تیلاپیا بزرگترین مهاجم برای گونه های آبزی بومی

تیلاپیا بزرگترین مهاجم برای گونه های آبزی بومی     25اذر-96
 وقتی سیاست 4 دهه چوب حراج برمنابع و ذخایر کشور زده شده باشد .حتی وطن فروشی شود معلوم است که نتیجه به ورود همه اقلام وکالاها ازچین و اشغال بازار اقتصادی کشور ازسوی چینی ها می شود تاجایی که نوعی ماهی همه چیز خوار هم ازچین وارد شده که تبدیل به تهدید جدی آبزیان بومی شده است .مهمتر اینکه برای سلامتی انسان هم زیان آور است.
کرج- ایرنا- رئیس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست استان البرز گفت که ماهی تیلاپیا بزرگترین مهاجم و خطر برای گونه های آبزی بومی کشورمان شناخته شده است.
مهدی مصطفوی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: ماهی تیلاپیا چند سالی است از طریق واردات به لحاظ ارزان تر بودن جای خود را در سفره های مردم بازکرده است.
وی اظهار داشت: یکی از خصوصیات بارز این ماهی سازگاری با هرنوع شرایط آب و هوایی و محیطی است به طوریکه می‌تواند دامنه‌ای از تغییرات شرایط محیط از جمله شوری آب، تغییر دما و … را تحمل کند، و درآب‌های خیلی آلوده یا آب‌هایی که اکسیژن کمی دارند دوام بیاورد.
مصطفوی گفت: درکشور چین این ماهی را حتی در فاضلاب هم پرورش می‌دهند و این‌ها واقعیت‌هایی است که این گونه دارد اما همین ویژگی‌هایی که باعث شده این گونه برای پرورش، مناسب باشد می‌تواند از بعد دیگری برای محیط زیست ایجاد مشکل کند.
مصطفوی افزود: این ماهی که نرمش اکولوژیکی بالایی دارد و می‌تواند تمام آب‌های کشور را از حوزه دریای خزر در شمال کشور تا تالاب‌ها و رودخانه‌ها را در جنوب کشور به اشغال خود در بیاورد و شاید تنها جایی که نتواند دوام بیاورد خلیج فارس است و آن هم به دلیل شوری زیادی که آب خلیج فارس دارد ولی در تمام آب‌های دیگر ما می‌تواند دوام بیاورد.
وی بیان داشت: شرایط پذیری و سازگاری بالای این گونه ماهی باعث تولید آسان و ارزان و مقرون به صرفه بودن آن برای تولیدکننده و مصرف کننده شده و در صورتی که به آب های کشور راه یابد می تواند به راحتی جایگزین گونه های بومی شود.
رئیس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست البرز ادامه داد: برای همین تمام استان ها به خصوص استان البرز دائما در حال رصد مراکز پرورش ماهی زنده هستند تا اقدام به پرورش اینگونه ماهی نکنند زیرا هر لحظه احتمال ورود آن به آب های جاری استان هست و با ورود این گونه باید باگونه های بومی استان خداحافظی کنیم .
وی گفت: درصورتی که این گونه به آب های جاری استان راه یابد می تواند تخمک های سایر گونه ها را بخورد و شرایط مختلف دمایی و غذایی را تحمل و خودش را به راحتی جایگزین کند.
مصطفوی افزود: یکی از علل اشتیاق مردم برای مصرف ماهی داشتن امگا 3 بوده و این در حالی است که ماهی تیلاپیا به خاطر امگا 6 بیشتری که نسبت به امگا 3 دارد، افزایش مصرف آن برای سلامتی هم ممکن است مضر باشد.
وی اضافه کرد: بسیاری از کشورها این گونه را جزو گونه های اصلی مهاجم خودشان محسوب کرده اند و مردم ما می توانند به راحتی با عدم مصرف این گونه، تولید آن را متوقف کنند.
وی با بیان اینکه هنوز این گونه ماهی از کشور چین به صورت صیدشده و مرده وارد کشور می شود، گفت: تیلاپیا ازسوی بسیاری از کشورها به عنوان خطرناک ترین گونه مهاجم برای گونه های بومی آب های کشورشان معرفی شده است
6156/ 6155 خبرنگار: نوشین طهماسبی**انتشاردهنده: محمد عزیزپور