بودجه ۹۷ به كام كيست؟دولت آدرس غلط ندهد

اوین نامه ی کیهان 25 آذر - 96
گزارش خبري تحليلي – اوین نامه ی كيهان 
بودجه ۹۷ به كام كيست؟دولت آدرس غلط ندهد

 تحلیل اوین نامه ی کیهان  که بیش ازدولت روحانی بطور طلبکارانه  آدرس غلط داده است . برای اینکه به جای اینکه  ارگان های نظامی و شبه نظامی و امنیتی  و اطلاعاتی  و.... وابسته به خامنه ای جواب  بدهند که چرا روحانی وامدار پاسداران  را مجبور کرده اند تا  درصد رشد بودجه این ارگان را آنگونه افزایش  دهد که هرگز  قابل مقایسه با بودجه  سایر  وزارتخانه های دولتی نباشد .

گروه اقتصادي- در حالي که به اعتقاد کارشناسان و مردم، ارقام لايحه بودجه پيشنهادي دولت براي سال 97، کشور را به سمت و سوي تنگناهاي اقتصادي مي برد، رسانه هاي زنجيره اي سعي در جنجا ل آفريني و انحراف مرکز توجه افکار عمومي به سمت موضوعات انحرافي دارند.
    
هفته گذشته دو اتفاق تقريبا به طور همزمان رخ داد که هر کدام مي تواند محلي براي نقد عملکرد و مطالبه پاسخگويي دولت باشد. نخست آنکه لايحه بودجه سال آينده کشور با اعداد و ارقامي نگران کننده از طرف دولت به مجلس تحويل شد و ديگر آنکه نتيجه گزارش کميته تحقيق و تفحص از صندوق ذخيره فرهنگيان و رقم 15 هزار ميليارد توماني اين فساد در کميسيون آموزش مجلس تاييد و قرار شد به هيئت رئيسه ارسال گردد تا علي لاريجاني درباره قرائت آن در صحن مجلس تصميم بگيرد.
    
با اين وجود دولت به همراه جريان رسانه اي حامي اش همانند سال هاي اخير، زمان ارائه لايحه بودجه را فرصت مناسبي براي تسويه حساب سياسي با نهادهاي فرهنگي غيرهمسو و سرپوش گذاشتن بر فسادهاي اقتصادي آشکار شده تشخيص داده اند تا هم مرکز توجه افکار عمومي از عواقب خطرناک بودجه 97 و سوراخ هاي بزرگ آن منحرف گردد و هم تا مدتي از پاسخگويي نسبت به فسادهاي اقتصادي رخ داده شانه خالي کنند.
    «
نظارت بر بودجه بگيرهاي ويژه»، «حذف رديف هاي بودجه اي غيرشفاف»، «حذف جدول شماره 17» و... از جمله تيترهايي بود که از سوي اين رسانه ها انتخاب شد تا بودجه برخي نهادهايي که در سال هاي بعد از انقلاب خدمات بسياري به حوزه دين و فرهنگ ارائه کرده اند را تحت فشار قرار دهند. اين در حالي است که مردم و کارشناسان از رقم هاي ديگري که دولت براي بودجه 97 پيش بيني کرده همچون قيمت غيرواقعي دلار، افزايش قيمت حامل هاي انرژي، حذف حدود 30 ميليون يارانه بگير، افزايش فشار مالياتي، بودجه هاي سرسام آور براي امور جاري برخي نهادهاي وابسته به دولت و ... اظهار نگراني مي کنند.
    
    
غربت امور فرهنگي و قرآني در دولت دوازدهم
    
اما آيا استقبال از حذف رديف بودجه نهادهاي فرهنگي (جدول 17) و ادعاهايي که در تخطئه بودجه اين مجموعه ها که در سال هاي گذشته خدمات زيادي به مردم و جامعه علمي کشور ارائه کرده اند، صورت مي گيرد رواست؟
    
از يک طرف اين بودجه ها در برخي موارد با کاهش هاي تاسف باري مواجه شده است به طوري که پژمان فر، نايب رئيس کميسيون فرهنگي از بي توجهي دولت به مسائل فرهنگي در بودجه سال ۹۷ انتقاد کرده و در اظهاراتي تکان دهنده از کاهش ۸۰ درصدي بودجه حوزه قرآني خبر داده است. مواجهه دولت روحاني با بودجه نهادهاي فرهنگي و قرآني، حتي صداي نمايندگان اصلاح طلبي همچون فرزانه سلحشوري را هم درآورده به طوري که نشر فرهنگ قرآني در جامعه را يک ضرورت دانسته و گفته است موضوع کاهش بودجه قرآني را در کميسيون فرهنگي مطرح مي کند.
    
از سوي ديگر هزاران کارشناس در حوزه هاي علوم انساني و فرهنگي هر ساله تربيت مي شوند که نبايد براي اشتغال آنها برخورد قهر آميز صورت گيرد. در شرايطي که همين الان هم تعداد زيادي از هنرمندان و اهالي حوزه فرهنگ بيکار هستند، چرا دولت به اقتصاد فرهنگ بي توجه است؟
    
    
فربه شدن «نهادهاي فرهنگي تعطيل»!
    
رئيس سازمان برنامه و بودجه در توجيه علت حذف جدول شماره 17 بودجه که در سال هاي گذشته به بودجه برخي از اين نهادها اشاره داشت، گفته که قرار است اين بودجه از کانال نهادهاي دولتي به مجموعه هاي فرهنگي مذکور تخصيص يابد.
    
