نحوه رفتارباپسرها رابشناسيد. 17 دی -92
چون این گزارش در طبوعات رژیم ضد بشری بازتاب
داده شده است باید گفت نه آنچه نوشته وتوصیه شده ، بلکه آنچه تا کنون اجرا شده است
.بهترین شیوه ی شناخت و آموزش نه پسران که دختران و زنان ومردان از سوی ولی فقیه همان شیوه ی مکتبی –اصول گرایی
ولایت فقیه است که در بیش از 34 سال گذشته آزمون شده است که شامل مبارزه با شبیخون فرهنگی موازی سرکوب و سانسور همراه با روسری یا توسری چادر سیاه اجباری بعنوان حجاب برتراست که مکمل آن طرح های مبارزه با بی حجابی وارا ذل
اوباش و جمع آوری معتادان وزوربگیران وشلاق ودار زدن وسنگسار کردن وقطع اندام در
ملاء عام اجرا شده است و شکنجه وقتل وتجاوز در بازداشتگاه کهریزک و... هم بخشی
از این آموزش است .
پسرها متفاوت از دختران هستند، اين را همه كساني كه به نوعي با اين
جنس در ارتباط هستند ميدانند. اين تفاوتها وقتي آشكارتر ميشود كه در جمع آنان
بوده و شاهد رفتارهايشان باشيم. در كودكستانها، مدارس و حتي در دبيرستان
پسرهايي را ميبينيم كه دائم در حال بالا و پايين پريدن هستند، اغلب بيدقت و
شلخته اند، معمولا به درس خواندن علاقهاي ندارند، درست جواب پدر و مادر خود را
نميدهند و بيشتر اوقات دعوا و مرافعه راه مياندازند. با همه اين اوصاف ميتوان
گفت اينها فقط تفاوتند و محدوديت به حساب نميآيند، عيب و نقص هم نيست. آنچه مهم
است توجه به اين نكته است كه به عنوان پدر و مادري كه فرزند پسر داريم يا اولياي
مدرسه به اين گروه كمك شود تا مهمتر از هر چيز مهارتهاي درست زندگي كردن را ياد
بگيرند، راههاي حل تضادها را بياموزند، بدانند كه با هر كسي چطور برخورد كنند، از
دعوا و مرافعه و مشاجرههاي دائم پرهيز كنند تا سرانجام بتوانند مرداني سالم از
نظر جسم و روان به جامعه تحويل دهند؛ مرداني كه بتوانند به دور از مشكلات رفتاري و
رواني مسئوليت يك خانواده را بپذيرند.
تربيت پسر به سبك مادرانه يا پدرانه!
معمولا به دليل متفاوت بودن پسرها بين تربيت مادرانه و پدرانه اختلاف
وجود دارد. در بيشتر فرهنگها اين گونه تلقين شده است كه مادرها نقش تربيت پسر را
به عهده دارند نه پدران، در حالي كه پدر و مادر هر دو در تربيت وي نقش دارند و فقط
سبك و روش تربيت كردن زن و مرد با هم متفاوتند. گاه تضاد بين نوع تربيت پدر و
مادر در مورد فرزند پسر باعث ميشود كه پسر از تعادل خارج گشته و همين امر مسائل
زيادي را براي او به وجود ميآورد، چرا كه او براستي نميداند مادر درست ميگويد
يا پدر. در برخي از خانوادهها به دليل نبود پدر يا نقش منفعل وي، مادر مجبور است
نقش هر دو را ايفا كند كه در اينجا نيز هر نوع كوتاهي در انجام وظيفه ميتواند
نظام خانوادگي را به هم بريزد، به گونهاي كه پسر نتواند مقدار متوازن و متناسبي
از هر دو تربيت پدرانه ـ مادرانه را به دست آورد. در مطالعات و بررسيهاي انجام
شده از سوي روان شناسان و پژوهشگران در دهه اخير، به اين نتيجه ميرسيم كه بسياري
از مردان مسائلي حل نشده با مادران خود دارند كه ميتواند منشأ دردسرهاي زيادي در
زندگي آينده مرد شوند. اذيت و آزار مادر، بيتوجهي و غفلت او، ترك كردن خانواده از
سوي مادر و ديگر مسائل همه و همه ميتواند بر سلامت و استقلال فردي پسر اثر
بگذارد، گاه نيز غيبت فيزيكي يا عاطفي پدر نيز روي رابطه مادر ـ پسر عميقا تاثير
ميگذارد. از طرفي مشكلاتي كه يك پسر با مادر خود در دوران قبل از ازدواج دارد، ميتواند
باعث بسياري از مشكلات روحي ـ رواني در زندگي زناشويي وي از جمله احساس حقارت،
تشويشهايي در برقراري رابطه و تنشهاي خانوادگي شود.
