سپاه در توليد بنزين ايران را خودكفا كرد با نگاه بومي و مديريت انقلابي

 اوین نامه ی کیهان 4  اردیبهشت -96
سپاه در توليد بنزين ايران را خودكفا كرد
با نگاه بومي و مديريت انقلابي
پس ازاینکه سپاه آخونددژخیم رئیسی را نامزد نمایش انتخابات ریاست جمهوری مقابل روحانی کرد تارئیس جمهورشود وقرارگاه خاتم پاسداران بتواند چنگ بر اقتصادکشور بی ا ندازدوآن را به انحصارخوددرآورد. برای همین  پاسدارمحمدعلی جعفری رئیس گزمکان پاسداران با  ادعای وارونه  گردوخاک تبلیغاتی پیرامون پروژه پالایشگاهی برپاکرد. اکنون سربازجو شریعت نداری بارله ونشخوار وتبلیغ کردن برای این ادعای وارونه پاسدار جعفری  درا وین نامه ای ضمن لودادن دلیل انتقادات شدید به برنامه وعملکرد های اقتصادی دولت روحانی  هدف حذف روحانی ورئیس جمهورکردن آخونددژخیم رئیسی  می باشد . برای همین مانور تبلیغاتی داده است که دولت روحانی واردات بنزین را 6 برابر کرده است که درتضادآشکار باادعای وارونه خودکفاکردن تولید بنزین ازسوی قرارگاه خاتم پاسداران است .از سوی دیگر چرادردوران 8 ساله احمدی نژاد که اقتصاد کشور وشرکت نفت دراختیار قرارگاه خاتم پاسداران بود بنزین خودکفا نشد تا مانع ازاقتصادورشکسته وبحرانی دولت احمدی نژاد نشود به دولت روحانی به ارثیه  برسد تادولت روحانی مجبور به 6 برابرکردن واردات بنزین نشود؟
با نگاه بومي و مديريت انقلابي قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء(ص) سپاه پاسداران، بزرگترين پروژه پالايشگاهي جهان به لحاظ وسعت آماده افتتاح است.
    با افتتاح اين پالايشگاه که طي هفته جاري در بندرعباس رقم خواهد خورد کشور به خودکفايي بنزين مي رسد اين در حالي است که طي دولت يازدهم واردات بنزين به کشور 6 برابر شده است.

    احداث اين پالايشگاه گرچه از سال 1385 و با مشارکت دو شرکت خارجي کليد خورد اما با تنگ شدن حلقه محاصره اقتصادي بر کشور، شرکت هاي خارجي به يکباره عرصه ساخت اين پالايشگاه را خالي کردند؛ از اين رو در اواخر سال 89 اجراي آن به قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء(ص) واگذار گرديد و اين زماني بود که طبق برنامه بايد پالايشگاه مورد بهره برداري قرار مي گرفت.

    قرارگاه خاتم که خود در آن ايام اجراي فاز 13، فازهاي 15 و 16 و فازهاي 22 و 23 و 24 پارس جنوبي را در دست اجرا داشت به موضوع تهديد ميعانات گازي و واردات بنزين کاملاً اشراف داشت و با نيروي انساني متخصص و متعهد و تجهيزات منحصربه فرد خود و نيز تجربياتي که در شرايط سخت تحريم به دست آورده بود به خوبي مي دانست که بايد با تمام نيرو و در کوتاه ترين زمان، اين پروژه را به انجام برساند.

     نگاه قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء(ص) به توان درون زاي کشور و بومي سازي دانش فني در اين پروژه باعث شد تا 67 درصد اين ابرپروژه توسط مهندسي ايراني به انجام برسد.

