"آبشان از يك جوي نمي‌رود" از كجا آمده است؟

آشنايي با ريشه ضرب المثل ها؛
ضرب المثل "آبشان از يك جوي نمي‌رود" از كجا آمده است؟
2 آذر -92
عجیب تشابهی  بین تقسیم آب به خانه ها در محلات و کوچه های قدیم در تهران و سایر شهرهای ایران و عوارض ناشی از آن  با روابط میان حاکمان و رقبا و جنگ قدرت وثروت وجود دارد !
هرگاه بين دو يا چند نفر در امري از امور توافق و سازگاري وجود نداشته باشد، به عبارت"آبشان از يك جوي نمي‌رود" استناد و استشهاد مي‌كنند. در اين عبارت مثلي به جاي نمي‌رود گاهي فعل نمي‌گذرد هم به كار مي‌رود، كه در هر دو صورت معني و مفهوم واحد دارد. 
? اما ريشه اين ضرب المثل: 

سابقا كه شهرها لوله كشي نشده بود سكنه هر شهر براي تامين آب مورد احتياج خود از آب رودخانه يا چشمه و قنات، كه غالبا در جويهاي سرباز جاري بود استفاده مي‌كردند. به اين ترتيب كه اول هر ماه، يا هفته‌اي يك بار- بسته به قلت يا وفور آب- حوضها و آب انبارها را با آب جوي كوچه پر مي‌كردند و از آن براي شربت و شستشو و نظافت استفاده مي‌كردند. طبيعي است در يك محله كه ده‌ها خانه دارد و همه بخواهند از آب يك جوي در دل شب استفاده كنند، چنانچه بين افراد خانواده‌ها سازگاري وجود نداشته باشد، هر كس مي‌خواهد زودتر آب بگيرد. همين عجله و شتاب زدگي و عدم رعايت تقدم و تأخر موجب مشاجره و منازعه خواهد شد. شبهاي آب نوبتي در محله‌هاي تهران واقعأ تماشايي بود. زن و مرد و پيرو جوان از خانه‌ها بيرون مي‌آمدند و چنان قشقرقي به راه مي‌انداختند كه هيچكس نمي‌توانست تا صبح بخوابد. شادروان عبد‌الله مستوفي مي‌نويسد: "من كمتر ديده‌ام كه دو نفر كه از يك جوي آب مي‌برند از همديگر راضي باشند و اكثر بين دو شريك شكراب مي‌شود."