گزیده خبر ها


کد خبر: ۱۷۰۰۵۵
۰۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۴
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت که تشکر مقام معظم رهبری بعد از مذاکرات در جواب نامه آقای روحانی از تیم مذاکره کننده باعث شد مساله ختم شود و اما و اگری باقی نماند و این کار بسیار مهمی بود.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مراسم معارفه علی‌اکبر ولایتی به عنوان رئیس جدید مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام که در سالن آفتاب ساختمان مرکز تحقیقات استراتژیک برگزار شد با اشاره به تاریخچه تاسیس مرکز تحقیقات استراتژیک گفت: وقتی مسئول ریاست جمهوری شدم فکر کردم جای مرکز تحقیقات راهبردی در کشور خالی است، چون برای حکومت اسلامی و نظام‌مان نیازمند تحقیقات راهبردی بودیم پس خیلی زود این موسسه تشکیل شد.

وی در ادامه به توضیح دو هدف از تاسیس مرکز تحقیقات استراتژیک پرداخت و تصریح کرد: به طور معمول وقتی دولتی عوض می‌شود عده‌ای از کار کنار می‌روند که دارای تجربه و سابقه هستند، اما تجربه‌شان به درد آینده می‌خورد پس باید از آن‌ها بهره گرفت و این موضوع یکی از دلایل تشکیل مرکز تحقیقات بود و دلیل دیگر تاسیس این مرکز وجود مکانی بود که کارهای تحقیقاتی بنیادین در آن انجام شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این‌که در شروع کار مرکز تحقیقات استراتژیک پیشرفت‌هایی حاصل شد و در دوره آقای دکتر روحانی شاهد پیشرفت‌های بهتری بودیم، افزود: پس از تصدی آقای روحانی بر ریاست جمهوری برای جانشین ایشان خیلی فکر کردیم که بعد از مشورت‌ها و مذاکره با رهبری به آقای ولایتی رسیدیم که از نظر من انتخاب بسیار مناسبی هستند، چون با ایشان از زمان مجلس و دولت موسوی آشنایی دارم و اولین باری که ایشان را خوب شناختنم در مذاکرات قطعنامه جنگ بود که کار بسیار دشواری انجام شد.

هاشمی رفسنجانی با بیان این‌که مذاکرات قطعنامه جنگ از مذاکرات امروز روحانی و ظریف خیلی مهم‌تر بود، خاطرنشان کرد: عده‌یی از نیروهای رزمنده مخالف قطعنامه بودند، اما آنچه ما می‌فهمیدیم این بود که جنگ به جایی نمی‌رسد چون آمریکایی‌ها در جنوب و خلیج فارس ایستاده بودند و سکوها ، هواپیماها و کشتی‌های ما را مورد حمله قرار می‌دادند و در این شرایط جنگیدن عاقلانه نبود، اما عبور از آن هم کار بسیار دشواری بود و حتی در این رابطه با آقای رضایی در حلبچه مذاکره کردم و ایشان از نیازمندی‌هایشان در صورت ادامه جنگ برای من گفتند پس معتقدم هنرمندی تیم مذاکره کننده ما این بود که قطعنامه‌ای را که علیه ما صادر شده بود به نفع ما تغییر دادند و این کار بسیار سختی بود، چون ما در سازمان ملل طرفداری نداشتیم و اکثر آن‌ها عمله آمریکا بودند، اما با تدبیر توانستیم این قطعنامه را طوری اصلاح کنیم که صدام حسابی گیر افتاد و دست و پا می‌زد که از زیر بار قطعنامه بیرون رود، اما در نهایت خسارت‌هایی به پای عراق نوشته شد.

وی افزود: با پایمردی تیم مذاکره کننده به رهبری آقای ولایتی در زمان جنگ از آن مرحله سخت عبور کردیم که شبیه همان چیزی است که امروز در ژنو اتفاق افتاد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این که آقای ظریف و همکارانش از دست پروده‌های آقای ولایتی هستند که کار ایشان را در ژنو تکرار کردند، خاطرنشان کرد:‌ در داخل هر روز حرف‌ها و گوشه‌ کنایه‌هایی مطرح می‌شد و اگر صحبت‌های آقا در حمایت از تیم مذاکره کننده نبود، تیم ما دچار لکنت زبان می‌شد پس رهبری پشتشان را محکم کردند و آن‌ها با خیال راحت رفتند.

