بیکاری مزمن روزبه روز خود را بیشتر بر ذهن مردم تحمیل می‌کند

سلیمی در گفت‌وگوی مشروح با خبرگزاری پاسداران
خصولتی‌ها نفَس اقتصاد را گرفته‌اند/بیکاری مزمن روزبه روز خود را بیشتر بر ذهن مردم تحمیل می‌کند/آمارها نمی‌تواند گویای واقعیت باشد9 فروردین – 96
رشد موقت اقتصادی  دولت روحانی به دلیل افزایش فروش نفت بوده است که تحریم هامانع فروش بیشتر نفت شده بود .مهمتراینکه رکودو بحران اقتصادی ورشد40% تورم وبیگاری وگرانی ارثیه دولت قبلی بود  که دستآورد برنامه هسته ای بود و به دولت روحانی رسید .ولی این آخوند نه ا قتصاددان است و به نظر میرسد نه شناختی محور علم اقتصاددارد .چون حامی پاسداران  و تابع خامنه ای  مدعی اقتصاد من درآوردی –جهادی- مقاومتی است که جانشین خمینی است که مدافع اقتصاد خری بود.

خبرگزاری فارس: خصولتی‌ها نفَس اقتصاد را گرفته‌اند/بیکاری مزمن روزبه روز خود را بیشتر بر ذهن مردم تحمیل می‌کند/آمارها نمی‌تواند گویای واقعیت باشد
نماینده مردم محلات در مجلس با بیان اینکه اگر به رشد 8 درصدی رسیدیم چرا بیکاری هر روز افزایش می‌یابد، گفت: بیکاری مزمن روزبه روز خود را بیشتر بر ذهن مردم تحمیل می‌کند.
حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دبیر کمیسیون آموزش‌و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌گوی مشروح با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس با اشاره به نامگذاری سال جدید از سوی  رهبر معظم انقلاب،‌ اظهار داشت: بحث اقتصاد همانگونه که روشن است از چند جهت برای کشور حائز اهمیت است.
*دشمن با سوءاستفاده از مشکلات اقتصادی ما به دنبال ناکارآمد جلوه دادن نظام است
وی افزود: یکی از جهات مهم این است که دشمن از این راه (مسئله اقتصادی) می‌خواهد مدام به ما آسیب بزند و همواره به دنبال دلسرد کردن مردم از نظام جمهوری اسلامی است.
نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: هدف دشمن این است که در بخش اقتصاد نظام را ناکارآمد جلوه دهد و این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه کرد.
*وجود خلأهای اقتصادی در کشور یک واقعیت است
سلیمی ادامه داد: واقعیت این است که ما در زمینه اقتصاد خلأهایی داریم که باید به هر کیفیت پوشیده شود. امروز ما به دلیل وجود این خلاها با مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کنیم که یکی از آنها «بیکاری» است.
*بیکاری مزمن در کشور روزبه روز خود را بیشتر بر ذهن مردم تحمیل می‌کند
وی با بیان اینکه  متاسفانه بیکاری مزمن و فراگیر، روزبه روز توانسته بیشتر بر ذهن مردم خود را تحمیل کند، عنوان کرد: یکی دیگر از خلاهای موجود رکود، واردات بی‌رویه و قاچاق کالا است؛ که باید دست به دست هم داده و آنها را پوشش دهیم.
* دیگر وقت بهانه به پایان رسیده
سلیمی ادامه داد: امروز ما دیگر نمی‌توانیم بهانه بگیریم چرا که زیرساخت‌های کشور آماده است. ما امروز در بخش‌هایی نظیر برق، راه، تولیدات پتروشیمی،‌ سیمان و فولاد گام‌های بسیار خوبی برداشتیم.
*ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل بسیاری در کشور داریم
این نماینده مجلس دهم شورای اسلامی با تاکید بر وجود ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل بسیار در کشور، عنوان کرد: این ظرفیت‌ها نشان می‌دهد که زیرساخت‌ها در کشور آماده است؛ ما در صنایع اساسی مشکلی داریم،‌ از طرفی هم ظرفیت‌های فوق‌العاده و منابع انسانی خوبی در کشور داریم.
*ایران نشان داده در ایپک توانمندی فوق‌العاده‌ای دارد
«کشوری که ده میلیون فارغ‌التحصیل دانشگاهی، 5 میلیون دانشجو و میلیون‌ها مهندس دارد، توانسته در صنایع ایپک توانمندی فوق‌العاده‌ای داشته باشد. همچنین در بحث هسته‌ای خودمان توانسته‌ایم کارهای بزرگی انجام دهیم در زمینه نانو، سلول‌های بنیادی و و تکنولوژی هم واقعا کارهای عظیمی را در کشور انجام دادیم که همه اینها نشان می‌دهد ما می‌توانیم.»
*تفکر رخنه شده «نتوانستن ملی» در ذهن برخی‌ را باید متوقف کرد 
سلیمی با اشاره به اینکه یک فکر در برخی‌ رخنه کرده که تصورشان این است که ما نمی‌توانیم،‌تصریح کرد: کسانی که می‌گویند مدیر از خارج بیاوریم، نشان می‌دهد که اینها به هنر توانستن ملی اعتقاد ندارند؛ بنابراین باید بهانه از همه گرفته شده و تلاش کرد.
*آمارها نمی‌تواند گویای واقعیت باشد
وی با بیان اینکه آمار‌ها نمی‌تواند گویای واقعیت باشد، یادآور شد: چرا که متاسفانه آمارها متناقض است، به عنوان مثال اگر واقعا ما رشد 8 درصدی که توسط برخی مسئولان اعلام می‌شود، دست پیدا کردیم چرا بیکار داریم؟ رشد 8 درصدی به این معنا است که ما میلیون‌ها شغل باید در کشور ایجاد کرده باشیم. چطور این آمارها همخوانی دارد؟