اين ادعا در حالي است که اين نهادهاي فرهنگي دولتي خود تعطيل هستند و در تخصيص بهينه منابع خود هم ناکارآمد بوده اند. چنان که رهبر انقلاب فرمودند «گاهي دستگاه هاي مرکزيِ فکر، فرهنگ و سياست، دچار اختلال و تعطيلي مي شوند که در اين وضعيت، بايد افسران جنگ نرم، با شناخت وظيفه خود، به صورت آتش به اختيار، تصميم گيري و اقدام کنند
    
بنابراين اين بودجه اگر از زير دست نهادهاي دولتي بگذرد، درگير همان ناکارآمدي کنوني خواهد شد و تضميني نيست که ديگر همين نتايج کنوني را هم داشته باشند.
    
در نهايت بر اساس اصول اقتصادي مرسوم، دولت بايد وظايف حاکميتي را برعهده بگيرد و مسئوليت هاي تصديگري خود را کاهش دهد، اما دولت با اين اقدام دارد وظايف نهادهاي فرهنگي که کارايي دارند را مي گيرد و به دست نهادهاي فرهنگي که تعطيل هستند مي دهد.
    
    
سرپوشي بر فسادهاي نجومي
    
چنان که گفته شد، حمله به بودجه برخي نهادهاي فرهنگي و مذهبي تنها يک روي سکه جنجال رسانه اي رسانه هاي زنجيره اي است و فسادهاي کلاني که در چهار سال اخير رخ داده از مواردي است که پشت اين هياهوي رسانه هاي حامي دولت پنهان گرديده است.
    
يکي از اين فسادها، پرونده صندوق ذخيره فرهنگيان است که هفته گذشته رئيس کميته تحقيق و تفحص از اين صندوق، از برآورد رقم 15 هزار ميليارد توماني فساد پرونده و تائيد گزارش اين کميته در کميسيون آموزش مجلس خبر داده است. به گفته جبار کوچکي نژاد قرار بود اين گزارش براي قرائت در صحن به هيئت رئيسه مجلس ارسال شود.
    
اين نماينده مجلس که از محرز شدن تخلف 15 هزار ميليارد توماني مالي در صندوق ذخيره فرهنگيان خبر داد، به خبرگزاري خانه ملت گفته است که قوه قضائيه همان طور که بابت اختلاس 3 هزار ميليارد توماني اميرمنصور آريا، وي را به پاي چوبه دار کشاند، بايد براي تخلف مالي بيش از 15 هزار ميليارد توماني در صندوق ذخيره فرهنگيان نيز اشد مجازات را در نظر بگيرد چرا که مردم و فرهنگيان از قوه قضا اشد مجازات را براي عاملين و اختلاس کنندگان انتظار دارند.
    
اين قبيل فسادهاي اقتصادي که ريشه در دو دهه قبل دارد، در دولت سازندگي بنا نهاده شد و در دولت هاي بعد هم ادامه يافت و برخي موارد آن هم در دولت يازدهم بروز يافته، عامل قابل تاملي است که برخي رسانه هاي زنجيره اي حامي دولت را به خط کند که به جاي پرداختن به کساني که در به وجود آمدن اين فسادها نقش داشته اند، به موضوعات حاشيه اي بپردازند.
    
    
ولخرجي نهادهاي دولتي
    
موضوع ديگري که مورد سوال است ولي در لابه لاي اخبار اين رسانه ها گم شده، هزينه هاي شگفت انگيزي است که در بودجه 97 براي نهادهاي دولتي يا وابسته به دولت در نظر گرفته شده است. مشرق در اين باره گزارش داده است که براي سال آينده تعداد جلسات مربوط به اداره امور هيئت دولت 270 جلسه برآورد شده و هزينه برگزاري هر جلسه براي اداره امور هيئت دولت مبلغ 37 ميليون تومان لحاظ شده است. به عبارت ديگر بر اساس لايحه پيشنهادي دولت، اعتبار 10 ميليارد توماني براي برنامه اداره امور هيئت دولت براي برگزاري 270 جلسه خرج خواهد شد.
    
علاوه بر اين مرکز بررسي هاي استراتژيک رياست جمهوري که مديريت آن را حسام الدين آشنا به عهده دارد، قرار است در سال آينده ۳۰ نشست و همايش برگزار کند که ميانگين اعتبار هر يک از اين نشست ها ۱۱۳ ميليون تومان و بودجه مجموع آن 3/4 ميليارد تومان اعلام شده است.
    
مرکز بررسي هاي استراتژيک رياست جمهوري همچنين براي تهيه ۲۵ گزارش درباره سياست ها و راهبردهاي مرتبط با فرآيند جهاني شدن مجموعا 3/5 ميليارد تومان بودجه خواهد گرفت که سهم هر يک از اين گزارش ها ۱۴۱ ميليون تومان برآورد شده است.
    
نود اقتصادي هم گزارش داده است که در لايحه بودجه سال آينده مقرر شده بابت هر گزارش تحليل داده هاي آماري براي معاونت امور زنان و خانواده رئيس جمهور، ۴۰ ميليون تومان حق الزحمه داده شود. همچنين مطابق لايحه بودجه ۹۷، هر جلسه دبيرخانه ستاد ملي زن و خانواده ۸ ميليون تومان هزينه دربر دارد!
    
دولت و نمايندگان دولت بايد عملکرد نهادهاي دولتي و غيردولتي را به ويژه در حوزه فرهنگ به دقت بررسي کنند تا فعاليت هاي فرهنگي و قرآني کشور قرباني جنجال هاي رسانه اي براي پوشاندن فسادهاي اقتصادي و مشکلات اساسي بودجه نشود.