مناظره فرهنگی و اجتماعی 8 کاندیدای ریاست جمهوری

 
شوی مضحک مناظره تلویزیونی از پیش طراحی شده که هدف اصلی ایجاد جنب وجوش  د اغ کردن  تنور نمایش خیمه شب بازی حماسه سازی انتصاباتی- تقلباتی 24 خرداد است تا هرچه بیشتر سیاهی لشکر به صحنه کشانیده شود و در ر استای  سخنرانی خامنه ای  با شد که  در روز گذشته به مناسب سال مرگ خمینی  شیاد  اعتراف کرد هر رأیی که برای هریک از نامزدان بر توی  صندوق ریخته می  شود موجب تقویت ومشروعیت وی و رژیم ضد بشری نامشروع دین فروش عوامفریب خواهد شد . اما هدف مهم دیگر تلاش همه جانبه برای پاک کردن صورت مسأله می با شد تا وانمود شود که گویا ولی فقیه نقش چغندر دارد که قند وشکر وشیرینی تولید می کند تا مصرف کنندگان راشیرین کام  نماید و هیچگونه نقشی در قدرت و شرایط کنونی کشور ندارد و بلندگوی پیگیری  تبلیغاتی  پاسداران به ویژه پروژه ی هسته ای نیست که موجب تحریم وبحران اقتصادی وتورم و گرانی و فقر وبیکاری شده است .  همچنین گویا حوزه  های علمیه ها و ائمه جماعات زیر نفوذ بیت رهبری نیستند و در 34 سال گذشته با خطبه های نماز جمعه های خود شعار رو سری یا توسری و مبارزه با بی حجابی و شبیخون فرهنگی سر نداده وخواهان جمع آوری  بشقاب های ماهواره ای نشده و نیروی انتظامی و گشت های ارشاد مأمور اجرایش نبوده اند .البته تهاجم به مطبوعات وسانسور وتوقیف کردن شان بخشی دیگر از وظایف شان بوده است . تازه اینگونه اقدامات بخشی از دستآورد و زیر مجموعه انقلاب ضد فرهنگی تهاجم به دانشگاه ها وتعطیل کردن 3 سال دانشگاه های سراسر کشور می باشد . ولی با نادیده گرفتن این واقعیات چون احمدی نژاد و دولت سپر بلای ولی فقیه و خامنه ای وبیت رهبری وپاسداران شده است  و باید همه کاسه کو زه های نا رسایی های اجتماعی وفرهنگی و بحران اقتصادی  بر سر رئیس جمهور و دولت شکسته شود . بنابراین نامزدان از یک سو با هم جدل می کنند . از طرف دیگر  برای متهم کردن دولت محور  موضوع  فرهنگی با هم رقابت وتلاش می کنند  تا که از هم دیگر سبقت بگیرند.
دومین مناظره 8 کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری دقایقی قبل با اجرای مرتضی حیدری و با موضوع فرهنگی و اجتماعی از شبکه اول سیما آغاز شد.
دومین مناظره تلویزیونی 8 کاندیدای ریاست جمهوری دقایقی قبل از شبکه اول سیما آغاز شد.
در این مناظره قرار است به مباحث فرهنگی و اجتماعی پرداخته شود. دکتر طلوعی ناظر ستاد انتخابات نیز همچون مناظره قبلی در استودیو حضور دارد. اولین مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری روز جمعه گذشته با موضوع اقتصادی برگزار شد.8 کاندیدای ریاست جمهوری در اولین مناظره تلویزیونی به نحوه پرسش سوالات و برگزاری این مناظره انتقاد کردند و مقرر شد در برگزاری دومین مناظره، با نظر کاندیداها تحولی ایجاد شود.قرار است برای مناظره امروز ۱۶ سوال به ترتیب از همه نمایندگان پرسیده شود. در حقیقت هر بار از یک نامزد دعوت می شود تا پشت تریبون بیاید، یک سوال از او پرسیده می شود و نامزد فرصت دارد تا در مدت زمان 4 دقیقه که در اختیار دارد به پرسش مطرح شده پاسخ دهد. در ادامه نیز سایر نامزدها ۲ دقیقه فرصت دارند تا درباره آنچه که گفته شد، نظرات موافق یا مخالف خود را اعلام کنند. در این بخش هر کاندیدایی که نظری در پاسخ به نامزد پشت تریبون نداشته باشد، ۲ دقیقه اش محفوظ خواهد ماند و می تواند در فرصت دیگری از آن استفاده کند.در نهایت و پس از اعلام نظر کاندیداها، نامزد پشت تریبون به مدت ۳ دقیقه فرصت دارد تا به سخنان ارائه شده پاسخ دهد و یا سخنان خود را جمع بندی کند.در حقیقت در مناظره  هر کاندیدا به دو سوال پاسخ خواهد داد و بخش های سوالات کوتاه و تصاویر نیز حذف شده اند.- محسن رضایی نخستین کاندیدایی است که پشت تریبون قرار گرفت و درباره فرهنگ صحبت کرد. او با اشاره به کاهش ارزش پول به یک سوم و وضعیت سخت اقتصادی، تاثیرات آن را بر بحث فرهنگی و اجتماعی مهم و تاثیر گذار دانست.- بعد از سخنان رضایی، کاندیداها تک تک درباره سخنان او ، واکنش نشان دادند. حدادعادل و ولایتی از سخنان رضایی انتقاد کردند. روحانی از قشرگری، خرافه گری، گره زدن ناکارآمدی به مقامات مذهبی و امام دوازدهم شیعه، سانسور و حذفیات علیه هنرمندان و ایجاد فضای امنیتی در محیط فرهنگ و هنر انتقاد کرد.
