گزیده ها قسمت دوم

گزیده ها قسمت دوم  4 اردیبهشت - 96
 با ورود سامانه بارشی به کشور و وزش بادهای شدید، شهر تهران نیز با وزش بادهای شدید، گرد و خاک و طوفان مواجه شده است.

به گزارش تسنیم؛ براساس اعلام هواشناسی تهران سرعت باد در پایتخت به 72 کیلومتر در ساعت رسید.جهت وزش باد از سمت غرب است

به گفته کارشناسان سازمان هواشناسی این طوفان که سرعت آن بین 72 تا 100 کیلومتر در ساعت است از ساعتی قبل بخش غربی استان تهران را در نوردیده و تا اواخر وقت امروز از پایتخت عبور خواهد کرد.

منشأ ابتدایی این طوفان که موجب ایجاد گردوخاک نیز شده از سمت استان البرز و قزوین آغاز شده و در حال حاضر در استان تهران فعال است.

پیش‌بینی‌ می‌شود که رگبار پراکنده باران  و رعد و برق نیز تا ساعتی دیگر استان تهران را در بربگیرد.

سازمان هواشناسی کشور پیش‌بینی امروز از ورود سامانه بارشی به کشور خبر داده بود.

این سازمان اعلام کرد که با ورود این سامانه بارشی مناطق غرب، شمال غرب و دامنه‌های البرز اواخر وقت امروز دوشنبه و سه‌شنبه با بارشهای پراکنده باران، رگبار و وزش باد شدید مواجه می‌شوند.

وزش باد شدید و طوفان که موجب ایجاد گرد و خاک شده است از ساعتی قبل در تهران آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

توصیه می‌شود تا در اینگونه مواقع مردم از تردد غیر ضرور در اماکن عمومی و سکنی گزیدن در زیر درختان و یا نقاط حادثه خیز خودداری کنند.


مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی:
استانهای ساحلی تا 15 درجه سردتر می‌شوند 
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه از اواخر وقت امشب جریانهای شمالی وارد کشور خواهد شد، گفت: جریانات شمالی به غیر از بارش باران و وزش باد، کاهش 10 تا 15 درجه‌ای دما را برای استانهای ساحلی در پی خواهند داشت.
«
احد وظیفه» درباره وضعیت جوی کشور اظهار کرد: برای صبح امروز افزایش دما و وزش باد شدید جنوبی برای سواحل دریای خزر و اردبیل پیش‌بینی می‌شود.
وی ادامه داد: همچنین سامانه بارشی جدیدی غرب و شمال غرب کشور را در برمی‌گیرد و موجب بارشهای باران، رگبار و وزش باد شدید موقتی خواهد شد.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور تصریح کرد: بارش باران و رعد و برق امروز غرب، شمال غرب، سواحل غربی خزر، دامنه‌های جنوبی البرز و زاگرس مرکزی را در برمی‌گیرد.
به گفته «وظیفه»، طی این مدت بارشها درمناطقی از کرمانشاه، کردستان، آذربایجان شرقی، زنجان و شمال قزوین شدت بیشتری خواهد داشت.
وی افزود: از اواخر وقت امشب و طی روز سه‌شنبه (فردا) با نفوذ جریانهای شمالی در استانهای ساحلی دریای خزر بارش باران، وزش باد و کاهش 10 تا 15 درجه‌ای دما پیش‌بینی می‌شود و دریای خزر در این مدت مواج خواهد شد.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور تصریح کرد: در روز سه‌شنبه(فردا) دامنه‌های جنوبی البرز، مناطقی از شمال شرق و نواحی مرکزی کشور نیز دچار ابرناکی، رگبار و وزش باد شدید خواهد شد.
«
وظیفه» اظهار کرد: شدت بارشها روز سه‌شنبه در دامنه‌های البرز، استانهای مازندران، گلستان، شمال تهران، شمال سمنان، شمال البرز و خراسان شمالی خواهد بود.
وی افزود: روز سه‌شنبه(فردا) نیز بخشهای مرکزی و شرقی خلیج فارس با وزش باد شدید مواجه خواهند شد.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور خاطرنشان کرد: وزش باد شدید همچنین شرق و جنوب شرق کشور را در برمی‌گیرد که احتمال گردوخاک در این محدوده وجود دارد.
«
وظیفه»، شهرکرد با یک درجه زیر صفر را سردترین و اهواز با 40 درجه بالای صفر را گرمترین نقاط کشور دانست و گفت: دمای هوای تهران به 29 درجه بالای صفر رسید که بارشهای پراکنده باران امروز و فردا در تهران پدید می‌آید.
*
سرما در راه اردبیل
اداره کل هواشناسی اردبیل با پیش‌بینی ورود سامانه سرد به استان در روزهای آینده به باغداران و کشاورزان توصیه کرد که اقدام‌های پیشگیرانه را برای مقابله با سرمازدگی باغ‌های خود بکار گیرند.
این اداره کل پیش‌بینی کرد تندباد تا سرعت 70 کیلومتر بر ساعت در برخی مناطق استان وزیدن گیرد و در برخی مناطق نیز احتمال رگبار و تگرگ وجود دارد.
بنا به پیش‌بینی هواشناسی استان اردبیل، سامانه ناپایداری از ظهر امروز به استان نفوذ می‌کند و تا عصر سه شنبه (فردا) موجب بارش در اغلب مناطق استان خواهد شد که بارش‌ها در ارتفاعات به صورت برف خواهد بود.
دمای هوا نیز در روزهای سه شنبه و چهارشنبه در مناطق مرکزی و جنوبی استان بین 15 تا 22 درجه و در مناطق شمالی بین پنج تا 10 درجه نسبت به روز یکشنبه کاهش خواهد یافت.
هواشناسی استان اردبیل در اخطاریه‌ای به باغداران توصیه کرد که در روزهای سرد آینده در باغ‌های خود اقدام به سوزاندن لاستیک، کاه و کلش و ایجاد دود به منطور جابه جایی هوا کنند.
