گزیده  خبرهای  اعتراضی بازاریان تهران ودلایل آن . 12 مهر 91
حرکت های اعتراضی دیروز و امروز بازاریان تهران که بدلیل افزایش قیمت دلار و ارز و سکه با شتاب بی رویه می باشد .گذشته از اینکه ریشه در رشد لجام گسیخته  تورم و گرانی و فقر و بیکاری دارد .ولی چند پارامتر اتفاق افتاده تازه موجب افزایش ضریب رشد دلار و ارز شده است که شامل تحریم نفت و تأکید عدم تأثیر آن بر گرانی ها که از سوی رهبر بیان شد . همینطور پیشنهاد احمدی نژاد در سفره خود به مذاکره با آمریکا که با عدم موافقت اوباما مواجه شد .البته فیلم بردار کاروان 110 نفره همراه رئیس جمهور هم به آمریکا پناهنده شد و باز نگشت که مزید بر علت است . اما پیشنهاد مذاکره احمدی نژاد با واکنش های انتقادی زنجیر وار باندهای حامی رهبر  در داخل کشور  روبرو شد که  چرا پاتویش را  گیم خودش فراتر گذشته یا توی پای کفش رهبر کرده است؟ از سوی دیگر همزمان علی اکبر جوانفکر معاون مطبوعاتی رئیس جمهور  ومدیرعامل  خبر گزاری رسمی دولتی باز داشت شد . بعلاوه مترادف آن مهدی رفسنجانی پس از بازگشت از لندن به تهران بازداشت وبه زندان اوین منتقل شد تا به فائزه ملحق شود. همسو با این بازداشت ها روزنامه شرق که حامی رفسنجانی بود توقیف شد و مدیر مسئول آنهم راهی زندان اوین شد . تا اینکه رئیس جمهور در روز گذشته در کنفرانس مطبوعاتی ود  با تعجب به واقعیت پنهان شده تأثیر گذاری تحریم ها برروی تورم وگرانی به ویژه افزایش دلار وارز پرداخت و به این موضوع اشاره نمود . مکمل آن به جنگ روانی خبر گزاری دروغ پرداز پاسداران فارس اشاره کرد که نقش در فضا سازی جنگ روانی افزایش ارز اثر داشته است . همچنین بحران سوریه وکمک همه جانبه حاکمان ایران مورد تأثیر گذار نارضایتی عمومی است . همچنین  پارامتر دیگر  که نمی تواند بی  اثر باشد خروج نام مجاهدین از توی لیست سیاه وزارت امور خارجه آمریکا می باشد که این پیام بداخل کشور منتقل شده است که آمریکا دیگر خیال ادامه سیاست مماشات گری  با حاکمان ایران ندارد .بهر حال گرچه جرقه شروع اعتراض به سیاست دلار وارزی دولت  ورئیس جمهور که چرا اشاره به تأثیر گذاری  تحریم ها بر گرانی وافزایش قیمت دلار وارز  کرده است چون عبور از خط قرمز ومخالف نظر رهبر است که تأکید کرده تحریم ها ربطی به گرانی ها ندارد تا رئیس جمهور ودولت گوشمالی داده شود .ولی ضریب نارضایتی عمومی آنچنان بالاست که مترصد باز شدن روزنه وحضور ناراضیان توی خیابان ها می باشد .  چنانچه شعار سر داده سوریه را رها کن فکری به حال ما کن بیان کننده واقعیات سانسور شده است . 