محسن رضایی: برخی از دوستان بیش از حد در تهران زندگی می کنند. هشدار می دهم که دشمن با تمام توان آماده و مشکلات فقر و گرانی و بیکاری را حل کنیم. من هنوز وارد برنامه هایم نشده ام. خواهم گفت که فرهنگ چه تاثیری بر سیاست و اقتصاد دارد. مگر دوستان یادشان رفته که سال اول دفاع مقدس چه وضعیت فرهنگی داشت. ما فرهنگ را بعد از دفاع مقدس، تحویل شورای عالی انقلاب فرهنگی دادیم. آیا توانستید این فرهنگ را بعد از دفاع مقدس احیا کنید؟ شورای انقلاب فرهنگی کاستی های جدی هم دارد که به نظرم قابل دفاع نیست. دوستان جوری صحبت نکنند که ما مشکل اقتصادی نداریم. 
حسن روحانی، دومین نامزدی است که برنامه های فرهنگی خود ارائه می کند.
حسن روحانی: مساله فرهنگ و آسیب های اجتماعی یکی از مهمترین مسائل اجتماعی و ملی است. انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بود و امروز در زمینه فرهنگ، آنچه مردم باید شاهد باشند، نیستند. انقلاب ما انقلاب نور و اخلاق بود. آیا امروز اخلاقی وجود دارد؟ وقتی در رسانه های عمومی سخنی گفته می شود که مردم آشکارا می دانند اغراق است، گاهی آمار نادرست است. از رسانه استفاده می کنند و بدون اینکه حکم قضایی صادر شود، افترا می زنند. الناس علی دین ملوکهم. وقتی اخلاق از بین می رود، چک های بی محل، افزایش 7 درصدی طلاق در یک سال گذشته، افزایش حاشیه نشینی دلایلش صدمه مبنای فرهنگ است. مهم ترین راهکار را تمرکز زدایی می دانم. تا زمانی که فرهنگ ما  دولتی است مسائل ما حل و فصل نخواهیم شد. تا زمانی که به جای تعمیق، ترویج کنیم، مسائل ما حل نخواهد شد. دولت در زمینه فرهنگ باید سیاستگذار، ناظر و حامی است، و اولین حمایتش ایجاد فضای امن است اما باید کار را به اصحاب هنر واگذار کنیم.
قالیباف از آقای روحانی پرسید: در دولت ایشان با چه رویکرد فرهنگی باید نگاه کنیم اگر تمرکز را از بین ببریم. آیا همه مشکلاتی که ایشان اشاره کردند، حل می شود؟
عارف: نگاه قیم مابانه ای که دولت در حوزه فرهنگ دارد، آیا با فرض تمرکززدایی، حل خواهد شد؟
جلیلی: نباید با نگاه صرفا سیاسی نگاه کرد. زمانی فرهنگ اشرافی گری در این کشور داشت شکل می گرفت. دولت باید خودش جلو اشرافی گری، تبعیض و فساد و ریخت و پاش را بگیرد. 
ولایتی: آقای روحانی به بخشی از آسیب شناسی فرهنگی اشاره کردند. اما توقع این بود که راه حل های خود را هم ارائه می کردند.