وی با اشاره به این که امروز بعد از مذاکرات در جواب نامه آقای روحانی که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد، تدبیر را بار دیگر دیدم، افزود: اگر مقام معظم رهبری این کار را نمی‌کردند اما و اگرها باقی می‌ماند، اما آقا با جمله تشکر از تیم مذاکره کننده مساله را ختم کردند و این کار بسیار مهمی بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که از شئون رهبری این است که در لحظات حساس به داد مردم و مسئولان برسد که رسیده‌اند، اظهار کرد: ما از این گردنه بسیار سخت عبور کردیم و الان آمریکا و اوباما برای تسلیت به اسرائیل قضیه را جور دیگر تفسیر می‌کنند. درست است که ننوشته حق غنی سازی برای ایران محفوظ است، اما این موضوع در قرارداد ایران با ان پی تی مورد اشاره قرار گرفته است و به طور طبیعی هر کشوری که حق دارد از صنعت صلح‌جویانه هسته‌یی استفاده کند می‌تواند غنی‌سازی هم بکند، اما آن‌ها از این کلمه ابا داشته‌اند، چون می‌خواستند چیزی در دست داشته باشند، به هر حال فرقی هم نداشت چون عملا گفتند شما می‌توانید ادامه دهید و اگر می‌گفتند حقتان است کشورهای دیگر هم وارد می‌شدند و می‌گفتند ما هم حق داریم.

هاشمی رفسنجانی با بیان این‌که در حقیقت راه برای ما باز شده است، گفت: الآن هم همان مقدار سانترفیوژ که قبلا کار می‌کرد به کار خود ادامه می‌دهد البته 20 درصد نه، چون ما احتیاجی به 20 درصد سانترفیوژ نداریم و تنها برای رآکتور امیرآباد می‌خواهیم که آن نیاز ما برای مدت طولانی تامین است.

وی با اشاره به این که همه مرکزهای هسته‌یی از جمله اصفهان و نطنز، فردو و رآکتور در حال ساخت اراک کار می‌کنند، تصریح کرد:‌ هیچ کدام از رآکتورهای ما تعطیل نمی‌شود و من فکر می‌کنم کاری که امروز تیم مذاکره کننده انجام دادند بسیار بزرگ است و باید از دکتر روحانی و همکارانش تشکر کنیم که ما را از یک مخمصه نجات داده‌اند تا مردم احساس راحتی کنند. البته رسیدن به قرارداد نهایی زمان می‌برد و ما باید حتما به قرارمان پایبند باشیم و آن‌ها نیز به این قرارداد پایبند باشند تا در شرایط بهتر سیاسی، اقتصادی و ارتباطی ان شاءالله این مسیر تا شش ماه آینده تکمیل شود.

هاشمی رفسنجانی که در مراسم معارفه علی‌اکبر ولایتی به عنوان رئیس جدید مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام سخن می‌گفت ،همچنین با اشاره به این که در دوره جدید ریاست آقای ولایتی قرار است پژوهشکده تحقیقات استراتژیک دینی و مذهبی در قم تاسیس شود، گفت: طبیعی است که از سوی علما فتواهای لازم صادر می‌شود، اما جای تحلیل اسلامی در مسائل بنیادین فراوانی که وجود دارد، خالی است و لازم است در مسائل حکومتی، نظامی و ارتباطات با خارج مرکزی برای تحقیقات استراتژیک تاسیس شود و ان شاءالله تیم نیرومندی در آن فعالیت کنند.

وی همچنین از فعالیت پژوهشگاه تحقیقات استراتژیک خبر داد و گفت: یک پژوهشگاه برای تربیت نیروهای با اصالت و صلاحیت که آزادانه و شجاعانه نظرات علمی تحقیقی خود را به جامعه اعلام کنند تشکیل خواهد شد چون آزادمنشی نیاز واقعی ماست

کد خبر: ۱۶۹۹۹۱
۰۳ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۶
رییس اسبق اتاق بازرگانی ایران از آزاد سازی حدود هشت میلیارددلار دارایی های بلوکه شده ایران توسط آمریکا در صبح امروز ( یکشنبه ) خبرداد. 

ˈ علینقی خاموشی ˈ در گفت وگو با ایرنا عنوان کرد: توافق بامداد امروز ایران و کشورهای 1+5 آغازی برای باز شدن راه های ارتباطی اقتصاد ایران با جهان است.

وی با بیان اینکه تاکنون اقتصاد ایران به دلیل تحریم های بانکی بسیار بسته بود، گفت: توافق حاصله راه جدیدی را به سوی ایران باز می کند.

خاموشی این موضوع را نیز گفت که حل مسائل هسته ای ایران علاوه براینکه به مرور مراودات ایران با بسیاری از کشورهای اروپایی و حتی آمریکا را تحت الشعاع خود قرار می دهد گفت: امیدواریم که این روند رو به توسعه باشد.

وی تاکید کرد: طبیعی است که اگر شرایط اعتماد سازی از سوی دو طرف به خوبی به پیش رود، در توسعه مناسبات با آمریکا نیز مشکلات مان حل خواهد شد.

یاد آور می شود: جمهوری اسلامی ایران و 1+5 بامداد امروز پس از چهار روز مذاکره سرانجام به توافق رسیدند.

تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در صبح پنجمین روز از مذکرات خود با گروه 1+5 به توافق دست یافت. 

کد خبر: ۱۷۰۰۶۵
۰۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۴
واژگونی یک دستگاه سواری سمند در جاده خاوران مرگ راننده این خودروی سواری را رقم زد.

سید جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره گفت: ‌به دنبال اعلام یک مورد حادثه رانندگی در ساعت 20:30 شب‌گذشته، ستاد فرماندهی آتش‌نشانان را به محل حادثه واقع در مسیر غرب به شرق جاده خاوران نرسیده به فرون‌آباد اول اعزام کرد.