الگوي مناسبي براي پسرتان باشيد
متاسفانه بزرگسالان مايلند با پسربچهها تند و زمخت برخورد كنند.
مطالعات نشان داده است والدين، دختربچهها را نسبت به پسربچهها بيشتر در آغوش ميگيرند.
حتي در نوزادان تازه متولد شده، بزرگسالان با پسر بچهها كمتر صحبت ميكنند،
سرانجام اين كه حتي مادران نيز پسرانشان را شديدتر از دختران تنبيه ميكنند. اگر
مادر مهمترين شخصي باشد كه از پسرش مراقبت ميكند، خود او اولين الگوي صميميت،
عشق و محبت محسوب ميشود. الگوي رفتاري مادر بر تربيت پسر تاثير بسزايي دارد. براي
مثال مادري كه افسرده است به دليل بياعتنا بودن به امورات پسرش، ناخودآگاه پسر را
به سمت افسردگي سوق ميدهد يا مادري كه عصبي است و دائم پسر را تنبيه بدني يا
كلامي ميكند باعث ميشود فرزندش در مراحل مختلف زندگي با مسائل و مشكلات عديده
روحي و رواني روبه رو شود و همين موضوع بعدها در زندگي زناشويي او نيز اثر خود را
خواهد گذاشت. اين دسته از مادران بايد حتما ابتدا خودشان درمان شوند تا فرزند از
آسيب وي در امان باشد. در مقابل اين دسته از مادران، مادراني هم هستند كه همراه
پسرش با اسباب بازيهايش بازي ميكند يا پا به پاي او دوچرخه بازي ميكند، او را
تشويق ميكند يا پدراني كه با پسر خود كشتي ميگيرد، برايش كتاب ميخواند و زماني
هم كه لازم است بچه ميشود تا پسرش احساس خوشايندي داشته باشد و احساس صميميت
بيشتري با پدرش كند. چنين فرزندي خودش هم زماني كه در آينده پدر ميشود ميتواند
الگوي خوبي براي فرزندانش باشد و پدر كارآمدي شود. به معناي واقعي پدر و مادر
باشيد تا فرزندانتان نسبت به شما احساس تعلق خاطر داشته باشد و خودشان را از شما
دور نكنند.
يك پسر به مادر نياز دارد تا:
ـ به او ياد بدهد خجالت كشيدن نميتواند دليل خوبي براي عقب نشيني باشد.
ـ به او اطمينان دهد دلشكستگي و نااميدي او هميشگي نخواهد بود.
ـ به او تفهيم كند قدر كارهايي را كه ديگران برايش انجام ميدهند، بداند.
ـ به او ياري كند تا درك كند اوضاع هميشه آن گونه كه هست باقي نميماند.
ـ به او ياد دهد كه هر چيزي ارزش جنگيدن ندارد.
ـ بداند ايمان به خداوند نوري است كه در كوره راه زندگي ميتواند راهنماي او باشد.
ـ به او كمك كند تا بر ترسهايش غلبه كند.
ـ به وي كمك كند تا به كارهاي خودش بخندد و شوخ طبعي داشته باشد.
ـ به او يادآوري كند براي همه افراد جداي از موقعيتشان ارزش و احترام قائل باشد.