غلامعلی حداد عادل: آقای روحانی گفتند که مخالف سانسور هستند. من هم موافق سانسور نیستم. اما اگر در یک اثر هنری کتاب یا فیلم ریشه های اخلاقی یک جامعه زیر سئوال رفته باشد، آیا ایشان اجازه می دهند که آن کتاب یا فیلم وارد خانواده ها شوند و آن کتاب را سانسور نمی کنند؟
حسن روحانی: راه حل این است که بسیاری از این امور را به انجمن های حرفه ای و نظام صنفی واگذار کنیم. نظام صنفی از پیشکسوتان بخش هنر، روزنامه و غیره داشته باشیم که خودشان کنترل کنند. مگر دولت به تنهایی می تواند فرهنگ را کنترل کند. مقدسات ما را فقط کارمندی می فهمد که در فلان اداره نشسته که می خواهد ممیزی کند؟ آنها که دم از ساده زیستی زدند ببینیم کارشان به کجا رسید؟ به رسانه ها آزادی بدهید تا جلو فساد گرفته شود. اکتفا به نظارت های رسمی که وجود دارد، نکنیم. فرهنگ تزریقی نیست. فرهنگ چشمه های جوشانی است که در نهاد مردم است و باید کشف کنیم. ما زیاد قیم نمی خواهیم، قوام می خواهیم. 
محمدرضا عارف: سومین نامزدی است که رئوس برنامه های فرهنگی خود را ارائه می کند.عارف: حوزه فرهنگ و هنر و اجتماعی جزو اولویت برنامه های ماست. انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی و اجتماعی بود. تصدی گری دولت در حوزه فرهنگ و هنر باید به حداقل برسد. امور فرهنگ باید به اهل فرهنگ و هنر سپرده شود. فکر نکنیم با انتخاب یک مسئول فرهنگی مشکل فرهنگ ما حل می شودفرهنگ و هنر شاید بومی ترین صنعت ما باشد. ما در مورد تولید فیلم رتبه اول را در منطقه داریم. اما متاسفانه زیربناهای خوبی نداریم.
متاسفانه نگاه ما در فرهنگ و هنر نگاهی امتیازی است که باید اصلاح شود
سعید جلیلی: به فرهنگ باید به چشم فرصت نگاه کنیم. اگر به بهانه برخی موضوعات دیگر راضی بشویم که هر چیزی در آن قاطی شود و دیگر فرهنگ ما نباشد، به ضد خودش تبدیل می شود.
ولایتی: ما محوریت فرهنگ را باید بگذاریم فرهنگ خودی و هر چه مغایر آن بود را اصلاح کنیم و  فرهنگی مقاومتی را مبتنی بر فرهنگ ملی و اسلامی فراهم کنیم.
حداد عادل: در اینکه کار فرهنگی باید به دست مردم باشد تردید نیست ولی دولت ها هم وظایف فرهنگی دارند. همه جای جهان دولتها کارهای فرهنگی می کنند. دولت اسلامی چه وظایف فرهنگی بر عهده دارد؟ آیا می شود همه چیز را از دولت گرفت؟
حسن روحانی: باید مسائل فرهنگی را به انجمن ها بسپاریم. سیزده بدر و عاشورا و مراسم دینی را مردم برگزار می کنند و بهترین شکل برگزار می کنند. بنابراین باید دست مردم را باز بگذاریم. فسادهای کلان را فراموش کرده ایم و چهار تا جوان را که تخلف کوچک می کنند در خیابان های می گیریم که این تخلف ها با فرهنگ قابل رفع است. هنر بهترین سفیر ایران است. آیا بهتر از حافظ، میرخانی، احصایی، فرشچیان و شجریان برای صدور فرهنگ و هنرمان داریم؟
قالیباف: توقع من این بود که رویکردهای فرهنگی را بشنویم. فکر کنم بحث ها عمدتا می رود در حوزه موردی و مصداقی. به هر حال در حوزه فرهنگ، متکی به رای حرف نزنیم بلکه متکی به اصلاح جامعه حرف بزنیم. بی اعتمادی و دروغ گفتن در جامعه بدتر از فقر است. همین دروغ فقر را درست کرده است. بله تصدی گری کار غلطی است. دولت هم در فرهنگ و هم در اقتصاد باید دست و پای خود را از زندگی مردم را جمع کند. آقای عارف بگوید چه نگاهی در فرهنگ باید حاکم باشد. چه کنیم که اصلاح شود؟
محسن رضایی ار عارف پرسید: چرا طرح جامع ورزش در دولت اصلاحات اجرایی نشد؟
محمدرضا عارف: طرح جامع ورزش را مطرح کردیم اما در دولت بعدی اجرا نشد. ما باید رویکردی در بخش فرهنگ و هنر به دست اندرکاران اعتمادکنیم. نباید یک مولف برای چاپ کتابش از هفت خوان رستم بگذرد. باید خبرگان هر بخشی در نظام صنفی آن بخش بر تولیدات نظارت کنند. مانند سازمان نظام پزشکی. ما یک فیلم را به دلیل 5 تا 10 درصد اختلاف نظر توقیف می کنیم و جوان ایرانی را به سوی فیلم های خارجی سوق می دهیم.