وی افزود: پس از حضور آتش‌نشانان در محل مشاهده شد که یک دستگاه سواری سمند به دلیل نامعلوم از مسیر اصلی خارج شده و پس از برخورد با گاردریل حاشیه بزرگراه، واژگون شد.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به محبوس‌شدن راننده این خودرو در کابین، گفت: آتش‌نشانان با تجهیزات مربوطه، این راننده 27 ساله را خارج و به عوامل اورژانس مستقر در محل حادثه تحویل دادند که آنان پس از بررسی علائم حیاتی، مرگ را وی را به علت شدت جراحات وارده، تایید کردند.

ملکی با بیان اینکه علت وقوع این حادثه از سوی کارشناسان پلیس راهور بررسی و اعلام خواهد شد، افزود: عوامل آتش‌نشانی در ساعت 21:26 به عملیات خود در این محل خاتمه دادند.

mmm

در بوستان اقاقیا رخ داد


کد خبر: ۱۷۰۰۴۴
۰۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۳
ماموران پلیس آگاهی تهران‌بزرگ عامل قتل در بوستان اقاقیا را دستگیر کنند.

به گزارش ایسنا، وقوع یک فقره درگیری در پارک اقاقیا در ساعت21 ششم آبان ماه امسال از طریق مرکز فوریت‌های پلیسی110 به کلانتری 132 نبرد اعلام شد. با تأیید خبر از سوی کلانتری و اعلام آن به پلیس آگاهی، تیم بررسی صحنه جرم اداره دهم در محل جنایت حاضر و تحقیقات از همان لحظه اولیه وقوع جنایت آغاز شد، در همان تحقیقات اولیه مشخص شد فردی به نام "رامین" 25ساله در درگیری با جوان دیگری به نام "علی . ف" 20 ساله به قتل رسیده و ضارب نیز از صحنه متواری شده است.

با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع "قتل عمد" و به دستور بازپرس شعبه پنجم بازپرسی دادسرای ناحیه 27 تهران، پرونده برای رسیدگی در اختیار اداره دهم پلیس آگاهی تهران‌بزرگ قرار گرفت.

در تحقیقات از شاهدان صحنه جنایت (سه تن از دوستان مقتول)، آنها در اظهارات خود به کارآگاهان عنوان داشتند: "به همراه رامین روی نیمکت داخل پارک نشسته بودیم که یکی از بچه‌های محل (متهم به قاتل) آمد و در نزدیکی ما و روی همان نیمکت نشست. به خاطر کوچک بودن نیمکت، رامین از علی خواست تا محل دیگری را برای نشستن انتخاب کند اما او اصرار داشت تا همانجا بنشیند و همین موضوع باعث شد تا رامین و علی با یکدیگر درگیری لفظی پیدا کنند.

شاهدان صحنه جنایت در ادامه اظهارات خود عنوان داشتند: با بالاگرفتن درگیری لفظی بین رامین و علی، ناگهان علی چاقویی را که در زیر لباسش بود، بیرون آورد و به سمت رامین گرفت اما رامین به خاطر قد بلندتر و آمادگی جسمانی خود (به علت ورزشکار بودن) توانست تا در یک لحظه چاقو را از علی گرفته و ضربه‌ای به گردن وی وارد کند که بلافاصله علی روی زمین افتاد و رامین نیز از داخل پارک فرار کرد.

با توجه به آغاز تحقیقات از همان دقایق اولیه وقوع جنایت، کارآگاهان اداره دهم با شناسایی محل سکونت متهم به قتل در بلوار زمزم شرقی و ضمن انجام هماهنگی با بازپرس پرونده به این محل رفته و در تحقیقات خود اطلاع پیدا کردند که علی پس از ارتکاب جنایت به خانه مراجعه و پس از تعویض لباس‌های خون‌آلود، متواری شده است.

همزمان با آغاز اقدامات پلیسی برای دستگیری متهم به قتل کارآگاهان اداره دهم به آموزش خانواده متهم برای معرفی وی پرداخته و سرانجام در دوم آذرماه امسال، علی با حضور در اداره دهم خود را به کارآگاهان معرفی کنند.

سرهنگ کارآگاه آریا حاجی‌زاده، معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی تهران‌بزرگ، با اعلام این خبر گفت: در تحقیقات از متهم و همچنین شاهدان صحنه جنایت، مشخص شد که بین مقتول و متهم هیچ‌گونه اختلاف قبلی که بواسطه آن متهم با انگیزه قبلی اقدام به ارتکاب جنایت کرده باشد، وجود نداشته است.