ـ به او تفهيم كند مادري دارد كه هرگز از بوسيدن و در آغوش گرفتن پسرش خسته نميشود.
يك پسر به پدر نياز دارد تا:
ـ با او بازي كند، زيرا پسرها نياز به شيطنت دارند.
ـ به او ياد بدهد چگونه مشكلاتش را حل كند.
ـ هر وقت از مسير زندگي خارج شد، او را به مسير اصلياش برگرداند.
ـ به حرفهاي او آن هم وقتي كه ديگران حوصله گوش دادن به حرفهايش را ندارند، گوش دهد.
ـ با او كشتي بگيرد و به او ياد بدهد چه برنده باشد و چه بازنده، بايد بخشنده و رئوف باشد.
ـ وقتي نااميد ميشود به او دلگرمي بدهد.
ـ به او بگويد كه شكست، خفت بار نيست.
ـ به او ياد بدهد كه خانمها و آقايان با هم برابر هستند.
ـ به او ياد بدهد مسئوليت خانواده را بپذيرد.
ـ ياد بدهيد براي منافع خودش، از ديگران بهره كشي نكند.
ـ ياد بدهيد چه طور رهبري كند و چه وقت دنباله رو باشد.
ـ به او تحمل و صبوري را بياموزد.
ـ ياد بدهيد چه طور در ايام سختي تعادل خود را حفظ كند.
بايدها و نبايدهاي برخورد با دانش آموزان پسر
بايدها:
1 ـ در هر شرايطي خونسرد و حرفهاي باشيد.
2 ـ مطمئن شويد كه بر موقعيت كنترل كامل داريد و به صورت غريزي واكنش نشان ندهيد، اما از زمان به طور مناسب براي واكنش استفاده كنيد.
3 ـ به دانش آموز فرصتي مناسب براي به عهده گرفتن مسئوليت رفتار خود و تغيير آن را بدهيد.
4 ـ از رفتارهاي ناخواسته در حد امكان چشم پوشي كنيد و سـعي در مچ گيــري و به دام انداختـن وي نداشته باشيد.
5 ـ مطمئن شويد دانش آموز به طور كامل از مقررات، نظم و انضباط مدرسه اطلاع دارد.
نبايدها:
1 ـ برخورد با دانش آموز در زماني كه عصباني هستيد.
2 ـ دانش آموز را به طور غيرمنصفانه و بدون دليل واقعي تنبيه نكنيد.
3 ـ به طور فيزيكي با دانش آموز تماس نداشته باشيد. هرگز از سيلي، هل دادن يا حمله كردن تحت هر شرايطي استفاده نكنيد.
4 ـ در زماني كه يك دانش آموز اشتباه ميكند، همه دانش آموزان را تنبيه نكنيد.
5 ـ اعمالي انجام ندهيد كه دانش آموز تا آخر عمر از درس و مدرسه متنفر باشد.
6 ـ دانش آموز را از كلاس اخراج نكنيد، مگر آن كه مجبور باشيد.
7 ـ با بيميلي و اكراه با دانش آموز برخورد نكنيد و از سركوفت زدن وي بپرهيزيد.
ـ به او ياد بدهد خجالت كشيدن نميتواند دليل خوبي براي عقب نشيني باشد.
ـ به او اطمينان دهد دلشكستگي و نااميدي او هميشگي نخواهد بود.
ـ به او تفهيم كند قدر كارهايي را كه ديگران برايش انجام ميدهند، بداند.
ـ به او ياري كند تا درك كند اوضاع هميشه آن گونه كه هست باقي نميماند.
ـ به او ياد دهد كه هر چيزي ارزش جنگيدن ندارد.
ـ بداند ايمان به خداوند نوري است كه در كوره راه زندگي ميتواند راهنماي او باشد.
ـ به او كمك كند تا بر ترسهايش غلبه كند.
ـ به وي كمك كند تا به كارهاي خودش بخندد و شوخ طبعي داشته باشد.