علی اکبر ولایتی چهارمین نامزدی است که رئوس برنامه های فرهنگی خود را مطرح می کند.
علی اکبر ولایتی: تعریف فرهنگ تجلی باورها و رفتار یک جامعه است. انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی است. دولتی که تشکیل خواهد شد، باید دولت هدایت باشد. رئیس جمهور و وزرا باید اسوه باشند. آسیب شناسی از وضعیت موجود این است که آثار رشوه خواری و تبعیض و اعتیاد و پارتی را می بینیم و عقب ماندن کار ضعفا از مشکلات فرهنگی موجود است. در تاریخ ما فرهنگ اسلام و ایران همواره نگهبان هویت ایرانی و اسلامی بوده. باید در خانواده ایجاد مصونیت کنیم. خانواده ما را بر اساس نظریات هانتینگتون و تافلر مورد هجوم قرار دادند. تسهیل ازدواج، ایجاد شغل و تلاش در جهت پایدارکردن خانواده ها و توجه کامل به آموزش و پرورش اهمیت دارد. حدود 50 درصد معلمان ما در دبستان تدریس می کنند.
حسن روحانی: ما باید تسهیلاتی فراهم کنیم که کالای فرهنگی فاخر به مردم ارائه کنیم و به تنوع های دینی و قومی توجه کنیم.
محسن رضایی: اگر در خانواده های ما آرامش نیست دلیلش چیست؟ اقتصاد در مسائل فرهنگی چقدر نقش دارد؟
غرضی: آیا تهاجم فرهنگی توانسته در فرهنگ ایران نفوذ کند؟عارف: برای مقابله با تهاجم فرهنگی همیشه صورت مسئله پاک شده. مانند جمع کردن ماهواره، کاهش پهنای باند اینترنت و یا فیلترینگ.عارف ربنا با صدای محمدرضا شجریان را یک نمونه فاخر فرهنگی دانست.
جلیلی: ظرفیت های فرهنگی ما خیلی بزرگ است که موجب افتخار است. یک نوع انحصار و خلاصه کردن در زمینه فرهنگ هست. این همه شعرای خوب بعد از انقلاب داریم، همه این ظرفیتها باید آزاد بشود.
ولایتی: رئیس جمهور اگر به فرهنگ اسلامی و ایران عمل کند بیشترین اثر را خواهد داشت. در خصوص تهاجم فرهنگی باید مصون سازی شود و آن تقویت بنیاد خانواده است.
محمدباقر قالیباف پنجمین نامزدی است که پشت تریبون قرار گرفته است.
محمدباقر قالیباف: برای هر کشوری مهم ترین موضوع، استقلال و عزتش است. حفظ استقلال فقط با قدرت سیاسی امکان پذیر است؟ به نظر می رسد خیر. کشور باید مولد باشد. تولید قدرت، ثروت، معرفت، و منزلت کند. پس اقتصاد، فرهنگ، سیاست و مسائل اجتماعی مهم است. فلسفه نظام ما رشد و تعالی انسان هاست. خداوند انسانیت و آزادگی انسان را اعطا کرد. دولت توسعه سیاسی یک جانبه نگری بود. توسعه اقتصادی هم یک جانبه نگری بود. در فرهنگ باید دنبال معنویت و اخلاق باشیم. فرهنگ در کشور ما مظلوم واقع شده. حق فرهنگی را ادا نکردیم. نقش فرهنگ در سیاست، اقتصاد و ناهنجاری ها و هنجارها. دولت وظیفه کمی هم دارد. باید ببینیم مهم ترین بحث تربیت کجاست؟ آموزش و پرورش، دانشگاه ها، حوزه ها، و هنرمندان و نویسندگان تولیدکنندگان فرهنگی هستند.
