اسکان اضطراری 2هزار مسافر گرفتار در برف.

از یک سو تازگی هشدار محور بحران آب داده شده است .در عوض بارش برف وباران در نقاط مختلف کشور چند روز است که ادامه دارد در گچساران بارندگی شدید موجب مرگ یک نوجوان شد .از سوی دیگر بارندگی موجب خسارات مالی و آبرفتگی شهر ها ومشکلات مواصلاتی در چند استان شده است .اکنون هم گزارش شده است اسکان اضطراری برای 2 هزار مسافر گرفتار برف در چند استان  و خبر از مسدود شدن راه مواصلاتی 100 روستا در کردستان همراه با واژگونی خود رو ...شده است .

مدیر کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر گفت:
در 72 ساعت گذشته دو هزار و 700 نفر از مسافران گرفتار در برف و کولاک جاده‌های کشور به صورت اضطراری و موقت اسکان داده شدند.مرتضی مرادی‌پور افزود: این شمار خدمات اسکان اضطراری و موقت به مسافران گرفتار در برف و کولاک 11 استان کشور شامل البرز، مازندران، خراسان رضوی، سمنان، آذربایجان غربی، تهران، قزوین، زنجان، کردستان، همدان و فارس ارایه شده است.مدیر کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر ادامه داد: همچنین در مدت یاد شده سه هزار تخته پتو و 313 بسته غذایی شرایط اضطراری عمومی در میان در راه ماندگان برف و کولاک و درخواست‌کنندگان کمک اضطراری در استان‌های یاد شده توزیع شد.وی همچنین از انتقال سه مادر باردار در عملیات‌های هوایی و زمینی امدادگران خبر داد و گفت: طی سه روز گذشته چهار نفر در روزهای برفی توسط نیروهای امداد هلال احمر به مراکز درمانی و بیمارستانی منتقل شدند که سه نفر از آنها بانوان باردار بودند.مرادی‌پور گفت: در 72 ساعت گذشته همچنین 8هزار خدمت مختلف امدادی شامل بستن زنجیر چرخ برای خودروهای در راه مانده، نجات فنی از تصادف رانندگی و ترافیکی و اسکان تغذیه اضطراری انجام شده است.وی اضافه کرد: در انجام چندین عملیات یاد شده 513 نیروی عملیاتی در قالب 103 گروه امدادی مشارکت داشته‌اند.
بارش برف مدارس برخی شهرها را تعطیل و جاده‌ها را مسدود کرد و در برخی مناطق مشکلاتی را برای هموطنان بوجود آورد.به گزارش خبرگزاری‌ها، بارش برف و باران از اواخر هفته گذشته بخش‌های وسیعی از کشور را فرا گرفت و استان‌های شمال و غرب ایران را سفیدپوش کرد. کاهش دما سبب یخ‌زدگی و لغزندگی معابر عمومی در شهرها و روستاها شد. آموزش و پرورش استان قزوین به همین علت دیروز مدارس نوبت صبح این استان را تعطیل اعلام کرد. دماسنج سرمای هوا در شهر قزوین را منفی 4 نشان داد.
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان زنجان با اشاره به بارش برف سنگین در این استان گفت: در این مدت امدادگران موفق شدند به 614 مسافر گرفتار در محورهای این استان کمک‌رسانی کنند. علی ظاهری افزود: امدادگران این مسافران را در مساجد و مدارس سطح استان اسکان و از آنها پذیرایی کردند.
این مسئول به واژگونی پیکان وانت در 75 کیلومتری ‌آزاد راه زنجان-قزوین اشاره کرد و گفت: این حادثه که در لاین‌جنوبی این آزاد راه روی داد، یک مصدوم و یک کشته داشته که مصدوم به مراکز درمانی منتقل شده است.مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی کردستان با اشاره به مسدود بودن راه ارتباطی 100 روستای استان بر اثر بارش برف، کمبود اعتبار را مشکل اصلی تاخیر در بازگشایی راه‌های روستایی عنوان کرد.محمد راشد مدرس گرجی گفت: راه‌های روستایی مسدود شده در شهرهای دیواندره بیجار، سقز و بانه واقع شده‌اند.وی کمبود سوخت و تجهیزات را از مهمترین مشکلات راه و شهرسازی برای بازگشایی محورهای مسدود شده روستاهای استان اعلام کرد.از سوی دیگر باتلاش امدادگران شبکه بهداشت و درمان شهرستان بانه مادر باردار گرفتار در برف نجات و به بیمارستان این شهر انتقال یافت. به گفته رئیس شبکه بهداشت و درمان ایران، وضعیت عمومی این مادر و نوزاد خوب گزارش شده است.از سوی دیگر رئیس اداره امور عشایری گچساران با اشاره به بارندگی‌های اخیر در این منطقه گفت: 68 کیلومتر از راه‌های عشایری گچساران در 6 منطقه قشلاقی این شهرستان بر اثر بارندگی مسدود است. وی افزود: با مسدود شدن این راه‌های ارتباطی 50 خانوار از عشایر مستقر در مناطق قشلاقی با مشکلات بیشتر روبرو شده‌اند. رئیس جمعیت هلال احمر گچساران نیز گفت: پسر نوجوانی به نام مهدی افرایی که قصد عبور از عرض رودخانه فصلی روستای اسلام‌آباد این شهرستان را داشت به دلیل شدت جریان آب در این رودخانه غرق شد. از سوی دیگر بخشدار زیدون از توابع بهبهان اظهار داشت: به دنبال بارندگی‌های شدید و جاری شدن آب رودخانه‌های زهره، خیر‌آباد و کمبل، دو خودروی پژو 405 و آردی در محور دیلم به سردشت زیدون در رودخانه زهره گرفتار آب‌های خروشان شدند.به گفته وی این حادثه خسارت جانی در پی نداشت.
ریزش کوه
ریزش کوه در نخستین روستای برتر گردشگری و هدف فرهنگی و تاریخی کندلوس خسارت به بار آورد.شدت ریزش کوه به حدی بود که صدای آن تا چهار روستای حومه کندلوس نیز شنیده شد.ریزش کوه در کندلوس باعث آسیب‌دیدگی جدی، تخریب دیوارها و دروازه ورودی منازل مسکونی و تیر چراغ برق شد. این ریزش، به دلیل فقدان منازل مسکونی در مسیر ریزش کوه خسارات جانی در پی نداشت.این چندمین ریزش جدی کوه همراه با خسارات جدی در منطقه کجور است که باعث آسیب‌های جدی به اموال مردم شده است.
مسدود شدن تونل شیرین سو
مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین گفت: تونل شیرین سو واقع در کیلومتر 63 جاده قدیم قزوین به رشت برای انجام پاره‌ای از تعمیرات فردا (یکشنبه 18 آذرماه) مسدود خواهد بود.«جواد حق‌لطفی» افزود: تونل شیرین‌سو به منظور رعایت نکات ایمنی خودروها و برای انجام تعمیرات اساسی سیستم‌های روشنایی، هواکش‌ها و تعمیر و نگهداری از ساعت 8 صبح تا 16 فردا مسدود است.وی تاکید کرد: رانندگانی که قصد عبور از محور قزوین به رشت، از طریق این تونل را دارند می‌توانند از مسیر کنار گذر تونل شیرین‌سو با رعایت نکات ایمنی، جوانب احتیاط و توصیه‌های ماموران راهدار و پلیس راه مستقر در مبادی ورودی و خروجی تونل عبور کنند