مسئله سعید جلیلی

تکروی سعید جلیلی ادامه خواهد یافت؟
مسئله سعید جلیلی
سلفی جلیلی با جوانان در شهر قدس
فرارو- سجاد زند؛ سفرهای فراوان از این شهر به آن شهر، سخنرانی های پیاپی از این تریبون به آن تریبون و انتقادات مضاعف از دولت این روزها چهره ای رسانه ای از سعید جلیلی ساخته است. با وجود اینکه او رسما اعلام نکرده است که نامزد انتخابات ریاست جمهوری می شود اما فعالیت هایش شائبه انتخاباتی پیدا کرده است.

به گزارش فرارو، روز پنج شنبه نشست انتخاباتی جبهه مردمی نیروهای انقلاب (جمنا) برگزار شد. در آن نشست تعداد 21 نفر از کاندیدا های احتمالی جریان اصولگرای به رای گذاشته شدند. در این رای گیری سه هزار نفر شرکت کردند هنوز نتایج آن اعلام نشده است، اما قرار است نام 10 نفر از این رای گیری برای حضور در  دور دوم ماراتن انتخاباتی اصولگرایان اعلام شود.

در این فرآیند انتخاباتی قرار است یک نفر به عنوان کاندیدای نهایی جمنا معرفی شود. لیست 21 نفره اعلام شده جمنا برای انتخاب داخلی عجایب فراوان دارد از قرار گفتن نام چهره های ناآشنا همچون قدیری ابیانه تا قرار گرفتن نام هایی که بارها کاندیداتوری خود را تکذیب کرده اند همچون پرویز فتاح و ابراهیم رئیسی.

اما از همه عجیب تر  معرفی برخی اسامی به عنوان کاندیدا های جبهه پایداری است، در حالیکه صادق محصولی عضو ارشد این جبهه می گوید اصلا نامزدی از سوی آن ها به جبهه مردمی نیروهای انقلاب معرفی نشده است. از طرف دیگر نام سعید جلیلی در لیست 21 نفره دیده می شود در حالی که خود او در نشست غایب بود.

برخی گزارش ها نیز حاکی از آن است که جلیلی تمایلی به حضور در جمنا و پذیرش شرایط آن ها را ندارد و حتی گفته می شود او برای جمنا شرط هم گذاشته است
مسئله سعید جلیلی
سخنرانی در دانشگاه تهران
با این حال سوال این است که سعید جلیلی که شائبه ها فعالیت انتخاباتی او مطرح شده است چرا تن به حضور در جبهه مردمی نیروهای انقلاب نمی دهد. آیا او برنامه ای دیگر دارد؟ آیا قصد دارد به عنوان کاندیدایی مستقل در انتخابات شرکت کند؟ شاید هم با توجه به اینکه جبهه پایداری نامزدی را معرفی نکرده است ممکن است بازهم  جلیلی را به عنوان کاندیدای اصلح معرفی کند.

این موضوع نگرانی بخشی از جریان اصولگرا را در پی داشته است. غلامرضا مصباحی مقدم عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز تهران با بیان اینکه از نامزدی سعید جلیلی نگران است، اظهار کرد: «اگر بنا باشد او کاندیدا شود اما نخواهد وارد مجموعه جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی شود، رأی نمی آورد ولی رأی شکن است

سعید جلیلی درانتخابات سال 92 به صورت مستقل و با حمایت جبهه پایداری نامزد انتخابات شد و همراه با محمدباقر قالیباف، علی اکبر ولایتی و محسن رضایی سه نامزد دیگر جریان اصولگرا به رقابت با حسن روحانی پرداخت.

او در آن انتخابات با کسب ۴٬۱۶۸٬۹۴۶ رأی برابر ۱۱٫۳۶٪ آرای ماخوذه و ۸٫۲۶٪ از واجدین شرایط پس از حسن روحانی و محمدباقر قالیباف سوم شد. برخی اصولگرایان می گویند اگر او، محسن رضایی و علی اکبر ولایتی در فرآیند انتخابات حاضر نمی شدند محمد باقر قالیباف شانس بیشتری برای پیروزی داشت.

جلیلی در انتخابات سال 92 نشان داد پتانسیل بالایی برای تکروی دارد. همین موضوع ترس اصولگرایان را درپی داشته است با وجود این که برخی از آن ها همچون محمد رضا باهنر معتقدند که اگر او در این انتخابات مستقل کاندیدا شود رایش به یک میلیون هم نمی رسد اما مصباحی مقدم می گوید: "آقای روحانی با 250 هزار رأی بالای حدنصاب آرا رئیس جمهور شد پس معلوم می شود 600 هزار رأی هم کم نیست. سر جای خود 300 هزار رأی هم می تواند در نتیجه انتخابات اثرگذار باشد."