ـ به او يادآوري كند براي همه افراد جداي از موقعيتشان ارزش و احترام قائل باشد.
ـ به او تفهيم كند مادري دارد كه هرگز از بوسيدن و در آغوش گرفتن پسرش خسته نميشود.
يك پسر به پدر نياز دارد تا:
ـ با او بازي كند، زيرا پسرها نياز به شيطنت دارند.
ـ به او ياد بدهد چگونه مشكلاتش را حل كند.
ـ هر وقت از مسير زندگي خارج شد، او را به مسير اصلياش برگرداند.
ـ به حرفهاي او آن هم وقتي كه ديگران حوصله گوش دادن به حرفهايش را ندارند، گوش دهد.
ـ با او كشتي بگيرد و به او ياد بدهد چه برنده باشد و چه بازنده، بايد بخشنده و رئوف باشد.
ـ وقتي نااميد ميشود به او دلگرمي بدهد.
ـ به او بگويد كه شكست، خفت بار نيست.
ـ به او ياد بدهد كه خانمها و آقايان با هم برابر هستند.
ـ به او ياد بدهد مسئوليت خانواده را بپذيرد.
ـ ياد بدهيد براي منافع خودش، از ديگران بهره كشي نكند.
ـ ياد بدهيد چه طور رهبري كند و چه وقت دنباله رو باشد.
ـ به او تحمل و صبوري را بياموزد.
ـ ياد بدهيد چه طور در ايام سختي تعادل خود را حفظ كند.
بايدها و نبايدهاي برخورد با دانش آموزان پسر
بايدها:
1 ـ در هر شرايطي خونسرد و حرفهاي باشيد.
2 ـ مطمئن شويد كه بر موقعيت كنترل كامل داريد و به صورت غريزي واكنش نشان ندهيد، اما از زمان به طور مناسب براي واكنش استفاده كنيد.
3 ـ به دانش آموز فرصتي مناسب براي به عهده گرفتن مسئوليت رفتار خود و تغيير آن را بدهيد.
4 ـ از رفتارهاي ناخواسته در حد امكان چشم پوشي كنيد و سـعي در مچ گيــري و به دام انداختـن وي نداشته باشيد.
5 ـ مطمئن شويد دانش آموز به طور كامل از مقررات، نظم و انضباط مدرسه اطلاع دارد.
نبايدها:
1 ـ برخورد با دانش آموز در زماني كه عصباني هستيد.
2 ـ دانش آموز را به طور غيرمنصفانه و بدون دليل واقعي تنبيه نكنيد.
3 ـ به طور فيزيكي با دانش آموز تماس نداشته باشيد. هرگز از سيلي، هل دادن يا حمله كردن تحت هر شرايطي استفاده نكنيد.
4 ـ در زماني كه يك دانش آموز اشتباه ميكند، همه دانش آموزان را تنبيه نكنيد.
5 ـ اعمالي انجام ندهيد كه دانش آموز تا آخر عمر از درس و مدرسه متنفر باشد.
6 ـ دانش آموز را از كلاس اخراج نكنيد، مگر آن كه مجبور باشيد.
7 ـ با بيميلي و اكراه با دانش آموز برخورد نكنيد و از سركوفت زدن وي بپرهيزيد.
پسرها متفاوتند چون...