همچنین در گلخانه‌ها، مرغداری‌ها و دامداری‌ها دمای هوا تنظیم و از انتقال کندوهای عسل خودداری شود.
*
مه گرفتگی و کاهش دید در محور فیروزکوه
رئیس پلیس مرکز کنترل ترافیک راه‌های کشور با تشریح آخرین وضعیت راه‌های مواصلاتی گفت: به دلیل وقوع پدیده مه گرفتگی در محور فیروزکوه، کاهش دید وجود دارد.
سرهنگ «نادر رحمانی» افزود: طبق آخرین گزارش‌های دریافتی از مرکز کنترل ترافیک راه‌های کشور در باند جنوبی آزادراه کرج - قزوین از محدوده پایانه شهید کلانتری تا پل فردیس و باند جنوبی آزادراه کرج - تهران از پل فردیس تا شهرک خاتم ترافیک نیمه سنگین و در سایر جاده‌ها و معابر کشور وضعیت ترافیکی عادی و روان گزارش شده است.
وی ادامه داد: بر همین اساس در محور فیروزکوه محدوده کارسالار تا ورسک مه گرفتگی و کاهش دید گزارش شده است.
*11
محور مواصلاتی کشور مسدود است
پلیس راهور نیروی انتظامی همچنین اعلام کرد: 11 محور مواصلاتی کشور به علت نبود ایمنی، رانش زمین، طغیان رودخانه و عملیات راهسازی مسدود است.
به گزارش پایگاه خبری پلیس راهور، محور‌های شمشک - دیزین در استان‌های تهران و البرز، پونل - خلخال در استان‌های گیلان و اردبیل، اولنگ-شاهرود در استان‌های گلستان و سمنان و محور فرعی گنجنامه-تویسرکان در استان همدان به علت عدم ایمنی کافی مسدوداست.
محورهای شیراز - جهرم در استان فارس به علت تخریب پل کشه برسی، محدوده پاسگاه پلیس راه مسدود است.
محور استهبان-نی ریز در استان فارس نیز به علت رانش زمین مسدود اعلام شده است.
محور فرعی رودبار- کهنوج - قلعه گنج در جنوب استان کرمان و محور اشنویه-پیرانشهر در استان آذربایجان غربی به علت طغیان رودخانه و تخریب پل مسدود است.
محور قدیم قزوین - رشت(تونل شیرین سو) از ساعت 08:00 تا 17:00- از 26 فروردین ماه تا چهارم اردیبهشت ماه- به علت عملیات راهسازی مسدود است و در زمان انسداد، تردد از کنار گذر تونل صورت می‌گیرد.
آزادراه قم به تهران از تاریخ29 فروردین ماه تا دوم شهریورماه در محدوده عوارضی تا کیلومتر 12/5 روزهای شنبه،یکشنبه،دوشنبه و چهارشنبه هرهفته از ساعت 0800تا 1700و روزهای سه شنبه(از ساعت 0800تا 1200)به استثنای روزهای پنجشنبه، جمعه، تعطیلات رسمی و روز قبل و بعد از تعطیلات چند روزه، عملیات راهسازی همزمان با عبور ترافیک و تنها در یک خط عبور اجرا خواهد شد.
محور کرج - چالوس از تاریخ اول اردیبهشت ماه تا دوم شهریورماه (محدوده میدان امیرکبیر تا تونل کندوان - کیلومتر صفر تا 75) روزهای شنبه، یکشنبه،دوشنبه و سه شنبه هر هفته (از ساعت 0800تا 1700) و روزهای چهارشنبه(از ساعت 0800 تا 1200)به استثنای روزهای پنجشنبه، جمعه، تعطیلات رسمی و روز قبل و بعد از تعطیلات چند روزه، عملیات راهسازی همزمان با عبور ترافیک و رعایت جوانب احتیاط اجرا خواهد شد.
*
هوای تهران «سالم» است
مرکز پایش آلودگی هوای محیط زیست استان تهران، شاخص آلودگی هوای تهران را 73 و در وضعیت «سالم» اعلام کرد.
«
محمد رستگاری» معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان تهران گفت: وضعیت کیفی هوای تهران در 24 ساعت گذشته منتهی به ساعت 11 سوم اردیبهشت ماه 96 در وضعیت «سالم» بوده است.
وی افزود: در این بازه زمانی وضعیت آلاینده منواکسید کربن پاک (36)، ازن سالم (59)، دی اکسید نیتروژن سالم (74)، دی اکسید گوگرد پاک (19)، ذرات معلق با قطر کمتر از 10 میکرون سالم (58) و ذرات معلق با قطر کمتر از 2٫5 میکرون سالم (73) بوده است.

