزود: بر اساس اطلاعات مرکز پایش آلایندگی هوا، غلظت ذرات معلق کمتر از دو نیم میکرون در هوای اراک در ساعت 8 صبح روز چهارشنبه به 41 میکروگرم بر متر مکعب رسید که نشانگر شرایط ناسالم برای گروه های حساس جمعیتی استوی بیان کرد: استاندارد زیست محیطی سنجش ذرات کمتر از دو نیم میکرون در هوا 35 میکروگرم بر متر مکعب است و توصیه می شود در شرایط کنونی کیفیت هوا، گروه های حساس از جمله کودکان، زنان باردار، سالمندان و بیماران قلبی و ریوی از تردد در فضاهای باز به جز موارد اضطرار خودداری کنندمدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: ذرات معلق کمتر از دو نیم میکرون از آلاینده های خطرناکی هستند که به دلیل ریز بودن بیش از حد با نفوذ در دستگاه تنفسی در بخش های انتهایی آن می نشیند و اگر در مدت طولانی استنشاق شود موجب بروز نارسایی در دستگاه تنفسی و سایر اندام های بدن می شود و سلامت شخص را به خطر می اندازدکلانشهر اراک یکی از هشت شهر آلوده کشور است که از ابتدای امسال تاکنون 25 روز ناسالم را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

مترو روز قدس رایگان است

مجانی کردن نترو برایت رغیب ساندیس خوران بیشتر دز نمایش معرکه گیری تظاهرات علیه اسراییل است .

شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه تسهیلات ویژه‌ای را برای راهپیمایان و نمازگزاران روز جهانی قدس در نظر گرفته است.
به گزارش ایران آنلاین، به گزارش شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران و حومه، محمد احمدی بافنده مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران ضمن گرامیداشت روز جهانی قدس گفت: مترو تهران برای سهولت در تردد نمازگزاران و راهپیمایان ، از 9 صبح روز جمعه تا پایان مراسم در تمام ایستگاه‌هایی که در مسیر راهپیمایی قرار دارند به صورت رایگان ارائه خدمت خواهد کرد ضمن آنکه فاصله گذر قطار‌ها هم در این مسیر کاهش می‌یابد.
وی با اشاره به اینکه در روز جهانی قدس در خط 4 از ایستگاه دروازه دولت تا میدان آزادی، در خط 2 ایستگاه تقاطعی شادمان و در خط 3 ایستگاه‌های میدان ولیعصر (عج) و میدان جهاد به صورت رایگان سرویس دهی انجام می‌شود افزود: در خطوط 3 و4 مترو تهران حرکت قطار‌ها هم نسبت به برنامه عادی روزهای تعطیل افزایش خواهد یافت و بدین منظور 7 رام قطار به این خطوط افزوده می‌شود.
احمدی بافنده در خصوص کاهش فاصله گذر قطار‌ها در این روز گفت: در خط 3 مترو از ساعت 9 صبح تا پایان مراسم فاصله گذر قطار‌ها 5 دقیقه کاهش می‌یابد. همچنین قطارهای خط چهار در در این ساعات هر 6 دقیقه یکبار حرکت می‌کنند، این درحالی است که در برنامه عادی روزهای تعطیل فاصله گذر قطارهای این خط هر 9 دقیقه یکبار است.
مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران با بیان اینکه در سایر خطوط هم آمادگی برای سرویس دهی مناسب به مسافران وجود دارد خاطرنشان کرد: برنامه حرکت قطار‌ها در سایر خطوط عادی است اما در صورت نیاز قطارهای فوق العاده اعزام می‌شوند.

گزیده تصاویر متنوع خارجی

گزیده تصاویر متنوع خارجی 
پس از حمله انتحاری در فرودگاه آتاتورک استانبول، ترکیه
تصویر
تصویر
جوان فلسطینی در حال پرتاب سنگ به سمت پلیس مرزی اسرائیل در بیت‌المقدس
تصویر
برخورد پلیس ضد شورش با تظاهرکنندگان علیه لایحه اصلاح قانون کار در پاریس
تصویر
تنظیم پرچم بریتانیا و اتحادیه ارپا پیش از ورود دیوید کامرون به مقر اتحادیه اروپا در بروکسل
تصویر
دانشجویان جدید آکادمی نظامی ایالت متحده در غرب نیویورک
تصویر
دیدار پاپ فرانسیس با پاپ بازنشسته بندیکت شانزدهم در واتیکان
تصویر
آتش‌سوزی در نزدیکی دریاچه کوردس، آریزونا
تصویر
تعمیر جایگاه تماشاچیان در زمین تنیس در ویرجینیا پس از سیل
تصویر
خانه‌ای دو طبقه در کوالالامپور که در آن همه چیز به صورت وارونه است
تصویر

گزیده تصاویر گوناگون داخلی قسمت -3

گزیده تصاویر گوناگون داخلی قسمت -3
احیاء شب 23 ماه رمضان در بیمارستان خاتم الانبیاء تهران. (ایرنا/ اکبر توکلی)
تصویرتصویرتصویرمراسم احیا در حسینیه همدانی‌های تهران. (مهر/ اصغر خمسه)
تصویرتصویرتصویرمراسم احیا در حسینیه همدانی‌های تهران و خیابان‌های اطراف. (مهر/ محمود رحیمی)
تصویرتصویرتصویر
احیا در بیمارستان رسول اکرم (ص). (ایلنا/ محمدرضا جنیدی‌فرد)
تصویرتصویرتصویرتصویرتصویرتصویر