وجود 2 میلیارد مترمکعب آب بیانگر موفقیت در احیا دریاچه ارومیه است

نماینده سازمان ملل:

وجود 2 میلیارد مترمکعب آب بیانگر موفقیت در احیا دریاچه ارومیه است 8 اسفند – 95

 

ارومیه- ایرنا- نماینده مقیم سازمان ملل در ایران گام های رو به جلو در احیای دریاچه ارومیه را مدیون توجه دولت روحانی و همکاری های بین المللی دانست و گفت: هم اکنون بیش از 2 میلیارد مترمکعب آب در دریاچه ارومیه وجود دارد که بیانگر موفقیت ستاد احیاست.

'گری لوئیس /Gary Lewis/' روز شنبه در حاشیه بازدید 2 ساعته از این دریاچه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به همکاری های ژاپن و سازمان ملل در روند احیای دریاچه ارومیه اشاره کرد و افزود: در حالی که در بازدید حدود 2 سال قبل از این دریاچه شاهد گرد و غبار نمک بودیم، امروز مقدار قابل توجهی آب در این دریاچه به چشم می خورد. 
وی به بازدید چهار سال قبل خود از این دریاچه نیز اشاره کرد و گفت: در آن زمان فقط نیم میلیارد مترمکعب آب از کل 30 میلیارد مترمکعب این زیست بوم و ذخیره گاه زیست کره باقی مانده و کل مساحت این مکان نیز از پنج هزار کیلومتر به 500 کیلومتر مربع کاهش یافته بود. 
گری لوئیس اضافه کرد: هم اکنون 2 هزار و 300 کیلومتر از وسعت دریاچه آبگیری شده و این یعنی افزایش حدود پنج برابری وسعت دریاچه ای که در حال نابودی بوده است. 
وی با ابراز خرسندی از اینکه نمک وارد ریه های مردم منطقه نمی شود و محصولات کشاورزی نیز از گزند این پدیده محفوظ است، گفت: هنوز جای کار وجود دارد و ستاد احیا دریاچه ارومیه در تداوم این مسیر مصمم است. 
به گزارش ایرنا، اولین دستور کار هیأت وزیران در دولت دکتر روحانی تشکیل کارگروه احیای دریاچه ارومیه به ریاست دکتر جهانگیری بوده و رئیس جمهوری به واسطه تثبیت آب این دریاچه به وعده انتخاباتی خود که احیای دریاچه ارومیه بود، جامه عمل پوشانده است. 
ستاد احیای دریاچه ارومیه در گام نخست، مطالعاتی برای احیا این دریاچه آغاز کرد و در سریع ترین زمان ممکن طرح های 40 گانه نهایی بر روی میز اعضای ستاد احیا قرار گرفت. 
انتقال آب بین حوضه ای، استفاده از آبیاری های نوین در بخش کشاورزی با توجه به سهم بیش از 90 درصدی این بخش از مصرف آب و فعالیت های فرهنگی، آموزشی و ترویجی از جمله این اقدام های عملیاتی است. 
هم اکنون نگین فیروزه ای ایران که مرحله تثبیت آب دریاچه را پشت سر گذاشته، منتظر گام های بعدی دولت در بازگشت به حیات جاودانه است. 
7125/3072 **
خبرنگار: طاهره نوید آرین ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی