جولان خودروهاي گذر موقت و لوكس چند ميلياردي در
خيابانهاي تهران.1
مهر-92
همانگونه هر گز گفته نمی شود عامل تصادفات جاده ای و افزایش مرگ ومیر
روزانه
چست؟ بنا براین در مورد ریشه اختلاف
طبقاتی در جامعه و ورود خود رواهای خارجی بس گرانقیمت به کشور هم سخنی گفته نمی شود
تا گزارش شاهد جولان بودن خودروهاي گذر موقت و لوكس چندميلياردي در
كف خيابانهاي تهران شود . در صورتی که در جاده های مرگ آفرین کشور هنوز از خود روهای پیکان های قبل از انقلاب استفاده می شود .
درچندماهه اخير با بالارفتن نجومي قيمت دلار نه تنها تب واردات خودرو
فروكش نكرده، بلكه اين روزها شاهد جولان خودروهاي گذر موقت و لوكس چندميلياردي در
كف خيابانهاي تهران هستيم. به گزارش افكارنيوز، اين روزها اگر گذرتان به
خيابانهاي شمالشهر تهران افتاده باشد يا اگر مشتري ثابت شبهاي بزرگراههاي
تهران باشيد، بعيد است كه يكي از اتومبيلهاي گذرموقت از مجاورت شما گذر نكرده
باشد و با صداي غرش موتورهايش تلنگري به حافظه تاريخي و جغرافياييتان نزده باشد و
شما را ميان حل معادله لاينحل بُعد مكاني، ريالي، دلاري و زماني شما و اين از ما
بهتران رها نكرده باشد. گرچه واردات خودرو در سالهاي اخير با فراز و
فرودهايي همراه بوده و در طول دهه اخير حجم بالايي از خودروهاي وارداتي به خيابانهاي
تهران و ديگر شهرهاي كشور راه گشودهاند ولي آنچه اين روزها در حال وقوع است مسالهاي
فراتر از تردد خودروهاي چندصد ميليوني معمول است! اين روزها صحبت از خودروهاي چند
ميلياردي است كه طرح و فرم عجيب آنها در ميان غرش سرسام آورشان چشمها را به خود
ميدوزد. اگر زماني با ورود پورشه به ايران جار و جنجالي به پا و حساسيتها
برانگيخته ميشد، ولي اين روزها لامبورگيني اونتادور، فراري كاليفرنيا، بنز اس ال
اس و بسياري خودروهاي ميلياردي گذر موقت ديگر بدون هيچ سر و صدا و جنجالي وارد
ايران شدهاند و در خيابانهاي شهر جولان ميدهند. قضاوت ميان خوشبختانه يا
متاسفانه بودن اين اتفاق تفاوتي ميان آنچه در جريان است ايجاد نميكند ولي به هر
حال، حال و روز اين روزهاي خيابانهاي شمال تهران حال و روزي است متفاوت با ديگر
محلههاي اين شهر و ديگر شهرهاي اين كشور و يا حتي ديگر كشورهاي دنيا؛ محلههايي
كه با جولان اين خودروهاي لوكس و ميلياردي به محلي براي فخرفروشي عدهاي تازه به
دوران رسيده تبديل شدهاند؛ اتومبيلهايي با قيمتهايي سرسامآور كه ديدن آنها
نه تنها براي ما، كه براي بسياري از مردم كشورهاي سازنده اين ارابههاي لوكس و
ديدني نيز تازگي دارد! اما آنچه حساسيت اين مساله را دوچندان ميكند ورود اين گذر
موقتها در شرايط فعلي است كه با بالا رفتن قيمت دلار و چندبرابر شدن قيمت اين
خودروها نه تنها از ورود اين خودروها به كشور كاسته نشده، بلكه بر حجم تقاضاي اين
ارابههاي لوكس نيز اضافه شده است تا جاييكه برخيها فصل تابستان امسال را نقطه
