مسافرت با قطار در هند


مسافرت با قطار در هند 7اسفند-95
الی گشت
هند مثل فیل‌ها و آسمان خراش‌هایش کشور بزرگی است، اگر بخواهید از گوشه‌ای از این کشور به سمت فلات تبت پیاده بروید تقریبا یکسال زمان لازم دارید، رفت و آمد در این کشور از نقطه‌ای به نقطه دیگر بسیار طولانی است اما با وجود خطوط راه آهن هند، ۱.۱۳ میلیارد هندی به راحتی در این کشور جابجا می‌شوند.
به گزارش سرویس بازار ایسنا، به نقل از مجله گردشگری الی گشت، در ادامه از قطار سواری در هند و جاذبه‌های کمتر معرفی شده دهلی (هند کوچک) می‌گویم.

خطوط راه آهن در هند فقط وسیله حمل و نقل نیست بلکه راه زندگی است، هر روز ۱۸ میلیون هندی با بیش از ۹هزار سرویس مختلف در هند با قطار رفت و آمد می‌کنند و این کشور بدون خطوط راه آهن عملا از کار می‌افتد. زیارت‌های مذهبی به تنهایی صدها میلیون مسافرت را در سال ایجاد می‌کنند و خط راه آهن هند با ۱.۶ میلیون کارمند بزرگ‌ترین کارفرمای جهان است.
خاطره اولین‌باری که سوار این قطارهای هندی می‌شوید برای همیشه در ذهن شمامی‌ماند، برای بلیط گرفتن باید یک سری فرم پر کنید، در صف‌های طولانی بایستید و اطلاعاتی درباره شماره قطار، کد ایستگاه خود داشته باشید، بعد از گرفتن بلیط باید سکوی قطار را پیدا کنید، در بین مسافران خواب‌آلود، فریاد دست فروشان موادغذایی و  باربرهایی که در حال حمل بار زیادی هستند راه خود را پیدا کنید، اما هنگامی که در قطار جای خود را پیدا کردید و قطار از ایستگاه شروع به حرکت کرد در آن هنگام مسافرت شما تبدیل به سفری هیجان‌انگیز  می‌شود، اگر مسافرت طولانی باشد و شب در قطار بمانید در هنگام طلوع آفتاب خدمه برای شما صبحانه می‌آورند و در تمام این مدت چشم‌انداز مناظر زیبای هند در شیشه مقابل در جلوی چشمانتان است و با سرعتی زیاد پیش می‌روید.
با اینکه دیگر قطار دودی در این کشور وجود ندارد اما هند به داشتن مسافرت‌های کلاسیک ریلی معروف است، این کشور  قطارهای لوکس و مدرن هم دارد می‌توانید صدها دلار پول خرج کنید و سوار قطارهای لوکس «دیکن ادیسی» شوید، قطار لوکسی که در ایالت مهاراشترا از بمبئی به سمت گوا می‌رود می‌توانید در این قطار هیجان مسافرت‌های  ریلی هند را تحربه کنید. با مناظر و چشم اندازهای زیبایی که هند دارد هر سفری از شهری به شهر دیگر می‌تواند سفری فوق‌العاده و خاطره انگیز شود.


اگر سوار یکی از قطارهای خط راه آهن کنکان از بمبئی به سمت کرالا شوید در هنگام رسیدن به دریاچه عرب در مسیر شهر کوچی از ۹۲ تونل و ۱,۹۹۸ پل رد می‌شوید و از تماشای دهکده‌های پر از درختان نخل، شالیزارهای برنج، جنگل‌های انبوه و دلتاهای رودخانه سیر نمی‌شوید. بین ژوئن و سپتامبر که باران زیاد می‌بارد با قطار از بین جنگل‌های مه آلود رشته کوه گهات غربی بین شهر ماگاو و گوا و تقاطع لوندا در ایالت کارناتاکا رد شوید و از کنار پنجمین آبشار بلند هند گذر کنید و مناظری را بینید که تاکنون در هیچ جای جهان ندیده‌اید.



حیف است به راه آهن هیمالیایی دارجیلینگ نروید این راه آهن در لیست یونسکو قرار دارد و یکی از زیباترین مسیرهای آن وقتی است که بیشتر از ۲هزار متر بین سیلیگوری در غرب بنگال و مزارع چای دارجیلینگ بالا می‌رود تا ۳۶۰ درجه بچرخد و راه خود را در دامنه‌های هیمالیا ادامه دهد.