جنايتي به نام "فست‌فودخوري"!

دانستني‌ها
جنايتي به نام "فست‌فودخوري"!
11 اردیبهشت - 93
سال‌هاست كه خوردن صبحانه، سالم‌ترين و مهم‌ترين وعده غذايي را فراموش كرده‌ايم و جاي آن را به خوراكي‌هاي مضر و فست‌فودها داده‌ايم. نزديك ظهر است و صداي قار و قور شكمتان آنقدر بلند شده كه حتي همكارانتان نيز صداي آن را مي‌شنوند اما فقط يك ساعت براي نهار زمان داريد. حالا چكار بايد كرد؟ از خود مي‌پرسيد از فلان رستوران پيتزا سفارش بدهم يا از فلان ساندويچي، همبرگر بگيرم؟ به گزارش ايسنا به نقل از "كليولند" كلينيك، وعده ناهار، انرژي باقيمانده روز را براي بدنتان تامين مي‌كند، پس انتخاب صحيح آن بسيار مهم است. شايد غذاهاي چرب، پرنمك و پركالري طعم و مزه خوبي داشته باشند اما در عين حال، سبب نفخ و ترش كردن معده شده و در درازمدت سبب افزايش وزن و خطر بروز بيماري‌هاي مختلف مي‌شوند. پس براي اينكه از ساعت ناهار خود استفاده سالم و بهينه‌اي كنيد از اين پنج غذاي زير دوري كنيد: 
* پيتزا، نمك خالي است 
يك تكه متوسط پيتزاي پپروني محتوي 680 ميلي‌گرم نمك، 12 گرم چربي كه 15 گرم آن چربي اشباع شده است و 300 واحد كالري است اما آيا ما فقط به خوردن يك تكه بسنده مي‌كنيم؟ خوردن سه تكه پيتزا سبب جذب 2000 ميلي‌گرم نمك مي‌شود كه اين ميزان تقريبا به اندازه ميزان مجاز نمك مورد نياز براي بدن است كه 2300 ميلي‌گرم عنوان شده است. با اين تفاوت كه اين حجم نمك تنها در يك وعده غذايي وارد بدن مي‌شود. خوردن نمك فراوان سبب افزايش فشارخون و بيماري‌هاي قلبي شده كه اين عوامل سبب بروز بيماري‌ و مرگ زودرس مي‌شوند. پس خوردن پيتزا حداكثر به يك روز در هفته محدود كنيد تا بدين ترتيب رگ‌هايتان نيز كمي نفس بكشند. 
* از شنيدن مضرات همبرگر و سيب‌زميني سرخ‌كرده شگفت‌زده مي‌شويد 
اگر براي نهار قصد خريد همبرگر و سيب‌زميني سرخ كرده را داريد به شما توصيه مي‌كنيم از همين راهي كه رفته‌ايد سريع برگرديد. يك عدد ساندويچ چيزبرگر همراه با سيب‌زميني سرخ كرده بيش از 900 واحد كالري دارد. حال اگر اين ساندويچ را همراه با يك ليوان نوشابه بخوريد 1200 كالري وارد بدن خود كرده‌ايد. متاسفانه خوردن مداوم غذاهاي پركالري، چرب و پرنمك سبب ويراني بدن شما شده و خطر افزايش وزن، فشارخون و ديابت نوع 2 را در شما به شدت افزايش مي‌دهد. 
* ساندويچ سرد همراه با نوشابه يك قاتل بالفطره است 
وعده ناهاري كه آن را سوسيس و كالباس تشكيل مي‌دهد سرشار از نمك، چربي‌هاي اشباع شده و عوامل سرطان‌زايي نظير نيترات و نيتريت هستند. اين دو ماده، عامل اصلي در افزايش خطر ابتلا به برخي سرطان‌ها هستند. خوردن تنها چند پر كالباس سبب ورود 900 تا 1100 ميلي‌گرم نمك به بدن مي‌شود. تازه اين رقم قبل از افزودن پنير، سس، ادويه و نان است. 85 گرم ساندويچ محتوي سوسيس يا كالباس 9 گرم چربي اشباع شده دارد كه رقم بسيار زيادي است. اين رقم نيمي از ميزان مجاز مصرف روزانه است. پس اگر الان ساندويچ در دست داريد حتي خيارشورهايش را هم نگه نداريد و فورا آن را دور بياندازيد.
* "هات داگ" يك تكه چربي مضر وسط يك تكه نان است 
هات داگ چيزي جز ضرر در دل خود ندارد. يك عدد سوسيس هات داگ يا فرانكفورتر معمولي محتوي 35 گرم چربي است كه 15 گرم آن چربي اشباع شده يا چربي مضر است. يك عدد سوسيس هات داگ حاوي بيش از نيمي از ميزان مجاز چربي روزانه براي بدن است. اين خوراكي مضر همچنين محتوي 80 درصد از چربي‌هاي اشباع شده و مضر است و سطح كلسترول ال‌دي‌ال يا كلسترول بد را افزايش مي‌دهد. اين خوردني همچنين سبب افزايش بيماري‌هاي عروق كرونري، حملات قلبي و سكته مغزي مي‌شود. پس ساندويچ هات داگ را همين حالا دور بيندازيد و در عوض يك ساندويچ مرغ كبابي با سالاد را جايگزين آن كنيد. 
* اسم مرغ سوخاري را از فهرست خريد خود حذف كنيد 
تنها يك تكه سينه مرغ سوخاري محبوب شما بيش از 500 كالري، 34 گرم چربي و بيش از 1200 ميلي‌گرم نمك دارد. غذاهاي سرخ كردني معمولا سرشار از نمك و چربي هستند. شايد بد نيست بدانيد در آمريكا هر 40 ثانيه يك نفر به دليل بيماري‌هاي مرتبط با مشكلات قلبي عروقي جان خود را از دست مي‌دهد. پس مرغ سوخاري و غذاهايي از اين دست را از فهرست غذايي خود حذف كنيد يا اقلا به جاي اينكه خوردن آنها براي شما به يك عادت روزمره تبديل شود، مصرف آنها را بسيار محدود كنيد.