وی گفت: با توجه به اعتراف صریح متهم و به دستور بازپرس پرونده، قرار بازداشت موقت از سوی بازپرس صادر و متهم برای انجام تحقیقات تکمیلی در اختیار اداره دهم پلیس‌آگاهی تهران‌بزرگ قرار گرفت.
 پ

(تصاویر) نشست خبری روحانی پس از مذاکرات

این  ژست روحانی و خوشحالی ماه عسل خوران ناشی از عقب نشینی و تسلیم زبونانه ی مقابل گروه 5+1 همچون  خبر پیروزی پس از انتخابات ریاست جمهوری کوتاه مدت  خواهد بود . زیرا تاکتیک تبلیغاتی برای گزارش عملکرد 100 روزه قولد اده شده یر وحانی به بازار مکاره است .
کد خبر: ۱۷۰۰۳۰
۰۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۵
فرارو- حسن روحانی در نشست خبری صبح امروز خود با بیان اینکه "گزارش کوتاهی از تلاش‌های پیگیر تیم دیپلماتیک و دوستانمان به عنوان تیم مذاکرات هسته‌ای ارائه خواهم داد"، گفت: دستاورد این تلاش‌ها جلوه بیشتر کرامت و بزرگی ملت ایران بود.

وی با بیان اینکه "ملت ایران همواره در طول تاریخ دارای عظمت و سربلندی‌هایی بوده که توجه جهانیان را به خود جلب کرده است"، افزود: در این مذاکرات دنیا به این احساس رسید که تکریم ملت ایران پاسخ خواهد داد و تحریم نمی‌تواند کارساز باشد.

رییس‌جمهور تاکید کرد: دولت تدبیر و امید به دنبال ایجاد فضای اعتماد بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهایی است که آنها علاقه‌مند به ارتباط دوستانه با این ملت بزرگ هستند.

تصاویر حمید فروتن همت خواهی عکاس ایسنا را از نشست خبری روحانی مشاهده می نمایید: 











 

کد خبر: ۱۶۹۹۸۳
۰۳ آذر ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۱
دو پسر زورگیر که برای سرقت خودروی پرشیا مرتکب جنایت کوچه البرز شده بودند، پس از محاکمه در دادگاه کیفری به قصاص محکوم شدند.

به گزارش خبرنگار قانون، ساعت 3 و 30 دقیقه بیست و دوم مهرماه سال گذشته کشف جسد در خیابان حافظ ، کوچه البرز به کلانتری 107 فلسطین اعلام شد.در بررسی های اولیه انجام شده توسط مأموران کلانتری مشخص شد که مقتول به هویت "احمد" 27ساله در داخل خودرو شخصی پژو پارس سفید رنگ خود و از سوی قاتل یا قاتلان به قتل رسیده است.
با ارجاع پرونده به اداره دهم پلیس آگاهی، کارآگاهان متوجه شدند که تعدادی از دانشجویان در مسیر رفتن به خوابگاه دانشجویی ، با مشاهده یک دستگاه خودرو سواری پژو پرشیا سفید رنگ که هر چهار در آن باز بوده و چراغ های احتیاط آن نیز روشن بود ، به محل پارک خودرو نزدیک شده و در بررسی داخل خودرو متوجه خون آلود بودن صندلی های خودرو شدند و در فاصله چند متری خودرو نیز جسد مقتول را پیدا کرده وبلافاصله از طریق مرکز فوریت های پلیسی 110 ، موضوع به پلیس اطلاع داده شد.
با شناسایی اعضای خانواده مقتول و در تحقیقات از آنها مشخص شد که مقتول ساعت 22 روز قبل از قتل از منزل برادرش در شهریار خارج و به مقصد منزل خود واقع در میدان رسالت ، خیابان فرجام حرکت کرده و بر اساس اظهارات خانواده با فرد یا افرادی نیز قرار ملاقات یا اختلاف نداشته است.
در شرایطی که هیچگونه اطلاعاتی در خصوص ارتکاب جنایت با انگیزه دشمنی یا اختلاف مالی در پرونده وجود نداشت، کارآگاهان اداره دهم با مراجعه به کوچه البرز به بررسی میدانی از محل وقوع جنایت پرداخته و در بررسی های خود موفق به شناسایی چند واحد تجاری دارای دوربین های مداربسته شدند. بلافاصله تصاویر به دست آمده از دوربین های مداربسته این واحدهای تجاری مورد بررسی قرار گرفت و کارآگاهان موفق به شناسایی خودرو متعلق به مقتول شدند که ساعت 1 و 45 دقیقه بامداد به همراه سه سرنشین ( راننده به همراه دو جوان ) داخل کوچه شدند.
در حالی که کارآگاهان در حضور صاحب یکی از مغازه ها در حال بررسی تصاویر دوربین های مداربسته مغازه بودند ، ناگهان صاحب مغازه به محض مشاهده تصویر دو پسر جوان در کمال تعجب به کارآگاهان گفت: این دو جوان سامان و داوود هستند که هر دو در یک خانه قدیمی متروکه در انتهای همین کوچه البرز زندگی می کنند.
با توجه به شناسایی عاملان جنایت به اسامی "سامان. ن" 20 ساله و "داوود. ع" 20 ساله ، کارآگاهان در ادامه تحقیقات خود متوجه شدند که در داخل کوچه البرز خانه ای قدیمی و متروکه وجود دارد که محل تردد برخی افراد به ویژه افراد معتاد بوده و در این بین سامان و داوود نیز به علت بلامکان بودن از مدتی پیش در این خانه متروکه زندگی می کنند.
با وجود متواری شدن سامان و داوود از خانه متروکه و در شرایطی که به واسطه بلامکان بودن این دو نفر و عدم مراجعه متهمان به محل سکونت خانواده هایشان هیچگونه اطلاعات قابل بهره برداری برای دستگیری آنها وجود نداشت ، اما با توجه به احتمال مراجعه به ساختمان متروکه برای استراحت، مراقبت‌های پلیسی نامحسوس در دستور کار کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی قرار گرفت.
سرانجام در اولین مرحله، ساعت 12 بیست و نهم آبان ماه سال گذشته "داوود. ع" هنگام خروج از خانه متروکه دستگیر و به اداره دهم منتقل شد. با دستگیری داوود و آغاز تحقیقات ، وی به ارتکاب جنایت و به همراه سامان با انگیزه "سرقت خودرو به شیوه زورگیری" اعتراف کرد که در ادامه و با شناسایی محل تردد سامان ، وی نیز در ساعت 14همان روز در چهارراه استانبول دستگیر و به اداره دهم منتقل شد.
متهمان در اعترافات خود در خصوص نحوه ارتکاب جنایت به کارآگاهان گفتند : ساعت 1 و 30 دقیقه بامداد روز حادثه و به بهانه کرایه دربست ، سوار یک دستگاه خودرو پرشیا سفید رنگ شده و به بهانه برداشتن مدارک از داخل خانه از راننده خواستیم تا به داخل کوچه البرز برود. به واسطه شناخت کامل از کوچه البرز و موقعیت تجاری آن و نبودن مجتمع مسکونی در داخل کوچه اطمینان داشتیم که در آن موقع از شب کسی در داخل کوچه تردد ندارد و به همین علت به محض ورود ماشین به داخل کوچه ، با تهدید چاقو قصد سرقت ماشین را داشتیم که ناگهان راننده جوان خودرو با ما درگیر شد که در این هنگام چندین ضربه چاقو به او زدیم که یکی از این ضربات به سینه مقتول برخورد کرد که باعث خونریزی شدید او شد. متهمان در خصوص علت عدم سرقت ماشین نیز به کارآگاهان عنوان داشتند که پس از پیاده کردن مقتول از داخل ماشین ، قصد سرقت خودرو را داشته اند اما به خاطر خونریزی شدید مقتول در داخل خودرو و آغشته شدن صندلی ها به ویژه صندلی راننده به خون ، آنها از سرقت خودرو منصرف و از محل متواری شدند.
با تکمیل تحقیقات پرونده برای محاکمه به شعبه 71 دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شد که در ابتدای این جلسه نماینده دادستان با تشریح کیفرخواست گفت: در این پرونده سامان و داوود متهم به مشارکت در قتل عمدی هستند.
در ادامه اولیای دم با قرار گرفتن در جایگاه برای قاتلان تقاضای قصاص کردند. سپس داوود در جایگاه قرار گرفت که با رد اعترافات قبلی خود گفت: ما هیچ انگیزه ای برای سرقت نداشتیم. اعترافاتمان در بازجویی نیز صحت ندارد.من آن شب حالت عادی نداشتم. مشروبات الکی و قرص مصرف کرده بودم. وقتی با مقتول درگیر شدیم دو ضربه به احمد زدم. من پیش از این سابقه بیماری روانی داشتم. حالا از کار خود پشیمانم و برای قصاص آماده ام.
سامان نیز با انکار اتهاماتش گفت: من هیچ نقشی در قتل نداشتم. تمام اعترافات نیز برای کمک به داوود بود تا اتهامش سبک تر شود.من بعد از اینکه داوود مرد راننده را کشت دچار وحشت شده و از محل گریختم. پس از آخرین دفاعیات متهمان قضات دادگاه برای صدور حکم وارد شور شده و هر دو متهم را به اتهام مشارکت در قتل به قصاص ، سه سال زندان و 74 ضربه شلاق محکوم کردند.


کد خبر: ۱۷۰۰۲۵
۰۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۵
ایران رتبه اول مصرف نوشابه در دنیا! سرانه استفاده از نوشابه گازدار در دنیا ۱۰ لیتر است. این در حالی است که ایران به صورت سالانه ۴۲ لیتر نوشابه گازدار استفاده می کند. این برنامه غذایی غلط سبب پوسیدگی دندان، چاقی، سوء تغذیه ، اثرات مخرب بر کلیه، اختلال در خواب و ... خواهد شد. نوشیدنی‌های گازدار به اندازه سیگار خطرناک هستند.

ایران در مصرف نوشابه در دنیا صاحب رتبه اول است. با این نوشابه مضر محبوب بیشتر آشنا شویم:

نوشابه بخرید، اما نخورید
نوشابه کولا یا همون نوشابه سیاه خودمون یکی از پرمصرف‌ترین و البته مضرترین نوشیدنی‌های دنیاست. سال‌هاست سازمان‌های بهداشتی و درمانی درباره مضرات مصرف نوشابه حرف می‌زنن، اما اقلا گوش ما ایرانی‌ها بدهکار نیست و می‌خواهیم همچنان بزرگ‌ترین مصرف کننده نوشابه باشیم.

