روزی نامه ی حکومتی جمهوری اسلامی سه شنبه 21 اردیبهشت ماه سال 1389

نقد و بررسی : سرمقاله روزی نامه ی حکومتی جمهوری " چرا تصميمات خلق ‏الساعه؟"

"فاش شدن دلیل تصمیم عجولانه ی تعطیلی دو روزه شنبه و یکشنبه دولتی که ناشی از وحشت واکنش اعتراضی ضد حکومتی معترضان درزمانی اجلاس در تهران است"

مچ گیری از ندانم کاری ها و اقدامات عجولانه ی دولت نا مشروع دهم که با باج و آوانس دادن مقطعی همچون افزودن بر تعطیلات اداری و آموزشی تلاش می کند تا که موجب کسب اعتبار و مشروعیت نا داشته برای دولت نامشروع دست وپا شود . اما اکنون به دلیل اقدام عجولانه دو روز تعطیل کردن شنبه و یکشنبه از سوی دولت که بدلایل خاص این تصمیم گیری اتخاذ شده است . ولی چون در این مورد پاسدار گماشته احمدی نژاد گاف داده است . آنگونه که این تصمیم گیری عجولانه اش تبدیل به اتهام و چماق بی بر نامگی علیه ی دولت شده است. برای همین است که سر مقاله نویس مقایسه ی کمیت روز های تعطیلاتی در ایران با کشور های اروپائی کرده است . سپس به ضریب پائین بودن بازده ی تولیدی در ایران اشاره کرده و این مقایسه را این چنین برجسته نموده و به نمایش گذاشته است :

"اگر تقويم‏ها و سررسيدهاي خودتان را ورق بزنيد، خواهيد ديد كه تقويم ما ايراني‏ها از تقويم رسمي ساير كشورهاي جهان قرمزتر است، يعني تعطيلات آن بيشتر است! بنابر آمار، تعداد روزهاي تعطيل رسمي در كشورهاي صنعتي اروپا 8 روز است و مجموع روزهايي هم كه نيروهاي كار مي‏توانند مرخصي داشته باشند 21 روز است در حاليكه در كشور ما مطابق تقويم به طور متوسط 30 روز تعطيل رسمي داريم كه به بركت سنت سيئه‏اي كه تحت عنوان بين‏التعطيلين گذاشته شده و توقعي كه در ميان مردم دامن زده شده، روزهاي تعطيل از اين هم كه هست بيشتر مي‏شود و با 30 روز مرخصي استحقاقي و 30 روز تعطيلات رسمي، نيروي كار ايراني حق دارد 60 روز كار را تعطيل كند. طبعا اگر رقم زياد تعطيلات در كشور در كنار بازده پائين كار در كشور قرار دهيم كه بر اساس گزارش يك كارشناس مديريت و برنامه‏ريزي كه در يك روزنامه دولتي منتشر شده بر اساس آمار جامعه جهاني كار، زمان كار مفيد كاركنان در دستگاههاي دولتي ايران فقط 22 دقيقه است در حاليكه اين زمان در آلمان 7 ساعت و 20 دقيقه و در ژاپن حدود 8 ساعت است، به واقعيتهاي تلخي مي‏رسيم كه بايد همه ما را به تكاپو براي چاره‏انديشي وادار كند"

سرمقاله نویس تأسف خود ش را در زمینه بهدر رفتن میزان بازدهی کار و تولید برررسی کرده است . گرچه در این رژیم با ضریب 3 برابر واردات نسبت به صادرات تولید و بازدهی معنی و مفهومی ندارد ، چونکه اکنون تأکید شده است که تعطیلات اضافی نه موجب بهره وری تولید و باز سازی بدنی تولید کننده و نه موجب رفع خستگی از پرسنل اداری نمی شود بلکه اکنون بدلیل فزونی تعطیلات از سوی دولت بهدر رفتن فرصت ها زیر پوشش اافزایش تعطیلات را سرمقاله نویس توضیح و تشریح و بیان کرده است :

