دانش آشتیانی: عدم دخالت تفکرات سیاسی در برنامه های این وزارتخانه

در اختتامیه گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل استان ها؛

دانش آشتیانی: توجه به دوره ابتدایی اساس توسعه کشور است/عدم دخالت تفکرات سیاسی در برنامه های این وزارتخانه8 اسفند – 95

وزیرآموزش وپرورش دولت روحانی اگرراست می گوید جلوی حضور بسیج وسپاه در مدارس کشور زابگیردد تا به زور کودکان ونوجوانان دانش آموزان  مدارس را زیر پوشش آمادگی برای نبرد برای آموزش نظامی نبرند وسپس به سوریه اعزام نکنند تا اجسادشان تحویل گرفته شود.

تهران- ایرنا- «فخرالدین دانش آشتیانی» وزیر آموزش وپرورش با بیان اینکه باید از زبده ترین نیروها در مقطع ابتدایی استفاده شود، گفت: توجه به آموزش دوره ابتدایی اساس توسعه کشور است.

به گزارش بامداد یکشنبه ایرنا به نقل از وزارت آموزش وپرورش، دانش آشتیانی در اختتامیه گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش وپرورش که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، ضمن تشکر از معاونان و مدیران کل استانی بابت خدمات مطلوب به فرهنگیان کشور، اظهار کرد: وزارت آموزش وپرورش نیازمند برنامه های بلندمدت است تا در سال های آینده و در گردهمایی های آتی، فقط در مورد موضوعات آموزشی بحث و تبادل نظر شود و این فقط در سایه برنامه ریزی هدفمند و مدیریت برنامه محور شکل می گیرد.
دانش آشتیانی با اشاره به برنامه های کوتاه مدت آموزش وپرورش در خصوص تصویب بودجه و احکام برنامه ششم توسعه، بر تعامل مثبت میان مدیران استانی و نمایندگان مجلس تأکید کرد و افزود: تمامی نمایندگان با هر تفکر و از هر جناح، باید در جلسات استانی و منطقه ای مدیران آموزش وپرورش دعوت شوند؛ زیرا این افراد، نمایندگان مردم هستند.
عضو کابینه تدبیر و امید با بیان اینکه نمایندگان مجلس نباید در امور اجرایی مدیران آموزش و پرورش دخالت کنند، عنوان کرد: این خوب نیست که نتیجه مباحثات مدیران آموزش وپرورش با نمایندگان مردم در مجلس بر سر منافع محلی و قومی به تنش ختم شود و اعتقاد بنده این است که مدیر آموزش وپرورش باید چتری بگستراند تا همه طیف های فکری موافق و مخالف در آن قرار گیرد. 
وی تصریح کرد: ما در ستاد با همه تشکل ها و گرایش ها جلسات مختلفی برگزار می کنیم و هدف مشترکمان حل مشکلات نظام تعلیم و تربیت است و با این هدف همه گروه ها را به وحدت دعوت می کنیم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدیران ما علاوه بر داشتن تفکر خاص خود، باید دارای یک شخصیت مستقل باشند، ادامه داد: مهمترین مسأله ما، پرداختن به آموزش وپرورش است و مدیران باید شرایط را به گونه ای مدیریت کنند تا بتوانند از ظرفیت همه تشکل ها، نمایندگان و توانمندهای آنها بهره ببرند.
عضو کابینه تدبیر و امید گفت: نباید فراموش کنیم که همه ما در دولت فعالیت می کنیم و باید حامی دولت باشیم؛ به همین دلیل نباید اجازه بدهیم مسؤولی در یک جایگاه خاص، علیه دولت فعالیت تخریبی کند.
وی، دولت را برآمده از رأی ملت خواند و خاطرنشان کرد: مردم با آرای خود تفکر دولت را انتخاب کرده اند؛ لذا مسؤولان هم باید مدافع این تفکر، یعنی رأی مردم باشند؛ اما داشتن این تفکر به این معنا نیست که به مخالف توهین کرده، یا بخواهیم او را از صحنه فعالیت بیرون کنیم.
دانش آشتیانی درخصوص مسایل صندوق ذخیره فرهنگیان، تصریح کرد: عده ای اتفاقات بانک سرمایه را به صندوق ذخیره فرهنگیان نسبت می دهند؛ لازم است میان صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه تفکیک قائل شویم.
وی ادامه داد: آنچه اتفاق افتاده به دریافت وام بدون تضمین کافی در بانک سرمایه مربوط است؛ اما متأسفانه انعکاس خبری آن در قالب، «اختلاس» در صندوق ذخیره فرهنگیان عنوان شده که ناصحیح بوده و موضوع این تخلف به بانک سرمایه برمی گردد.
عضو کابینه تدبیر و امید گفت: این وام ها به شرکت های صوری که از حمایت افراد صاحب نفوذ برخوردار بوده، از طریق بانک سرمایه پرداخت شده است اما متأسفانه در رسانه ها عنوان شده که این شرکت های صوری زیرمجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان بوده اند که چنین موضوعی صحت ندارد و در صندوق ذخیره فرهنگیان، شرکت های صوری وجود خارجی ندارند.