ناآرامی و اعتصاب در بخشهایی از بازار تهران
ندای سبز آزادی: گزارشها حکایت از ناآرامی در بازار تهران در پی اعتصاب بخشهایی از بازار دارد.براساس گزارشهای رسیده به ندای سبز آزادی در پی اعلام اعتصاب بخشهایی از بازار تهران عده ای از بازاریان با تعطیلی مغازه های خود در مقابل مغازه های خود تجمع کرده اند.بازار لوازم خانگی و طلا فروشیها از جمله بخشهای بازار تهران است که تعطیل شده است.همچنین برخی از بازاریان از محل اصلی بازار تهران به سمت سبزه میدان و خیابان 15 خرداد در حال حرکت هستند.برخی گزارشهای نیز حکایت از سر دادن شعارهایی توسط برخی از بازاریان دارد.سایت زندگی نیز خبر داده که عده ای از فروشندگان بازار تهران اقدام به تعطیلی مغازه های خود کرده اند. دبیر کل جامعه انجمن های اسلامی اصناف و بازار نیز این کار را توطئه ای نامعلوم دانست که مشخص نیست از کجا نشات می گیرد.احمد کریمی تاکید کرد: از روز گذشته پیامک هایی به برخی بازاریان مبنی بر تعطیلی مغازه ها ارسال شد، از دیگر سو بخشی از بازار به لحاظ اینکه کارگران به تعطیلی مغازه ها علاقه مند بودند، تعطیل شد.دبیر کل جامعه انجمن های اسلامی اصناف و بازار خاطر نشان ساخت: تنها در گوشه و کنار بازار تعدادی از مغازه ها تعطیل کرده اند و معلوم نیست این کار از کجا دیکته شده است.وی تاکید کرد: تعطیلی های بازار به صورت صنفی نبوده است و تنها نوشت افزار و خرازی ها به صورت محدود مغازه های خود را تعطیل کرده اند.به گفته کریمی اصفهانی هم اکنون صرافی های بازار تهران کار خود را انجام می دهند و این صنف از بازار حالت عادی دارد.عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری در پایان با اشاره به رایزنی ها برای بازگشایی مغازه ها، گفت: در این زمینه وظیفه داریم که رایزنی کنیم و وظیفه خود را نیز انجام خواهیم داد.

  اصرار بر امنیتی بودن و دست داشتن "اخلال گران" در بحران ارز"ستاد متمرکز بررسی بازار ارز و مقابله با اخلالگران تشکیل شد"

فارس: فرماند پلیس کشور گفت: ستاد متمرکز بررسی بازار ارز متشکل از اعضای اقتصادی دولت و بعضی از فرماندهان ناجا تشکیل شد.سردار اسماعیل احمدی‌مقدم در حاشیه مراسم رونمایی از تجهیزات جدید بررسی صحنه جرم در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه پلیس با اخلالگران اقتصادی چه برخوردی خواهد داشت؟ گفت: هم اکنون ستادی متمرکز که متشکل از اعضای اقتصادی دولت و بعضی از فرماندهان ناجا از جمله سردار رادان و سردار بتولی تشکیل شده تا به بررسی وضعیت ارز و برخورد با اخلالگران اقتصادی بپردازد.وی با اشاره به اینکه موضوع بازار ارز موضوعی حساس و نیازمند بررسی است گفت: ستادهای اقتصادی و بانک مرکزی هر تصمیمی بگیرند ناجا با تمام توان پای کار حضور خواهد یافت.
واکنش اعتراضی صرافی ها : خرید و فروش نمی كنیم
ایلنا : صرافان تهران، امروز به نشانه اعتراض از هرگونه خرید و فروش ارز خودداری کرده و در برابر موضع گیری انفعالی برنامه ریزان اقتصادی واکنش نشان داده اند‌. ‌ابه گزارش خبرنگار ایلنا، عصرروز گذشته لحظاتی پس از نشست خبری رییس جمهور به یکباره، قیمت ارز و سکه که اندکی کاهش یافته بود، با افزایش قیمت مواجه شد، این اتفاق در حالی صورت گرفت که اغلب صرافی های مجاز در این ساعت تعطیل بودند.صرافان، علت گرانی‌های اخیر بازار ارز و سکه را، دلالانی می‌دانند که بازار سیاه را در سطح تهران گسترش داده‌اند.امروز صرافان به نشانه اعتراض در خصوص عدم واکنش دولت به بازار سیاه، از هرگونه خرید و فروش ارز خودداری کرده و بر این عقیده‌اند که باید دولت در برابر دلالان و بازار سیاه دلار موضع انفعالی خود را تغییر دهد.در همین رابطه، شمسعلی تحیری، یکی از صرافان واقع در چهارراه استانبول در گفت‌و‌گوباخبرنگار ایلنا، گفت‌: صرافی‌ها به دلیل آنکه در حال حاضر از همه سو مورد تهاجم قرار گرفته‌اند و دولت نیز در این رابطه تاکنون اقدام موثری را انجام نداده است خرید و فروش و فروش ارز را انجام نمی‌دهند.وی علت این امر را واقعی نبودن قیمت‌ها دانست و اظهار داشت: در حال حاضر قیمت دلار و سایر ارز‌ها در بازار سیاه تعیین می‌شود.به گفته این صراف بازار تهران، بازار سیاه طی دو ماه گذشته عامل اصلی آشفتگی بازار سکه وارز بوده و این درحالی است که دولت در این رابطه هیچ اقدامی موثری را انجام نداده است ‌. ‌به گفته وی تنها در حال حاضر خرید و فروش ارز براساس سفارشات قبلی در صرافی‌ها صورت می‌گیرد‌. ‌انورالدین شهیدی، مالك صرافی انورالدین شهیدی و شرکاء واقع در خیابان فردوسی شمالی نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به اینکه تحصنی در کار نیست، اظهار داشت‌: صرافی‌ها به دلیل بی‌توجهی دولت و برای اینکه به عنوان مقصر قلمداد نشوند از هرگونه خرید و فروش ارز خودداری می‌کنند ‌. ‌به گفته شهیدی، عامل گرانی در بازار ارز و سکه را باید در کوچه و پس کوچه‌های بازار و اطراف حوالی چهارراه استانبول و خیابان‌های منتهی به فردوسی و سبزه میدان جستجو کرد زیرا که دلالان در آنجا بازار سیاه به راه انداخته و عامل اصلی گرانی بازار ارز و سکه هستند‌. ‌مجید حاتمی مالك صرافی دیگر نیز، درگفت وگو با ایلنا درخصوص علت عدم خرید و فروش ارز از سوی صرافان، اظهارداشت‌: در حال حاضر صرافی‌ها هیچ ارزی در اختیار ندارند،چراكه بانک مرکزی از هرگونه ارائه ارز به صرافی‌ها خودداری کرده است‌. ‌حاتمی تصریح کرد‌: متاسفانه مرکز مبادلات ارزی بهانه‌ای برای سودجویی عده‌ای شده که در حال حاضر بازار سیاه را در دست دارند.وی گفت‌: هیچ تجمع و یا فراخوانی در خصوص تحصن در صرافی‌ها، وجود ندارد‌. ‌کیومرث امیریان،مالك یك صرافی نیز علت اینکه چرا دیگر صرافی‌ها در سایت‌های خود و یا تابلوهای قیمتی صرافی‌ها نرخ‌ها را اعلام نمی‌کنند، عنوان داشت: نامشخص بودن قیمت ارز و سکه و همچنین در دست گرفتن این بازار از سوی دلالان و همچنین تغییرات لحظه به لحظه باعث شده که دیگر صرافی‌ها این کار را انجام ندهند‌. ‌امیریان، با تأکید بر اینکه دولت به جای راه اندازی مرکز مبادلات ارزی به صرافی‌های مجاز اعتماد کند، خاطر نشان کرد: تنها بازار ارز از طریق کشش عرضه و تقاضا به آرامش می‌رسد و این امر نیز باید از طریق صرافی‌ها انجام گیرد.
درگیری های بین پلیس و مردم در خیابان های سعدی، جمهوری، فردوسی و منوچهری تهران

آخرین گزارش ها حاکی است که در خیابان های سعدی، جمهوری، فردوسی و منوچهری درگیری هایی بین پلیس و معترضان رخ داده و نیروهای نظامی با لباس رسمی برای سرکوب تجمع کنندگان وارد صحنه شده اند.به گزارش کلمه، پمپ بنزین های ابتدای وصال در خیابان انقلاب و ابتدای خیابان فردوسی بالاتر از میدان فردوسی نیز تعطیل شده اند.صرافی های سطح شهر به خصوص در اطراف بازار، خیابان جمهوری و خیابان فردوسی هم به طور کامل کرکره ها را پایین کشیده و خرید و فروش را تعطیل کرده اند.تعداد نیروهای پلیس و لباس شخصی حاضر در محل، بسیار گسترده و برخورد آنها هم بسیار خشن گزارش شده است.با این حال در سبزه میدان و محوطه مقابل بازار سنتی تهران، پلیس نتوانسته از تجمع بازاریان و تعطیلی کامل کسب و کار جلوگیری کند.
تجمع و درگیری مردم در مشهد با پلیس
گزارش های رسیده به ندای سبز آزادی حاکی از تجمع مردم و فعالان بازار در میدان فردوسی مشهد در اعتراض به اوضاع نابسامان اقتصادی و افزایش قیمت ارز است.این تجمع که همزمان با التهاب در بازار تهران صورت گرفته، با دخالت پلیس به خشونت کشیده شده است.با این حال گزارش رسیده حاکی است که تا زمان تنظیم این گزارش، تجمع مردم ادامه داشته است.معترضان نسبت به گرانی و بحران اقتصادی اعتراض دارند و شعارهایی علیه دولت سر داده اند.این گزارش همچنین حاکی از برخورد تند پلیس ضد شورش با معترضان است.تجمع مردم معترض مشهد در میدان فردوسی در حالی صورت گرفته که بازار تهران نیز از صبح امروز در اعتصاب به سر می برد که با دخالت پلیس ضد شورش مواجه شده است.
رئیس پلیس اماکن عمومی : بازار تهران تعطیل نیست، با کسانی که مغازه های خود را بسته اند برخورد میشود

رئیس پلیس اماکن عمومی گفت: بازار تهران تعطیل نیست و پلیس با صنوفی که برای اخلال مغازه های خود را تعطیل کرده اند بر اساس حکم قضایی برخورد می کند.به گزارش مهر سرهنگ خلیل هلالی ظهر امروز در خصوص حوادث رخ داده در بازار تهران گفت: همیشه جمعیت شناوری نیز در بازار حضور دارند . حضور چند نفر و تماشای اوضاع دلیل بر تجمع و تعطیلی نیست و خبری تاکنون در خصوص تعطیلی بازار نداشته ایم. (فیلم بسته بودن مغازه ها در اخبار امروز پیک ایران هست). وی در خصوص برخورد با اخلالگران نظام اقتصادی گفت: بر اساس قانون هر واحد صنفی بر اساس نظر اتحادیه می تواند تا 15 روز بسته باشد اما اگر فردی به منظور اخلال در نظام اقتصادی یک روز نیز مغازه خود را تعطیل کند مرتکب جرم شده و مرجع قضایی در صورت تشخیص اخلالگری با این افراد برخورد می کند.رئیس پلیس اماکن نیروی انتظامی تصریح کرد: پلیس نیز بر اساس قانون و پس از صدور حکم قضایی واحد صنفی متخلف را پلمپ می کند.
تجمع در اطراف بازار تهران؛ اعتراض به سوء مدیریت و بی‌ثباتی اقتصادی 
بر اساس گزارش های متعدد، شایعات دو روز اخیر در نهایت به عمل تبدیل شده و بازار تهران به طور کامل به حال تعطیل درآمده است. نیروهای ضد شورش وابسته به سپاه و نیروی انتظامی نیز به طور گسترده وارد عمل شده و به دستگیری تجمع کنندگان پرداخته اند.به گزارش کلمه، ساعتی پیش از ظهر امروز در خیابان های ناصر خسرو و اطراف بازار تهران، تعداد قابل توجهی از کسبه و بازاریان دست به تجمع و راهپیمایی زده اند.بر اساس گفته های منابع مختلف، راهپیمایی در مسیر خیابان های ناصرخسرو، میدان امام خمینی و خیابان فردوسی ادامه یافته و معترضان در تمام اسین مسیرها در حال شعار دادن بوده اند.بر اساس گزارش های جدیدتر، گارد ضد شورش نیروی انتظامی با حضور پرتعداد در میدان و خیابان فردوسی، اقدام به دستگیری حاضران کرده است.تعداد نیروهای پلیس و لباس شخصی حاضر در محل، بسیار گسترده و برخورد آنها هم بسیار خشن گزارش شده است.با این حال در سبزه میدان و محوطه مقابل بازار سنتی تهران، پلیس نتوانسته از تجمع بازاریان و تعطیلی کامل کسب و کار جلوگیری کند.