نوشابه کولا خارج از بدن می‌تونه مفید باشه. مثلا می‌تونه دوست خوبی برای ماشین‌تون باشه. یه تیکه فویل آلومینیومی رو مچاله کنید و تو نوشابه سیاه فرو کنید، بعد فویل رو روی زنگ‌زدگی سپر ماشین بمالید تا از بین بره. یا برای یخ‌زدایی شیشه جلوی ماشین ازش استفاده کنید. لک بدمنظره روغن ماشین روی موزائیک رو هم می‌تونید با یه قوطی کولا پاک کنید.

حالا که با نوشابه سراغ ماشین رفتید، بقیه بطری رو دور نریزید. برای اینکه چمن‌های سرسبزتری داشته باشید ماهی یه بار روی چمن نوشابه بپاشید.

برای پاک کردن درز بین کاشی‌ها از نوشابه سیاه استفاده کنید.

اگه از آخرین هنرنمایی آشپزی‌تون یه تابه سوخته به یادگار مونده، توش نوشابه بریزید و بذارید بجوشه و تکه‌های سوخته رو از تابه جدا کنه. از همین روش برای از بین بردن رسوب کتری و سماور هم می‌شه استفاده کرد.

دو لیتر نوشابه برای پاک کردن رسوب و زنگار یه استخر کافیه. بذارید نوشابه و آب یه روز تو استخر بمونه و از نتیجه لذت ببرید.

کولا لکه ماژیک رو به راحتی از روی فرش و دیوار پاک می‌کنه. بعد از لکه‌بری با نوشابه، با آب و صابون محل لک رو بشورید و خلاص!

یکی از مصیبت‌های دنیا چسبیدن آدامس به لباس و بدتر از اون چسبیدنش به موی سره. اما نوشابه سیاه می‌تونه به راحتی اونو از هر سطحی جدا کنه.

یه کار دیگه که می‌تونید با نوشابه بکنید حالت دادن به موهای فر و مجعدتونه. اول موهاتون رو با نوشابه خیس کنید و بعد از چند دقیقه بشوریدش. اگه نمی‌خواهید رنگ موهاتون تیره‌تر بشه از نوشابه رژیمی استفاده کنید.

خب! حالا خودتون قضاوت کنید. چیزی که می‌تونه از روغن موتور تا رسوب آهک رو از بین ببره، با دندون و معده‌ و دستگاه گوارش‌تون چیکار می‌کنه؟

به این 7 دلیل نوشابه نخورید!

1- نوشابه عامل افزایش فشار خون است
فشار خون بالا یک عامل خطرزا برای بیماری قلب و عروق است. خطر حمله قلبی یا سکته مغزی برای کسی که میزان فشار خون او 13.5 بر 8.5 است دو برابر کسی است که فشار خون او 11.5 بر 7.5 است.

بررسی‌های محققان انگلیسی و آمریکایی نشان می‌دهد به ازای هر قوطی نوشابه شکردار که در روز مصرف شده باشد، فشار خون به ‌طور منظم بالاتر می‌رود.

داده‌های مربوط به بیش از 2 هزار و 500 نفر نشان می‌دهد که نوشیدن بیش از 355 میلی لیتر آب میوه‌ی شکردار یا نوشابه‌ی گازدار در روز می‌تواند توازن فشارخون را به هم بزند.

دانشمندان معتقدند که شکر زیاد در خون باعث به هم خوردن حالت عادی رگ‌ها و میزان نمک در بدن می‌شود. نوشیدنی‌های رژیمی که با شیرین‌کننده‌های مصنوعی شیرین شده باشند، چنین خطری را ندارند. مالکان صنعت نوشابه‌سازی می‌گویند که محصولات آنها در صورتی که به اندازه مصرف شوند، خطری ندارند. انجمن قلب آمریکا می‌گوید که نباید هفته‌ای بیش از 3 قوطی 355 میلی لیتری نوشابه مصرف کرد.

در این مطالعه در 4 مورد از داوطلبان 40 تا 59 ساله از انگلیس و آمریکا خواسته شد تا آن چه را در 24 ساعت قبل نوشیده بودند، ثبت کنند. همچنین نمونه ادرار آنها گرفته و فشار خون‌شان اندازه‌گیری شد. به ازای مصرف هر یک قوطی اضافه نوشابه شکردار در روز، فشار بیشینه داوطلبان 1.6 میلی متر جیوه و فشار کمینه آنها 8 دهم میلی‌ متر جیوه بیشتر بود.

در مجموع به‌ نظر می‌رسید کسانی که مقدار زیادی نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر مصرف می‌کردند، رژیم‌های غذایی بدتری داشتند و احتمال اضافه وزن آنها بیشتر بود. اما صرف ‌نظر از این مسئله، ارتباط آن با فشار خون حتی پس از احتساب عواملی مثل وزن و قد، قابل توجه بود.