رضایی: آقای قالیباف چگونه منزلت اجتماعی را تقویت خواهد کرد؟
غرضی: آیا فرهنگ بر سیاست تاثیرگذار است یا سیاست بر فرهنگ تاثیرگذار است؟
عارف: آیا در شهرداری هم با همین رویکرد عمل کردید؟ معماری جدید در تهران با فرهنگ ایرانی در تقابل بوده است.
حداد عادل: اگر می خواهیم فرهنگ و هنر توسعه پیدا کند، باید ما کاری کنیم که اهل فرهنگ و هنر باید همه وقت و وجودشان را صرف خلق آثار فرهنگی و هنری کنند و نگرانی از وضعیت معیشتی شان هم نداشته باشند.  فرهنگ و هنر مانند سبزی خوردن سر سفره است و نگاه ما به فرهنگ و هنر تشریفاتی بوده است.
روحانی: سیاست یا اقتصادی نداریم که در دلش فرهنگ نباشد. فرهنگ را همه جا باید لمس کنیم. کمبودی که در جامعه ما وجود دارد، منزلت همه اقشار جامعه است. همه منزلت می خواهند. در بسیاری از فضاها به جای حاکم کردن فضای فرهنگی، فضای امنیتی را حاکم کرده ایم. دانشجویان به راحتی نمی توانند سخن بگویند. بر خلاف نظر رهبری که گفت کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه ها فراهم شود. 
قالیباف: اگر فرهنگ و هنر پایه قدرت حکومت ماست، نباید موقعی که با کسری بودجه مواجه شدیم از فرهنگ و هنر بزنیم. دولت نباید نگاهی امنیتی به فرهنگ و هنر داشته باشد. شهر تهران پنجاه سال بدون طرح تفصیلی بوده و امروز در مدار قانون حرکت می کند. ما تلاش مان در شهرداری این بود که شهرداری را از یک نهاد خدماتی به یک نهاد اجتماعی و فرهنگی تبدیل کنیم.
محمد غرضی ششمین نامزدی است که پشت تریبون قرار گرفت. 
محمد غرضی درگذشت آیت الله طاهری را تسلیت گفت. وی گفت: فرهنگ انعکاس زندگی مردم در دستاوردهای خود است. فرهنگ تزریقی و تحمیلی نیست و نمی تواند تحت تاثیر سیستم های دیگر قرار گیرد. ملت ایران فرهنگ خود را ساخته و زندگی خود را تامین کرده است. در کشور ما روسیه و انگلیس بر کشور حاکم شد و مجموعه صاحبان امتیاز به سوی فرهنگ روسیه و انگلیس و فرانسه رفتند ولی مردم در جایگاه خود ماندند. تصور تغییر فرهنگ به دست دولت ها نفی شده است. مردم بعد از شکست ایستادند تا دولت را مجبور کنند مشروطه به وجود بیاید. همین فرهنگ ملی شدن نفت را ایجاد کرد. و سپس 22 بهمن. مردم با فرهنگ خودشان زندگی می کنند. 
سعید جلیلی: ما اگر توجه نداشته باشیم به موانع فرهنگی، دچار خطا خواهیم شد. اگر آسیب شناسی غلط داشته باشیم، به موضوعاتی توجه خواهیم داشت و از اصل موضوع غافل می شویم. جلیلی از عملکرد حسن روحانی در دوران دبیرشورای عالی امنیت درباره دانشگاه ها انتقاد کرد. 
حسن روحانی در پاسخ به جلیلی گفت: مقایسه فضای دانشگاه های امسال و این روز با سال 82، حالا کجا آن وقت کجا؟ چقدر استاد بازنشسته شدند؟ چقدر اخراج شدند؟ در سال 82 و 83 تمام اقدام هایی که دبیرخانه شورای امنیت ملی داشته برای رفاه حال دانشجویان بوده. ما گفتیم که تمام دانشجویانی که برایشان پرونده درست شده باید از بین برود و قوه قضاییه را قانع کردیم که این پرونده ها را کنار بگذارد.روحانی به انتقاد جلیلی پاسخ داد و گفت: شرایط اکنون با سال های 82و 83 کاملا متفاوت است. بسیاری از استادهای دانشگاه در دوره جدید اخراج شدند.
 غرضی: هر دولتی که بخواهد فرهنگ خود را بر جامعه تحمیل کند، محکوم به شکست است. دولتها باید تابع جامعه و فرهنگ عامه باشند.
غلامعلی حداد عادل به عنوان هقتمین نامزد پشت تریبون قرار گرفت.