توصيه‌هاي پزشكي چرا زانو درد ميگيريم؟

توصيه‌هاي پزشكي  چرا زانو درد ميگيريم؟25اردیبهشت - 93
زانو درد يكي از دردهاي شايع است كه انسان در سنين مختلف به آن مبتلا ميشود. زانودرد را ميتوان به جرات شايعترين درد مفصلي ناميد. در كشور ما كمتر كسي است كه از ميانسالي گذشته باشد و زانودرد نداشته باشد.لذا مراقبت از زانوها وانجام حركات مناسب حركتي و به موقع مي‌تواند از ابتلاي زودرس به آن جلوگيري نمايد. 
* دلايل شايع زانو درد 
به گزارش سلامت نيوز و به نقل از مركز پزشكي دانشگاه "ماري لند"، معمولا زانو درد در اثر استفاده مفرط از آنها، شكل نادرست زانوها در طول فعاليت فيزيكي،گرم نكردن و سرد نكردن زانوها در تمرينات ورزشي يا كشش ناكافي ايجاد مي‌شود. دلايل ساده زانو درد اغلب با مراقبت‌هاي شخصي و به تنهايي از بين مي‌رود.چاقي خطر ابتلاي شما به زانو درد را بيشتر مي‌كند. 
زانو درد مي‌تواند به دلايل ذيل ايجاد شود:
o درد جلوي زانو
o بيماري آرتريت از جمله آرتريت روماتيسمي, آرتروز استخوان, و نقرس 
o كيست بيكر يا پوپليته ال كيست- يك آماس حاوي مايع مفصلي در پشت زانو است و ممكن است با التهاب ناشي از دلايل ديگر زانو درد، مانند آرتروز همراه باشد.
o بورسيت يا التهاب كيسه‌هاي بورس- التهاب در نتيجه فشار مكرر بر روي زانو, نظير زانو زدن به مدت طولاني، استفاده مفرط از زانوها, يا آسيب ديدن زانوها 
o اختلالات و بيماريهاي بافت پيوندي مانند لوپوس
o دررفتگي كشك زانو
o سندرم ايليوتيبيال باند - يك اختلال در ناحيه تهيگاه است كه به آسيب ديدگي نوار محكمي مربوط مي‌شود كه از تهيگاه تا ناحيه خارجي زانو كشيده شده است.
o عفونت مفصلي
o آسيب ديدگي‌هاي زانو- آسيب ديدگي رباط صليبي قدامي يا آسيب ديدگي رباط جانبي داخل زانو كه ممكن است منجر به بروز خونريزي در زانوها و در نتيجه تشديد درد در اين ناحيه شود.
o ورم زانو- دردي در جلوي زانوها كه با كشيده شدن زانوها به سمت بالا و پايين و خم شدن آنها تشديد مي‌يابد.
o پارگي غضروف هلالي (مينيسك)- درد در داخل و خارج مفصل زانو احساس مي‌شود.
o پارگي رباط (پارگي رباط صليبي قدامي) - منجر به توليد درد و بي‌ثباتي زانو مي‌شود.
o كشيدگي و پيچ خوردگي- وارد آمدن صدمات خفيف به رباط‌ها به علت پيچ خوردگي‌ها ناگهاني وغيرطبيعي
همچنين بيمارهاي كم شايع كه مي‌تواند باعث بروز درد شود شامل موارد ذيل است:
o تومورهاي استخواني
o بيماري اسگود شلاتر 
* مراقبت‌ها و درمانهاي خانگي 
اكثر دلايل زانو درد، به ويژه دلايلي كه به استفاده مفرط از زانوها و يا فعاليت‌هاي فيزيكي مربوط مي‌شود، به مراقبت‌هاي شخصي خوب پاسخ مي‌دهند: 
o استراحت و دوري از فعاليت‌هايي كه باعث وخيم‌تر شدن درد مي‌شود، به خصوص فعاليت‌هاي تحمل وزن. 
o استفاده از يخ. در اولين روز انجام كمپرس سرد هر نيم ساعت به مدت 15 دقيقه از يخ استفاده كنيد. در روزهاي آتي حداقل 4 بار در روز در محل درد يخ قرار دهيد. 
o براي كاهش ورم زانو حتي‌الامكان آنها را بالا نگاه داريد. 
o با بستن يك باند كشي يا پوشيدن ساق‌هاي كشي كه در اكثر داروخانه يافت مي‌شود زانوها را با ملايمت بفشاريد. بستن زانوها باعث كاهش ورم و محافظت از آنها مي‌شود. 
o هنگام خواب از يك بالش در زير يا بين زانوهايتان استفاده كنيد
o اگر نمي‌توانيد وزن زانوهاي خود را تحمل كنيد، در صورت عدم تحمل وزن از درد شديد رنج مي‌بريد، زانويتان پيچ مي‌خورد، صدا مي‌دهد يا مي‌گيرد، تب داريد و اطراف زانويتان گرم و سرخ يا بشدت ورم كرده است، در قسمت ماهيچه زير زانوي آسيب ديده تان درد، ورم، كرختي،تغيير رنگ مايل به آبي حس مي‌كنيد و پس از 3 روز درمان‌هاي خانگي هنوز درد داريد به پزشك متخصص مراجعه كنيد.
ممكن است پزشك متخصص آزمايشات و اقدامات درماني ذيل را پيشنهاد كند: 
كشت مايع مفصلي، راديوگرافي زانو،ام آر‌اي زانو در صورت احتمال پارگي رباط يا مينسك زانو و مصرف داروهاي ضد التهاب قويتر از آن داروهايي كه معمولا در دسترس قرار دارند. اگر اين داورها موثر واقع نشود، ممكن است پزشك به تزريق داروهاي استروئيدي براي كاهش درد و تورم روي آورد. همچنين ممكن است مراجعه به متخصص فيزيوتراپي (جهت آموزش تمرينات كششي و تقويتي) و متخصص امراض پا (تهيه كفي‌هاي طبي كفش) ضروري باشد. اين اقدامات باعث جلوگيري از مشكلات پي در پي مي‌شود. گاهي اوقات نياز به عمل جراحي وجود دارد. براي مثال در صورت شدت يافتن آرتروز، نياز به تعويض مفصل، پارگي‌ها يا شكستگي‌هاي مهم، همچنين پارگي مينيسك و جراحي آرترواسكوپي زانو. 
روند بهبود مشكلات رباط و مينيسك زانو كند است. بنابراين ممكن است استفاده از عصا مخصوص زير بغل و فيزيوتراپي طولاني ضرروي باشد. 
* پيشگيري 

به مرور زمان فعاليت‌هاي بدني خود را افزايش دهيد. براي مثال، اگر مي‌خواهيد بار ديگر شروع به ورزش كنيد به جاي دويدن، پياده روي كنيد. هميشه قبل از ورزش بدن خود را گرم و پس از آن سرد كنيد. عضلات چهارسر و عقب رانهايتان را بكشيد. اغلب، كفش‌هاي ورزشي خود را عوض كنيد. متناسب با شكل پاها و نحوه راه رفتنتان كفش بپوشيد؛ مثلا اگر بخش خارجي پاشنه پاهايتان را زمين مي‌گذاريد و هنگام راه رفتن پاهايتان را به سمت داخل مي‌گردانيد، از كفش‌هاي مخصوص كه مانع به داخل متمايل شدن پاها مي‌شود استفاده كنيد.