    در بخش تامين کالا نيز بيش از 70 درصد کالاهاي مورد نياز پروژه در داخل کشور توليد شد و اين امر گام مهمي در جهت خوداتکايي و ايجاد بارقه اميد در بين توليدکنندگان داخلي بود. همچنين 100 درصد اين پروژه در حوزه اجرا توسط نيروهاي داخلي انجام شده که در مجموع مي توان گفت ميانگين سهم نيروهاي داخلي در سه حوزه مهندسي، تامين کالا و اجرا در پروژه ميعانات گازي ستاره خليج فارس 80 درصد مي باشد. 

    به گفته سردار عبادالله عبداللهي فرمانده قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء(ص) در شرايط اوج کار تا 17 هزار نفر به طور مستقيم در ساخت پالايشگاه ستاره خليج فارس مشغول فعاليت بودند. 

    سرانجام مشعل فاز نخست پالايشگاه ستاره خليج فارس در 22 اسفندماه 1394 روشن شد و در مهرماه سال 95 نيز توليد در واحد تقطير فاز نخست اين پالايشگاه آغاز گرديد. 

    در حال حاضر نيز محصولاتي چون گازوئيل، نفت سفيد و نفتا با کيفيتي مناسب در اين پالايشگاه توليد مي شود و فاز نخست آن آماده رسيدن به رکورد توليد 12 ميليون ليتر بنزين در روز با کيفيت بالاست که اين خود گام بلندي در جهت خودکفايي کشور در توليد اين محصول و بي نيازي از واردات آن مي باشد.

    اگر توليد بنزين کشور را حدود 60 ميليون ليتر در نظر بگيريم، اين پالايشگاه با توليد 36 ميليون ليتر بنزين معادل 60 درصد بنزين توليدي کل پالايشگاه هاي کشور توليد بنزين خواهد داشت و ايران را از واردکننده بنزين به يکي از بزرگترين صادرکنندگان بنزين تبديل خواهد کرد. 

    از منظر کيفي، هم در ساخت پالايشگاه و هم در بخش کيفيت فرآورده هاي توليدي، نتايج آزمايش ها و بررسي ها نشان دهنده کيفيت بالاي ساخت و نيز فرآورده هاي اين پروژه است که اين امر با توجه به معضل آلودگي هواي کلان شهرها مي تواند نوشداروي موثري براي آن باشد. 

    گفتني است پالايشگاه ستاره خليج فارس با ظرفيت پالايش ۳۶۰ هزار بشکه ميعانات در روز در قالب سه فاز 120 هزار بشکه اي با هدف توليد بنزين، گازوييل، گاز مايع و سوخت جت در 25 کيلومتري بندرعباس به مساحت ۷۰۰ هکتار احداث شده است.

    
    
واردات بنزين طي دولت روحاني 6 برابر شد
    عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس چندي پيش از واردات 6 برابري بنزين در دولت حسن روحاني خبر داد.حسينعلي حاجي دليگاني در گفت وگو با خبرگزاري فارس، با بيان اينکه در طي 8 سال سهميه بندي و استفاده از کارت سوخت، مصرف بنزين ثابت ماند و سي ان جي وارد سبد مصرف شد، تاکيد کرد: با حفظ کارت سوخت مي توانيم وابستگي کشور به خارج از مرزها را کاهش دهيم. براساس آمارهاي رسمي واردات بنزين از سال 91 تا 95، 6 برابر شده و از روزانه 2 ميليون ليتر در روز به 12 ميليون ليتر افزايش پيدا کرده است.لازم به يادآوري است که چند روز پيش هم در ادامه رکوردشکني هاي دولت يازدهم در واردات بنزين، مديرعامل شرکت ملي پخش فرآوردههاي نفتي ايران از کمبود 15 ميليون ليتر توليد بنزين در کشور خبر داد. رياحي افزود: ميانگين مصرف بنزين در بازه زماني ٢٥ تا ٣٠ اسفندماه پارسال نسبت به دوره مشابه سال پيش از آن 5/3 درصد و مصرف غير نيروگاهي گازوئيل در ١٣ روز نخست امسال حدود 2/12 درصد رشد داشته است.