از جمله شعارهایی که در تجمع ظهر روز چهارشنبه سر داده شده، «الله اکبر»، «نصر من الله و فتح قریب/ مرگ بر این دولت مردم فریب»، «محمود خائن آواره گردی…»، «محمود حیاکن، سیاستو رها کن»، «سوریه رو رها کن، فکری به حال ما کن»، «نترسید نترسید ما همه با هم هستیم»، «احمدی به هوش باش، ما مردمیم نه اوباش» و… گزارش شده است.همچنین منابع مختلف گفته اند که پلیس برای متفرق کردن تجمع کنندگان از گاز اشک آور استفاده کرده است.خبرنگار کلمه از بازار تهران گزارش داده که فعالان قدیمی بازار، اعتراض امروز را بی سابقه ترین مورد تعطیلی بازار تهران پس از انقلاب ارزیابی می کنند؛ چرا که صنف های مختلف فعال در بازار از جمله صنف پارچه و قماش، طلا و جواهرات، پوشاک، خشکبار، لوازم خانگی و … در آن شرکت دارند و هماهنگی و یکپارچگی کم سابقه ای بین بازاریان در اعتراض امروز به چشم می خورد.آخرین گزارش ها حاکی است که در خیابان های سعدی، جمهوری، فردوسی و منوچهری درگیری هایی بین پلیس و معترضان رخ داده و نیروهای نظامی با لباس رسمی برای سرکوب تجمع کنندگان وارد صحنه شده اند.صرافی های سطح شهر به خصوص در اطراف بازار، خیابان جمهوری و خیابان فردوسی هم به طور کامل کرکره ها را پایین کشیده و خرید و فروش را تعطیل کرده اند.ایلنا گزارش داده که این اقدام به عنوان اعتراض به نبود برنامه ریزی اقتصادی، ایجاد بازار سیاه و موضع انفعالی دولت صورت گرفته است.اعتراض فعالان بازار تهران به گرانی نرخ ارز، بی ثباتی اقتصادی و ناتوانی دولت از مهار قیمت ها و سوء مدیریت موجود است.وزیر اقتصاد شب گذشته اعلام کرده بود که تصمیم گرفته شده بازار غیر رسمی ارز “جمع شود”. همچنین گفته می شود که سردار رادان به عنوان مسئول برخوردهای پلیسی با افراد فعال در بازار ناآرام ارز تعیین شده است.احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی هم از تشکیل ستاد متمرکزی برای بررسی بازار ارز و برخورد با کسانی که آنها را “اخلالگر” نامیده، خبر داده است.
درخواست محافظه کاران برای مداخله نیروی انتظامی!
دبیر انجمن اسلامی اصناف و بازار که تشکل وابسته به محافظه کاران در بازار تهران است، در مصاحبه ای با ایسنا خواستار مداخله نیروی انتظامی و برخورد با کسانی شده که آنها را “اخلال گر” نامیده است.احمد کریمی اصفهانی که دیروز در مصاحبه ای از بی کفایتی و ناتوانی دولت سخن گفته بود، امروز در واکنش به اعتراضات بازاریان به همین موضوع، گفته است: “برخی به دنبال خلال‌گری در بازار(تهران) هستند و ما انتظار داریم که نیروی انتظامی این مساله را پیگیری کرده و با اخلال‌گران برخورد کند.”وی ابتدا ادعا کرده بود که بازار تعطیل نشده و “اخلال‌گری‌ها از خارج از بازار به آن تزریق شده است”! اما در مصاحبه بعدی به تعطیلی مغازه های بازار اعتراف کرده ولی گفته است که بازاریان از ترس ناامنی و “برای این که اوضاع به هم نریزد” مغازه های خود را بسته اند.دبیر انجمن اصناف و بازار در مصاحبه خود با ایسنا به طور مشخص به اعتراض در صنف قماش اشاره کرده و گفته است: “شاید در بخش‌هایی مانند خرازی‌ها مشکلاتی باشد، اما به طور کلی اینگونه نیست و ما با اتحادیه خرازی‌ها نیز صحبت کردیم که گفتند شرایط عادی است.”صنف پارچه و قماش سال گذشته هم برای حدود دو ماه به طور کامل در اعتصاب بود.