وی با بیان اینکه وجوه فرهنگیان در صندوق ذخیره فرهنگیان است و در بانک سرمایه نیست، تصریح کرد: صندوق ذخیره فرهنگیان در بانک سرمایه پس‌انداز نداشته و اگر مشکلاتی در این بانک رخ داده و وام‌هایی بدون پشتوانه داده شده، سپرده‌های مردم نزد بانک بوده است که البته این سپرده ها نیز توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تضمین شده است؛ بنابر این جای نگرانی نیست.
وی تأکید کرد: البته در صندوق ذخیره فرهنگیان هم تخلفاتی صورت گرفته که قطعاً بررسی و برخورد قانونی خواهد شد؛ در همین مدت کوتاه مسؤولیتم در وزارت آموزش وپرورش هم برخوردهای لازم اعم از عزل، برکناری و حتی شکایت به مراجع قانونی و نظارتی نیز صورت گرفته است.
وزیر آموزش وپرورش اضافه کرد: منتقدان صندوق از بانک سرمایه برای تبلیغات خودشان پول گرفتند و اخبار منفی علیه صندوق منتشر کردند؛ یعنی ما با یک حالت مغشوشی مواجهیم.
دانش آشتیانی با اشاره به برگزاری جلسه ای با حضور اعضای کمیته تحقیق و تفحص مجلس در روزهای نخست کاری خود در وزارت آموزش وپرورش، اظهار کرد: به اعضای کمیته گفتم من همه مدارک و اسناد صندوق را در اختیارتان قرار می دهم و در عوض از شما خواهش می کنم تا بررسی کامل موضوعات و حصول نتیجه قطعی، مطابق قانون با رسانه ها مصاحبه نکنید و آنها نیز با این استدلال که این موضوع خلاف قانون است، پذیرفتند اما متأسفانه از فردای آن روز با رسانه ها مصاحبه کرده و در سخنانی غیر واقع گفتند که «اموال فرهنگیان در صندوق به مصادره رفته است
وی با بیان اینکه ما مدافع حقوق فرهنگیان هستیم، خاطرنشان کرد: در جلسه اخیر با اعضای هیأت مدیره صندوق اعلام کردم که هر معلمی بخواهد از عضویت در صندوق انصراف دهد، پس از یک هفته باید بتواند پولش را از صندوق بگیرد؛ اما همین جا می گویم که این به ضرر آنان است و معلمان نباید نگران سرمایه خود در صندوق باشند.
عضو کابینه تدبیر و امید به انتصاب «مهدی نیکدل» به عنوان مدیرعامل جدید صندوق اشاره کرد و گفت: برخی ها انتقاد می کنند که این انتصاب سیاسی است؛ اگر سیاسی بودن به معنای مبارزه با رژیم منحوس پهلوی و اسارت در زندان قبل از انقلاب باشد؛ باید بگویم «بله» ایشان سیاسی هستند، ولی پس از پیروزی انقلاب هیچ مسأله سیاسی نداشته و تمام عمرش در اقتصاد و صنعت سپری شده و چنانچه از کارکنان صندوق بپرسید، می گویند که اکنون آرامش خوبی در صندوق حاکم است.
وی با بیان اینکه اکنون مدیریت اقتصاد بر صندوق حاکم شده است، افزود: او در این مدت کوتاه دو ماهه، برنامه استراتژیک برای صندوق در نظرگرفته اند که به جای «فعالیت اقتصادی» به «مدیریت سرمایه» می پردازند که سود و حاشیه امن بیشتری را برای صندوق فراهم می کند و در این راستا مدیران زیرمجموعه صندوق که تخصصی نیستند تغییر کرده اند و شرکت های بدون سود دهی، کنار گذاشته می شوند.
وزیر آموزش وپرورش ادامه داد: از دیگر برنامه های ایشان این است که در پایان هرسال سودی که به معلمان تعلق می گیرد را به صورت فیش حقوقی برای معلمان صادر کند تا آنها از وضع موجودی، میزان سود و ارزش افزوده خود در سال را به صورت شفاف مطلع شوند.
دانش آشتیانی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در صندوق، خاطرنشان کرد: من بسیار امیدوارم که در آینده نتایج ارزش افزوده صندوق به معلمان برگردد؛ مدیران کل استانی نیز باید اقدامات صندوق را برای معلمان خود به همین شکل تشریح کنند تا جلوی تبلیغات منفی که در نهایت به ضرر فرهنگیان است، گرفته شود. 
وزیر آموزش و پرورش روزهای آموزش در مدارس را در کشورهای توسعه یافته 200 روز عنوان کرد و گفت: در کشور ما این آمار 140 روز است که بحث آلودگی هوا، برف و یخبندان تعداد این روزها را کاهش داده و لازم است مدیران استانی با مدیریت مطلوب نسبت به رفع این مشکل همت کنند.
دانش آشتیانی در بخش دیگری از سخنان خود بار دیگر بر اهمیت دوره ابتدایی تأکید کرد و افزود: مدیران استانی باید شرایط را به گونه ای مدیریت کنند تا زبده ترین نیروها در دوره ابتدایی ساماندهی شوند.
وی بر آموزش مدیران و آشنایی آنان با قوانین مدیریتی تأکید کرد و گفت: ما در انتخاب مدیران مدارس بر اساس ضوابط قانونی و توسط معلمان منعی نداریم و لازم است مدیران اقداماتشان را در قالب برنامه محوری مدیریت کنند.
شبد**1953*1504**تنظیم کننده:مرتضی شحنه**ناشر: علی پاینده