*عده‌ای به هنر توانستن ملی اعتقادی ندارند
نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به ادعای کارشناسان و مراکز آماری بیکاری ما افزایش پیدا کرده و از طرفی هم می‌گویند به رشد 8 درصدی دست پیدا کردیم؛ این نشان می‌دهد که این صحبت‌ها نمی‌تواند صحت داشته باشد یا یک جای کار مشکل دارد و این روشن است.
*اگر به رشد 8 درصدی رسیدیم چرا بیکاری هر روز افزایش می‌یابد؟
وی بر همین اساس اضافه کرد: یا در بحث رکود گفته می‌شود ما از رکود خارج شدیم، اگر اینگونه است پس چرا تعدیل در کارخانه‌جات صورت می‌گیرد و بسیاری از کارخانه‌ها تولیدی‌هایشان روی دستشان مانده و یا در حال تعطیلی هستند. این نشان می‌دهد که بحث خروج از رکود واقعیت ندارد.
*اقتصاد را باید مردمی کرد/ به مردم واقعیات را بگوییم نه آمارهای غلط
سلیمی با تاکید بر اینکه باید واقعیات را به مردم بگوییم، گفت: اقتصاد را باید مردمی و امور را به مردم واگذار کرد. ما در بحث واگذاری‌ها هم ما واقعا مشکل جدی داریم. در حال حاضر خصولتی‌ها نفَس اقتصاد ما را گرفته‌اند، به همین دلیل به نظر می‌رسد به شعار سال توجه جدی کنیم.
*خصولتی‌ها نفَس اقتصاد را گرفته‌اند
وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب فرمودند شعار سال غرور ملی ایجاد می‌کند، یادآور شد: این یعنی تولید و اشتغال، به ویژه تولید ملی که باعث ایجاد غرور و اقتدار ملی می‌شود.
*آمریکایی‌ها در قصه برجام بدعهدی واضحی داشتند
«ما می‌بینیم روز به روز آمریکایی‌ها فشارها و تحریم‌های خود را علیه ایران بیشتر می‌کنند و این نشان می‌دهد که در قصه برجام آمریکایی‌ها بدعهدی واضحی داشتند ولی از این طرف ما همه چیز را در برجام بستیم.
*آمریکا از ما نقد گرفت اما حال وعده‌های نسیه خود را عملیاتی نمی‌کند
وی افزود: متاسفانه سانتریفیوژها را از ریشه درآوردیم ولی آمریکایی‌هایی که اکنون زمان وفای به عهدشان است، از ما نقد گرفتند و وعده‌های نسیه خود را عملیاتی نمی‌کنند. در این شرایط ما باید کاری کنیم که ارز از کشور خارج نشود و عدم خروج ارز از کشور به واسطه تولید ملی صورت می‌گیرد.
* باید جلوی قاچاقچی‌های نام و نشان دار را گرفت
سلیمی با عنوان این مطلب که ما باید قاچاق کالا را مدیریت کنیم، گفت: در کشور ما 25 میلیارد دلار قاچاق کالا از مبادی رسمی کشور صورت می‌گیرد؛ لذا باید جلوی قاچاقچی‌های نام و نشان دار را گرفت.
این نماینده مجلس دهم شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: واردات بنزین هم متاسفانه به شکل چشمگیری افزایش پیدا کرده است. واردات کالاهای لوکس و خودروهای خارجی در سال گذشته 46 درصد افزایش داشته که باید جلوی اینها گرفته شود و تولیدملی باید جان بگیرد.
*تولیدملی با شعار و جلسه توخالی جان نمی‌گیرد
وی با تاکید بر اینکه تولید در کشور با شعار و جلسه توخالی جان نمی‌گیرد،‌ تصریح کرد: جان گرفتن تولید زمانی اتفاق می‌افتد که جلوی قاچاق کالا و واردات بی‌رویه گرفته شود. چرا باید اینهمه کالای از خارج وارد شود؛ این درد را باید به کجا برد و به چه کسی گفت؟
*اعداد بزرگ وارداتی کشور جای هیچ توجیهی ندارد
دبیر کمیسیون آموزش‌وتحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مثلا در بحث بنزین این سوال ایجاد می‌شود که چرا باید 35 میلیون لیتر بنزین وارد کشور شود؟ این عددهای بزرگ را ما چگونه می‌توانیم توجیه کنیم. یا به عنوان مثال ما از اولین کشور واردکننده لوازم آرایشی در کشور هستیم. آیا اینها ضرورت دارد؟ اینها همه نشان می‌دهد که باید در این بخش عمل کرد.
سلیمی با بیان اینکه اگر ما به حمایت تولید ملی توجه و عمل کنیم به آمارهای ما هم اعتماد خواهند کرد، اظهار داشت: اگر خدایی ناخواسته در رفتار و عمل ما نقض وجود داشته باشد، مردم همین آمارها را هم باور نخواهند کرد.
*مسئولان به جای تشکیل ستادهای توخالی به شعار سال عمل کنند
وی بر همین اساس افزود: امیدواریم امسال به جای تشکیل ستادهای توخالی، مسئولان به شعار ها عمل کنند. در میدان،‌ نیاز به افسران جبهه مقدم داریم نه ایدوئلوگ‌هایی که در پس پرده بنشینند و صرفا برخی آمارها را بالا پایین کنند و ایده‌های کلی را برای کشور طراحی کنند؛ امروز روز عمل است.

سلیمی در بخش پایانی سخنان خود بیان کرد: همه می‌دانند قاچاق کالا کار زشتی است اما باید عمل کنیم؛ همه می‌دانند مصرف تولید داخلی امر سنجیده‌ای است اما در این میان همه باید عمل کنند.