از کشف سیاره‌های مشابه زمین تا پرتاب موفق فالکون9


در سالی که گذشت در فضا چه خبر بود؟

از کشف سیاره‌های مشابه زمین تا پرتاب موفق فالکون 9. 10فروردین-96
earth-215.jpg

 



سال گذشته یکی از پرخبرترین سال‌ها در عرصه فضا بود؛ از رونمایی سیاره‌های مشابه زمین گرفته تا پرتاب‌های موفقیت‌آمیز موشک‌های مختلف.
به گزارش ایسنا، در سالی که گذشت، عرصه فضا سال پر فراز و نشیبی را سپری کرد و روزانه اخبار زیادی در این زمینه مخابره می‌شد که در ادامه به بررسی برترین وقایع خواهیم پرداخت:
رونمایی ناسا از سیاره‌های مشابه زمین 10فروردین-96

ناسا در یک کنفرانس خبری اطلاعاتی از هفت سیاره فراخورشیدی منتشر کرد که ابعادی نزدیک به زمین داشته و امکان وجود حیات در آنها دور از ذهن نیست.
این سیارات فراخورشیدی که به دور ستاره‌ای به نام تراپیست-1 می‌گردند، 39 سال نوری از زمین فاصله دارند و انتظار می‌رود در آینده نزدیک اخبار موثق و دقیق‌تری از وجود حیات در آنها منتشر شود.
بازگردانی بالون گمشده ناسا پس از یک سال


اولین ماهواره اسپیس ایکس پس از کش و قوس‌های فراوان به فضا پرتاب شد و محموله دراگون را به ایستگاه فضایی برد و با موفقیت به زمین بازگشت.
این پرتاب از پایگاه ارسال موشک کندی در فلوریدا انجام شد و محموله این موشک علاوه بر سلول‌های بنیادی و موش‌های آزمایشگاهی، مقادیری غذا، لباس و تجهیزات نیز به ایستگاه فضایی بین‌المللی تحویل داد.

پرتاب رکوردساز 104 ماهواره با یک موشک

سازمان تحقیقات فضایی هند مجموعه‌ای از 104 ماهواره را در قالب یک ماموریت رکوردساز به فضا ارسال کرد.
موشک سنگین ماهواره قطبی(PSLV-C37)  به همراه 104 ماهواره رصدگر زمین که تنها سه مورد آن برای هند و سایر آن‌ها برای کشورهای دیگر بودند، از مرکز پرتاب فضایی "ساتیش داوان" پرتاب شد.

فضاپیمای گمشده هندی‌ها پیدا شد

دانشمندان ناسا با استفاده از فناوری جدید رادار بین سیاره‌ای موفق به یافتن فضاپیمای "چاندرایان 1" (اولین ماموریت هند به ماه که از دست رفته تلقی می‌شد) شدند.
سازمان فضایی آمریکا (ناسا) اعلام کرد فضاپیمای "چاندرایان 1" که اولین ماموریت هند به ماه بود و مدتها از دست رفته تلقی می‌شد، هنوز هم در مدار ماه در حال فعالیت است.

بازگشت موفقیت‌آمیز فضانورد ناسا در قزاقستان

"جف ویلیامز"، فضانورد ناسا و فرمانده اکسپدیشن 48 به همراه همکارانش "الکسی اوچینین" و "الگ اسکریپچکا" پس از یک ماموریت رکوردشکن در ایستگاه فضایی بین‌المللی به سلامت به زمین بازگشتند.
فضاپیمای سایوز TMA-20M که حامل اعضای خدمه اکسپدیشن 48 بود، در نزدیکی شهر جزقازغان واقع در  قزاقستان فرود آمد.
"ویلیامز"، "اوچینین" و "اسکریپچکا" پس از گذارندن 172 روز در فضا به عنوان خدمه اکسپدیشن 47 و 48 در ایستگاه فضایی بین‌المللی به زمین بازگشتند.

رونمایی از مدل تکمیل شده تلسکوپ "جیمز وب"

یک مدل از تلسکوپ فضایی غول‌پیکر "جیمز وب" در معرض نمایش قرار گرفت.
این اولین نمونه در اندازه‌های واقعی این تلسکوپ است و در نمایشگاهی در هوستون آمریکا به صورت رایگان در معرض نمایش عمومی قرار گرفته است.
تلسکوپ "جیمز وب" یک تلسکوپ فضایی بسیار  پیشرفته است که پس از ساخته شدن، بزرگترین تلسکوپ فضایی جهان محسوب می‌شود.
درگذشت آخرین فضانوردی که به ماه رفت
"جین سرنان"، فضانورد آمریکایی، آخرین انسانی که بر ماه قدم گذاشته بود، در سن ۸۲ سالگی درگذشت.
"سرنان" با نام کامل "یوجین اندرو سرنان" یکی از سه نفری بود که دو بار به ماه رفتند و آخرین کسی بود که جای پایش در ماموریت سال ۱۹۷۲ بر سطح ماه نقش بست.
وی در دسامبر ۱۹۷۲ فرماندهی ماموریت آپولو ۱۷ را برعهده داشت.