اوجي در واردات اين نوع خودروها بيان ميكنند. سعيد يكي از دوستداران ماشينهاي
لوكس ميگويد: 8-9 ماه اخير يكي از بهترين سالهاي ماشيني مخصوصا گذرموقت رو داشتيم
كه اگر با بالارفتن قيمت دلار مصادف نميشد شايد بهتر از اين نيز ميتوانست باشد! او
معتقد است: در اين چند ماه اخير با پلاك شدن فراري 458 و مرسدس اس ال اس و هامر
و... كه خبرش تو فضاي مجازي جنجالي شد اتفاق بزرگي در روند شمارهگذاري اين ماشينهاي
خاص نيز رخ داد. سعيد ادامه ميدهد: گرچه زمستان 91 فصل خاطرهانگيزي براي
دوستداران اتومبيلهاي لوكس بود و طي آن شاهد بازشدن پاي رولزرويس، لامبورگينيگالاردو،
مورگان فراري 458 و بنز اسالاس به خيابانهاي ايران بوديم ولي بهترين روزهاي
ماشينبازهاي ايراني(!) در تابستان امسال رقم خورد... او با اشاره به تعدادي
از ماشينهاي خاص وارد شده در اين فصل ميگويد: در حال حاضر كه در آخرين ماه از تابستان 92 هستيم
شاهد يكي از بهترين روزهاي ماشين بازهاي ايراني هم هستيم چراكه علاوه بر
لامبورگيني اونتادور، فراري 458، فراري كاليفرنيا، اس ال اس پلاك ملي، اس ال اس
مات گذر موقت، آئودي آر 8 سفيد، آئودي آر 8 نوك مدادي، هامر فول تيونينگ و جگوار
ايكس اف 2013 كه در خيابانها در حال ترددند تا چند روز ديگر اولين فراري 458
اسپايدر ايران وارد كشور ميشود. اما فارغ از بحث خودروهاي گذرموقت، كه به وسيلهاي براي خودنمايي
برخي از جوانان كمتر از 30 سال تبديل شده بحث پلاك شدن اين خودروها نيز مسالهاي
است كه كنكاش در آن ميتواند نشان از باندهايي خاصتر از اين اتومبيلهاي خاص در
روند شمارهگذاري چنين خودروهايي باشد. پس از آنكه تردد خودروي 6 ميلياردي
بوگاتي با پلاك رند توسط رئيس پليس راهبر تهران تكذيب شد اين بار نوبت به فراري 458 قرمز رنگ رسيده است كه اين روزها در ميان بهت بسياري از مردم و
علاقمندان به اتومبيلهاي لوكس، با پلاك ملي در خيابانهاي شهر تردد كند. خودرويي كه مالك آن اين روزها به فكر فروش آن نيز
افتاده و به دليل دارا بودن پلاك ملي، قيمت باور نكردني 8/5 ميليارد تومان را بر
روي اتومبيل لوكس خود گذاشته است. قيمتي كه در شرايط اقتصادي و معيشتي بسياري از
مردم اين شهر و كشور، تنها ميتواند دهنكجي و طعنهاي معنادار باشد و... اما اين مساله تنها در خودرو فراري و بوگاتي
خلاصه نشده و در شورولت كامارا 2014 (آماده پلاك ملي) با قيمت 1 ميليارد و 950
ميليون تومان، هامر زرد پلاك ملي 1/5 ميليارد توماني و... نيز قابل مشاهده است. در
پايان بايد اشاره كرد كه حتي اگر ورود اين خودروها به كشور با مجوزهاي قانوني نيز
صورت گرفته باشد ميتواند نشانهاي باشد بر اختلاف فجيع طبقاتي ميان عدهاي خاص و
ديگر مردم جامعه كه زمينه را براي بروز جرم و جنايت مهيا ميكند. جرم و جناياتي كه
همچون فاجعه خيابان فرشته با ريشه اختلاف طبقاتي چندي پيش شاهد وقوع آن بوديم.