مرگ43 تهرانی بر اثر گاز گرفتگی

 پزشکی قانونی:
مرگ43 تهرانی بر اثر گاز گرفتگی    25اذر-96
تهران-ایرنا-اداره کل پزشکی قانونی استان تهران از فوت 43تن از ابتدای فروردین تا پایان مهرماه امسال به دلیل مسمومیت با گازمنواکسیدکربن ( co)در این استان خبر دادکه 26تن مرد و 17تن زن بودند.
.
به گزارش روز شنبه ایرنا از اداره کل پزشکی قانونی استان تهران این شمار فوت شده به دلیل مسمویت با منواکسیدکربن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته(1395) 53با تن جانباخته 19 درصد کاهش یافته است .
به گزارش ایرنا در سال گذشته 836 تن بر اثر مسمومیت با گاز منواکسیدکربن در کشور جان باختند که 609 تن از آنان در نیمه دوم سال جان خود را از دست داده‌اند.
منواکسید کربن با فرمول شیمیایی( CO)، گازی است که بر اثر ناقص سوختن کربن بوجود می‌آید؛ این گاز بسیار سمی است اما رنگ و بوی خاصی ندارد به همین دلیل کربن منوکسید قاتل نامرئی نامیده می‌شود، میل ترکیبی منواکسیدکربن با هموگلوبین خون حدود 250 برابر بیشتر از میل ترکیب با گاز اکسیژن است .
در خون انسان حدود پنچ درصد کربن منواکسید کربن وجود دارد اما اگر این مقدار به 20 درصد برسد باعث مرگ خواهد شد.
استنشاق هوای آلوده به گاز منوکسیدکربن مانع از اکسیژن رسانی به بافت های بدن می شود و می تواند موجب آسیب های مغزی شود؛ در محیط های بسته ، همچون خانه، دفتر کار، کلاس درس و خودرو، تجمع حتی مقدار کمی از گاز CO می تواند خطرناک باشد.
منوکسیدکربن محصول احتراق ناقص مواد سوختی ، همچون گاز شهری، گاز کپسول، نفت، بنزین، گازوئیل، پارافین، زغال سنگ، زغال چوب و چوب است واگر وسیله ای که با سوخت کار می کند و دارای عملکرد معیوب باشد یا به طور صحیح نصب نشده باشد و یا دارای دودکش مناسب نباشد ،می تواند منبع تولید و انتشار گاز CO به شمار آید.
اجتمام **2181**1418
تنظیم: ناهید حاجی خانی ** ناشر: مریم برزآبادی

.