معمولا پسرها به روشهاي زير احساسات خود را بيان ميكنند؛ روشهايي
كه معمولا دخترها كمتر يا اصلا از آنها استفاده نميكنند:
روش آزادي عمل: پسرها احساساتشان را با واكنشهاي سريع و پر انرژي نشان ميدهند. گاهي با عصبانيت سر ما فرياد ميزنند، از كوره در ميروند، درها را به هم ميكوبند، به در و ديوار مشت ميزنند و مقابل پدر و مادر ميايستند. در اين موارد سعي كنيد مقابله به مثل نكنيد. واكنشهاي توأم با تاخير: پسرها عكس العملهاي توأم با تاخير دارند. مثلا پسري كه در مدرسه با مشكلي مواجه شده است تا يك هفته صبر ميكند و بعد موضوع را بروز ميدهد. در واقع يك هفته با خود كلنجار ميرود و بيقرار است. روش بيان فيزيكي: اغلب پسرها احساسات خود را به صورت فيزيكي بيان ميكنند، پس لازم است فضاي فيزيكي بيشتري به آنها بدهيد، مثلا اگر يك كيسه بوكس هم در اختيارش قرار دهيد تا بتواند براحتي خود را تخليه كند. روش پناه بردن به خلوت يا غار تنهايي: عموما پسرها احساسات خود را به سرعت دخترها ابراز نميكنند. در مورد پسري كه زياد در لاك تنهايي خود باقي ميماند، بايد دقت كنيم، به اين معنا كه اگر بگذاريم پسرمان در اين حالت باقي بماند، در واقع به او كمك كردهايم تا از ما فاصله بگيرد. روش صحبت كردن در مورد احساسات: حرف زدن درباره احساسات براي پسرها بسيار مشكل است. شايد به اين دليل كه در پسرها اطلاعات با جريان بسيار خفيفتري از سمت راست مغز به سمت چپ مغز كه مركز قدرت تكلم است، منتقل ميشود. در اين حالت فقط يك بار از او سوال كنيد و به او فرصت بدهيد، حتما به سمت شما بر ميگردد. روش گريه كردن: پسرها معمولا در شرايط سخت هم گريه نميكنند مگر در دوران كودكي، زيرا آنان احساس خودباختگي ميكنند، در واقع ميل به گريه كردن در پسرها بسيار كمتر از دختران است. بنابراين بايد به پسرها كمك شود تا از روشهايي غير از گريه كردن استفاده كنند تا بتوانند هيجاناتشان را تخليه كنند و بغض خود را نخورند.
اگر فرزند پسر داريد، نكات زير را فراموش نكنيد
روش آزادي عمل: پسرها احساساتشان را با واكنشهاي سريع و پر انرژي نشان ميدهند. گاهي با عصبانيت سر ما فرياد ميزنند، از كوره در ميروند، درها را به هم ميكوبند، به در و ديوار مشت ميزنند و مقابل پدر و مادر ميايستند. در اين موارد سعي كنيد مقابله به مثل نكنيد. واكنشهاي توأم با تاخير: پسرها عكس العملهاي توأم با تاخير دارند. مثلا پسري كه در مدرسه با مشكلي مواجه شده است تا يك هفته صبر ميكند و بعد موضوع را بروز ميدهد. در واقع يك هفته با خود كلنجار ميرود و بيقرار است. روش بيان فيزيكي: اغلب پسرها احساسات خود را به صورت فيزيكي بيان ميكنند، پس لازم است فضاي فيزيكي بيشتري به آنها بدهيد، مثلا اگر يك كيسه بوكس هم در اختيارش قرار دهيد تا بتواند براحتي خود را تخليه كند. روش پناه بردن به خلوت يا غار تنهايي: عموما پسرها احساسات خود را به سرعت دخترها ابراز نميكنند. در مورد پسري كه زياد در لاك تنهايي خود باقي ميماند، بايد دقت كنيم، به اين معنا كه اگر بگذاريم پسرمان در اين حالت باقي بماند، در واقع به او كمك كردهايم تا از ما فاصله بگيرد. روش صحبت كردن در مورد احساسات: حرف زدن درباره احساسات براي پسرها بسيار مشكل است. شايد به اين دليل كه در پسرها اطلاعات با جريان بسيار خفيفتري از سمت راست مغز به سمت چپ مغز كه مركز قدرت تكلم است، منتقل ميشود. در اين حالت فقط يك بار از او سوال كنيد و به او فرصت بدهيد، حتما به سمت شما بر ميگردد. روش گريه كردن: پسرها معمولا در شرايط سخت هم گريه نميكنند مگر در دوران كودكي، زيرا آنان احساس خودباختگي ميكنند، در واقع ميل به گريه كردن در پسرها بسيار كمتر از دختران است. بنابراين بايد به پسرها كمك شود تا از روشهايي غير از گريه كردن استفاده كنند تا بتوانند هيجاناتشان را تخليه كنند و بغض خود را نخورند.
