گزیده ها قسمت دوم

گزیده ها قسمت دوم  7 اسفند -95
خبر ويژه 
تناقض در سياست هاي اقتصادي /تزريق نقدينگي همزمان با سياست هاي انقباضي!
بي برنامگي دولت در حوزه اقتصاد را بسياري از کارشناسان از همان روزهاي نخست اعلام کردند، اما گوش شنوايي در دولت نبود.
    
حالاو سه سال و نيم پس از عمر دولت يازدهم، نه تورم کاهش پيدا کرده، نه رونقي در کار است و نه اشتغالي! در عوض حجم نقدينگي به شکل بي سابقه و خطرناکي بالارفته است.
    
روزنامه تعامل، از سلسله روزنامه هاي حامي دولت از افزايش مطالبات معوق بانکها خبر داد و نوشت: «در شرايطي که حجم نقدينگي در آذر 95 به 1184 هزار ميليارد تومان رسيد، مانده کل تسهيلات بانک ها و موسسات اعتباري به بيش از 859 هزار ميليارد تومان بالغ شده که نسبت آن به نقدينگي در سطح 72/5 درصد ثبت شده است. همچنين مانده تسهيلات بانک ها از رقم 729 هزار ميليارد توماني در اسفند 94 با 17/9 درصد رشد طي مدت 9 ماهه اول سال 95 به رقم 859 هزار ميليارد تومان رسيده و به ميزان 130 هزار ميليارد تومان بيشتر شده است
    
اين روزنامه پس از اين آمار و ارقام، تناقض فاحش در رفتار اقتصادي دولت را نتيجه گرفت و اضافه کرد: «اين موضوع نشان دهنده اين واقعيت است که با وجود سياست هاي انضباط مالي و کنترل پايه پولي و نقدينگي، تسهيلات بانک ها در سال 95 افزايش قابل توجهي داشته و نوعي سياست تزريق نقدينگي براي خروج از رکود و ايجاد رونق و تقاضا در دستور کار قرار گرفته است».
    
اين روزنامه در پايان يک دسته گل ديگر سياست هاي اقتصادي دولت را هم بيان کرد که پرده از خيلي از ادعاهاي غيرواقعي برمي دارد.
    «
با توجه به سهم نزديک به 13 درصدي رديف (مطالبات معوق، سررسيد گذشته و مشکوک الوصول-خريد دين) از کل تسهيلات و رقم بزرگ 111 هزار ميليارد توماني و رشد 38/7 درصدي آن نسبت به اسفند 94 مي توان گفت که مطالبات معوق و خريد دين و اموال معاملات سهم بالايي در کل تسهيلات بانکي دارد و از اهميت زيادي برخوردار است. در عين حال اين سرفصل از 81 هزار ميليارد تومان در مهر 94 به 111 هزار ميليارد تومان در آذر 95 رسيده و 30 هزار ميليارد تومان بيشتر شده است و نشان مي دهد که در اين مدت، «مطالبات معوق افزايش يافته» و سهم مطالبات غيرجاري از کل تسهيلات بانک ها احتمالااز 11 درصد در آذرماه 95 فراتر رفته است.
هشدار محيط زيست استان مركزي، نيروگاه شازند در صورت مصرف مازوت مهر و موم مي شود
مديرکل حفاظت محيط زيست استان مرکزي هشدار داد: نيروگاه شازند در صورت مصرف سوخت مازوت مهر و موم مي شود.
    
سعيد محمودي افزود: با وجود مصوبه و دستور رئيس جمهوري مبني بر قطع دايمي سوخت مازوت و تذکرهاي مکرر، گزارشي از استفاده سوخت مازوت در چهار مشعل از يک کوره نيروگاه شازند در چند روز گذشته رسيده که پذيرفتني نيست.
    
وي ادامه داد: استفاده از سوخت مازوت در نيروگاه شازند در هيچ شرايطي قابل قبول نيست و انتظار است مقام قضايي نيز در اين راستا همکاري و حمايت هاي لازم را داشته باشد.
    
محمودي عنوان کرد: در صورت استفاده مجدد نيروگاه شازند از سوخت مازوت، محيط زيست همه تلاش خود را براي مهر و موم کوره هاي اين واحد به کار مي گيرد.
    
