آمریکا روادید مقام ارشد کره شمالی را صادر نکرد

لغو اولین تماس واشنگتن و پیونگ یانگ در دولت ترامپ/

آمریکا روادید مقام ارشد کره شمالی را صادر نکرد8 اسفند – 95

 

تهران - ایرنا - خبرگزاری رویترز نوشت: پس از آنکه وزارت امور خارجه آمریکا صدور روادید فرستاده ارشد کره شمالی را صادر نکرد، نخستین تماس میان پیونگ یانگ و واشنگتن در دولت ترامپ لغو شد.

رویترز امروز (شنبه) به نقل از روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال افزود: قرار بود مذاکرات چو سون هوی (Choe Son Hui) فرستاده وزارت امور خارجه کره شمالی و مقامات پیشین آمریکایی که به «مسیر 1.5» مشهور شده بود در روزهای یکم و دوم مارس (11 و 12 اسفند) در نیویورک برگزار شود.
هنوز علت خودداری وزارت امورخارجه آمریکا از صدور روادید این مقام کره شمالی مشخص نشده است، ولی وال استریت ژورنال گمانه زنی کرد که آزمایش موشکی اخیر پیونگ یانگ و قتل برادر ناتنی رهبر این کشور در مالزی ممکن است در این تصمیم نقش داشته باشد.
مقام های کره جنوبی و آمریکا معتقدند که ماموران کره شمالی کیم جونگ نام را در 25 بهمن با گاز اعصاب مسموم کردند. با این حال سئول و واشنگتن در مورد لغو مذاکرات مسیر 1.5 اظهار نظری نکردند.
چو که مدیر کل امور آمریکای شمالی وزارت امور خارجه کره شمالی است، در نوامبر (بهمن) گذشته و در ژنو با مقام های پیشین آمریکایی و دانشگاهیان آن کشور مذاکراتی غیر رسمی انجام داد.
به گزارش ایرنا، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست بتازگی خبر داد که پس از پنج سال وقفه، مقدمات سفر مقام های ارشد کره شمالی به آمریکا برای گفت و گو با مقام های پیشین این کشور در دستور کار قرار گرفت.
بنا بر این گزارش، برنامه ریزی برای انجام 'گفت و گو های مسیر 1.5' در مراحل مقدماتی قرار داشت. این عنوان اشاره ای به تماس های مقام های پیشین دو کشور است که به 'گفت و گوهای مسیر 2' شهرت دارد.
اروپام**3092**1479
مترجم: سیّد منصور جاوید **انتشاردهنده:حسن سالک رضائی