"سئوال اصلي اينست كه آيا با وجود تعطيلات فراوان در تقويم كشور، اين تعطيلات باعث رفع خستگي و آرامش روحي و رواني در نيروهاي كار مي‏شود يا خير؟ بررسي‏ها نشان مي‏دهند به رغم وجود تعطيلات فراوان در ايران، بار كيفي و بهره‏وري اين ايام براي مردم چندان مناسب نيست. متاسفانه مديريت تعطيلات، كه يكي از تعيين كننده‏ترين عناصر پيشرفت جوامع است در اين زمينه نيز نتوانسته انگيزه، فضا و سازماندهي مناسبي براي استفاده از تعطيلات را ايجاد كرده و شادابي لازم را به روح مردم تزريق نمايد. به عبارت ديگر، فقط اقتصاد و توليد كشور نيست كه از اين تعطيلات غيركارشناسانه دچار اختلال مي‏شود بلكه فرهنگ كار و انگيزه براي توليد و روحيه مديريت اوقات فراغت نيز لطمه مي‏بيند."

سرمقاله نویس در دنباله به ضایعات تعطیلات اضافی در کشور اشاره کرده است . سپس از موضع آسیب شناسی به تعطیلات اضافی بیمورد غیر کارشناسانه که نه موجب خلاقیت جدید نمی شود ، بلکه سبب مشکلات جدی در کشور و خدمات رسی و تولید بازددهی می شود این ضایعات اینگونه بررسی و تحلیل نموده است :


"در يك نگاه آسيب‏شناسانه بايد اعتراف كرد كه روحيه كار و از آن مهمتر كارآفريني و خلاقيت در كشور بر اثر كثرت تعطيلات به ظاهر عامه‏پسند و با اعلام تعطيلي‏هاي بي‏رويه و غيركارشناسانه لطمه ديده و بهره‏وري كار و برنامه‏هاي توسعه‏اي با مشكلات جدي مواجه شده است. از اين رو ساماندهي وضعيت تعطيلات كشور بايد از جنبه‏هاي اقتصادي، توسعه‏اي، آموزشي، فرهنگي، اعتقادي، سياسي و... مورد بازنگري قرار گيرد و به دغدغه مديران كشور در بخش‏هاي مختلف در سالي كه بايد با كار و همت مضاعف اسباب پيشرفت و توسعه ايران را فراهم نمود، توجه جدي شود"


سرمقاله نویس بازهم ر ادامه مچ گیری کردن خود از دولت مردان بی برنامه که پیگیری کرده است و انگشت بر روی زیان های اقتصادی ناشی از تصمیمات عجولانه اعلام تعطیلی گذاشته است که دو روزشنبه و یکشنبه قبل از آن 2 روز تعطیلی پنجشنبه وجمعه و پس از آن دوشنبه تعطیل رسمی می باشد چنین انتقاد به تصمیم گیری اضطراری دولتی و تعطیلی طولانی با زیان های وارده ی اقتصادی نموده است :


" دولت در تصميم اوليه خود براي تعطيل كردن روزهاي شنبه و يكشنبه و پيوند آن به تعطيلات قبل و بعد از آن، نه تنها به لحاظ اقتصادي و مالي و روند توليد كشور بي‏توجهي كرد بلكه عجيب‏تر آنكه هيچ دليل موجهي براي اين تعطيلات اعلام نكرده و اكثر توجيهات ارائه شده تنها حدس و گمانه‏زني سايتها و خبرگزاريها بوده و مواردي همچون برگزاري اجلاس سران گروه 15 در تهران نمي‏تواند دليل مناسبي براي اين تصميم و اعلام موقعيت اضطراري در تهران و تعطيلي طولاني مركز كشور گردد
"