استفاده از سوخت مازوت در نيروگاه شازند به عنوان عاملي مهم در افزايش آلاينده هاي زيست محيطي يکي از دغدغه هاي سال هاي گذشته مردم شهرستان هاي اراک و شازند است و دستور قطع دايمي و ممنوع بودن مصرف مازوت در دوم آبان ماه امسال در سفر رئيس جمهور به استان مرکزي اعلام شده است.
    
نيروگاه حرارتي شازند در کيلومتر 25 جاده اراک - شازند و در شرق پالايشگاه امام خميني شازند واقع شده که فعاليت خود را از سال 79 آغاز کرده است. اين نيروگاه با ظرفيت توليد 1300 مگاوات انرژي برق از طريق چهار واحد بخار 325مگاواتي فعاليت دارد.
كارخانه پلي اكريل اصفهان تعطيل شد
تنها توليدکننده اکريليک کشور با ۲ هزار کارگر به دليل سوء مديريت، واگذاري هاي غلط و کمبود نقدينگي چند ماهي است که با تعطيلي خط توليد روبه رو شده است.
    
عضو هيئت مديره اتحاديه توليد و صادرات نساجي و پوشاک ايران در رابطه با دلايل تعطيلي کارخانه پلي اکريل اصفهان که تنها توليدکننده اکريليک کشور به شمار مي آيد گفت: کارخانه پلي اکريل با عمري بيش از 40 سال حدود 25 درصد از الياف مورد نياز صنعت تريکو، فرش ماشيني و پتوي کشور را تامين مي کرد اما متاسفانه به دليل سوء مديريت، واگذاري هاي غلط و کمبود نقدينگي چند ماهي است که با تعطيلي خط توليد روبه رو شده است.
    
مجيد نامي با بيان اينکه اين کارخانه حتي الياف پلي استر کارخانجات ريسندگي کشور را هم تامين مي کرد، افزود: توليدات اين واحد توليدي مرغوبيت مناسبي داشت و قابل رقابت با محصولات وارداتي بود اما امروز توليدکنندگان مجبورند با تعطيلي آن مواد اوليه مورد نياز خود را از محل واردات آنهم با صرف هزينه هاي زياد تامين کنند.
    
اين عضو هيئت مديره اتحاديه توليد و صادرات نساجي و پوشاک ايران اضافه کرد: در حال حاضر توليدکنندگان نساجي کشور از تعطيلي اين کارخانه نگران و متاسف هستند زيرا اين واحد توليدي نقش به سزايي در تامين مواد اوليه صنعت نساجي کشور داشته است.
به رغم اعتراض بيماران كليوي، بخش دياليز بيمارستان علوي اردبيل به بخش خصوصي واگذار مي شود

جمعي از بيماران کليوي اردبيل نسبت به زمزمه هاي واگذاري بخش دياليز بيمارستان علوي به بخش خصوصي اعتراض کرده و خواستار ادامه وضعيت کنوني شدند.
    
اردبيل- خبرنگار کيهان: بيماران کليوي و دياليزي استان اردبيل با امضاي طوماري از وزير بهداشت و درمان خواسته اند که اجازه طرح مسئله اي با عنوان واگذاري بخش دياليز بيمارستان علوي اردبيل به بخش خصوصي را ندهد چرا که تحقق اين امر توجيهي نداشته و براي بيماران هزينه هاي مضاعفي را تحميل مي کند.معاون درمان دانشگاه علوم پزشکي اردبيل در اين رابطه گفت: واگذاري بخش دياليز به بخش خصوصي يک طرح وزارتي و در راستاي توسعه اين بخش ها بوده و به هيچ وجه اختلالي در روند خدمت رساني به بيماران ايجاد نخواهد کرد.افشين فتحي افزود: در صورت نهائي شدن واگذاري، اين طرح در دو سال آينده اجرائي مي شود و ارائه خدمات به بيماران دياليزي همچنان با تعرفه دولتي انجام خواهد شد. وي گفت: در استان هايي که اين طرح به مورد اجرا گذاشته شده ميزان رضايت بيماران از ارائه خدمات بالابوده و مسلما با نظارت هاي انجام يافته، سطح ارائه خدمات افزايش خواهد يافت.فتحي گفت: بيماران دياليزي اردبيل نبايد نگران اجراي اين طرح باشند چرا که هدف از آن ارتقاي سطح خدمات ارائه شده به بيماران و تامين رضايت آنها بوده و هزينه اضافي را نيز متوجه آنها نخواهد کرد.