اگر فرزند پسر داريد، نكات زير را فراموش نكنيد
ـ براي پدر بودن خود وقت بگذاريد.
ـ با پسرتان فعال برخورد كنيد، با او صحبت و بازي كنيد و از هر فرصتي
براي تاثيرگذاري موثر استفاده كنيد.
ـ هرگز پسرتان را نترسانيد و تنبيه نكنيد، چرا كه آنان عينا آن را در رابطه با ديگران اعمال ميكنند.
ـ به پسرتان بياموزيد براي خانمها احترام قائل شوند و همينطور به خودشان نيز احترام بگذارند.
ـ به پسرها بياموزيد كه ميان دوست داشتن، عشق ورزيدن و توجه افراطي به اميال تفاوت زيادي است.
ـ به آنان ياد بدهيد سپاسگزاريها، تاسفها، شاديها و غمها را براحتي و شفاف بيان كنند، عذرخواهي را به زبان بياورند و احساساتش را با استفاده از كلمات بيان كنند.
ـ به عنوان مادر ميتوانيد كمك بزرگي به روابط پسرتان با پدرش كنيد.
ـ براي آن كه مادري توانمند و مقتدر باشيد در نظر بگيريد كه نبايد جايگاه پدر را تصاحب كنيد.
ـ در نقش مشاور و دوست براي پسرتان ظاهر شويد تا او راه خود را پيدا كند، مادر مستبد و خودخواه بودن هيچ جايگاهي در قلب پسر نخواهد داشت.
ـ به گونهاي با پسرتان رفتار كنيد كه احساس خوشايندي از خود داشته باشد.
ـ براي رسيدن به بلوغ اجتماعي پسرتان، سعي نكنيد هميشه سپر بلاي او باشيد.
ـ پسرتان را فقط براي خود نخواهيد و روابط چسبنده با او نداشته باشيد. اين تصور را نداشته باشيد كه حتي بعد از ازدواج هم ميتوانيد مانند پسر بچه با او رفتار كنيد.
ـ هرگز پسرتان را نترسانيد و تنبيه نكنيد، چرا كه آنان عينا آن را در رابطه با ديگران اعمال ميكنند.
ـ به پسرتان بياموزيد براي خانمها احترام قائل شوند و همينطور به خودشان نيز احترام بگذارند.
ـ به پسرها بياموزيد كه ميان دوست داشتن، عشق ورزيدن و توجه افراطي به اميال تفاوت زيادي است.
ـ به آنان ياد بدهيد سپاسگزاريها، تاسفها، شاديها و غمها را براحتي و شفاف بيان كنند، عذرخواهي را به زبان بياورند و احساساتش را با استفاده از كلمات بيان كنند.
ـ به عنوان مادر ميتوانيد كمك بزرگي به روابط پسرتان با پدرش كنيد.
ـ براي آن كه مادري توانمند و مقتدر باشيد در نظر بگيريد كه نبايد جايگاه پدر را تصاحب كنيد.
ـ در نقش مشاور و دوست براي پسرتان ظاهر شويد تا او راه خود را پيدا كند، مادر مستبد و خودخواه بودن هيچ جايگاهي در قلب پسر نخواهد داشت.
ـ به گونهاي با پسرتان رفتار كنيد كه احساس خوشايندي از خود داشته باشد.
ـ براي رسيدن به بلوغ اجتماعي پسرتان، سعي نكنيد هميشه سپر بلاي او باشيد.
ـ پسرتان را فقط براي خود نخواهيد و روابط چسبنده با او نداشته باشيد. اين تصور را نداشته باشيد كه حتي بعد از ازدواج هم ميتوانيد مانند پسر بچه با او رفتار كنيد.