اما صادق زیباکلام معتقد است سعید جلیلی به دنبال کسب اجماعی کامل از اصولگرایان است. او می گوید: "نشست روز پنج شنبه اصولگرایان نمایندگی همه این جریان را به همراه نداشت. سعید جلیلی با عدم حضور در این نشست می خواست نشان دهد به دنبال اجماع گسترده تری است."

به اعتقاد زیباکلام جلیلی می خواهد در این میدان جانب احتیاط را رعایت کند و بی گدار به آب نزند او هم به دنبال جلب نظر جمناست و هم به دنبال جذب برخی از حامیان احمدی نژاد و طرفداران آیت الله مصبلاح یزدی است.

به گفته زیباکلام جبهه مردمی نیروهای انقلاب چاره ای جز حرکت به سمت نامزدی سعید جلیلی ندارد. به اعتقاد او محمد باقر قالیباف جدید ترین رقیب درونی جلیلی است که با بحران محبوبیت حتی در میان اصولگرایان روبه روست.

زیباکلام به این موضوع اشاره می کند که جلیلی منتظر است تاجریان اصولگرا برای نامزدی درانتخابات به او برسد، در این بین برخی اخبار نیز از این حکایت دارد که جلیلی به دنبال کشف نظر رهبر معظم انقلاب برای کاندیداتوری در انتخابات است.

رهبر انقلاب تاکنون بارها تاکید کرده اند در انتخابات ها از هیچ نامزدی حمایت نمی کنند.

شواهد نشان می دهد سعید جلیلی نیز همچون دیگر چهره های اصولگرا برای نامزدی در انتخابات به شدت دچار تردید است. شاید این سیاستمدار میان سال اصولگرا از آن ترس دارد که به سرنوشت دیگر سیاستمداران شکست خورده این جریان (محسن رضایی و محمد باقر قالیباف) دچار شود.

با وجود اینکه تردید در رفتارهای سیاسی سعید جلیلی پیداست اما برخی رسانه ها در روزهای گذشته مانور تبلیغاتی وسیعی را روی او آغاز کرده اند. سایت رجانیوز روزانه تعداد زیادی خبر از او منتشر می کند. امروز نیز یادداشتی در این سایت منتشر شده که در آن جلیلی با "سید حسن نصرالله" مقایسه شده است. رجانیوز ارگان غیر رسمی جبهه پایداری است
مسئله سعید جلیلی
سعید جلیلی با خودرو پراید در مراسم ها و سخنرانی ها حضور پیدا می کند

سعید جلیلی متولد سال ۱۳۴۴ در مشهد و فارغ التحصیل دانشگاه امام صادق است.

جلیلی سال هاست که به عنوان نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی فعالیت می کند.

او از سال ۱۳۸۶،به عنوان دبیرشورای عالی امنیت ملی، عهده دار مذاکرات هسته ای ایران و غرب بود. مذاکراتی که در زمان او به نتیجه ای ختم نشد. جلیلی پس از روی کارآمدن حسن روحانی به عنوان رییس جمهور از دبیری شورای عالی امنیت ملی کنار رفت اما به عنوان نماینده رهبری در شورای باقی ماند.

او در زمان ریاست جمهوری سید محمد خاتمی مدتی معاون اداره اول امور آمریکا در وزارت امور خارجه بوده که یکی از حساس ترین بخش های وزارت امور خارجه ایران به حساب می آید.

جلیلی تا انتخابات سال 92 که به عنوان نامزد در آن حضور داشت از چهره های ساکت و کم حرف سیاست ایران بود. او کمتر در مورد مسائل جای کشور سخن می گفت. پس از انتخابات وشکست در آن با وجود اینکه همچنان در به عنوان یک  سیاستمدار با مسئولیت امنیتی در کشور فعالیت دارد، اما فعالیت های سیاسی اش را افزایش داد. سفرها و سخنرانی ها پیاپی و نقدهای فراوان به عملکرد دولت توجه های و حساسیت ها نسبت به او را برانگیخته است.

سعید جلیلی در سه ماه اخیر به بسیاری از شهرهای ایران سفر کرده است و به نقد اقدامات و عملکرد دولت از سیاست خارجی تا مقابله با ریزگرده ها و آلودگی هوا پرداخته است.

بسیاری معتقد بودند که سعید جلیلی پدیده سیاسی آینده ایران است اما انتخابات 92 و همچنینی عملکرد سیاسی او در 4 سال اخیر نشان داد که او قابلیت بالایی برای پدیده شدن ندارد بسیاری از رفتارهای سیاسی او به رفتارهای محمود احمدی نژاد شباهت دارد. او مدعی مبارزه با فساد است و خود نیز سعی می کند ساده زیستی را به نمایش بگذارد. جلیلی با اتوموبیل پراید در مجامع عمومی ظاهر می شود