2- نوشابه هضم غذا را با مشکل مواجه می‌کند
دکتر فریده شیشه‌بر در این باره می‌گوید: تقریبا همه مواد و ترکیبات موجود در نوشابه مضر هستند و هیچ ماده مفیدی در آن وجود ندارد. نوشابه‌های بی‌رنگ هم اگر چه فاقد رنگ‌های شیمیایی هستند، مضرات زیادی دارند و مصرف آنها توصیه نمی‌شود. وی با بیان این که مصرف نوشابه با هدف هضم غذا و یا به عنوان نوشیدنی همراه غذا به هیچ وجه توصیه نمی‌شود، افزود: دستگاه گوارش بدن برای هضم غذا نیازی به نوشابه ندارد و نباید با هدف تسریع هضم غذا نوشابه مصرف کرد. برخی افراد هم نوشابه را به عنوان یک نوشیدنی و برای خنک شدن بدن مصرف می‌کنند که به این افراد نیز توصیه می ‌شود نوشیدنی‌های سالم را جایگزین کنند.

افرادی که با مشکل ترشح زیاد و یا کم اسید معده مواجه هستند باید با مراجعه به پزشک و درمان دارویی این مشکل را حل کنند و مصرف نوشابه نه تنها تاثیری در این زمینه ندارد، بلکه می‌تواند عوارضی هم به همراه داشته باشد.

این متخصص تغذیه با اشاره به این که غذاهای چرب دیرهضم هستند، خاطرنشان کرد: پس از مصرف غذاهای چرب اگر نوشابه و یا هر مایع دیگری مصرف شود، موجب رقیق شدن اسیدهای گوارشی می‌شود و درنتیجه هضم غذا با مشکل مواجه خواهد شد.

مصرف آب، شربت‌های طبیعی، دوغ و ماءالشعیر به همراه غذا نسبت به نوشابه مضرات کمتری دارد ولی مصرف این مایعات به همراه غذا نیز توصیه نمی‌شود.

مواد غذایی پس از مصرف در درون معده از نظر دمایی تعدیل می‌شوند و به دمای مناسب برای هضم می‌رسند، این در حالی است که مصرف نوشیدنی‌های سرد به همراه غذا، تعدیل حرارت مواد غذایی را مختل می‌کند که در نتیجه آن هضم غذا با مشکل مواجه می‌شود.

3- نوشابه خطر سکته را افزایش می‌دهد
مصرف مداوم و منظم نوشابه، خطر ابتلا به سکته را تا 61 درصد افزایش می‌دهد. پژوهشگران دانشگاه میامی میلر با تحقیق بر روی بیش از دو هزار و 500 نفر، در صدد یافتن پاسخی برای پرسش مربوط به تاثیر نوشابه بر سلامت انسان پس از 9 سال بودند. در نهایت آنان به این نتیجه رسیدند افرادی که به طور منظم نوشابه مصرف می‌کنند تا 61 درصد بیشتر از دیگران و کسانی که مصرف به مراتب کمتری دارند، در خطر ابتلا به سکته قرار می‌گیرند.

4- نوشابه‌های گازدار موجب پوکی استخوان می‌شوند
دکتر زهرا عبداللهی معاون دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت می‌گوید: نوشابه‌ها علاوه بر قند زیاد، دارای املاح فسفات هستند که در جذب کلسیم غذا ایجاد اختلال می‌کند و نهایتا مصرف مداوم نوشابه‌های گازدار کمبود کلسیم و به دنبال آن پوکی استخوان را به دنبال دارد. پوکی استخوان موجب شکستگی‌های خود به خود استخوان می‌شود.

دکتر سید مرتضی صفوی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نیز در این باره می‌گوید: اسید فسفریک علاوه بر ایجاد اختلال در گوارش غذا، باعث اسیدی شدن خون می‌شود که برای جلوگیری از پایین آمدن بیش از حد PH خون (اسیدی شدن) و خنثی‌سازی آن، بدن از کلسیم ذخیره شده در استخوان‌ها استفاده می‌کند.

در واقع اسید فسفریک موجود در نوشابه باعث کنده شدن کلسیم از استخوان‌ها می‌شود؛ از سوی دیگر برای جذب کلسیم موجود در غذاها از طریق دستگاه گوارش نیز نیاز به برقراری نوعی تعادل میان میزان کلسیم و فسفر است. وقتی این تعادل بر اثر نوشیدن نوشابه گازدار حاوی اسیدفسفریک به هم می‌خورد، جذب کلسیم از دستگاه گوارش نیز دچار اختلال می‌شود. بنابراین بدن از یک سو از کلسیم ذخیره شده در استخوان استفاده می‌کند و از سوی دیگر به راحتی نم‌ تواند کلسیم جذب کند، در نتیجه دچار نوعی فقر کلسیم و کاهش تراکم استخوانی و در نهایت پوکی بافت استخوانی خواهد شد. طبق نتایج جدیدترین تحقیقات علمی، افرادی که به میزان زیاد نوشابه مصرف می‌کنند، احتمال شکستگی استخوان در آن ها 3 تا 4 برابر کسانی است که نوشابه مصرف نمی‌کنند. به عنوان مثال خانمی که هر روز یک لیوان نوشابه مصرف می‌کند، 3 برابر بیشتر در معرض ابتلا به پوکی استخوان قرار دارد و اگر این زن ورزشکار باشد، میزان این خطر 5 برابر افزایش می‌یابد. به گفته‌ی دکتر صفوی در حال حاضر سن ابتلا به پوکی استخوان در ایران کاهش یافته و به 35 سال رسیده است.