درگذشت نخستین آمریکایی که در مدار سفر کرده بود

"جان گلن"، نخستین فضانورد آمریکایی که در مدار زمین گردش کرده بود، در سن 95 سالگی درگذشت.
این فضانورد سابق و سناتور آمریکایی در زمان مرگ در مرکز پزشکی وکسنر دانشگاه ایالتی اوهایو بستری بود. "گلن" در سال 2014 پس از انجام عمل تعویض دریچه قلب، دچار یک سکته جزئی شده بود که بر بینایی وی تاثیر گذاشت.

گردش چهارم فضاپیمای "جونو" بر فراز مشتری

فضاپیمای "جونو" ناسا چهارمین گردش خود را از فراز ابرهای اسرارآمیز بزرگترین سیاره منظومه شمسی انجام داد.
"جونو" در نزدیکترین مسافت خود به سیاره مشتری که گذر Preijove نام دارد، به فاصله 4300 کیلومتری آن رسید و سرعت فضاپیما نیز به نسبت سرعت این غول گازی، 57.8 کیلومتر در ثانیه بود.

"فیلائه" پس از یک سال پیدا شد

مدارگرد "روزتا" در جدیدترین تصاویری که به زمین مخابره کرد، کاوشگر "فیلائه" را بر سطح دنباله‌دار67P/Churyumov–Gerasimenko  نشان داد.
کاوشگر "فیلائه" نخستین فرودگری است که انسان با موفقیت روی یک دنباله‌دار فرود آورده است.

پیشرفت ربات‌های خودمختار ناسا برای اکتشافات فضایی

ناسا فعالیت‌های زیادی در برنامه‌ریزی ربات‌های خودمختار برای ارسال به فضا و کشفیات فضایی انجام داده و امیدوار است پیشرفت در این فناوری جدید موجب بهبود تعاملات با همتایان رباتیکی خود شود.

ناسا فضاپیمای گمشده‌اش را پیدا کرد

فضاپیمای STEREO-B ناسا که برای دو سال در فضا گم شده بود و هیچ تماسی با زمین نداشت، مجددا ارتباط خود را  از سر گرفت.

این پروژه 9 ساله ناسا که نام کامل آن "رصدخانه‌های روابط زمینی خورشیدی" است،  در اکتبر 2014 با حرکت در گستره وسیع فضا، ارتباط خود را با زمین از دست داد.
با این حال ناسا 22 ماه بعد از این قطع ارتباط، همچنان تلاش‌های خود را برای ازسرگیری تماس با فضاپیمای گمشده در عملیاتی موسوم به شبکه فضای عمیق ادامه می‌داد.
این تلاش‌ها بالاخره به ثمر نشست و ناسا از بازیابی تماس با این رصدخانه خورشیدی خبر داد.

مسن‌ترین زن فضانورد به ایستگاه فضایی رسید

با آغاز ماموریت اکسپدیشن 51 در ماه فوریه، "ویتسون" نخستین زنی بود که دو بار در تاریخچه 16 ساله سفرهای فضایی‌اش به سِمَت فرماندهی ایستگاه فضایی انتخاب می‌شد. وی پیش از این در سال 2007 به عنوان نخستین فرمانده زن ایستگاه فضایی انتخاب شده بود.

ناسا رکورد گینس را شکست!

ماموریت چند مقیاسی مغناطوسفر ناسا (MMS) که به دانشمندان در درک بهتر از جو مغناطیسی زمین کمک می‌کند، اکنون رکورددار بالاترین ارتفاع اصلاح یک سیگنال جی‌پی‌اس در کتاب رکوردهای گینس است.
به گزارش ایسنا به نقل از زی‌نیوز، ماهواره‌های این ماموریت که در مداری بسیار بیضوی در اطراف زمین به کار مشغول هستند، رکورد حضور در ارتفاع 70 هزار و شش کیلومتری بالای سطح زمین را از خود به جا گذاشته‌اند.