سرمقاله نویس در ادامه ی مچ گیری و افشا گری کردن لو داده است که دولت ناشی از وحشت اعتراضات نارا ضیان در زمان بر گزاری اجلاس آینده روزه در تهران که شامل حضور برخی کشور های غیر متعهد در تهران است که مرتبط با دفاع از بحران پروژه ی هسته ای می باشد که چنین عجولانه دست به اقدام تعطیل کردن دو روز شنبه و یکشنبه زده است :


"با كمال تأسف اين تصميم اينگونه مورد تفسير رسانه‏هاي خارجي قرار گرفته كه دستگاههاي انتظامي و امنيتي كشور از توان لازم براي برقراري امنيت در برگزاري اين اجلاس كوچك برخوردار نبوده و بايستي از دو روز قبل كشور را به تعطيلي بكشانند كه اين فقط خوراك تبليغاتي مناسبي براي بوقهاي تبليغاتي و رسانه‏هاي استكباري است
"


جالب است که سرمقاله نویس درپایان سرمقاله ی خود باز هم تأکید بر بی برنامگی و سر در گمی و بر هم ریختگی بر نامه ریزان دولتی محور اعلام تعطیل کردن دو روز شنبه و یکشنبه کرده است و خبر های ضد و نقیض تکذیب کردن تعطیلی مرتبط با این دو روزه شنبه و یکشنبه را اینگونه گزارش داده است:


"با اينكه بعدازظهر ديروز اخبار پراكنده‏اي در تكذيب خبر تعطيلي ادارات در روزهاي شنبه و يكشنبه هفته آينده و انحصار آن در مدارس و دانشگاه‏ها منتشر شد، ولي حتي همين خبر با توجه به ضدونقيض‏گوئي‏هائي كه در منابع آنها وجود دارد و اينكه اين تعطيلي براي مدارس و دانشگاه‏ها نيز زيانبار است، نشان دهنده عدم تدبير در تصميم‏گيري است. اگر اصل خبر درست نبوده، لازم بود سخنگوي دولت بلافاصله آنرا تكذيب مي‏كرد. با اينحال عدول از يك تصميم نسنجيده نيز اقدامي مثبت تلقي مي‏شود و انتظار اينست كه از اين پس همواره همه تصميم‏هاي دولت بر اساس كارشناسي باشد"

در خاتمه اینکه آنگونه خانه از پای بست ویران است که نابسامانی و بی برنامگی فقط مختص درون دولت نامشروع دهم نمی باشد که برای کنترل کردن فضای انفجاری جامعه و مهار کردن واکنش های اعتراضی معترضان ناراضی و بعلت نگرانی از برگزری همزمان اجلاس نمایشی که قرار است دردر تهران بر گزار شود که مرتبط با دفاع از پروژه ی هسته ای است که زیر پوشش اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران دنبال می شود. البته قبل از بر گزاری این اجلاس در تهران یک فقره 6 نفره از متهمان و قربانیان بخش اجتماعی و دیگری 5 نفر اززندانیان سیاسی اعدام شدند که در میان اعدام شدگان زندانیان سیاسی یک معلم و زن کرد وجود داشت که گفته می شود پیش مقدمه ی زهر چشم گرفتن از معترضان ناراضی می باشد تا که در 22 خرداد سال گرد کودتای 22 خرداد 88 دست به تظاهرات ضد حکومتی نزنند . ولی در مجموع اینگونه اقدامات ناشی از عریان و علنی شدن نا مشروع بودن رژیم پاسدران کودتاگر و وحشت از واکنش اعتراضی مردم ناراضی و خشمگین است که هرروز بر عمق نا رضایتی و خشم ونفرت شان نسبت به حاکمان کودتا گر افزوده می شود . زیرا که خواهان تغییرات دمکراتیک درا یران می باشند.

هوشنگ-بهداد

http://www.jomhourieslami.com/1389/13890221/13890221_01_jomhori_islami_sar_magaleh_0001.html

روزی نامه ی حکومتی جمهوری اسلامی سه شنبه 21 اردیبهشت ماه سال 1389