5- نوشابه‌های گازدار عامل اصلی پوسیدگی دندان‌ها هستند
دکتر سعید نعمتی، دبیر علمی کنگره دندانپزشکی ترمیمی و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد می‌گوید: یکی از مهم‌ترین مسائلی که امروزه با آن مواجه هستیم، استفاده‌ی بی‌رویه‌ی نوجوانان و جوانان از نوشابه‌های گازدار و تنقلات حاوی مواد قندی است که در این سنین با توجه به افزایش فعالیت‌های بدنی تمایل به مصرف این مواد نیز افزایش یافته و باعث ایجاد صدمات جبران ناپذیری بر بدن و دندان‌ها می‌ شود.

نوشابه‌های گازدار به دلیل وجود ترکیبات CO2 و تبدیل آن به اسید کربنیک باعث عدم جذب کلسیم مواد غذایی و در نتیجه ایجاد مشکلات اسکلتی و پوکی استخوان می‌شود و از طرفی حل شدن تدریجی مینای دندان و در نتیجه رنگ گرفتگی سطحی، ایجاد حساسیت، پوسیدگی‌های ریز روی مینای دندان را به دنبال دارد.

بهترین جایگزینی برای تنقلات و نوشابه‌های گازدار، انواع مغزها و انواع دوغ می‌باشد که در گذشته جایگاه خوبی در سبد غذایی ما ایرانیان داشته است و نه تنها فاقد اثرات پوسیدگی دندان‌ها است بلکه باعث تامین کلسیم مورد نیاز بدن نیز می‌شود.

6- نوشابه موجب افزایش احتمال ابتلا به سرطان لوزالمعده می‌شود
محققان می‌گویند مصرف نوشابه‌های قندی بیش از دو بار در هفته می‌تواند احتمال افزایش به سرطان لوزالمعده را افزایش دهد. به گزارش روییترز، مطالعه‌ای بر روی 60 هزار نفر در سنگاپور نشان می‌دهد که افرادی که بیشتر به جای نوشابه‌های قندی آب میوه می‌نوشند کمتر در معرض این سرطان قرار می‌گیرند.

مارک پریرا از دانشگاه مینسوتا که این مطالعه را رهبری می‌کرده ‌است می‌گوید شاید شکر عامل اصلی این امر باشد ولی افرادی که به طور مداوم نوشابه‌های قندی می‌نوشند به بیماری‌های دیگری نیز مبتلا می‌شوند.

پس از مصرف غذاهای چرب اگر نوشابه و یا هر مایع دیگری مصرف شود، موجب رقیق شدن اسیدهای گوارشی می‌ شود و درنتیجه هضم غذا با مشکل مواجه خواهد شد

وی می‌گوید: "میزان بالای شکر این نوشیدنی‌ها میزان انسولین را افزایش می‌دهد و همین امر می‌تواند سلول‌های سرطان لوزالمعده را افزایش دهد."

این تیم تحقیقاتی بر روی 60 هزار و 524 مرد و زن سنگاپوری - چینی برای 14 سال مطالعه انجام دادند. در این بین 140 نفر مبتلا به سرطان لوزالمعده شده‌اند و آن‌ها که در هفته بیشتر از دو نوشابه‌ی قندی می‌نوشند 87 درصد بیشتر در معرض ابتلا به این سرطان بودند. محققان معتقدند این نتایج قابل تعمیم به ساکنان کشورهای دیگر نیز هست.

7- نوشابه موجب افزایش احتمال ابتلا به سنگ‌های کلیوی
بالا رفتن میزان اسید فسفریک در خون بر عملکرد کلیه‌ها تاُثیر منفی داشته، از آن جایی که کلیه‌ها قادر به دفع سریع آن نمی‌باشند باعث وارد آمدن فشار مضاعف به کلیه‌ها می‌شود. همچنین مصرف نوشابه‌های گازدار سبب می‌گردد تا کلسیم از استخوان‌ها خارج شده و درون خون جریان یابد که این امر به نوبه‌ی خود موجب رسوب کلسیم اضافی در کلیه‌ها گردیده که در نهایت منجر به تشکیل سنگ‌های کلسیمی در کلیه‌ها می‌شود.

و در آخر جالب است بدانید محققان ثابت کرده‌ اند که اگر یک تکه ناخن، 72 ساعت در نوشابه ی حاوی اسید فسفریک باقی بماند به طور کامل حل خواهد شد.