کالاهای فاسد شدنی و میوه و تره بار از مرز خسروی به عراق صادر می شود

با ادامه روند تعطیلی صادرات از مرز رسمی پرویزخان/

کالاهای فاسد شدنی و میوه و تره بار از مرز خسروی به عراق صادر می شود 4اردیبهشت-96

غارتگران سود جو  که باید وابسته به قرارگاه خاتم پاسداران وشرکان باشندبرای شان جان شهروندان عراقی مهم نیست برای همین کالاعای فاسدشدنی ومیوه وترو بار ازمرز خسروی به عراق صادر می کنند.

قصرشیرین- ایرنا- معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار قصرشیرین گفت: با ادامه روند تعطیلی صادرات کالا از مرز رسمی پرویزخان به دلیل اعتراض رانندگان بونکرهای عراقی، کالاهای فاسد شدنی و میوه و تره بار به عنوان مسیر جایگزین از مرز رسمی خسروی به عراق صادر می شود.

نعمت الله نازپرورده روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: رانندگان بونکرهای عراقی از روز جمعه به ممنوعیت سیمان فله ای از مرزهای اقلیم کردستان عراق اعتراض کرده و مسیر تردد کامیون های حامل کالا را در مرز این کشور بسته اند که به منظور جلوگیری از ضر و زیان به تاجران ایرانی کالاهای فاسد شدنی و میوه و تره بار از مرز خسروی به عراق صادر می شود.
وی اظهار کرد: تلاش ها و رایزنی با مقام های عراقی از طریق کنسولگری سلیمانیه و مقامات استان گرمیان عراق ادامه دارد ولی همچنان با گذشت چهار روز مشکل تعطیلی مرز رسمی پرویزخان حل نشده و اعتراض های آن سوی مرز پایان نیافته است.
معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار قصرشیرین گفت: همچنین در آینده نزدیک فرماندار قصرشیرین در دیدار با مقام های استان گرمیان عراق، مسایل و مشکلات موجود در مرز پرویزخان را بررسی می کنند و یکی از موارد قابل طرح در این دیدار، مساله تعطیلی مرز است.
وی ادامه داد: تردد مسافر از مرز رسمی پرویزخان به اقلیم کردستان همچنان ادامه دارد و در این رابطه مشکلی وجود ندارد. 
وی با بیان اینکه روزانه 150 دستگاه بونکر سیمان فله ای از کشورمان از طریق مرز پرویزخان به اقلیم کردستان عراق صادر می شود، افزود: همچنین روزانه به طور میانگین 800 دستگاه کامیون حامل کالاهای مختلف از طریق این مرز به عراق صادر می شود. 
مرز پرویزخان در شهرستان قصرشیرین که هم مرز با اقلیم کردستان عراق و در همسایگی استان سلیمانیه قرار دارد، در سال 86 به مرز رسمی تبدیل شد. 
هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می شود. 
نزدیکی فرهنگ 2 منطقه مرزی استان کرمانشاه و سلیمانیه عراق به دلیل همزبان بودن از مهمترین عوامل رونق اقتصادی و تجاری این بازارچه مرزی است. 
پرویزخان اکنون یکی از مرزهای راهبردی و مهم کشورمان است که 54 درصد صادرات غیرنفتی کشورمان به عراق را به خود اختصاص داده و نقش کلیدی و حیاتی در جذب بازار این کشور همسایه دارد. 
مرز پرویزخان که در مسیر راه ابریشم قرار دارد، نزدیکترین راه ارتباطی از طریق عراق و سوریه به طول 900 کیلومتر به کشورهای اروپایی است و در زمان کنونی که کشور عراق در زمینه زیرساخت ها و اقتصاد وضعیت خوبی ندارد بهترین مسیر برای سرمایه گذاری در این کشور و کردستان عراق است. 
شهرستان مرزی قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از 27 هزار تن جمعیت، با عراق 186 کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، 2 معبر رسمی پرویزخان و خسروی قراردارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این دو مرز انجام می شود. 
همچنین 500 دستگاه کامیون کالا از طریق مرز رسمی خسروی به حوزه حکومت مرکزی عراق (بخش مرکزی) صادر می شود. 
روزانه به طور میانگین 600 دستگاه تانکر سوخت رسان عراقی و ایرانی نیز از مبدا اقلیم کردستان عراق از طریق مرز رسمی پرویزخان به مقصد بنادر جنوبی کشورمان، وارد خاک جمهوری اسلامی ایران می شود. 
7079/3012/8066
خبرنگار:نازنین باباخانی ** انتشاردهنده:علی مولوی