خبر ويژه 
بلومبرگ: وضعيت روحاني در طبقات پايين متزلزل است
خبرگزاري بلومبرگ در گزارشي از فضاي سياسي و انتخابات ايران نوشت: «توافق هسته اي هنوز منافع مورد نظر را براي بسياري از ايراني هاي طبقه فقير در پي نداشته و ميزان حمايت از حسن روحاني رئيس جمهور در انتخابات آتي نزد اين قشر معلوم نيست.
    
به نوشته بلومبرگ، اقشار طبقه متوسط بالا حاميان طبيعي «حسن روحاني» هستند. اما آنچه که معلوم نيست، ميزان حمايت از روحاني در ميان اقشار فقير است که وي را در مقابل اتهامات منتقدان تندروي سياست هايش آسيب پذير مي کند. احساس مي شود که توافق هسته اي و امتيازات آن براي همه اقشار جامعه برابر نيست.
    
نظرسنجي آوريل گذشته مرکز افکارسنجي «ايران پل» نشان مي دهد در حالي که اکثر افرادي که در نظرسنجي اين شرکت به سوالات پاسخ داده اند نگاه مثبتي به روحاني داشته اند، اما 72 درصد گفته اند که توافق وضعيت استانداردهاي زندگي اقشار متوسط ايران را ارتقا نداده است.
    
بلومبرگ افزود: روحاني ماه گذشته از کارنامه اقتصادي اش دفاع کرد و گفت درآمد بازنشستگان و افرادي که حداقل حقوق را مي گيرند در دوران رياست جمهوري اش دو برابر شده است.
    «
جواد صالحي اصفهاني» استاد اقتصاد دانشگاه تکنولوژي ويرجينا گفت: تازه ترين آمار موجود نشان مي دهد که نرخ فقر در ايران افزايش يافته زيرا ظاهرا رشد اقتصادي به نفع فقرا نبوده است.
    «
ابراهيم رئيسي» که عمدتا رقيب اصلي روحاني در انتخابات آتي محسوب مي شود، با وعده «کار و کرامت» وارد کارزار انتخابات شد.
    
همزمان مجله آمريکايي نيوزويک در تحليلي از قول کارشناسان نوشت: حسن روحاني مي خواهد مجددا رئيس جمهور شود. اما فردي که در انتخابات نامزد شده که کارشناسان معتقدند مي تواند باعث تک دوره اي شدن دوران رياست جمهوري روحاني در اين مقطع زماني شود. اين کانديدا ابراهيم رئيسي 56 ساله دادستان کل سابق و يک روحاني است. قرار داشتن وي در توليت آستان قدس رضوي، احتمالا جايگاه وي را در افکار عمومي ارتقا داده است.
خبر ويژه 
فايننشال تايمز: بسياري از راي دهندگان به روحاني دچار ترديد شده اند
موسسه تحقيقاتي ميدل ايست بريفينگ در تحليل انتخابات ايران نوشت: حسن روحاني رقابت نزديکي با ابراهيم رئيسي براي رياست جمهوري ايران خواهد داشت.
    
اين موسسه تحقيقاتي آمريکا با انتشار تصاوير دو نامزد، نوشت: رئيسي در مقابل روحاني قرار گرفته است.
    
در همين حال روزنامه فايننشال تايمز گزارش داد: روحاني اکنون بايد ايرانيان را قانع کند تا به او چهار سال ديگر فرصت دهند برنامه هاي خود را در ميان موجي از نارضايتي ها به اجرا بگذارد. بسياري از آنهايي که در سال 2013 به روحاني راي دادند اکنون دچار ترديد هستند.
    
اين روزنامه افزود: حال اصلاح طلبان تلاش مي کنند تا به راي دهندگان خود يادآوري کنند اگر پاي صندوق هاي راي حاضر نشوند نامزدي پيروز خواهد شد که روي حمايت قشر فقير و مذهبي حساب باز کرده است.
    
فايننشال تايمز نوشت: محمدامين قانعي راد، جامعه شناس مي گويد که حسن روحاني بايستي ارتباطش را فراتر از قشر متوسط جامعه گسترش دهد؛ «او بايد نشان دهد که نسبت به رفاه قشر کم درآمد نگران است و تلاش کرده طي چهار سال گذشته اوضاع اقتصادي را بهبود ببخشد».
    
اين روزنامه افزود: به نظر مي رسد که اصلي ترين رقيب حسن روحاني، ابراهيم رئيسي دادستان پيشين ايران خواهد بود.
    
رئيسي متولي آستان قدس رضوي است و از اين رو حمايت قشر مومن را به سمت خود جلب خواهد کرد. رئيسي عمامه سياه بر سر دارد که نشان مي دهد او از نوادگان پيامبر اسلام است.
    
اين روزنامه انگليسي افزود: در اين رقابت محمدباقر قاليباف، شهردار تهران نيز حضور دارد. او حسن روحاني را متهم مي کند که طي چهار سال گذشته قادر به حل مشکل بيکاري نبوده است.